Veneiden ja muiden komposiittien kierrätys toimii Suomessa
Veneiden ja monien muiden tuotteiden rakennusmateriaalina käytettävä lujitemuovi ja muut komposiitit ovat parhaimmillaan yli sata vuotta kestäviä materiaaleja. Komposiitit ovat päätyneet usein murskattavaksi tai poltettaviksi, mutta materiaalit ovat kierrätettävissä käyttöikänsä jälkeen.
![Pidä Saaristo Siistinä ry:n huoltoalus M/S Roope keräsi syksyllä 2023 romuveneitä Saaristomereltä. Kuva: Kari Lahtinen.](/data/images/public/46330459/70058188/d38542cc-55fe-4c53-a27d-2dd301e79a11-w_720.jpg)
Suomessa käytöstä poistetut komposiitit voidaan hyödyntää teollisessa mittakaavassa valmistettaessa klinkkeriä ja siitä edelleen sementtejä.
”Pienveneiden ja muiden komposiittituotteiden tehokas kierrätys edellyttää kuitenkin kuntien ja paikallisten jätehuoltoyhtiöiden aktivoitumista, jotta raaka-ainetta ei päätyisi poltettavaksi. Lisäksi on huomattava, että kierrätysjärjestelmää ei voi perustaa vain veneiden varaan, sillä kierrätykseen tulee vain vähän veneitä”, Venealan Keskusliitto Finnboatin toimitusjohtaja Jarkko Pajusalo sanoo.
Merkittävin syy tähän on Pajusalon mukaan veneiden pitkä käyttöikä ja omistajien kiintymys harrastevälineisiinsä. Modernit lujitemuoviveneet ovat pitkäikäisimpiä kestokulutushyödykkeitä, joiden käyttöikä on 50-100 vuotta ja ylikin. Ympäristön ja resurssien käytön kannalta tämä on tietysti erinomainen asia.
”Komposiittien kierrätystä on katsottava kokonaisuutena, jossa venemateriaalit ovat yksi pieni, mutta tärkeä osa-alue”, Pajusalo toteaa.
Komposiittijäte päätyy lämmöksi ja sementin valmistukseen
Muoviteollisuus ry:n vetämässä ja ympäristöministeriön rahoittamassa KiMuRa-projektissa rakennettiin komposiitijätteelle reitti kierrätetyksi ja murskatuksi raaka-aineeksi sementtiklinkkerin valmistukseen. Mukana oli useita komposiittituotteiden valmistajia, Kuusakoski Recycling Oy, Finnsementti Oy, Suomen Tuulivoimayhdistys ry ja Venealan Keskusliitto Finnboat ry.
Tätä reittiä kierrätetään tänä päivänä vanhojen, käytöstä poistettujen tuulivoimaloiden lapoja, venemateriaaleja, pienveneitä ja monia muita komposiittituotteita. Komposiittimurske viedään Finnsementin tehtaalle Lappeenrantaan, missä se prosessoidaan klinkkeriuunissa noin 1 450 asteessa.
Klinkkeriuunissa murskeen sisältämä muovi palaa ja tuottaa energiaa, joka korvaa fossiilisia polttoaineita. Kuitu taas sulaa ja sen sisältämät mineraalit sitoutuvat sementin raaka-aineena käytettävään klinkkeriin. Komposiitti hyödynnetään täysimääräisesti, eikä siitä jää tuhkaa, toisin kuin energiahyötykäytössä. Prosessissa jätemuovi korvaa fossiilista hiiltä ja petrokoksia sekä klinkkeriin yhdistyvä kuitu korvaa esimerkiksi piitä ja kalkkia.
Kuusakoski Oy:llä on 19 keräyspistettä ympäri Suomea ja murskaus tapahtuu keskitetysti Hyvinkäällä, joten reittiä voidaan hyödyntää koko Suomen laajuisessa komposiittien kierrätyksessä.
Myös pienveneet soveltuvat erinomaisesti sementtiklinkkerin raaka-aineeksi. Pidä Saaristo Siistinä ry ja Lounais-Suomen Jätehuolto Oy keräsivät kesällä 2022 lähes sata käytöstä poistettua venettä, jotka toimitettiin Kuusakosken kautta kierrätykseen.
”Tänä kesänä saaristosta on ilmoitettu lähes 40 venettä noudettavaksi kierrätykseen, joten kierrätysmäärissä voidaan hyvinkin päästä viime vuoden lukuihin myös 2023”, Pajusalo kertoo.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Jarkko Pajusalotoimitusjohtaja, Venealan Keskusliitto Finnboat ry
Puh:040 673 4032jarkko@finnboat.fiLinkit
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Finnboat
En modern glasfiberbåts livslängd kan överstiga hundra år17.5.2024 06:00:00 EEST | Tiedote
När nya byggmaterial för båtar ersatte trä under 1960- och 1970-talet ökade båtarnas livslängd från några årtionden till över hundra år. Enligt Finnboats uppskattning tas endast lite över tusen båtar ur bruk årligen i Finland.
Modernin lasikuituveneen käyttöikä voi ylittää sata vuotta17.5.2024 06:00:00 EEST | Tiedote
Veneiden uusien rakennusmateriaalien korvatessa puun 1960–1970-luvuilla, kasvoi veneiden käyttöikä parista vuosikymmenestä yli sataan vuoteen. Suomessa poistuu käytöstä Finnboatin arvion mukaan vain reilut tuhat venettä vuosittain.
The lifespan of a modern fiberglass boat can exceed one hundred years17.5.2024 06:00:00 EEST | Press release
When new building materials for boats replaced wood during the 1960s and 1970s, the lifespan of boats increased from a few decades to over a hundred years. According to Finnboats' estimation, only slightly over a thousand boats are taken out of service annually in Finland.
Över 40 båtar med i båtbranschens stora provkörningsevenemang10.5.2024 15:03:30 EEST | Tiedote
Den finländska båtbranschens gemensamma Suomiveneilee.fi provkörningsevenemang samlar över 40 olika motorbåtar för testkörning på Drumsö, Helsingfors, den 17–18 maj. Tillställningen bjuder på alla sorters båttyper, från traditionella roddbåtar till vattenskotrar, och från arbetsbåtar med katamaranskrov i aluminium till stora fritidsbåtar.
The boating industry's major test drive event showcases over 40 boats10.5.2024 15:03:30 EEST | Press release
The Finnish boating industry's joint Suomiveneilee.fi test drive event will bring together over 40 different motorboats for test drives in Lauttasaari, Helsinki, on May 17–18. The event offers a variety of boat types, from traditional rowing boats to jet skis, and from work boats with aluminum catamaran hulls to large recreational boats.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme