Miten kauppa huolehtii ihmisistä toimitusketjuissaan? Moni pohtii eettisiä valintoja ruokakaupassa
Tieto ruoan raaka-aineiden tuotantoon liittyvistä riskeistä lisääntyy ja moni kuluttaja pohtii eettisiä valintoja kaupassa. Lidlin Way To Go -tuoteperhe huomioi viljelijöiden työ- ja elinoloja ennen näkemättömällä tavalla. Tuoteperhe on laajentunut suklaista pähkinöihin ja mehuihin, mikä edistää ihmisoikeuksien parempaa toteutumista yhä useammilla alueilla.

Yleisesti tiedetään, että esimerkiksi kaakaon viljelyyn liittyy suuria ihmisoikeus- ja ympäristöriskejä, mikä voi herättää kysymyksiä kaupan suklaahyllyllä. Kuluttajat haluavat tehdä yhä tiedostavampia valintoja ruokakaupassa, ja Lidlin Way To Go -tuoteperhe on yksi keino tähän. Way To Go -tuotteita ostamalla voi edistää ihmisoikeuksien toteutumista, sillä hankkeen tavoitteena on taata viljelijöille elämiseen riittävät tulot sekä paremmat työ- ja elinolot.
Lidlissä on valikoiman kokoon nähden vaikuttava määrä Reilun kaupan tuotteita. Way To Go -tuotteissa reiluus on viety vielä askeleen pidemmälle, kun raaka-aineen viljelijöille on maksettu Reilun kaupan takuuhinnan ja Reilun kaupan bonuksen päälle vielä Lidl-bonus. Lisäksi Lidl maksaa vielä erillistä koulutusbonusta, jolla rahoitetaan koulutushankkeita viljelijöille. Koulutuksissa painotetaan mm. ympäristöystävällisempää viljelyä.
Way To Go -tuotevalikoima on syksyn 2023 aikana laajentunut uusiin tuoteryhmiin. Valikoimasta löytyy tällä hetkellä useita eri suklaamakuja sekä uusimpana lisäyksenä suolattuja ja suolaamattomia cashewpähkinöitä. Valikoima täydentyy vielä loppuvuoden aikana appelsiinimehulla.
Ostamalla Lidlin Way To Go -tuotteita kuluttaja voi edistää parempaa tulotasoa kaakaon-, pähkinän- ja jatkossa myös appelsiiniviljelijöille. Hankkeessa mukana olevat viljelijät hyötyvät suoraan jokaisesta myytävästä Way To Go -tuotteesta.
– Ruoan eettisyys kiinnostaa kuluttajia. Haluamme tarjota asiakkaillemme mahdollisuuden valita superreilu vaihtoehto, jossa pienviljelijöiden korkeampi tulotaso on turvattu. Way To Go -tuotteiden valikoimaa laajentamalla haluamme mahdollistaa korkeammat tulot ja koulutusta entistä useammalle viljelijälle, sanoo Lidlin valikoiman vastuullisuuspäällikkö Laura Kvissberg.
Korkeammat tulot jo yli 2000 pienviljelijälle
Way To Go -suklaata on myyty Lidlissä muutaman vuoden ajan. Hankkeella on tähän mennessä onnistuttu parantamaan yli 2220 pienviljelijän tuloja 27 ghanalaisessa kunnassa. 30 prosenttia viljelijöistä oli naisia.
Korkeampien korvausten lisäksi Lidl rahoittaa tuottajamaissa erilaisia koulutushankkeita, joilla pyritään turvaamaan parempaa toimeentuloa pitkällä aikavälillä. Erityistä huomiota kiinnitetään naisten tukemiseen, kun viljelijöitä valitaan ja osallistetaan erilaisiin hankkeisiin.
– Way To Go on loistava esimerkki konkreettisista toimista parantaa viljelijöiden ja työntekijöiden työoloja ja toimeentuloa sekä ympäristön hyvinvointia. Jokaisella tulisi olla oikeus elämiseen riittäviin ansioihin, ja on hienoa nähdä, että valikoimassa on nyt mukana myös pähkinän- ja appelsiiniviljelijät, toteaa Reilu kauppa ry:n asiakkuusjohtaja Heli Le.
Lidlin Way To Go -tuotteet:
Way To Go suklaa, 180 g, 2,19 €
Makuina maitosuklaa 32 %, maitosuklaa 32% manteli & merisuola, valkosuklaa-vadelma sekä maitosuklaa 51 % manteli % merisuola. Kaakaon alkuperämaa: Ghana.
Way To Go cashewpähkinä, 175 g, 3,49 €
Vaihtoehtoina suolattu ja paahdettu sekä suolaamaton versio. Alkuperämaa: Tansania.
Way To Go appelsiinitäysmehu, 1 l, 2,29 €
Alkuperämaa: Brasilia. Tulossa myyntiin 6.12.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lidlin viestintä
media@lidl.fi
(09) 2345 6400
Kuvat
Linkit
Tietoa julkaisijasta
Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa 20 vuotta toimineessa ketjussa työskentelee lähes 5800 henkilöä. Yli 200 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Laukaassa ja Järvenpäässä sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista ja ajankohtaisista tarjouksista löytyy Lidl Plus -etusovelluksesta tai osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Lidl Suomi
Takaisinveto: suklaassa salmonellariski4.4.2025 19:36:48 EEST | Tiedote
Lidl vetää myynnistä erän Way To Go -merkin maitosuklaata maussa mantelikaramelli & merisuola. Takaisinveto koskee vain tuotteita, joiden parasta ennen -päiväys on 19.2.2026. Takaisinveto tehdään, koska kyseisen erän tuotteissa on salmonellariski.
Takaisinveto: Feta-kanasalaatin auringonkukansiemenissä salmonellariski4.4.2025 16:16:56 EEST | Tiedote
Ruokavirasto on ilmoittanut eri toimijoiden takaisinvedoista, joissa auringonkukansiemeniä tai niitä sisältäviä tuotteita on otettu pois myynnistä. Tuotteissa ainesosana käytettyjen auringonkukansiementen raaka-aine-erästä on todettu salmonellaa muualla EU:ssa. Lidl vetää takaisin eriä Chef Select feta-kanasalaattia, joissa on käytetty raaka-aineena samaa auringonkukansiemenien erää. Takaisinveto koskee salaatteja, joiden viimeinen käyttöpäivä on 4.4.–10.4.2025.
Takaisinveto: Riisipuuro saattaa sisältää gluteenia31.3.2025 16:13:25 EEST | Tiedote
Lidl vetää myynnistä eriä Kartanon riisipuuroa. Erät saattavat sisältää gluteenia yli sallitun rajan, jonka mukaan tuotetta saa markkinoida gluteenittomana. Tuote voi näin ollen olla vaarallinen keliaakikoille tai gluteeniyliherkille. Muille tuote on turvallinen. Takaisinveto koskee eriä, joissa viimeinen käyttöpäivä on aikavälillä 31.3.–23.4.2025.
Takaisinveto: BBQ-maustetuissa siankamarasnackseissa salmonellaepäily31.3.2025 15:13:24 EEST | Tiedote
Lidl vetää myynnistä Sol & Mar -merkin BBQ-maustettuja Chicharricos siankamarasnackseja salmonellaepäilyn vuoksi. Kyseessä on huoneenlämmössä säilytettävät tuote. Takaisinveto koskee erää parasta ennen -päivämäärällä 4.8.2025. Tuotetta on myyty Lidlissä Espanja-teemaviikolla 13.3. alkaen. Teemaviikolla on ollut myynnissä myös maustamattomia friteerattuja siankamarasnackseja, joita takaisinveto ei koske.
Lidlin Dubai-suklaa villitsi asiakkaat: myytiin päivässä loppuun14.3.2025 12:24:23 EET | Tiedote
Lidl toi torstaina 13.3. myyntiin someviraaliksikin noussutta Dubai-suklaata. 122 gramman painoisen luksussuklaan sai Lidlistä edulliseen 4,99 euron hintaan. Suklaata tuotiin myyntiin iso erä, mistä huolimatta levyt myytiin päivässä loppuun. Seuraavaksi Lidl tuo myyntiin Dubai-suklaatyylisen jäätelön.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme