Turun Kauppatorille nousee jouluksi design-sauna - Ensimmäisenä saunan lauteille pääsee tunnettu suomalainen

Turku viettää suurta joulunavajaispäivää lauantaina 25.11. Jouluvalojen syttyessä Aurajoen molemmin puolin, avautuu keskustan sydämessä myös jotain uutta ja ainutlaatuista: lumoava Kauppatorin Joulusauna.

Saunan takana on suomalainen muotoiluyritys Space of Mind.
Saunan takana on suomalainen muotoiluyritys Space of Mind. Space of Mind

Kauppatorin Joulusauna luo iloisia ja ikimuistoisia hetkiä kävijöilleen koko Joulutorin aukiolon ajan. Design-saunan lempeissä löylyissä arjen kiireet unohtuvat kun lämpö syleilee kehoa ja mieltä. Ensimmäinen saunoja pidetään kuitenkin vielä salaisuutena ja paljastetaan keskiviikkona Turun kaupungin tiedotustilaisuudessa Tuomiokirkossa.

Viimeisteltyä muotoilua ja hersyvää yhteistyötä

Kauppatorin Joulusauna toteutetaan yhteistyössä viiden suomalaisen yrityksen kanssa. Poikkeuksellisen saunaelämyksen torille tuovat muotoiluyritys Space of Mind, kiuasvalmistaja Juup, savupiippuvalmistaja Härmä Air, luonnonkosmetiikkabrändi HETKINEN sekä juomavalmistaja Kakola Brewing Company.

Saunatilan on suunnitellut ja toteuttanut Space of Mind yhteistyössä Studio Puisto Arkkitehtien sekä Protos Demosin kanssa. Sauna on rakennettu käsityönä Halikossa, sekä ulkorakenne että sisätilat on valmistettu käsittelemättömästä massiivipuusta. Verhoiluvaihtoehtoja on kolme: lehtikuusi, galvanoitu teräs ja tervahuopa. Materiaalit ovat hankittu paikallisilta tuottajilta. Saunasta löytyy kaikki tarpeellinen nautinnollisiin saunahetkiin aina kuuden hengen seurueille asti.

“Space of Mindin uusi sauna ilmentää yhtiön filosofiaa tuoda käyttäjänsä yhä lähemmäksi luontoa kuormittamatta ympäristöä. Saunan muotoilu on yhtä Wallpaper-lehden Life Enhancer of the Year -palkinnon voittaneen Lepotilan kanssa, joka on Space of Mindin kahden hengen designmökki. Space of Mind tarjoaa tilan ja maiseman yhteyden, oli se sitten saaristossa tai Turun torilla.”, kertoo yhtiön toimitusjohtaja Aleksi Koskelin

Lempeät löylyt

Joulusaunan puulämmitteisen kiukaan tarjoaa suomalaista saunaperinnettä jo kolmannessa sukupolvessa vaaliva Juup. Muotokieleltään näyttävää kiuasta ehostaa Härmä Airin savupiippu, joka on myös valittu Joulupukin viralliseksi savupiipuksi.

Peseytyminen tapahtuu Joulusaunassa perinteiseen tapaan kiukaan päällä lämmitettävän ja vadeissa sekoitettavan veden voimin. Joulusaunan peseytymisen ja tuoksumaailman kruunaa turkulaisen luonnonkosmetiikkabrändi HETKISEN kylpytuotteet. Näiden 100 % luonnollisten tuotteiden taustalla on inspiraatio suomalaisesta metsästä.

Löylyn jälkeen

Lempeiden löylyjen jälkeen saunavuorolaisille on varattuna lämmitetty ja viihtyisä lasinen kasvihuone, mistä voi ihastella Joulutorin vilinää ja nautiskella lämpimästä glögistä tai virkistävästä saunaoluesta paikallisen Kakola Brewing Companyn toimesta.

Varaukset

Turun Kauppatorin Joulutorille avattava Joulusauna avaa ovensa lauantaina 25.11. ja on varattavissa koko Joulutorin ajan aina 22.12. asti. Joulusaunan varauskalenteri avattiin marraskuun puolessa välissä ja kalenteri on lähtenyt täyttymään kovaa vauhtia.

“Mahtava huomata kuinka nopeasti ihmiset ovat innostuneet Kauppatorilla saunomisesta. Joulusauna kuuluu monen suomalaiseen perinteisiin, nyt sen voi kokea täysin erilaisessa ympäristössä. Olemme positiivisesti yllättyneitä kuinka paljon varauksia on ensimmäisen viikon aikana tullut.” kommentoi Joulusaunan pyörittämisestä vastaava Alexander Törnroth Kakola Brewing Companylta.

Joulusauna on varattavissa 25.11.-22.12. Joulutorin sivuilta www.turunjoulutori.com/joulusauna.

Saunan takana on suomalainen muotoiluyritys Space of Mind.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Turku Food & Wine Fest Oy

Turku Craft Beer Festival palaa VPK:n Talolle 7.-9. maaliskuuta. Pienpanimot valtaavat VPK:n talon jo kuudennen kerran5.3.2024 08:30:00 EET | Tiedote

Pienpanimotapahtuma Turku Craft Beer Festival tuo Turkuun laadukkaan kattauksen kotimaista pienpanimo-osaamista. Mukana ovat lähialueen huipputekijöiden lisäksi nimekkäitä ja mielenkiintoisia panimoita pääkaupunkiseudulta, Lappeenrannasta ja Pohjanmaalta. Tapahtumassa nähdään myös uusi kemiönsaarelainen tislaamo Kimito Distilling Company.

Lumoava livemusiikki ja laadukkaat juomat täyttävät Turun VPK:n talon tulevana viikonloppuna - Kaksipäiväinen Turku Wine & Jazz -festivaali tarjoilee sesonkiin sopivia viinejä sekä menevää ja modernia kotimaista jazzia koko VPK:n talon täydeltä 8.-9. joulukuuta.5.12.2023 08:15:00 EET | Tiedote

Ensimmäistä kertaa järjestettävä festivaali tarjoilee viihtyisän ja maukkaan viikonlopun Turun ikonisella tapahtumapaikalla. Luvassa on mielenkiintoisia viinejä, taidokasta soittoa sekä viineille sopivaa syötävää.

Turun Joulutorilla herkutellaan, saunotaan ja nautitaan monipuolisesta ohjelmasta neljän viikon ajan - Avajaisia vietetään Turun joulunavauspäivänä 25. marraskuuta.9.11.2023 08:15:00 EET | Tiedote

Uudistuneelle Kauppatorille ensimmäistä kertaa rakentuva Joulutori tuo Turkuun keski-eurooppalaisuutta henkivän joulutoritunnelman sekä monipuolisen ohjelmakattauksen kaiken ikäisille. Luvassa on herkuttelua, kuorolaulua, tanssiesityksiä, joulupukin vierailuja sekä lapsille suunnattuja esityksiä.