Firecon Group OyFirecon Group Oy

Firecon Group Oy yrityskaupan myötä osaksi eurooppalaista sammutuslaitteistokonsernia. Wtech Fire Group (IRL) on ostanut Firecon Group Oy:n koko osakekannan

Firecon Group Oy on suomalainen, vuodesta 2002 Firecon -nimellä toiminut automaattisten sammutuslaitteistojen toimittaja, jonka markkina-alueena on koko Suomi.

Yhtiö on aiemmin kuulunut Ahvenanmaalaisen pääomasijoittajaryhmittymä Evolver Investment Group Ab:n portfolioon, mutta liittyy nyt osaksi eurooppalaista Wtech Fire Group -konsernia.

Wtech Fire Group -konserniin kuuluu yhtiöitä Irlannissa, Iso-Britanniassa ja Ruotsissa. Pääomistajana toimii Hollannista lähtöisin oleva Waterland, jolla on tällä hetkellä toimintaa 11 maassa Euroopassa. Sijoitussalkussa on yli 1.000 investointia, joiden yhteisarvo arvo on noin 14 Mrd €.

Automaattiset sammutuslaitteistot ovat tuttu näky ihmisille niin liikerakennuksissa, teollisuudessa kuin yhä useammin asuntorakentamisessa. Markkina on kasvanut vuosien saatossa ja uusia tuotteita ja teknologioita on lanseerattu. Kaikkien laitteistojen takana on ammattitaitoinen suunnittelu, laadukas toteutus sekä asianmukainen huolto.

Firecon Group Oy on aloittanut toimintansa suunnittelutoimistona 1980-luvulla, toiminut suunnannäyttäjä 2000-luvulla ja 2020 luvulla tehnyt suuria muutoksia yhtiön liiketoiminnassa.

”Olemme tehneet merkittäviä muutoksia prosesseissamme, jotka tarkoittavat laadukkaampaa työn jälkeä ja parempaa asiakaspalvelua. 2022 yhtiömme teki hyvän tuloksen noin 13 M€ liikevaihdolla. 2023 tulee olemaan huikea menestys. Nyt kova työ palkitaan ja pääsemme osaksi eurooppalaista Wtech -konsernia, jota rakennetaan voimakkaasti tällä hetkellä. Tämä tulee antamaan meille vahvan selkänojan liiketoimintamme kasvattamiselle ja kehittämiselle jatkossa.”, kertoo toimitusjohtaja Timo Suuronen.

Wtech Fire Group on noin 140 M€ liikevaihdon tekevä konserni Irlannista, jonka strategiana on luoda sammutuslaitteistojen toimittamiseen ja huoltoon keskittynyt yleiseurooppalainen asiantuntijaorganisaatio.

Yritysjärjestelyissä Fireconin tytäryhtiö LVI-Xpert Oy, Oulun elinkeinoalueella toimiva LVI-alan yritys, tulee 100%:sti osaksi Firecon Group Oy -konsernia.

Yhtiöiden liiketoiminnat jatkuvat normaalisti yrityskaupan myötä. Käynnissä olevat urakat ja asiakkuudet säilyvät ennallaan.

”Näemme tässä vahvan molemminpuolisen hyödyn: Firecon Group Oy voi nyt tarjota paikallista osaamista kansainvälisille asiakkaille sekä mahdollisesti laajentua kansainvälisille markkinoille. Samanaikaisesti jatkamme liiketoimintamme kehittämistä Suomessa. Olemme erityisen vahvoja teollisuuden hankkeissa, joissa vaaditaan merkittävää erikoisosaamista. Synergiaedut ovat ilmeiset ja katsomme tulevaisuuteen luottavaisin ja innostunein mielin.”, toteaa toimitusjohtaja Suuronen.

Wtech Fire Group konsernin CEO Ted Wright toivottaa Firecon Group Oy:n tervetulleeksi osaksi konsernia: ”Olemme iloisia Firecon -kaupan toteutumisesta. Yrityskauppa on tärkeä osa kasvustrategiaamme ja vahvistaa sitoutumistamme tarjota asiakkaillemme vertaansa vailla olevia paloturvallisuuspalveluita. Toivottamme Fireconin asiantuntijahenkilöstön lämpimästi tervetulleeksi osaksi konserniamme muokkaamaan sammutuslaitteistoalaa Euroopassa ja sen ulkopuolella.”

Timo Suuronen
Firecon Group Oy