Foodora otti käyttöön tekoälyn – annoskuvat kasvattavat ravintolan myyntiä jopa 10 %
Suomen Foodora ottaa ensimmäisenä maana käyttöön tekoälyllä luodut annoskuvat. Foodoran omistavan Delivery Heron Aasian markkinalla tehdyn tutkimuksen mukaan kuvat lisäävät ravintoloiden myyntiä jopa 10 prosenttia. Myös Suomessa on päästy vastaaviin tuloksiin. Foodoran sovelluksessa tekoälykuvat merkitään erikseen vesileimalla.
![Foodoran sovellukseen on tullut tekoälyllä luotuja kuvia. Kuvan erottaa vesileimasta.](/data/images/public/69819752/70043278/bd50f4be-b779-48ea-bd30-cc5d69edf14b-w_720.jpg)
Kuvat ovat aina olleet tärkeä osa myynnin edistämistä. Jos kuva myytävästä tuotteesta uupuu tai ei ole tarpeeksi houkutteleva, tuote jää usein ostamatta. Erityisesti vaatteiden ja huonekalujen myynti perustuu laadukkaisiin tuotekuviin. Asuntojen myynnissä kuvat ovat ehdoton edellytys asiakkaiden mielenkiinnon herättämiseksi. Asiakkaan näkökulmasta on siis tärkeää saada visuaalinen käsitys ostettavasta tuotteesta, jotta ostopäätös on helpompi.
Digitaalisessa ajassa kuvien merkitys on vain kasvanut, kun ostopäätös tehdään useimmiten mobiililaitteella. Foodoran alustalla on tarjolla tuhansien ravintoloiden annoksia ja siksi kuvien merkitys on suuri.
– Tavoitteemme on kehittää ravintoloiden liiketoimintaa paremmaksi ja kasvattaa niiden myyntiä. Esimerkiksi Delivery Heron Aasian markkinalla ravintoloiden myynti on kasvanut tutkitusti kuvien ansiosta peräti 10 prosenttia. Suomessa olemme saaneet vastaavia tuloksia. Kuvien lisääminen on vauhdittanut myyntiä 8 prosenttia, kertoo Foodoran Head of Commercial Einar Toivonen.
Tekoälykuvia on lisätty Foodoran sovellukseen lokakuun aikana jo noin 3500 kappaletta eri ravintoloille. Hyvin nopeasti kuvien lisäämisen jälkeen jo 10 prosenttia kuvallisista tuotteista on myynyt eteenpäin. Joidenkin tuotteiden kohdalla myynti on edistynyt jo muutamassa päivässä.
Tekoälyn luomat kuvat vastaamaan aitoja annoksia
Kuvien kerääminen ravintoloilta on iso prosessi, joka on tuottanut päänvaivaa monelle ravintolan omistajalle. Jotta annoksesta saadaan laadukas, tuoreutta korostava kuva, monen asian tulee onnistua kohdilleen samanaikaisesti. Tekoälypohjaisilla kuvilla helpotetaan tällä tavalla ravintolaomistajien huolta laadukkaiden kuvien mahdollistamisesta.
– Esimerkiksi mennessäsi ravintolaan, kurkistat usein viereisen pöydän annoksia ja haluat tilata itsellesi näkemäsi annoksen. Joissain aasialaisissa maissa ravintoloiden ikkunoiden eteen on vuosien ajan sijoitettu aidon näköisiä, muovisia annoksia luomaan mielikuva oikeasta annoksesta. Tällöin tiedät, mitä tilaat, jatkaa Einar Toivonen.
Tekoälyn luomat kuvat ovat kuin aidot annoskuvat, koska tekoäly nappaa annoksen idean olemasta olevista annoskuvista sekä annoskuvauksesta. Tekoälyn luomat kuvat vastaavat siis todellista annosta. Asiakasta varten tekoälyn luomissa kuvissa on vesileima, josta tunnistaa kuvan alkuperän.
Kaikkia kuvia ei tulla vaihtamaan tekoälykuviksi, koska osalla ravintoloista on erinomaisia kuvia. Ravintoloita myös kannustetaan käyttämään aitoja kuvia ja Foodoran kautta saa tilattua valokuvaajan paikalle. Tekoälypohjaiset kuvat lisätään puuttuvien annoskuvien paikalle.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Sanna MämmiPR & Communications LeadFoodora
Puh:+358 40 1645401press@foodora.fiKuvat
Pohjoismaiden suurin ruoka- ja päivittäistavarakaupan alan alustatalousyhtiö Foodora on osa saksalaista Delivery Hero -konsernia, joka on yksi maailman johtavimmista ruoan ja päivittäistavarakaupan toimitusalustoista. Foodora toimii yli 70 maassa ympäri maailmaa. Euroopassa Foodora toimii kahdeksassa maassa - Suomessa, Itävallassa, Tšekissä, Tanskassa, Unkarissa, Norjassa, Ruotsissa ja Slovakiassa. Suomessa yli 100 paikkakunnalla toimiva Foodora aloitti toimintansa Helsingissä kesällä 2015. Foodora toimittaa ravintolaruoat, päivittäistavarat ja paljon muuta suoraan ovelle alle puolessa tunnissa. Foodoran tavoitteena on mahdollistaa asiakkailleen enemmän aikaa heille tärkeiden asioiden parissa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Foodora
Suomen suosituimmat grilliravintolat – Foodora listasi ravintolat ja annokset23.7.2024 08:57:00 EEST | Tiedote
Suomalaiset nauttivat grilliruoasta erityisesti mökkeillessään kesäisin, mutta grillimaut viehättävät myös monissa suosituissa grilliravintoloissa kesäkauden aikana. Foodora on koonnut listan Suomen suosituimmista grilliravintoloista, ja tällä kertaa kärjessä eivät kärky pääkaupunkiseudun ravintolat.
Suomen TOP 10 kebab-kaupunkia – yksi on ylitse muiden26.6.2024 08:47:00 EEST | Tiedote
Foodora selvitti tilastoistaan, missä Suomen kaupungeissa kebab maistuu eniten. Tulos paljasti kymmenen kärjen, jonka voittajakaupungissa kebabia nautitaan selvästi enemmän kuin muissa listalle sijoittuneissa kaupungeissa.
Foodoran uusi toimitusjohtaja: kilpailu hyödyttää kaikkia17.6.2024 08:02:00 EEST | Tiedote
Foodora on nimittänyt uudeksi toimitusjohtajakseen Jacob Segercrantzin, ja panostaa nyt laajentumiseen kumppanuuksien kautta ruoka- ja päivittäistavarakaupan puolelle.
Lukuisat ravintolat takaisin Foodoraan – Pizza Hut ja Bangkok9 palaavat30.5.2024 08:47:00 EEST | Tiedote
Foodoran ravintolatarjonta laajenee vuoden 2024 aikana lukuisilla suosikkiravintoloilla, jotka tekevät paluun takaisin Foodoran sovellukseen. Erityisesti isoimmissa kaupungeissa tarjonnan laajentumisen on voinut huomata jo kevään aikana.
Seksivälineitä ja suklaata – noin 24 prosentissa tilauksista mukana makeita herkkuja21.5.2024 08:40:00 EEST | Tiedote
Seksivälineiden kotiin tilaaminen kasvatti suosiotaan vuonna 2023. Foodoran tilastoista kävi ilmi, että suklaata kuljetetaan usein samassa tilauksessa seksivälineiden kanssa. Datasta selvisi myös, milloin seksivälineiden myynti on vilkkaimmillaan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme