Miehet tilaavat 48 prosenttia enemmän pizzaa kuin naiset – pizzan suurkuluttajia
Foodora selvitti minkälaisia eroja on miesten ja naisten tilausten välillä. Miehistä paljastui omavalintaisen pizzan suurkulutus, naiset taas maistelevat tasaisemmin erilaisia ruokia. Suuren suomalaisen ruokabarometrin mukaan anopille halutaan tarjota kotiruokaa, mutta treffeillä syödään maailman makuja.

Suuri suomalainen ruokabarometri* julkistettiin keväällä 2023 ja siihen vastasi yli 3000 sukupuoleltaan Suomen väestöä kuvaavaa kuluttajaa. Tutkimus osoitti naisten suosivan miehiä enemmän kasvisruokia, pastaa, salaattia, sushia ja intialaista. Miehet taas suosivat enemmän burgereita, grilliruokaa, kebabia ja pizzaa.
Foodoran tilauskannasta** voidaan vahvistaa, että miehet tilaavat merkittävästi enemmän erityisesti omavalintaista pizzaa ja kebabia, vaikka miesten tilauksissa hampurilaiset ovatkin toiseksi tilatuin tuote pizzan jälkeen. Huomiota herättävää on se, että miehet tilaavat omavalintaista pizzaa peräti noin 48 prosenttia enemmän kuin naiset. Lisäksi punaista lihaa sisältävät annokset ovat etenkin miesten suosikkeja.
Foodoran tilatuimmat annokset ovat ympäri vuoden omavalintainen pizza, kerros- ja juustohampurilaiset, jotka maistuvat sukupuoleen katsomatta. Kerroshampurilaisia miehet tilaavat vain 3 prosenttia enemmän kuin naiset, mutta naiset sen sijaan tilaavat lähes 16 prosenttia enemmän juustohampurilaisia kuin miehet.
Tilauksissa piilee joitain selkeitä eroavaisuuksia. Naisten tilauksissa on nähtävissä intialaisten ruokien ja salaattien suosio, vaikka ne sijoittuvat 20 suosituimman ruoan joukossa lähemmäs peräpäätä. Naiset myös tilaavat erilaisia annoksia varioiden, joten erot erilaisten annosten välillä ovat pienemmät kuin miehillä. Naisille lisäksi kana maistuu enemmän kuin miehille.
Anopille tarjotaan kotiruokaa – treffeillä syödään maailman makuja
Keväällä julkistettu Suuri suomalainen ruokabarometri selvitti myös monia muita teemoja. Yksi niistä oli kuluttajien lempiruoka. Ehdoton lempiruoka 40 prosentille vastaajista on suomalainen kotiruoka. Erityisesti 55-74-vuotiaissa korostuivat kotiruoka sekä keittoruoka. Nämä taas alikorostuivat 18-24-vuotiaissa, jotka suosivat kaikkein eniten sushia. Huomioitavaa oli, että suomalaisten lempiruokaa on myös TexMex ja meksikolainen, heti kotiruoan, pizzan ja burgereiden jälkeen.
Jopa 60 prosenttia tutkimukseen vastanneista tarjoaa anopille suomalaista kotiruokaa, joka ilmaisee sen, että anoppi halutaan kutsua mieluiten vierailulle kotiin. Sen sijaan treffeillä nautitaan maailman makuja. Intialaista, nepalilaista ja kiinalaista syö treffeillä mielellään 13 prosenttia vastanneista, 12 prosenttia valitsee välimerellistä tai suomalaista kotiruokaa. Sushia treffeillä syö 11 prosenttia ja meksikolaista 10 prosenttia tutkimukseen vastanneista.
Ruokabarometrissä kysyttiin myös mitä kuluttajat syövät onnellisina tai sydänsuruissaan. Onnellisena syödään eniten suomalaista kotiruokaa, kun taas sydänsuruissa on helpompi tilata pizzaa. Lohturuokana erityisesti naiset syövät jälkiruokia ja herkkuja, miehille lohturuokaa on kebab.
***
*Suuri suomalainen ruokabarometri on toteutettu yhteistyössä Milttonin tutkimustiimin kanssa. Vastaajia oli yhteensä 3152 ja vastaajat edustavat iältään ja sukupuoleltaan Suomen väestöä. Tutkimus tehtiin 7.12.2022 – 19.12.2022. Tutkimuksen kokonaisvirhemarginaali on 2 %.
**Foodoran tilaustiedot on kerätty syksyltä 2023 ja sukupuolijaottelu on tehty etunimien perusteella.
Liitteenä tutkimusdata Foodoran Suuresta suomalaisesta ruokabarometristä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Sanna Mämmi
PR & Communications Lead
press@foodora.fi
040 1645401
Kuvat
Tietoa julkaisijasta
Pohjoismaiden suurin ruoka- ja päivittäistavarakaupan alan alustatalousyhtiö Foodora on osa saksalaista Delivery Hero -konsernia, joka on yksi maailman johtavimmista ruoan ja päivittäistavarakaupan toimitusalustoista. Delivery Hero toimii yli 70 maassa ympäri maailmaa. Euroopassa Foodora toimii kahdeksassa maassa - Suomessa, Itävallassa, Tšekissä, Tanskassa, Unkarissa, Norjassa, Ruotsissa ja Slovakiassa. Suomessa yli 100 paikkakunnalla toimiva Foodora aloitti toimintansa Helsingissä kesällä 2015. Foodora toimittaa ravintolaruoat, päivittäistavarat ja paljon muuta suoraan ovelle alle puolessa tunnissa. Foodoran tavoitteena on mahdollistaa asiakkailleen enemmän aikaa heille tärkeiden asioiden parissa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Foodora
foodora haluaa edistää toimialan hinnoittelun läpinäkyvyyttä7.4.2025 15:50:51 EEST | Tiedote
foodora haluaa sitoutua yhä vahvemmin hinnoittelun läpinäkyvyyteen. Tästä syystä uusia parannuksia on jo otettu käyttöön foodoran sovelluksessa maaliskuun lopussa. Näin asiakkaita voidaan palvella yhä paremmin.
Kampaaja foodoran kautta – 80% suomalaisista uskoo pikakuljetusten määrän kasvavan3.4.2025 11:12:01 EEST | Tiedote
Foodoran teettämän kuluttajatutkimuksen mukaan suomalaiset ovat kiinnostuneita pikakuljetuksista. Eniten kysyntää olisi reseptilääkkeille, siivouspalveluillle, kotihoidon palveluille, puhelimen pikakorjaukselle, kierrätyspalvelulle tai koti-avustajille.
Einar Toivosesta foodoran uusi toimitusjohtaja vahvistamaan liiketoiminnan kehitystä18.3.2025 08:56:00 EET | Tiedote
Foodoran uusi toimitusjohtaja Einar Toivonen on valmis viemään yrityksen uudelle tasolle. Aiemmin kaupallisena ja strategiajohtajana työskennellyt Toivonen on aloittanut uudessa tehtävässään maaliskuussa 2025.
19.3. Kutsu: Sujuva arki 2030 – miten pikakuljetuspalvelut muokkaavat tulevaisuutta?17.3.2025 13:07:24 EET | Kutsu
Tervetuloa Foodoran kuluttajatutkimuksen julkistustilaisuuteen ke 19.3. klo 14-16!
Raskaustestit ja hiusvärit – foodora listasi tilatuimmat tuotteet12.3.2025 08:50:00 EET | Tiedote
Foodoran tilatuimpien tuotteiden kärkeen ovat kiilanneet lemmikkien ruoan lisäksi raskaustestit ja hiusvärit. Pirkanmaan alueella tilataan hiusten vaalennustuotteita, kun taas itä-Suomessa väri vaihtuu mustaksi. Foodora keräsi myydyimpien tuotteiden listaukset eri paikkakunnilta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme