Avaimen kevään 2024 kirjat on julkistettu

Avaimen kevään kustannusohjelma tarjoaa monipuolisen kattauksen ajankohtaista tietokirjallisuutta ja viihdyttävää kaunokirjallisuutta kaikenikäisille. Rekan alle jäänyt kertoo 20 vuotta sitten Konginkankaan suuronnettomuudesta selviytyneen Saana Kivirannan tarinan. Kevään kirjoissa keskitytään myös ilmastoystävälliseen mökkeilyyn, vanhemmuuteen, rituaaleihin ja riitteihin sekä Argentiinan moniin puoliin. Tuukka Sandströmin esseekokoelma tarkastelee taidetta ja viihdettä. Milla Keräsen Kaarneen varjo aloittaa uuden historiallisen romaanisarjan. Nuorimpia lukijoita hauskuuttavat muun muassa Kimmo Ojalan räväkkä esikoisrunokokoelma ja Juha Siron lastenromaani koirakuumetta potevista serkuksista.

Avaimen kevään 2024 katalogi on julkaistu issuu-palvelussa.

Viihdyttävää kaunokirjallisuutta

Milla Keräsen historiallisen romaanisarjan avausosa, Kaarneen varjo, vie lukijan matkalle 1700-luvun Turkuun ja Skotlantiin. Se on tarina muistin epäluotettavuudesta, järjestä ja hulluudesta sekä uskosta tieteeseen ja paholaiseen. Keränen on tamperelainen kirjailija ja yhteiskuntatieteiden maisteri. Kaarneen varjo ilmestyy maaliskuussa.

Satu Leiskon Varjotarha jatkaa Ihmisenhaltijan (Avain, 2023) aloittamaa tummasävyistä fantasiasarjaa. Menneisyys varjostaa 18-vuotiaan Tuulin yrityksiä elää tavallista elämää, ja yliluonnollinen piirittää häntä. Tuulin ystävätkään eivät ole aivan sitä, miltä näyttävät. Leisko on helsinkiläinen kirjailija. Varjotarha ilmestyy toukokuussa 2024.

Ajankohtaista tietokirjallisuutta

20 vuotta sitten, 19.3.2004, tapahtui Konginkankaalla Suomen tieliikennehistorian pahin onnettomuus. Nuori Saana Kiviranta oli matkalla Rukalle, kun hänen siihenastinen elämänsä päättyi. Linja-auton ja rekan yhteentörmäyksessä nelostiellä kuoli 23 ihmistä ja 14 loukkaantui. Stella Vuoman ja Kivirannan teos Rekan alle jäänyt kertoo, millaisia kuluneet vuodet ovat olleet Saanalle. Vuoma työskentelee kirja-alalla, Kiviranta on tapaturmaeläkeläinen ja kokemusvalmentaja. Kirja ilmestyy maaliskuussa 2024.

Pia Alapeterin kirjoittama Kohti kestävää mökkielämää on ilmastoviisaan mökkeilijän käsikirja. Se tarjoaa tietoa ja käytännön vinkkejä, joihin tarttumalla tavallisella mökkiläisellä on mahdollisuus luoda mökistä kesäparatiisi maapalloa kunnioittaen. Alapeteri on helsinkiläinen vapaa kirjoittaja ja vastuullisuusvaikuttaja. Teos ilmestyy huhtikuussa 2024.

Anna Munsterhjelm pohtii Ei mitään rajaa -kirjassaan vanhemmuutta ja sitä, miksi siihen kannattaa ryhtyä. Munsterhjelm haluaa lapsen ja ryhtyy siihen yksin. Kirja on kuvaus lapsen tekemisestä, itseironinen avaus vanhemmuudesta ja tarina siitä hyvästä, mitä lapsi tuo tullessaan. Munsterhjelm on kirjoittava järjestöjohtaja. Ei mitään rajaa ilmestyy tammikuussa 2024.

Anton Montin Salattu mafia – ´Ndrangheta ja Sacra Corona Unita on kirja Italian mafioiden verisestä historiasta ja nykypäivästä. Teos sisältää kirjasarjan viimeiset osat: ´Ndrangheta ja Sacra Corona Unita. Aikaisemmat osat julkaistiin kirjassa Salattu mafia – Cosa nostra ja Camorrana (Avain, 2023). Monti on suomalais-italialainen tietokirjailija. Teos ilmestyy tammikuussa 2024.

Miska Suoniemen 100 kiehtovaa juttua kuninkaallisista esittelee sata mielenkiintoista tositarinaa kuninkaallisista kautta historian. Mukana on kertomuksia ympäri maailmaa: niin mysteerejä ja tragedioita kuin koomisia ja hellyttäviä sattumuksiakin. Suoniemi (s. 2008) on nuoresta iästään huolimatta kirjoittanut tavoitteellisesti jo vuosia. Teos ilmestyy tammikuussa 2024.

Kirsikka Myllyrinteen Menetyksestä ja maasta katsoo luontokatoa ja ilmastonmuutosta siellä, missä kuumuus ja kuivuus tuntuvat ihmisten elämässä. Kirjassa kulkee mukana myös kirjoittajan henkilökohtainen suru ihmisestä, jota hän ei koskaan ehtinyt tuntea. Myllyrinne on kustannustoimittaja ja tietokirjailija, joka asuu Kyproksella. Menetyksestä ja maasta ilmestyy helmikuussa 2024.

Hannu Pöppösen Nippu pesoja ja muita kertomuksia Argentiinasta on reportaasikirja. Kirjassa kuljetaan suomalaisten siirtolaisten jäljillä Patagoniassa, puretaan tangoon liitettyjä käsityksiä sekä kuvataan argentiinalaista jalkapallofanatismia, köyhyyttä ja Kiinan vaikutusvaltaa maassa. Pöppönen on helsinkiläinen toimittaja ja tietokirjailija, joka on asunut pitkiä ajanjaksoja Latinalaisessa Amerikassa. Kirja ilmestyy maaliskuussa 2024.

Tuukka Sandströmin Tappio tai kuolema on kokoelma esseitä viihteestä ja elämästä. Älykkäät tekstit kommentoivat taidetta ja viihdettä, yhteiskuntaa ja elämää. Sandströmin esseissä Game of Thrones kohtaa René Girardin ja ChatGPT haastaa Karl Ove Knausgårdin. Entä mitä koulukiusaamisesta näkyy Iida Rauman Hävityksen ja John G. Avildsenin Karate Kidin läpi? Tappio tai kuolema ilmestyy helmikuussa 2024.

Jari Koposen ja Vesa Sisätön Kuviteltu tulevaisuus on kattava teos tieteiskirjallisuuden historiasta Suomessa. Koponen on toiminut tiedetoimittajana ja tietokirjailijana. Sisättö on Espoossa asuva tietokirjailija, toimittaja, kriitikko ja spekulatiivisen fiktion harrastaja. Kirja ilmestyy huhtikuussa 2024.

Ari Haasion, Markku Mattilan ja Elisa Kannaston Riitit ja rituaalit avaa portin uskontojen, vapaamuurareiden, antiikin ihmisten ja nykypäivän yhteiskunnan yksilöllisiin ja kollektiivisiin rituaaleihin ja riitteihin. Teoksen kirjoittajat ovat kokeneita tutkijoita ja tieteen popularisoijia. Riitit ja rituaalit ilmestyy huhtikuussa 2024.

Oivaltavaa ja hauskaa lukemista lapsille

Kimmo Ojalan esikoisrunoteos Yrjö Ärjylän herkimmät on kokoelma runoja lapsille. Yrjö Ärjylä on äksy ukko. Hän asuu yksinään kerrostalon ullakkohuoneessa ja räyhää pihan lapsille. Rakkaus ja neiti Kukka Kimppunen astuvat kuitenkin Yrjön elämään ja saavat hänet muuttumaan täysin. Ylöjärveläinen Ojala soittaa Orffit-lastenmusiikkiorkesterissa. Hän on tehnyt tekstejä artisteille, kirjoittanut näytelmäkäsikirjoituksia ja julkaissut musiikkia. Yrjö Ärjylän herkimmät ilmestyy maaliskuussa 2024.

Sirkka Knuutilan Rosmariini-kirjoista tuttu hahmo Peeveli Pahkeinen seikkailee nyt omassa kirjassaan. Noitapoika Peeveli Pahkeisen kesäkaveri kertoo noitapoika Peevelin ja koulunsa aloittavan Mikaelin seikkailusta. Kirjan on kuvittanut Olga Badulina. Noitapoika Peeveli Pahkeisen kesäkaveri ilmestyy huhtikuussa 2024.

Sisarusten Tiina Kristofferssonin ja Vesa-Matti Toivosen Kuka lavasti Listamestarin? -lastenromaanissa Eliaksen maailma kääntyy ylösalaisin, kun tuntematon kiristäjä lähettää hänelle viestin. Kuka lavasti Listamestarin? on Listamestari-sarjan neljäs osa, ja se ilmestyy helmikuussa 2024. Kirjat on kuvittanut Olga Pärn.

Juha Siron Superserkut ja koirakuume kertoo toiveista, kasvusta ja ystävyydestä – ja hillittömästä koirakuumeesta. Saiman ja Selman koirakuume kohoaa ennätyslukemiin. Se johtaa tyttöjen protesteihin ja koiravaatimuksiin! Juha Siro on palkittu kirjailija, joka on julkaissut runoja, romaaneja ja lastenkirjan Oiva ja aikasormus (Avain, 2021). Kirja ilmestyy helmikuussa 2024.

Selkokirjat rohkaisevat lukemaan

Anniina Nikamanin Topelius-palkittu nuortenromaani Myrrys on historiallinen seikkailuromaani. 15-vuotias Niilo elää kovissa oloissa Kivihalmeen talon kasvattipoikana. Hän ei muista omaa menneisyyttään, johon liittyy salaisuus. Niilo kuitenkin muistaa loitsut ja taikakeinot. Myrrys ilmestyy Riikka Tuohimetsän selkomukauttamana huhtikuussa 2024.

Miika Nousiaisen Pintaremontti-romaanissa tarinan päähenkilö Sami etsii elämänsä naista, mutta saa asiansa aina sekaisin. Henna haluaa lapsen, mutta se ei ole helppoa. Seija yrittää ymmärtää aikuisia lapsiaan ja elää omaa elämäänsä. Onneksi on kuitenkin ystäviä. Kirja ilmestyy Hanna Männikkölahden selkomukauttamana huhtikuussa 2024.

Satu Leiskon fantasiasarjan avausosa, Ihmisenhaltija, tutustuttaa lukijan Kuustenkylällä isänsä kanssa asuvaan Tuuliin. Ihminen on kuollut lähimetsässä. Ovatko sudet tappaneet hänet? Tuulille myös oma koti on pelottava paikka. Pian Tuuli saa tietää, että kylällä elää salaisia olentoja. Mikä on todellinen vaara? Ihmisenhaltija ilmestyy selkokielisenä huhtikuussa 2024.

Sari Kanalan ja Hannu Ahosen selkokielinen tietokirja Orava kertoo pihapiirien asukin elämästä eri vuodenaikoina. Ahonen on seurannut ja valokuvannut oravien elämää jo liki 30 vuotta. Kanala on kirjoittanut tietokirjoja metsän eläimistä. Orava ilmestyy tammikuussa 2024.