Foodora otti käyttöön tekoälyn – annoskuvat kasvattavat ravintolan myyntiä jopa 10 %
Suomen Foodora ottaa ensimmäisenä maana käyttöön tekoälyllä luodut annoskuvat. Foodoran omistavan Delivery Heron Aasian markkinalla tehdyn tutkimuksen mukaan kuvat lisäävät ravintoloiden myyntiä jopa 10 prosenttia. Myös Suomessa on päästy vastaaviin tuloksiin. Foodoran sovelluksessa tekoälykuvat merkitään erikseen vesileimalla.

Kuvat ovat aina olleet tärkeä osa myynnin edistämistä. Jos kuva myytävästä tuotteesta uupuu tai ei ole tarpeeksi houkutteleva, tuote jää usein ostamatta. Erityisesti vaatteiden ja huonekalujen myynti perustuu laadukkaisiin tuotekuviin. Asuntojen myynnissä kuvat ovat ehdoton edellytys asiakkaiden mielenkiinnon herättämiseksi. Asiakkaan näkökulmasta on siis tärkeää saada visuaalinen käsitys ostettavasta tuotteesta, jotta ostopäätös on helpompi.
Digitaalisessa ajassa kuvien merkitys on vain kasvanut, kun ostopäätös tehdään useimmiten mobiililaitteella. Foodoran alustalla on tarjolla tuhansien ravintoloiden annoksia ja siksi kuvien merkitys on suuri.
– Tavoitteemme on kehittää ravintoloiden liiketoimintaa paremmaksi ja kasvattaa niiden myyntiä. Esimerkiksi Delivery Heron Aasian markkinalla ravintoloiden myynti on kasvanut tutkitusti kuvien ansiosta peräti 10 prosenttia. Suomessa olemme saaneet vastaavia tuloksia. Kuvien lisääminen on vauhdittanut myyntiä 8 prosenttia, kertoo Foodoran Head of Commercial Einar Toivonen.
Tekoälykuvia on lisätty Foodoran sovellukseen lokakuun aikana jo noin 3500 kappaletta eri ravintoloille. Hyvin nopeasti kuvien lisäämisen jälkeen jo 10 prosenttia kuvallisista tuotteista on myynyt eteenpäin. Joidenkin tuotteiden kohdalla myynti on edistynyt jo muutamassa päivässä.
Tekoälyn luomat kuvat vastaamaan aitoja annoksia
Kuvien kerääminen ravintoloilta on iso prosessi, joka on tuottanut päänvaivaa monelle ravintolan omistajalle. Jotta annoksesta saadaan laadukas, tuoreutta korostava kuva, monen asian tulee onnistua kohdilleen samanaikaisesti. Tekoälypohjaisilla kuvilla helpotetaan tällä tavalla ravintolaomistajien huolta laadukkaiden kuvien mahdollistamisesta.
– Esimerkiksi mennessäsi ravintolaan, kurkistat usein viereisen pöydän annoksia ja haluat tilata itsellesi näkemäsi annoksen. Joissain aasialaisissa maissa ravintoloiden ikkunoiden eteen on vuosien ajan sijoitettu aidon näköisiä, muovisia annoksia luomaan mielikuva oikeasta annoksesta. Tällöin tiedät, mitä tilaat, jatkaa Einar Toivonen.
Tekoälyn luomat kuvat ovat kuin aidot annoskuvat, koska tekoäly nappaa annoksen idean olemasta olevista annoskuvista sekä annoskuvauksesta. Tekoälyn luomat kuvat vastaavat siis todellista annosta. Asiakasta varten tekoälyn luomissa kuvissa on vesileima, josta tunnistaa kuvan alkuperän.
Kaikkia kuvia ei tulla vaihtamaan tekoälykuviksi, koska osalla ravintoloista on erinomaisia kuvia. Ravintoloita myös kannustetaan käyttämään aitoja kuvia ja Foodoran kautta saa tilattua valokuvaajan paikalle. Tekoälypohjaiset kuvat lisätään puuttuvien annoskuvien paikalle.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Sanna MämmiPR & Communications LeadFoodora
Puh:+358 40 1645401press@foodora.fiKuvat
Pohjoismaiden suurin ruoka- ja päivittäistavarakaupan alan alustatalousyhtiö Foodora on osa saksalaista Delivery Hero -konsernia, joka on yksi maailman johtavimmista ruoan ja päivittäistavarakaupan toimitusalustoista. Foodora toimii yli 70 maassa ympäri maailmaa. Euroopassa Foodora toimii kahdeksassa maassa - Suomessa, Itävallassa, Tšekissä, Tanskassa, Unkarissa, Norjassa, Ruotsissa ja Slovakiassa. Suomessa yli 100 paikkakunnalla toimiva Foodora aloitti toimintansa Helsingissä kesällä 2015. Foodora toimittaa ravintolaruoat, päivittäistavarat ja paljon muuta suoraan ovelle alle puolessa tunnissa. Foodoran tavoitteena on mahdollistaa asiakkailleen enemmän aikaa heille tärkeiden asioiden parissa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Foodora
Einar Toivosesta foodoran uusi toimitusjohtaja vahvistamaan liiketoiminnan kehitystä18.3.2025 08:56:00 EET | Tiedote
Foodoran uusi toimitusjohtaja Einar Toivonen on valmis viemään yrityksen uudelle tasolle. Aiemmin kaupallisena ja strategiajohtajana työskennellyt Toivonen on aloittanut uudessa tehtävässään maaliskuussa 2025.
19.3. Kutsu: Sujuva arki 2030 – miten pikakuljetuspalvelut muokkaavat tulevaisuutta?17.3.2025 13:07:24 EET | Kutsu
Tervetuloa Foodoran kuluttajatutkimuksen julkistustilaisuuteen ke 19.3. klo 14-16!
Raskaustestit ja hiusvärit – foodora listasi tilatuimmat tuotteet12.3.2025 08:50:00 EET | Tiedote
Foodoran tilatuimpien tuotteiden kärkeen ovat kiilanneet lemmikkien ruoan lisäksi raskaustestit ja hiusvärit. Pirkanmaan alueella tilataan hiusten vaalennustuotteita, kun taas itä-Suomessa väri vaihtuu mustaksi. Foodora keräsi myydyimpien tuotteiden listaukset eri paikkakunnilta.
Lasten ruokatilaukset kiihtyvät lomakausilla – Vegaaninen vaihtoehto yllättää20.2.2025 08:33:00 EET | Tiedote
Lasten ruokatilaukset kokevat selkeän piikin lomakausien aikana, ja erityisesti hiihtoloma on vilkasta aikaa. Myös joulu- ja syysloman käynnistyminen sekä uudenvuodenpäivä ovat ajanjaksoja, jolloin lasten ruokatilaukset kasvavat merkittävästi. Vegaanivaihtoehto löytyy tilatuimpien lastenaterioiden joukosta.
Suolakurkku jakaa kansaa – joka neljäs hampurilaisen tilaaja jättää sen pois12.2.2025 08:50:00 EET | Tiedote
Foodoran tuoreen datan perusteella peräti 23 prosenttia hampurilaisten tilaajista halusi vuonna 2024 suolakurkut pois hampurilaisen välistä. Luku on merkittävä, koska hampurilainen on Foodoran toiseksi tilatuin annos pizzan jälkeen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme