Santander Consumer Finance

Kotien energiaremontit kiinnostavat – Santanderin rahoitussopimukset niitä varten lisääntyivät 266 % edellisvuodesta

Aurinkopaneelit, maalämpö, vesi- ja ilmalämpöpumput sekä ovien ja ikkunoiden kunnostaminen olivat monille suomalaisille ajankohtaisia viime vuonna. Santanderin energiaremontteihin myöntämien rahoitussopimusten määrä kasvoi 266 prosenttia vuoteen 2021 verrattuna.

Energiaremonttien suosiolle on useita syitä, arvelee Santanderin Strategic Account Manager Kaj Keinänen. Kallistunut energian hinta oli viime vuoden kestopuheenaiheita, ja moni esimerkiksi halusi vähentää kotinsa riippuvuutta sähköntuotannosta asentamalla aurinkopaneelit.

”Toinen iso ajuri energiaremontteihin ovat vihreät arvot. Ihmiset ovat yhä energiatietoisempia ja haluavat kantaa kortensa kekoon ilmastokysymyksiin ja päästövähennyksiin liittyvissä asioissa”, Keinänen sanoo.

Energiaremontti houkuttelee kotitalouksia myös kiinteistön arvon säilymisen tai kasvattamisen kannalta. Energiatehokkuuteen satsaaminen voi ajan kuluessa maksaa itsensä takaisin säästyneissä lämmityskustannuksissa.

Lisäksi energiatehokkuutta edistäviin remontteihin on mahdollista hakea avustuksia ja saada kotitalousvähennystä. Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA:lta haettiin viime vuonna energiatehokkuutta edistäviin korjauksiin energia-avustusta 70 prosenttia enemmän vuoteen 2021 verrattuna.

”Kiinnostus kodin kunnostamiseen alkoi jo koronapandemian aikaan, mutta viime vuonna rikottiin ennätyksiä. Kauppiailta kuulee, että kotitalouksilla on paljonkin kunnostustarpeita, mutta moni joutuu tietysti miettimään, mihin remonttiin ensimmäisenä tarttuu”, Keinänen toteaa.

Energiaremontteja teetetty myös tänä vuonna

Tänä vuonna kohonnut korkotaso, inflaatio ja taloudellinen tilanne ovat vaikuttaneet remontti-innokkuuteen, mutta Santanderilla rahoitettujen energiaremonttien määrä tulee Keinäsen mukaan yltämään määrällisesti viime vuoden tasoon.

”Rahoituksen hakeminen energiaremonttiin voi korkeankin korkotason aikana olla järkevämpää kuin remontin lykkääminen myöhempään ajankohtaan. Esimerkiksi öljylämmitys maksaa suhteessa paljon verrattuna siihen, että lyhentäisi remonttilainaa ja maksaisi edullisemmasta ja ympäristöystävällisemmästä energiamuodosta”, Keinänen sanoo.

Tänä vuonna Santanderilta on voinut saada energiaremontille 15 vuoden maksuajan aiemman kymmenen sijasta.

”Vastuullisuus on meille Santanderilla globaalisti erittäin tärkeä arvo. On mahtavaa, että voimme mahdollistaa siirtymää kohti ympäristöystävällisempiä ja energiatehokkaampia ratkaisuja”, Keinänen toteaa.

Yhteyshenkilöt

Strategic Account Manager Kaj Keinänen, Santander Consumer Finance, 050 347 6670, kaj.keinanen@santanderconsumer.fi

Santander Consumer Finance
Risto Rytin tie 33

Santander Consumer Finance tarjoaa yksilöllisiä ja joustavia rahoitusvaihtoehtoja asiakkailleen. Santander Consumer Finance on Suomen suurimpia autorahoittajia ja osa Banco Santanderia, joka on yksi maailman suurimmista rahoitusalan toimijoista.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Santander Consumer Finance

Edulliset sähköautot, kaupat showroomeina ja vetyautot – Santander tutki autokauppiaiden näkemyksiä tulevasta5.3.2024 11:59:44 EET | Tiedote

Autokauppa ja autoala elävät murrosta, johon liittyy mahdollisuuksia ja muutoksia. Kaiken kannalta tärkeää olisi, että yleinen talous alkaisi virkistyä, edullisia sähköautoja saataisiin markkinoille, ja sähköautoiluun liittyvät huolet hälvenisivät. Muun muassa tämä selvisi Suomen suurimpiin autorahoittajiin kuuluvan Santanderin kyselystä autokauppiaille.