Elenia Oy

Joutsenet saivat Pyhäjärven Hiidenniemellä suojakseen lintuvaroittimet sähköverkkoon

Sähköverkon lintuvaroittimilla suojellaan kansallislintua laulujoutsenta.

Lintuvaroittimilla suojellaan erityisesti Suomen kansallislintua laulujoutsenta.

Verkkopalveluyhtiö Elenia asensi Pyhäjärven Hiidenniemellä sähkönverkon ilmajohtoihin lintuvaroittimet, joilla suojellaan erityisesti Suomen kansallislintua laulujoutsenta. Ilmajohtoverkko voi olla vaaraksi erityisesti joutsenten lentoon nousu- ja laskupaikoilla.

Tehokas keino estää lintujen törmäyksiä sähköverkkoon on kirkasväristen varoituspallojen tai heijastavien lintuvaroittimien asentaminen sähkölinjoihin. Linnut huomaavat ne lentäessään ja väistäessään varoittimia väistävät myös sähkölinjan.

Tietoa joutsenten lentoreiteistä ja mahdollisista vaarapaikoista Elenia saa asiakkailtaan ja paikallisilta lintuharrastajilta. Ilmoituksen tarpeellisesta kohteesta voi tehdä yhtiön verkkosivuilla. Valittuihin kohteisiin asennetaan varoittimia kohteen mukaan. Joutsenten suojelu on osa yhtiön ympäristötyötä sekä yhteistyötä Bird Life Suomen kanssa.

Yhteistyö lintuharrastajien, paikallisten asukkaiden sekä BirdLife Suomen kanssa on nostanut lintupallojen ja varoitusmerkkien määrän Elenian verkkoalueella tuhansiin. Lintuvaroittimia on asennettu joutsenten suosimille pesimä- ja levähdyspaikoille Hämeessä, Pirkanmaalla, Keski-Suomessa sekä Etelä- ja Pohjois-Pohjanmaalla.

Pitkällä aikavälillä lopullinen ratkaisu joutsenten suojelemiseksi ilmajohdoilta on säävarman sähköverkon maakaapelointi. Elenia uudistaa ikääntyvää sähköverkkoaan jatkuvasti säävarmaksi sähkönjakelun varmuuden parantamiseksi. Kun sähkönjakelu haja-asutusalueilla uudistuu maakaapeliverkoksi, hyötyy samalla luonto ja alueen linnusto.

Suomen laulujoutsenkanta on elpynyt hyvin ja BirdLife Suomen mukaan laulujoutsenia pesii Lapista etelärannikolle saakka yli 10 000 paria.

Kuvat

Elämää sähköistämässä

Elenia on Suomen toiseksi suurin sähköverkkoyhtiö ja Suomen suurin energia-alan asiakaspalveluntuottaja. Huolehdimme sähköverkon ylläpidosta ja uudistamisesta, rakennamme sähköverkkoa ja -liittymiä kumppaniyhtiöidemme kanssa, mittaamme asiakkaidemme sähkönkulutuksen ja toimitamme energiatiedot sähkönmyyjille. Palveluliiketoimintamme tarjoaa asiakaspalvelua ja sähkömarkkinoihin liittyviä monipuolisia palveluita energia-alalle ja muille infrayhtiöille.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Elenia Oy

Elenian verkkopalvelu kattaa paljon muutakin kuin sähkönsiirron − Uudet hinnat voimaan 1.9.202414.6.2024 11:25:17 EEST | Tiedote

Varman sähkönjakelun tarve, sähkömarkkinalain ja puhtaan siirtymän vaatimat verkkoinvestoinnit sekä verkon rakentamisen ja ylläpidon kasvaneet kustannukset nostavat Elenian verkkopalveluhintoja syyskuun alussa. Verolliset hinnat nousevat keskimäärin noin 3,5 % ilman arvonlisäveron korotusta. Verottomana korotus on keskimäärin noin 4,5 %. Elenia lähettää asiakkailleen tiedon uusista hinnoista kesä-heinäkuun taitteessa.