Raportti: Liikenteen kestävä siirtymä voidaan toteuttaa lisäämättä alueellista ja taloudellista eriarvoisuutta

Jaa

Kalevi Sorsa -säätiön uusi raportti tarkastelee sitä, miten fossiilittomaan liikenteeseen voidaan siirtyä siten, että samalla vähennetään eriarvoisuutta ja liikenneköyhyyttä. Se onnistuu tunnistamalla ympäristötoimien vaikutukset eri ryhmille sekä tasaamalla muutoksen aiheuttamia hyötyjä ja haittoja. Raportin on kirjoittanut säätiön eriarvoisuuden vähentämisen hankevastaava, valtiotieteiden tohtori Anna Rajavuori.

Siirtymä fossiilittomaan liikenteeseen etenee Suomessa, mutta liian hitaasti päästövähennystavoitteisiin nähden. Se asettaa haasteita myös siirtymän oikeudenmukaiselle toteutukselle.  

“Kotimaan liikenteen päästöjen ennustetaan olevan vuonna 2030 noin 20 prosenttia liian korkeat, kun tavoitteena on saada päästöt nollaan vuoteen 2045 mennessä. Se tarkoittaa, että päästöjen vähentämiseksi tarvitaan uusia toimia. Ne tulevat lisäämään eriarvoisuutta ja liikenneköyhyyttä, jos vaikutuksia ei kompensoida”, Rajavuori arvioi.   

Teknologisia esteitä vähähiiliselle liikkumiselle ei enää juurikaan ole, mutta esimerkiksi sähköauton hankkiminen on edelleen kallista ja siten mahdollista vain hyvätuloisille. Samalla fossiilisten polttoaineiden hintojen noustessa ihmiset joutuvat eriarvoiseen asemaan sen suhteen, miten ilmastonmuutoksen haitat ja hyödyt jakautuvat. 

“Olennaista on, että ilmastotoimien vaikutukset eri ryhmille tunnistetaan, jotta erityisesti haavoittuvassa asemassa olevat voidaan ottaa huomioon päätöksissä. Siirtymän vaikutuksia eri ryhmiin tulisi arvioida säännöllisesti samaan tapaan kuin julkista taloutta arvioidaan vuosittain julkisen talouden suunnitelmaa päivitettäessä”, Rajavuori sanoo. 

Siirtymän vaikutuksia pienituloisiin ja syrjäseutujen asukkaisiin on kompensoitava 

Sekä ilmastonmuutoksen vaikutukset että sen estämiseksi tehtävät toimet kohdistuvat ihmisiin eriarvoisesti. Esimerkiksi autoa arjessaan tarvitsevien pienituloisten toimeentulo heikkenee, jos fossiilisten polttoaineiden verotusta kiristetään eikä heillä ole mahdollisuutta vaihtaa vähäpäästöiseen liikkumiseen kohtuulliseen hintaan.  

“Jos päästötavoitteisiin halutaan päästä, vähäpäästöisen liikkumisen pitää olla mahdollista kaikille. Se edellyttää riittäviä tukia. Vaikutuksia pienituloisiin ja syrjäseutujen asukkaisiin on kompensoitava. Se onnistuu muuttamalla tulonsiirtoja progressiivisemmiksi. Korotukset sosiaaliturvaan ja hiiliosingon kaltaiset täsmäratkaisut ovat esimerkkejä keinoista, joilla voidaan edistää reilua siirtymää”, Rajavuori ehdottaa. 

”Ilmastotoimien oikeudenmukaisuus on tärkeää, jotta ne ovat kansalaisten mielestä hyväksyttäviä. Mikään alue tai väestöryhmä ei saisi joutua kärsimään muutoksesta kohtuuttomasti”, Rajavuori summaa oikeudenmukaisen siirtymän periaatteen.  

Raportissa esitetään useita keinoja autoilun vähentämiseksi eli julkisen ja kevyen liikenteen edistämiseksi sekä ajoneuvojen päästöjen vähentämiseksi. Esimerkiksi päästökiintiöillä voitaisiin varmistaa, että kaikilla on mahdollisuus välttämättömään liikkumiseen ja samalla pienentää vähemmän tärkeää liikkumista.  

”Olennainen tekijä kestävään liikkumiseen siirtymisessä on autoriippuvuuden vähentäminen. Jos olisimme vähemmän riippuvaisia auton omistamisesta, myös liikenteen siirtymä olisi helpompi toteuttaa oikeudenmukaisesti. Pienempi autoriippuvuus vähentää sekä liikenneköyhyyttä että helpottaa ihmisten sopeutumista fossiilittomaan liikenteeseen”, Rajavuori huomauttaa. 

Raportti Vähemmän, reilummin, tehokkaammin. Miten fossiilittomaan tieliikenteeseen siirrytään oikeudenmukaisesti? julkaistaan Sofia Helsingissä 21.11.2023 kello 9.00 alkavassa tilaisuudessa, johon voi osallistua myös etäyhteydellä. Tutkimukseen on saatu rahoitusta Palkansaajasäätiöltä ja Kuluttajaosuustoiminnan säätiöltä. 

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Liitteet

Kalevi Sorsa -säätiö on sosialidemokraattinen ajatuspaja. Säätiö tuottaa julkaisuja, tapahtumia ja puheenvuoroja julkiseen keskusteluun. Ajatuspajan tavoite on edistää yhteiskunnallista tasa-arvoa ja demokratiaa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Kalevi Sorsa -säätiö

Raportti: Suurituloisimpaan tuloluokkaan on entistä vaikeampaa päästä Suomessa, ja se vaikuttaa haitallisesti erityisesti Itä- ja Pohjois-Suomessa15.8.2024 07:30:00 EEST | Tiedote

Pieni- ja keskituloisten on Suomessa aiempaa vaikeampaa nousta suurituloisimpaan tulokymmenykseen. Miesten todennäköisyys saavuttaa ylimpään tulokymmenykseen kuuluvien vanhempiensa tulotaso on jopa kaksi kertaa naisia suurempi. Samalla suurituloisuus keskittyy entistä vahvemmin kasvukeskuksiin. Tiedot käyvät ilmi Kalevi Sorsa -säätiön tällä viikolla julkaisemasta Eriarvoisuuden tila Suomessa 2024 -raportista.

Eriarvoisuuden tila Suomessa 2024 -tutkimus: Suomalaisten hyvinvointi on romahtanut 2020-luvulla13.8.2024 07:15:00 EEST | Tiedote

Suomalaisten tyytyväisyys elämäänsä on ollut vuosikymmeniä korkealla tasolla, mutta vuoden 2020 jälkeen koettu hyvinvointi on heikentynyt poikkeuksellisen paljon. Romahduksen taustalla vaikuttavat koronapandemia, Ukrainan sota sekä sen aiheuttama elinkustannusten nousu. Muun muassa tämä selviää Kalevi Sorsa -säätiön tänään julkaisemasta Eriarvoisuuden tila Suomessa 2024 -raportista.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye