Terveysasemien takaisinsoittoa sujuvoitetaan
Maanantaista 27.11. alkaen Helsingin terveysasemien takaisinsoittoon tulee muutoksia, joilla halutaan lyhentää puhelinpalvelun jonoja ja sujuvoittaa yhteyden saantia terveyspalveluihin.
Jatkossa takaisinsoittopyynnön jättäneille terveysasemien asiakkaille soitetaan takaisin yhden kerran. Jos asiakasta ei tuolloin tavoiteta, hän saa tekstiviestin, jossa kehotetaan ottamaan yhteyttä uudelleen. Aiemmin asiakasta on tavoiteltu kaksi tai jopa kolme kertaa, jos hän ei ole ensimmäisellä kerralla vastannut.
”Puhelut saadaan jatkossa hoidettua nopeammin, kun ammattilaisemme eivät yritä toistuvasti tavoitella asiakkaita. Tavoite on, että asiakkaat saavat yhteyden tarvitsemaansa palveluun nopeammin ja tavoitettavuutemme muutenkin paranee”, toteaa Helsingin terveysasemien johtajalääkäri Timo Lukkarinen.
”Haluamme sujuvoittaa yhteydenottoa terveysasemille. Tätä meiltä edellyttää myös terveydenhuoltolain muutos”, Lukkarinen jatkaa.
Marraskuun 27. päivästä alkaen terveysasemien takaisinsoitto palvelee maanantaista torstaihin kello 8–16 ja perjantaisin sekä pyhien aattoina kello 8–15.
”Uskon, että uudistuksen myötä pystymme käyttämään resurssejamme tehokkaammin ja tarkoituksenmukaisemmin, tästä on hyötyä asiakkaillemme”, summaa Timo Lukkarinen.
Yhteys terveysasemalle myös sähköisesti
Terveysasemien asiakkaat saavat yhteyden terveyspalveluihin kätevästi myös sähköisesti. Sotebotti Hesteriltä (hel.fi/terveysasemat) voi kysyä laajasti terveyteen ja terveyspalveluihin liittyviä kysymyksiä. Ympäri vuorokauden palveleva Hester ohjaa tarvittaessa eteenpäin.
Sotebotti Hesterin chatissä (hel.fi/terveysasemat) ammattilaiset palvelevat asiakkaita aikaisempaa pidempään ja jo heti aamusta. Terveysasemat kokeilevat vuoden loppuun saakka chatin aukioloajan aikaistamista siten, että terveysaseman ammattilaiset ovat käytettävissä arkisin kello 7.45-14.
Myös tekemällä Omaolo-oirearvion osoitteessa omaolo.fi saa tarvittaessa yhteyden ammattilaiseen. Maisa-palvelussa (maisa.fi) voi asioida terveysasemalla kiireettömissä asioissa.
Toivomme, että yhteyttä otettaisiin vain yhden kanavan kautta. Näin vähennetään yhteydenoton ruuhkia ja pystymme palvelemaan asiakkaitamme nopeammin.
Lisätietoa
Timo Lukkarinen, terveysasemien johtajalääkäri, p. 040 7255 199, timo.lukkarinen@hel.fi
Yhteyshenkilöt
Jaana Juutilainen-SaariViestintä- ja osallisuuspäällikkö
Puh:09 310 42240jaana.juutilainen-saari@hel.fiOuti HuidaYksikön päällikkö, palvelu- ja henkilöstöviestintä
Puh:09 310 27979outi.huida@hel.fiAnna LehtirantaYksikön päällikkö, turvallisuus- ja varautumisviestintä
Puh:09 310 30014anna.lehtiranta@hel.fiHelsingin kaupunki, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala
Hyvinvointia, terveyttä ja turvallisuutta helsinkiläisille yhteistyöllä ja vahvalla osaamisella
Toinen linja 4A
PL 6000 00099 Helsingin kaupunki
09 310 5015 (vaihde)
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan päätöstiedote 1.10.20241.10.2024 19:18:38 EEST | Tiedote
Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta kokoontui tiistaina 1. lokakuuta. Kokouksen päätöstiedote on luettavissa kaupungin verkkosivuilla.
Korona- ja influenssarokotukset jatkuvat – loputkin ajanvaraukset aukeavat1.10.2024 15:07:44 EEST | Tiedote
75 vuotta täyttäneet ja voimakkaasti immuunipuutteiset ovat syyskuun loppuun mennessä varanneet yhteensä 45 400 rokotusaikaa. Nyt ajanvaraus aukeaa myös 65 vuotta täyttäneille ja yli 18-vuotiaille riskiryhmään kuuluville: nämä ajanvaraukset aukeavat 2.10. Maisassa ja 10.10. puhelimessa. Myös neuvolan erilliset rokotusajat ovat varattavissa 2.10. alkaen.
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan 1.10. kokouksen ennakkotiedote27.9.2024 13:41:38 EEST | Tiedote
Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan kokous on tiistaina 1. lokakuuta klo 16.15. Lautakunta käsittelee tässä kokouksessa muun muassa helsinkiläisille tarjottavaa uutta ikääntyneiden perhehoidon palvelua sekä vammaispalvelujen henkilökohtaisen avun ja osallisuuden tuen hankintaa.
Helsingin sosiaali- ja terveyspalvelujen suositteluindeksi edelleen nousussa - Palvelukeskusten asiakkaat ovat tyytyväisiä tarjontaan19.9.2024 09:21:28 EEST | Tiedote
Huhti-kesäkuun asiakaskokemuskatsaus ja omavalvontaraportti kertovat, mitkä asiat ovat palveluissamme kehittyneet ja missä on vielä tekemistä. Palvelujemme NPS-suositteluindeksi on nyt 62. Erityisen korkealla suositteluindeksi on palvelukeskuksissa ja sisätautien poliklinikalla. Jonot ovat paikoin lyhentyneet ja henkilöstötilanne on parantunut.
Sairaanhoitaja on katsonut helsinkiläisten perustietoja ilman syytä17.9.2024 11:00:00 EEST | Tiedote
Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan sisäisessä omavalvonnassa on tullut keväällä 2024 ilmi, että psykiatriapalvelujen sairaanhoitaja on loppuvuonna 2021 kirjautunut Apotti-asiakas- ja potilastietojärjestelmässä noin 170 helsinkiläisen tietoihin ilman perusteltua syytä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme