Foodora

Lokakuun myrsky nosti kotiinkuljetusten määriä merkittävästi

Jaa

Syksyn 2023 myrsky riepotteli suomalaisia ja ruokaa tilattiin tavallista enemmän. Myös vuoden 2022 Suomen yli pyyhkäissyt joulukuinen lumimyrsky antoi samankaltaiset tulokset.

Foodora kuljettaa tuotteet kotiin säästä huolimatta.
Foodora kuljettaa tuotteet kotiin säästä huolimatta. Kuva: Foodora

Foodora selvitti kuinka paljon huonot sääolosuhteet vaikuttavat tilausmääriin. Syysmyrsky riepotteli Suomea 7.10.2023 ja lumimyrsky riehui Suomen päällä 12.12.2022. Tutkittaviksi kohteiksi valittiin eri puolilla Suomea sijaitsevat isoimmat kaupungit, kuten Helsinki, Turku, Kuopio ja Oulu. Myrskypäiviä verrattiin tavallisiin päiviin. 

Tilausmäärät kasvoivat selkeästi myrskypäivinä. Vuoden 2022 joulukuun myrsky sai oululaiset tilaamaan jopa 20 prosenttia enemmän kuin tavallisena päivänä ja Kuopiossa tilauksia oli lokakuisena syysmyrskypäivänä 18 prosenttia enemmän kuin tavallisesti. Oulussa syysmyrskyssä tilattiin noin 17 prosenttia enemmän kuin normaalisti. Turussa tilauksia oli molempien myrskyjen aikaan noin 5 prosenttia enemmän. Helsingissä sen sijaan tilauksia oli noin 5 prosenttia enemmän varsinaisen myrskypäivän jälkeen 8.10.2023, jolloin pääkaupungissa oli edelleen erittäin tuulista ja sateista.

Huonojen sääolosuhteiden vuoksi myös kuljetusajat saattavat venyä. Läheteillä on samanlaisia haasteita, kuin kapunkilaisilla: liikkuminen voi olla hankalampaa, auto voi jumiutua lumeen tai parkkipaikan löytäminen voi olla vaikeaa. Mahdolliset kuljetusaikojen venymiset eivät kuitenkaan näy suoranaisesti yhteydenottojen kasvuna asiakaspalveluun. Asiakkaat ovat ymmärtäväisiä huonon kelin vaikutuksista liikkumiseen ja tästä haluaisinkin kiittää heitä, sanoo Foodoran Head of Operations Lauri Syvänen.

Talviaika on erityisesti ruoan ja päivittäistavaroiden kuljetukselle vilkkainta aikaa, koska kuluttajat jäävät mielellään kotiin. Kesällä liikutaan paljon ulkona. 

Myrskypäivien ruokatilauksissa omavalintainen Fantasia-pizza, juusto- ja kerroshampurilainen sekä kebab korostuivat. Foodoran tekemän Suuren suomalaisen ruokabarometrin* mukaan kuluttajien lempiruokaa on yleisesti kotiruoka, jota suosivat noin 40 prosenttia vastaajista. 28 prosenttia söisi pizzaa ja burgerit ovat mieluisin 22 prosentille tutkimukseen osallistuneista. 

*Suuri suomalainen ruokabarometri on toteutettu yhteistyössä Milttonin kanssa. Vastaajia oli yhteensä 3152 ja vastaajat edustavat iältään ja sukupuoleltaan Suomen väestöä. Tutkimus tehtiin 7.12.2022 – 19.12.2022. Tutkimuksen kokonaisvirhemarginaali on 2 %.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Sanna Mämmi
PR & Communications Lead
press@foodora.fi
040 1645401

Kuvat

Foodora kuljettaa tuotteet kotiin säästä huolimatta.
Foodora kuljettaa tuotteet kotiin säästä huolimatta.
Lataa
Myrskysäällä kotiinkuljetusten määrät lisääntyvät.
Myrskysäällä kotiinkuljetusten määrät lisääntyvät.
Lataa

Liitteet

Tietoa julkaisijasta

Pohjoismaiden suurin ruoka- ja päivittäistavarakaupan alan alustatalousyhtiö Foodora on osa saksalaista Delivery Hero -konsernia, joka on yksi maailman johtavimmista ruoan ja päivittäistavarakaupan toimitusalustoista. Foodora toimii yli 70 maassa ympäri maailmaa. Euroopassa Foodora toimii kahdeksassa maassa - Suomessa, Itävallassa, Tšekissä, Tanskassa, Unkarissa, Norjassa, Ruotsissa ja Slovakiassa. Suomessa yli 100 paikkakunnalla toimiva Foodora aloitti toimintansa Helsingissä kesällä 2015. Foodora toimittaa ravintolaruoat, päivittäistavarat ja paljon muuta suoraan ovelle alle puolessa tunnissa. Foodoran tavoitteena on mahdollistaa asiakkailleen enemmän aikaa heille tärkeiden asioiden parissa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Foodora

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye