Foodora otti käyttöön tekoälyn – annoskuvat kasvattavat ravintolan myyntiä jopa 10 %
Suomen Foodora ottaa ensimmäisenä maana käyttöön tekoälyllä luodut annoskuvat. Foodoran omistavan Delivery Heron Aasian markkinalla tehdyn tutkimuksen mukaan kuvat lisäävät ravintoloiden myyntiä jopa 10 prosenttia. Myös Suomessa on päästy vastaaviin tuloksiin. Foodoran sovelluksessa tekoälykuvat merkitään erikseen vesileimalla.
Kuvat ovat aina olleet tärkeä osa myynnin edistämistä. Jos kuva myytävästä tuotteesta uupuu tai ei ole tarpeeksi houkutteleva, tuote jää usein ostamatta. Erityisesti vaatteiden ja huonekalujen myynti perustuu laadukkaisiin tuotekuviin. Asuntojen myynnissä kuvat ovat ehdoton edellytys asiakkaiden mielenkiinnon herättämiseksi. Asiakkaan näkökulmasta on siis tärkeää saada visuaalinen käsitys ostettavasta tuotteesta, jotta ostopäätös on helpompi.
Digitaalisessa ajassa kuvien merkitys on vain kasvanut, kun ostopäätös tehdään useimmiten mobiililaitteella. Foodoran alustalla on tarjolla tuhansien ravintoloiden annoksia ja siksi kuvien merkitys on suuri.
– Tavoitteemme on kehittää ravintoloiden liiketoimintaa paremmaksi ja kasvattaa niiden myyntiä. Esimerkiksi Delivery Heron Aasian markkinalla ravintoloiden myynti on kasvanut tutkitusti kuvien ansiosta peräti 10 prosenttia. Suomessa olemme saaneet vastaavia tuloksia. Kuvien lisääminen on vauhdittanut myyntiä 8 prosenttia, kertoo Foodoran Head of Commercial Einar Toivonen.
Tekoälykuvia on lisätty Foodoran sovellukseen lokakuun aikana jo noin 3500 kappaletta eri ravintoloille. Hyvin nopeasti kuvien lisäämisen jälkeen jo 10 prosenttia kuvallisista tuotteista on myynyt eteenpäin. Joidenkin tuotteiden kohdalla myynti on edistynyt jo muutamassa päivässä.
Tekoälyn luomat kuvat vastaamaan aitoja annoksia
Kuvien kerääminen ravintoloilta on iso prosessi, joka on tuottanut päänvaivaa monelle ravintolan omistajalle. Jotta annoksesta saadaan laadukas, tuoreutta korostava kuva, monen asian tulee onnistua kohdilleen samanaikaisesti. Tekoälypohjaisilla kuvilla helpotetaan tällä tavalla ravintolaomistajien huolta laadukkaiden kuvien mahdollistamisesta.
– Esimerkiksi mennessäsi ravintolaan, kurkistat usein viereisen pöydän annoksia ja haluat tilata itsellesi näkemäsi annoksen. Joissain aasialaisissa maissa ravintoloiden ikkunoiden eteen on vuosien ajan sijoitettu aidon näköisiä, muovisia annoksia luomaan mielikuva oikeasta annoksesta. Tällöin tiedät, mitä tilaat, jatkaa Einar Toivonen.
Tekoälyn luomat kuvat ovat kuin aidot annoskuvat, koska tekoäly nappaa annoksen idean olemasta olevista annoskuvista sekä annoskuvauksesta. Tekoälyn luomat kuvat vastaavat siis todellista annosta. Asiakasta varten tekoälyn luomissa kuvissa on vesileima, josta tunnistaa kuvan alkuperän.
Kaikkia kuvia ei tulla vaihtamaan tekoälykuviksi, koska osalla ravintoloista on erinomaisia kuvia. Ravintoloita myös kannustetaan käyttämään aitoja kuvia ja Foodoran kautta saa tilattua valokuvaajan paikalle. Tekoälypohjaiset kuvat lisätään puuttuvien annoskuvien paikalle.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Sanna MämmiPR & Communications LeadFoodora
Puh:+358 40 1645401press@foodora.fiKuvat
Pohjoismaiden suurin ruoka- ja päivittäistavarakaupan alan alustatalousyhtiö Foodora on osa saksalaista Delivery Hero -konsernia, joka on yksi maailman johtavimmista ruoan ja päivittäistavarakaupan toimitusalustoista. Foodora toimii yli 70 maassa ympäri maailmaa. Euroopassa Foodora toimii kahdeksassa maassa - Suomessa, Itävallassa, Tšekissä, Tanskassa, Unkarissa, Norjassa, Ruotsissa ja Slovakiassa. Suomessa yli 100 paikkakunnalla toimiva Foodora aloitti toimintansa Helsingissä kesällä 2015. Foodora toimittaa ravintolaruoat, päivittäistavarat ja paljon muuta suoraan ovelle alle puolessa tunnissa. Foodoran tavoitteena on mahdollistaa asiakkailleen enemmän aikaa heille tärkeiden asioiden parissa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Foodora
Maanantai, tiistai ja keskiviikko ovat terveellisen ruoan ykköspäivät – Hampurilainen maistuu silloinkin12.12.2024 11:52:57 EET | Tiedote
Foodoran tilatuimmat annokset ovat pizzat ja hampurilaiset, mutta tilastoissa näkyy mielenkiintoisia havaintoja viikon alkupuolelta: osa kuluttajista suosii terveellisempää ruokaa keskiviikkoon saakka, kun taas toisille maistuu herkullinen pikaruoka.
Foodora ja Restel yhteistyöhön – suosikkibrändit Foodoran sovellukseen9.12.2024 10:39:28 EET | Tiedote
Foodoran valikoima kasvaa alkuvuodesta, kun yhteistyö Restelin kanssa alkaa. Mukaan Foodoran palveluun tulevat useat Restelin suosikkibrändit.
Foodora ja Sale aloittavat yhteistyön - Ruokaa voi tilata jatkossa Pirkanmaan eri paikkakunnilta2.12.2024 07:50:00 EET | Tiedote
Jatkossa S-ryhmän tuttuja tuotteita voi tilata Foodoran kautta Sale-ruokakaupoista. Tampereen lisäksi palvelussa ovat mukana Kangasala, Pirkkala, Ylöjärvi ja Valkeakoski. Tuotteita voi tilata kotiin Foodorasta suoraan kotiovelle tai minne haluaa, noin puolessa tunnissa.
Foodora aloittaa kattavan yhteistyön S-ryhmän kanssa - Ruokaa voi tilata jatkossa S-ryhmän ruokakaupoista29.11.2024 08:15:00 EET | Tiedote
Jatkossa kuluttajat voivat tilata tuttuja tuotteita Foodoran kautta S-ryhmän ruokakaupoista. Yhteistyö laajenee vaiheittain eri puolille Suomea, ja jokaisesta uudesta kaupunkiavauksesta tiedotetaan erikseen paikallisesti.
Vietnamilainen keittiö on nyt trendikkäin – Kana-annokset suosituimpia12.11.2024 08:42:36 EET | Tiedote
Foodora selvitti, mikä keittiö trendaa kaikkein eniten ja samalla selvisi, mikä raaka-aine on kaikkein suosituin. Tilastot kerättiin viimeisen kuuden kuukauden ajalta. Ylivoimaisesti nousevin trendi on vietnamilainen keittiö. Myös kanan suosio näyttää kasvavan jatkuvasti.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme