Miehet tilaavat 48 prosenttia enemmän pizzaa kuin naiset – pizzan suurkuluttajia

Foodora selvitti minkälaisia eroja on miesten ja naisten tilausten välillä. Miehistä paljastui omavalintaisen pizzan suurkulutus, naiset taas maistelevat tasaisemmin erilaisia ruokia. Suuren suomalaisen ruokabarometrin mukaan anopille halutaan tarjota kotiruokaa, mutta treffeillä syödään maailman makuja.

Miehet ovat pizzan suurkuluttajia. He tilaavat 48 prosenttia enemmän omavalintaista pizzaa, kuin naiset. Kuva: Adobe Stock

Suuri suomalainen ruokabarometri* julkistettiin keväällä 2023 ja siihen vastasi yli 3000 sukupuoleltaan Suomen väestöä kuvaavaa kuluttajaa. Tutkimus osoitti naisten suosivan miehiä enemmän kasvisruokia, pastaa, salaattia, sushia ja intialaista. Miehet taas suosivat enemmän burgereita, grilliruokaa, kebabia ja pizzaa.

Foodoran tilauskannasta** voidaan vahvistaa, että miehet tilaavat merkittävästi enemmän erityisesti omavalintaista pizzaa ja kebabia, vaikka miesten tilauksissa hampurilaiset ovatkin toiseksi tilatuin tuote pizzan jälkeen. Huomiota herättävää on se, että miehet tilaavat omavalintaista pizzaa peräti noin 48 prosenttia enemmän kuin naiset. Lisäksi punaista lihaa sisältävät annokset ovat etenkin miesten suosikkeja.

Foodoran tilatuimmat annokset ovat ympäri vuoden omavalintainen pizza, kerros- ja juustohampurilaiset, jotka maistuvat sukupuoleen katsomatta. Kerroshampurilaisia miehet tilaavat vain 3 prosenttia enemmän kuin naiset, mutta naiset sen sijaan tilaavat lähes 16 prosenttia enemmän juustohampurilaisia kuin miehet.

Tilauksissa piilee joitain selkeitä eroavaisuuksia. Naisten tilauksissa on nähtävissä intialaisten ruokien ja salaattien suosio, vaikka ne sijoittuvat 20 suosituimman ruoan joukossa lähemmäs peräpäätä. Naiset myös tilaavat erilaisia annoksia varioiden, joten erot erilaisten annosten välillä ovat pienemmät kuin miehillä. Naisille lisäksi kana maistuu enemmän kuin miehille.

Anopille tarjotaan kotiruokaa – treffeillä syödään maailman makuja

Keväällä julkistettu Suuri suomalainen ruokabarometri selvitti myös monia muita teemoja. Yksi niistä oli kuluttajien lempiruoka. Ehdoton lempiruoka 40 prosentille vastaajista on suomalainen kotiruoka. Erityisesti 55-74-vuotiaissa korostuivat kotiruoka sekä keittoruoka. Nämä taas alikorostuivat 18-24-vuotiaissa, jotka suosivat kaikkein eniten sushia. Huomioitavaa oli, että suomalaisten lempiruokaa on myös TexMex ja meksikolainen, heti kotiruoan, pizzan ja burgereiden jälkeen.

Jopa 60 prosenttia tutkimukseen vastanneista tarjoaa anopille suomalaista kotiruokaa, joka ilmaisee sen, että anoppi halutaan kutsua mieluiten vierailulle kotiin. Sen sijaan treffeillä nautitaan maailman makuja. Intialaista, nepalilaista ja kiinalaista syö treffeillä mielellään 13 prosenttia vastanneista, 12 prosenttia valitsee välimerellistä tai suomalaista kotiruokaa. Sushia treffeillä syö 11 prosenttia ja meksikolaista 10 prosenttia tutkimukseen vastanneista.

Ruokabarometrissä kysyttiin myös mitä kuluttajat syövät onnellisina tai sydänsuruissaan. Onnellisena syödään eniten suomalaista kotiruokaa, kun taas sydänsuruissa on helpompi tilata pizzaa. Lohturuokana erityisesti naiset syövät jälkiruokia ja herkkuja, miehille lohturuokaa on kebab.

***

*Suuri suomalainen ruokabarometri on toteutettu yhteistyössä Milttonin tutkimustiimin kanssa. Vastaajia oli yhteensä 3152 ja vastaajat edustavat iältään ja sukupuoleltaan Suomen väestöä. Tutkimus tehtiin 7.12.2022 – 19.12.2022. Tutkimuksen kokonaisvirhemarginaali on 2 %.
**Foodoran tilaustiedot on kerätty syksyltä 2023 ja sukupuolijaottelu on tehty etunimien perusteella.

Liitteenä tutkimusdata Foodoran Suuresta suomalaisesta ruokabarometristä.

Miesten suosikkipizza on omavalintainen pizza.