Sinnikäs työ näkyy: Attendon tyytyväisyysluvuissa huikea nousu
Attendo Suomi on viimeisen kolmen vuoden aikana oivalluttanut henkilöstöä valmentaen ja keskustellen, parantanut useita toimintamalleja sekä investoinut merkittävästi henkilöstö- ja asiakaskokemuksen parantamiseen. Tämä sinnikäs työ näkyy nyt parantuneena henkilöstön, asukkaiden ja heidän läheistensä tyytyväisyytenä.
Henkilökunnan, asukkaiden ja läheisten tyytyväisyys on nyt Attendon historian korkeimmalla tasolla. Attendo Suomen henkilöstökyselyn NPS tulos on 31 (vuodesta 2019 parannus on +47 pykälää), asukastyytyväisyys NPS 46 (vuodesta 2019 parannus +17 ) ja läheistyytyväisyys rNPS 48 (vuodesta 2019 parannus +33).
NPS-luku kertoo asiakkaiden suositteluhalukkuudesta eli siitä, kuinka todennäköisesti he suosittelisivat yritystä, tuotetta tai palvelua ystävilleen tai kollegoilleen. Asteikko on välillä -100 ja +100.
– Iloitsen valtavasti siitä, että yhtiömme kulttuurin muutos näkyy valtakunnallisesti tyytyväisyyden parantumisena. Samaan aikaan tiedän, että vaihtelua Attendo-kotien välillä on paljon. Teemme oikeita asioita ja meidän täytyy jatkaa niiden tekemistä sinnikkäästi, sanoo Attendo Suomen toimitusjohtaja Virpi Holmqvist.
Tyytyväisyyskyselyt ovat meille Attendolla tärkeä keino arvioida, teemmekö oikeita asioita ja missä voimme vielä parantaa. Nyt tulokset kertovat, että asukkaiden, heidän läheistensä ja työntekijöiden luottamus Attendoa kohtaan on vahvistunut. Attendo aloitti mittavan toimintatapoja ja toimintakulttuuria koskevan muutoksen neljä vuotta sitten. Muutos oli väistämätön, sillä hoivakriisin aikana luottamus yhtiötä kohtaan oli romahtanut. Syksyllä 2020 yhtiö julkaisi uuden strategiansa ja nimesi sen Attendon muutosmatkaksi. Pelkästään vuosien 2021–2023 aikana vuorovaikutuksen valmennuksiin on käytetty yhteensä 112 000 työtuntia ja johtamiskoulutuksiin yhteensä 25 760 työtuntia. Yksistään vuonna 2022 tämä tekee palkkakuluina reilut kolme miljoonaa euroa.
Attendon muutosmatka sisältää keskeisten toimintamallien uudistamisen lisäksi tärkeimmät yrityskulttuurinmuutoksen elementit: inhimilliset kohtaamiset, 100 prosentin vastuun asioista, joista tulee tietoiseksi – puuttuminen epäkohtiin on välittämistä, sekä palautteen antamisen eli kuuntelen, kehun, kiitän, kannustan ja myös korjaan.
Muutos näkyy monilla mittareilla: Henkilökunnan vaihtuvuus on vähentynyt kuluvana vuonna 7 prosenttia. Myös vetovoima on kasvanut merkittävästi: työhakemuksia on jätetty 22 prosenttia enemmän vuodentakaiseen verrattuna. Lisäksi iso osa työntekijöistä, jotka lähtevät pois Attendolta, palaa vuoden kuluessa. Vuonna 2022 heistä palasi noin kolmasosa. Vuoden 2023 tammi–syyskuussa palaajia oli 16,5 prosenttia eli 1 226 henkilöä. Kun palaajilta keväällä 2023 kysyttiin, mikä saa heidät valitsemaan Attendon uudelleen, vastauksissa korostuivat seuraavat kolme asiaa: joustavuus työvuorosuunnittelussa, hyvä työilmapiiri ja hyvät kouluttautumismahdollisuudet.
Suuren toimijan, kuten Attendon, muutos tarkoittaa satojen tuhansien yksittäisten kohtaamisten parantamista päivittäin. Osa kohtaamisista valitettavasti epäonnistuu edelleen.
– Arvioimme, että muutosmatka kestää noin kolmesta viiteen vuotta. Hienoa että vaikutukset näkyvät jo näin selvästi. Tehtävää on silti edelleen, Holmqvist sanoo.
– Attendolla on noin 400 hoiva- ja palvelukotia, joissa työskentelee noin 17 000 työntekijää ja he hoitavat yli 12 000 asukasta. Suurin osa kohtaamisista onnistuu, mutta inhimillisiä virheitä ja epäonnistumisia sattuu edelleen. Näiden epäkohtien puuttumisen ja korjaamisen eteen teemme edelleen hartiavoimin töitä.
Toimitusjohtaja Virpi Holmqvistin haastattelupyynnöt medialle pyydämme ystävällisesti osoittamaan Attendon viestintään viestinta (at) attendo.fi tai p. (mediapuhelin) 041 732 4568.
Avainsanat
Linkit
- Miten opin kuuntelemaan hoivakodin asukkaiden toiveita? ASKO- eli asiakaskokemuskeskustelujen päätavoitteena on asukkaiden mielekkään ja omannäköisen arjen toteutuminen.
- Kun työntekijät voivat hyvin, asukkaat voivat hyvin. Työntekijöiden kuunteleminen ja asioiden tekeminen yhdessä tukee niin henkilökunnan kuin asukkaiden hyvinvointia.
- Millaista on johtaa isoa työyhteisöä sosiaalialalla? Johtajan ja tiimiesihenkilöiden yhteispeli on yksi toimiva esimerkki.
Attendo – Pohjoismaiden johtava hoivapalveluiden tarjoaja
Attendo on Pohjoismaiden johtava julkisten hoivapalveluiden yksityinen palveluntuottaja. Yritys on perustettu vuonna 1985, ja olimme ensimmäinen julkisia hoivapalveluja ikäihmisille tarjonnut yksityinen yhtiö Ruotsissa. Ikäihmisille suunnattujen palvelujen lisäksi Attendo tarjoaa hoivapalveluja kehitysvammaisille ja vammautuneille ihmisille sekä mielenterveyskuntoutujille. Tuotamme myös lastensuojelu- ja terapiapalveluita. Attendolla on kaikkiaan noin 24 000 työntekijää yli 700 toimipisteessä Ruotsissa, Suomessa, Norjassa ja Tanskassa. Lue lisää: www.attendo.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Attendo
Helsingin Pukinmäkeen rakentuu 74-paikkainen ikäihmisten hoivakoti14.1.2025 09:00:42 EET | Tiedote
Nrep, Attendo ja Lapti kehittävät Helsingin Pukinmäkeen uuden hoivakodin ikäihmisille. 74-paikkainen hoivakoti tulee osoitteeseen Karhusuontie 12. Kohteen rakentaminen alkaa arviolta keväällä 2025, ja se valmistuu suunnitelmien mukaan kesällä 2026.
Attendon muutosneuvottelut päätökseen – “Yhteistyöllä saavutimme paremman tuloksen”9.12.2024 09:00:00 EET | Tiedote
Attendon ikäihmisten hoivakoteja koskevat muutosneuvottelut ovat päättyneet. Neuvotteluiden piirissä oli yhteensä noin 2300 työntekijää. Alun perin uudelleenjärjestelyn arvioitiin johtavan enimmillään 570 henkilötyövuoden vähentämiseen. Muutosneuvottelujen myötä yhteensä 150 hoiva-alan ammattilaisen työtehtävät päättyvät Attendolla. Lisäksi jo aiemmin viestittiin, että Kaunialan Sairaalaa koskeneiden muutosneuvotteluiden lopputuloksena työnsä menetti 149 työntekijää.
Attendon tyytyväisyyskyselyiden tulokset parantuneet – tuhannet palautteet kertovat luottamuksen vahvistumisesta25.11.2024 13:20:03 EET | Tiedote
Attendo Suomi on kehittänyt toimintaansa viime vuosina ja positiiviset tulokset näkyvät tyytyväisyyskyselyiden tuloksissa. Vuoden takaiseen syksyyn verrattuna asukkaiden, läheisten ja henkilöstön osalta tulokset olivat jälleen nousujohteiset. Parantuneiden lukujen taustalla on panostukset entisestään kohtaamisiin, palautetaitoihin sekä mahdollisiin epäkohtiin puuttumiseen.
Ikäihmisten 60-paikkainen hoivakoti valmistui Savitaipaleelle11.11.2024 09:43:40 EET | Tiedote
Savitaipaleelle Etelä-Karjalaan valmistui uusi ikäihmisten 60-paikkainen hoivakoti. Tiloissa palveluja tuottavat Etelä-Karjalan hyvinvointialue ja Attendo. Toiminta hoivakodissa alkaa marraskuussa ja ensimmäiset asukkaat muuttavat 2.12.2024.
Attendo Suomen vuoden 2024 kolmannen vuosineljänneksen tulos: oikaistu liikevoitto parani edellisvuodesta24.10.2024 09:06:18 EEST | Tiedote
Attendo-konserni on julkaissut tänään 24. lokakuuta vuoden 2024 kolmannen vuosineljänneksen (Q3) tuloksen. Tämä on kooste Attendo Suomen osuudesta konsernin pörssitiedotteesta, joka löytyy osoitteesta: www.attendo.com/en/
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme