Miehet tilaavat 48 prosenttia enemmän pizzaa kuin naiset – pizzan suurkuluttajia
Foodora selvitti minkälaisia eroja on miesten ja naisten tilausten välillä. Miehistä paljastui omavalintaisen pizzan suurkulutus, naiset taas maistelevat tasaisemmin erilaisia ruokia. Suuren suomalaisen ruokabarometrin mukaan anopille halutaan tarjota kotiruokaa, mutta treffeillä syödään maailman makuja.
Suuri suomalainen ruokabarometri* julkistettiin keväällä 2023 ja siihen vastasi yli 3000 sukupuoleltaan Suomen väestöä kuvaavaa kuluttajaa. Tutkimus osoitti naisten suosivan miehiä enemmän kasvisruokia, pastaa, salaattia, sushia ja intialaista. Miehet taas suosivat enemmän burgereita, grilliruokaa, kebabia ja pizzaa.
Foodoran tilauskannasta** voidaan vahvistaa, että miehet tilaavat merkittävästi enemmän erityisesti omavalintaista pizzaa ja kebabia, vaikka miesten tilauksissa hampurilaiset ovatkin toiseksi tilatuin tuote pizzan jälkeen. Huomiota herättävää on se, että miehet tilaavat omavalintaista pizzaa peräti noin 48 prosenttia enemmän kuin naiset. Lisäksi punaista lihaa sisältävät annokset ovat etenkin miesten suosikkeja.
Foodoran tilatuimmat annokset ovat ympäri vuoden omavalintainen pizza, kerros- ja juustohampurilaiset, jotka maistuvat sukupuoleen katsomatta. Kerroshampurilaisia miehet tilaavat vain 3 prosenttia enemmän kuin naiset, mutta naiset sen sijaan tilaavat lähes 16 prosenttia enemmän juustohampurilaisia kuin miehet.
Tilauksissa piilee joitain selkeitä eroavaisuuksia. Naisten tilauksissa on nähtävissä intialaisten ruokien ja salaattien suosio, vaikka ne sijoittuvat 20 suosituimman ruoan joukossa lähemmäs peräpäätä. Naiset myös tilaavat erilaisia annoksia varioiden, joten erot erilaisten annosten välillä ovat pienemmät kuin miehillä. Naisille lisäksi kana maistuu enemmän kuin miehille.
Anopille tarjotaan kotiruokaa – treffeillä syödään maailman makuja
Keväällä julkistettu Suuri suomalainen ruokabarometri selvitti myös monia muita teemoja. Yksi niistä oli kuluttajien lempiruoka. Ehdoton lempiruoka 40 prosentille vastaajista on suomalainen kotiruoka. Erityisesti 55-74-vuotiaissa korostuivat kotiruoka sekä keittoruoka. Nämä taas alikorostuivat 18-24-vuotiaissa, jotka suosivat kaikkein eniten sushia. Huomioitavaa oli, että suomalaisten lempiruokaa on myös TexMex ja meksikolainen, heti kotiruoan, pizzan ja burgereiden jälkeen.
Jopa 60 prosenttia tutkimukseen vastanneista tarjoaa anopille suomalaista kotiruokaa, joka ilmaisee sen, että anoppi halutaan kutsua mieluiten vierailulle kotiin. Sen sijaan treffeillä nautitaan maailman makuja. Intialaista, nepalilaista ja kiinalaista syö treffeillä mielellään 13 prosenttia vastanneista, 12 prosenttia valitsee välimerellistä tai suomalaista kotiruokaa. Sushia treffeillä syö 11 prosenttia ja meksikolaista 10 prosenttia tutkimukseen vastanneista.
Ruokabarometrissä kysyttiin myös mitä kuluttajat syövät onnellisina tai sydänsuruissaan. Onnellisena syödään eniten suomalaista kotiruokaa, kun taas sydänsuruissa on helpompi tilata pizzaa. Lohturuokana erityisesti naiset syövät jälkiruokia ja herkkuja, miehille lohturuokaa on kebab.
***
*Suuri suomalainen ruokabarometri on toteutettu yhteistyössä Milttonin tutkimustiimin kanssa. Vastaajia oli yhteensä 3152 ja vastaajat edustavat iältään ja sukupuoleltaan Suomen väestöä. Tutkimus tehtiin 7.12.2022 – 19.12.2022. Tutkimuksen kokonaisvirhemarginaali on 2 %.
**Foodoran tilaustiedot on kerätty syksyltä 2023 ja sukupuolijaottelu on tehty etunimien perusteella.
Liitteenä tutkimusdata Foodoran Suuresta suomalaisesta ruokabarometristä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Sanna Mämmi
PR & Communications Lead
press@foodora.fi
040 1645401
Kuvat
Tietoa julkaisijasta
Pohjoismaiden suurin ruoka- ja päivittäistavarakaupan alan alustatalousyhtiö Foodora on osa saksalaista Delivery Hero -konsernia, joka on yksi maailman johtavimmista ruoan ja päivittäistavarakaupan toimitusalustoista. Delivery Hero toimii yli 70 maassa ympäri maailmaa. Euroopassa Foodora toimii kahdeksassa maassa - Suomessa, Itävallassa, Tšekissä, Tanskassa, Unkarissa, Norjassa, Ruotsissa ja Slovakiassa. Suomessa yli 100 paikkakunnalla toimiva Foodora aloitti toimintansa Helsingissä kesällä 2015. Foodora toimittaa ravintolaruoat, päivittäistavarat ja paljon muuta suoraan ovelle alle puolessa tunnissa. Foodoran tavoitteena on mahdollistaa asiakkailleen enemmän aikaa heille tärkeiden asioiden parissa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Foodora
Vietnamilainen keittiö on nyt trendikkäin – Kana-annokset suosituimpia12.11.2024 08:42:36 EET | Tiedote
Foodora selvitti, mikä keittiö trendaa kaikkein eniten ja samalla selvisi, mikä raaka-aine on kaikkein suosituin. Tilastot kerättiin viimeisen kuuden kuukauden ajalta. Ylivoimaisesti nousevin trendi on vietnamilainen keittiö. Myös kanan suosio näyttää kasvavan jatkuvasti.
Helsingin trendiravintolat rantautuvat Foodoran sovellukseen4.11.2024 10:49:28 EET | Tiedote
Foodora Selection on uusi osio Foodoran sovelluksessa, joka kokoaa yhteen Helsingin tämän hetken kiinnostavimmat ravintolat. Foodora Selection -ravintolat ovat joko täysin uusia tulokkaita Foodoran sovelluksessa tai jo vakiintuneita suosikkeja. Uusi ohjelma käynnistyy maanantaina 4.11.2024.
Suomen suosituimmat pizzatäytteet - Foodora listasi TOP 1518.10.2024 12:54:48 EEST | Tiedote
Foodoran myydyin tuote on omavalintainen pizza, jota tilataan ympäri vuoden ahkerasti arjesta viikonloppuun. Mutta mitkä ovat suosituimmat pizzatäytteet, jota pizzan päälle himoitaan? Foodora listasi 15 suosituinta pizzatäytettä.
12 prosenttia tilauksista sisältää vegeä – Tilatuin kasvisannos on Pizza Margarita25.9.2024 08:47:00 EEST | Tiedote
Foodoran tilauksista jo 12 prosenttia sisältää kasvisannoksen. Suosituimpia kasvisannoksia ovat kasvispizzat, kasvishampurilaiset ja intialainen Palak Paneer. Suomalaisten kiinnostus kasvisruokia kohtaan on parissa vuodessa vakiintunut.
Kysely: Kuitupitoinen, vähemmän prosessoitu ja vähäsuolainen ruoka on suomalaisten mielestä terveellistä – kotiin tilataan silti herkkuruokia16.9.2024 11:32:00 EEST | Tiedote
Foodoran teettämän kyselyn* mukaan suomalaiset tuntevat hyvin terveellisen ruokavalion kulmakivet. Kun ravintolassa halutaan syödä terveellisesti, toivovat suomalaiset ruoalta muun muassa vähemmän prosessointia, terveellisiä rasvoja sekä kuitupitoisuutta. Tällöin ruokalistalla nähtäisiin mieluiten kalaa ja kasviksia. Foodoralla suosituimpien annosten paikkaa pitävät kuitenkin sitkeästi hampurilaiset ja pizza.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme