Veneilyn hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi tarvitaan monia keinoja
Vapaa-ajan veneilyn hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi on etsittävä ratkaisuja teknologianeutraalisti, korostaa venealan kansainvälinen kattojärjestö ICOMIA laajassa raportissaan. Perinteisillä polttomoottoreilla varustettujen veneiden lisäksi tulevaisuudessa nähdään sekä täyssähköisiä että vedyllä ja erilaisilla kestäviä polttoaineilla liikkuvia aluksia. Hybridiratkaisuissa yhdistyvät polttomoottorit ja akut.
”Vesiympäristö on etenkin sähköistystä ajatellen paljon vaativampi kuin tieliikenne, sillä autoon verrattuna vene kulkee veden läpi koko ajan ylämäkeen, eikä jarrutusenergian talteenotto ole parantamassa hyötysuhdetta. Siirtymävaiheessa tarvitaan useita eri ratkaisuja, varsinkin Suomessa, jossa venekanta uusiutuu hitaasti”, Venealan Keskusliitto Finnboatin toimitusjohtaja Jarkko Pajusalo sanoo.
Veneiden käyttövoimavalintoihin vaikuttaa erityisesti niiden käyttötapa ja vapaa-ajan veneilyn keskittyminen kesäkauteen. Monia vapaa-ajan veneitä käytetään keskimäärin vain 35–48 tuntia vuodessa, joten valitun voimalinjan vaikutus elinkaaren aikaisiin kokonaiskustannuksiin voi olla 5 – 250 %.
”Tieliikenteessä käytön aikaisten päästöjen merkitys on paljon suurempi kuin veneilyssä”, Pajusalo tiivistää.
ICOMIA:n puheenjohtaja Darren Vauxin mukaan toimiala tunnistaa vapaa-ajan veneilyn päästöjen vähentämisen haasteet.
”Uusiutuvat polttoaineet antavat veneilijöille mahdollisuuden toimia heti, samalla kun teollisuus jatkaa innovointia ja investointeja uusiin teknologioihin”, Vaux sanoo.
Vapaa-ajan veneilyn päästöjen merkitys on vähäinen
Vapaa-ajan veneily tuottaa tutkimuksen mukaan alle 0,1 % koko maailman kasvihuonekaasupäästöistä. Liikenteen päästöistä huviveneiden osuus on Euroopassa 0,4 % ja Yhdysvalloissa 0,7 %. Globaali huviveneteollisuus on myös sitoutunut meriluonnon suojelemiseen ja etsii tapoja laajentaa yhteisiä ponnistuksia. Yhdysvalloissa veneteollisuus on kahden viime vuosikymmenen aikana vähentänyt moottoreiden päästöjä yli 90 % ja parantanut polttoainetehokkuutta yli 40 %, eikä myönteinen kehitys ole hidastumassa.
ICOMIA:n ja insinööritoimisto Ricardon Pathways to Decarbonisation for the Recreational Marine Industry -raportissa tutkittiin viiden eri käyttövoiman vaikutusta vapaa-ajan veneiden elinkaaren aikaisiin kasvihuonepäästöihin, kustannuksiin, käytettävyyteen, suorituskykyyn, toimintamatkaan sekä infrastruktuuriin yhdeksällä eri käyttöprofiililla.
Uusiutuvat nestemäiset polttoaineet, jotka eivät vaadi muutoksia moottoreiden tekniikkaan (ns. drop-in-polttoaineet), voivat olla lähivuosina merkittävin tapa pienentää olemassa olevan venekannan hiilidioksidipäästöjä. Drop-in-polttoaineet ovat erityisen merkittäviä sen vuoksi, että vapaa-ajan veneiden elinkaari on erittäin pitkä ja häviävän pieni osa veneistä vaihtuu uusiin vuosittain.
Vety on nouseva teknologia ja toinen mahdollinen keino veneiden hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen, kunhan sen tuotantoprosessi on optimoitu. Jos vety tuotetaan elektrolyysillä ilman fossiilisilla polttoaineilla tuotettua sähköä, sillä voi vähentää tiettyjen venetyyppien hiilidioksidipäästöjä.
Sähköpropulsio on osa hiilidioksidipäästöjen vähentämisstrategiaa, mutta se ei sovellu yleisesti kaikentyyppisiin vapaa-ajan veneisiin tai käyttötarkoituksiin ja -profiileihin. Täyssähköveneissä raaka-aineiden ja tuotannon hiilidioksidipäästöjen merkitys on suurempi kuin perinteisissä propulsiojärjelmissä. Tämän vuoksi alhaisen käyttöasteen vesikulkuneuvoilla akkusähköjärjestelmä ei välttämättä vähennä elinkaaren aikaisia kasvihuonekaasupäästöjä verrattuna polttomoottoriin. Tutkimuksessa huomioitiin myös akun käyttöikä sekä lataussyklien vaikutus akkujen suorituskykyyn. Tällä voi olla merkitystä erityisesti harvoin käytettävissä vesikulkuneuvoissa, joiden käyttöikä on kuitenkin pitkä. Niiden akkuja esimerkiksi voi joutua vaihtamaan useita kertoja veneen elinkaaren aikana.
Hybridivoimalinjoissa käytetään sekä sähkömoottoreita että polttomoottoreita. Ne voivat vähentää hiilidioksidipäästöjä veneissä, joita käytetään paljon ja pidemmän aikaa. Hybriditeknologia tarjoaakin eniten mahdollisuuksia päästövähennyksiin korkean käyttöasteen veneissä, esimerkiksi venevuokrauksessa.
Vapaa-ajan veneilyn ympäristöystävällinen väylä
ICOMIA:n tutkimus viitoittaa väylää myös päättäjille ja venealan sidosryhmille hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen tarvittavista teknologioista ja toimintamalleista. Toimialan tavoittelemat seuraavat askeleet ovat
-
Teknologianeutraalin lähestymistavan käyttöönotto veneilyn hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi.
-
Uusiutuvien polttoaineiden kehittämisen ja jakelun nopeuttaminen sekä uusien polttoaineiden käyttöönottoa tukevat kuluttajavalistuskampanjat.
-
Kuluttajaturvallisuus ja valtion tahot, jotka tekevät yhteistyötä veneteollisuuden kanssa, laativat alusten sähköteknisiä standardeja ja turvallisuussäädöksiä.
-
Tutkimuksen ja tuotekehityksen verohyvitysten laajentaminen sekä investoinnit akkujen energiatiheyden parantamiseen ja veneilyyn sovellettavissa olevaan vetytutkimukseen.
-
Jatkuva tutkimus olemassa olevien ja uusien teknologioiden arvioimiseksi ja niiden soveltamiseksi huviveneilyyn.
Yhteyshenkilöt
Jarkko Pajusalotoimitusjohtaja, Venealan Keskusliitto Finnboat ry
Puh:040 673 4032jarkko@finnboat.fiLinkit
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Finnboat
En modern glasfiberbåts livslängd kan överstiga hundra år17.5.2024 06:00:00 EEST | Tiedote
När nya byggmaterial för båtar ersatte trä under 1960- och 1970-talet ökade båtarnas livslängd från några årtionden till över hundra år. Enligt Finnboats uppskattning tas endast lite över tusen båtar ur bruk årligen i Finland.
Modernin lasikuituveneen käyttöikä voi ylittää sata vuotta17.5.2024 06:00:00 EEST | Tiedote
Veneiden uusien rakennusmateriaalien korvatessa puun 1960–1970-luvuilla, kasvoi veneiden käyttöikä parista vuosikymmenestä yli sataan vuoteen. Suomessa poistuu käytöstä Finnboatin arvion mukaan vain reilut tuhat venettä vuosittain.
The lifespan of a modern fiberglass boat can exceed one hundred years17.5.2024 06:00:00 EEST | Press release
When new building materials for boats replaced wood during the 1960s and 1970s, the lifespan of boats increased from a few decades to over a hundred years. According to Finnboats' estimation, only slightly over a thousand boats are taken out of service annually in Finland.
Över 40 båtar med i båtbranschens stora provkörningsevenemang10.5.2024 15:03:30 EEST | Tiedote
Den finländska båtbranschens gemensamma Suomiveneilee.fi provkörningsevenemang samlar över 40 olika motorbåtar för testkörning på Drumsö, Helsingfors, den 17–18 maj. Tillställningen bjuder på alla sorters båttyper, från traditionella roddbåtar till vattenskotrar, och från arbetsbåtar med katamaranskrov i aluminium till stora fritidsbåtar.
The boating industry's major test drive event showcases over 40 boats10.5.2024 15:03:30 EEST | Press release
The Finnish boating industry's joint Suomiveneilee.fi test drive event will bring together over 40 different motorboats for test drives in Lauttasaari, Helsinki, on May 17–18. The event offers a variety of boat types, from traditional rowing boats to jet skis, and from work boats with aluminum catamaran hulls to large recreational boats.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme