Suomalaiset arvioivat DNA:n toimialansa vastuullisimmaksi
DNA pitää Suomen matkapuhelinoperaattorien kestävyysindeksin ranking-listan kärkipaikkaa, kertoo riippumattoman EPSI Rating -organisaation tuore tutkimus*. EPSI kestävyysindeksi on osa Telekommunikaatio 2023 -tutkimusta, ja se kuvaa suomalaisten kokemuksia ja näkemyksiä matkapuhelinoperaattoreiden vastuullisuudesta.

EPSI kestävyysindeksi selvittää kuluttajien, yritysten ja organisaatioiden näkemyksiä ja kokemuksia siitä, miten alan toimijat kantavat yhteiskuntavastuutaan. Vastuullisuusmielikuvia selvitettiin operaattoreiden sosiaalisen -, ympäristö – ja taloudellisen vastuullisuuden osalta. DNA sai suomalaisilta toimialansa parhaat arviot.
DNA:lla vastuullisuus on toiminnan ytimessä aina henkilöstöstä suomalaisten digiosallisuuteen ja ilmastoon. DNA haluaa osoittaa olevansa eettinen toimija, joka vaikuttaa positiivisesti yhteiskuntaan toiminnan ja kunnianhimoisten tavoitteiden kautta.
”Olemme yhteiskunnallisesti merkittävä toimija, ja haluamme rakentaa hyvinvoivaa suomalaista yhteiskuntaa - nyt ja tulevaisuudessa. EPSI Rating -tulokset osoittavat, että olemme onnistuneet pitkäjänteisessä vastuullisuustyössämme myös suomalaisten mielestä", sanoo DNA:n toimitusjohtaja Jussi Tolvanen.
DNA:n vastuullisuuden keskiössä ovat muun muassa digitaalisesti yhdenvertainen ja - osaava Suomi, jotta jokainen suomalainen pärjäisi digitaalisessa yhteiskunnassa, DNA:n henkilöstön hyvinvointi ja jatkuva työ ilmaston hyväksi. Ympäristön osalta tavoitteena on omien toimintojen (Scope 1 ja 2) nettonollapäästöisyys vuoteen 2030 mennessä, sekä se, että mahdollisimman moni DNA:n kumppaneista (scope 3) olisi sitoutunut Pariisin ilmastosopimuksen mukaisiin vähennystalkoisiin. Osana ympäristötyötään DNA on sitoutunut Science Based Targets initiative -aloitteeseen sekä ISO 14001 -ympäristösertifikaatin mukaiseen työhön.
Lähtökohtana tavoitteellinen ja läpinäkyvä vastuullisuustyö
Operaattoritoimialan palveluilla on paljon myönteisiä vaikutuksia yhteiskuntaan, kuten digitalisaation tarjoamat mahdollisuudet työelämään ja vapaa-aikaan. Tietoliikenneyhteydet myös vähentävät ympäristön kuormitusta, kun esimerkiksi turhaa matkustamista pystytään vähentämään. Samaan aikaan tietoverkot kuluttavat paljon energiaa, ja digitalisoitumiskehitys uhkaa hankaloittaa niiden ihmisten tilannetta, jotka eivät syystä tai toisesta pärjää digimaailmassa.
”Tulemme myös jatkossa tekemään hartiavoimin töitä tärkeiden vastuullisuusteemojen eteen. Keskitymme DNA:lla erityisesti ympäristö- ja sosiaalisen vastuun aiheisiin. Painopisteinämme ovat digitaalisessa syrjäytymisvaarassa olevien saaminen mukaan ja ihmisten tietoturvan taitojen pitäminen ajan tasalla. Lisäksi ponnistelemme sinnikkäästi kohti vaativia ilmastotavoitteitamme”, Tolvanen summaa.
Kestävyysindeksi 2023, matkaviestinnän asiakkaat
DNA |
70,3 |
Elisa |
66,9 |
Telia |
64,4 |
Koko toimialan matkaviestinnän asiakkaiden kestävyysindeksi on 67,1.
Tutkimuksesta
Tulokset ovat osa EPSI Telekommunikaatio 2023 -toimialatutkimuksen tuloksia. Tutkimukseen haastateltiin Suomessa noin 1 000 henkilöä syyskuussa 2023. Tulokset ilmoitetaan indeksipisteasteikolla 0–100, jolla nyrkkisääntönä voidaan pitää alle 60:n pisteen tulosten tarkoittavan tyytymättömiä, 60–75 tyytyväisiä, ja yli 75 erittäin tyytyväisiä asiakkaita. Kestävyysindeksi julkaistaan nyt ensimmäistä kertaa Suomessa matkaviestinnän asiakkaiden osalta. EPSI Rating on riippumaton ja voittoa tavoittelematon, pohjoismainen ja akateeminen organisaatio. EPSI Rating perustettiin EU-tutkimushankkeen Tukholman kauppakorkeakoulussa vuonna 1989 ja sen omistaa Swedish Institute of Quality, jonka puolestaan omistaa Ruotsin valtio.
Lähde ja lisätietoja:
Toimitusjohtaja Jussi Tolvanen, DNA Oyj, puh. 044 044 1000, jussi.tolvanen@dna.fi
DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi
*Lähde: EPSI Telekommunikaatio 2023 -tutkimus. Tiivistelmä liitteenä ja saatavilla myös tästä linkistä: https://www.epsi-finland.org/toimialatutkimukset/telekommunikaatio/#toggle-id-2
DNA:n yritysvastuusta osoitteessa: https://corporate.dna.fi/vastuullisuus/vastuullisuus-dnalla
Kuvat

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Tehtävämme yhteiskunnassa on yhdistää tärkeimmät. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat jo vuosien ajan olleet mobiilidatan käyttömäärissä maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2022 liikevaihtomme oli 997 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1 700 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi - http://www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj
DNA:n talous- ja vastuullisuuskatselmus paketoi vuoden 202414.4.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
DNA Oyj:n vuoden 2024 talous- ja vastuullisuuskatselmus tuo esille yhtiön tärkeimmät saavutukset taloudellisten tulosten ja vastuullisuustyön osalta.
DNA Experience Lounge on alusta tulevaisuuden teknologisten ratkaisujen koeajoon – vain kokeilemalla oivaltaa mahdollisuudet8.4.2025 08:30:00 EEST | Tiedote
DNA on avannut uuden DNA Experience Loungen pääkonttorinsa yhteyteen Ilmalanlinnaan. Tämä innovatiivinen ja immersiivinen tila on digitaalinen alusta, joka tarjoaa DNA:n yritysasiakkaille ja sidosryhmille mahdollisuuden tutustua tulevaisuuden teknologian mahdollisuuksiin ja uhkiin sekä yhtiön tarjoamiin tuotteisiin ja palveluihin interaktiivisessa ympäristössä.
DNA Experience Lounge is a platform for test-driving the technological solutions of the future – you can only grasp the possibilities through hands-on testing8.4.2025 08:30:00 EEST | Press release
DNA has opened the new DNA Experience Lounge at its headquarters in Ilmalanlinna. This innovative and immersive space is a digital platform that enables DNA's corporate customers and stakeholders to explore the opportunities and threats of future technologies as well as familiarise themselves with the company’s products and services in an interactive environment.
DNA:n maaliskuun 2025 myydyimmät puhelimet, älykellot ja tietokoneet1.4.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
OnePlus Nord CE 4 Lite 5G vei ensimmäisen sijan kuluttajien keskuudessa DNA:n maaliskuun myydyimpien laitteiden listalla. Applen iPhone 16 5G nappasi puolestaan kärkisijoituksen yritysasiakkaiden myydyimpänä puhelimena. Apple kiipesi myös käytetyimpien puhelinten listan kärkeen suositulla iPhone 13 5G -mallillaan, ja Apple Watch -älykellot palasivat maaliskuussa myydyimpien älykellojen kärkeen.
Huijaukset ovat tulleet jäädäkseen – Nettipetosvakuutus auttaa petoksen uhreja31.3.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Tällä hetkellä kaikkein nopeimmin kasvavat tietoturvauhat ovat ihmiseen kohdistuvat huijaukset. Samalla tarve suojautua erilaisilta huijauksilta ja identiteettivarkauksilta on kasvanut. DNA vastaa kuluttajien tarpeeseen suojautua erilaisilta tietoturvauhilta tuomalla kattavaan DNA Digiturva -tietoturvapalveluunsa Nettipetosvakuutuksen huhtikuussa. Nettipetosvakuutus auttaa ja tukee kuluttajia nettipetosten osuessa omalle kohdalle. Lisäksi DNA Digiturva -tietoturvapalvelu pitää sisällään myös alkuvuonna lanseeratun Huijausturvan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme