Esplanadien kokeilun seurannasta uusia tuloksia − kokeilu ja keskustan kehittäminen jakaa kaupunkilaisten mielipiteet
Esplanadeilla aloitettiin viime keväänä kokeilu, jossa varattiin aiempaa enemmän tilaa kävelijöille ja pyöräilijöille, lisättiin alueelle vehreyttä sekä kohennettiin viihtyisyyttä. Kokeilu on kaksivuotinen ja siihen liittyy laaja vaikutusten seuranta. Nyt saatujen liikennelaskentatulosten mukaan jalankulkijamäärät alueella ovat kasvaneet, mutta kokeilun vaikutusta niihin on vielä vaikea arvioida. Autoliikenteen määrissä ja sujuvuudessa havaittiin paikallisia muutoksia. Otantatutkimuksella tehdyn kyselyn mukaan kaupunkilaisten mielipiteet jakautuvat sekä kokeilusta että mahdollisista pysyvistä ratkaisuista.
Esplanadien kokeilusta tehdään monipuolista seurantaa koko kaksivuotisen kokeilun ajan. Lokakuun lopussa julkaistiin tuloksia kokeilun sosiaalisista vaikutuksista sekä vaikutuksista elinvoimaan, huoltoliikenteeseen ja ilmanlaatuun. Nyt on saatu tuloksia liikennemääristä ja kaupunkilaisten mielipiteistä. Kaupunkiympäristölautakunta käsittelee seurantatuloksia kokouksessaan tiistaina 5.12.2023.
Jalankulkijoiden määrä kasvanut
Esplanadeilla ja kesäkaduilla laskettiin liikennemääriä ennen ja jälkeen kokeilun alkamisen. Seuranta kattoi autoliikenteen, pyöräliikenteen ja jalankulun. Alueen jalankulkijamäärät ovat kasvaneet kokeilun alettua kesäkuussa verrattuna kevään laskentoihin. Jalankulkijamäärät kasvoivat Pohjoisesplanadilla noin 30–60 % ja Designmuseon edustalla kesäkadulla 80–200 %.
”Vielä emme pysty sanomaan, miten itse kokeilu on vaikuttanut jalankulkijamäärien kasvuun, ja mikä osuus on sesonkivaihtelulla tai esimerkiksi matkailijoiden määrällä. Saamme lisää käsitystä kokeilun vaikutuksista jalankulkijoiden määriin kokeilun jatkuessa,” toteaa Liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö Reetta Putkonen.
Pyöräliikenteen määrissä ei havaittu merkittäviä muutoksia kokeilun alkamisen jälkeen.
Autoliikenteen määrä pysynyt samana Esplanadeilla mutta kasvanut Kaivokadulla
Autoliikenteen määrät ovat kokeilun alettua pysyneet molemmat Esplanadit huomioiden käytännössä samana. Kokeilun alkamisen jälkeen autoliikennettä on siirtynyt määrällisesti eniten Kaivokadulle, jossa autoliikenteen määrä on kasvanut noin kolmanneksen verrattuna maalis-huhtikuun lähtötilanteeseen. Kaivokadun liikennemäärän kasvu ei selity pelkästään Esplanadin kokeilulla. Tuloksissa on huomioitava, että maaliskuussa alkanut Mannerheimintien katuremontti on vaikuttanut Kaivokadun vertailuajankohdan liikennemääriin laskevasti. Kokeilun alettua elokuussa 2023 Kaivokadun liikennemäärä oli vuorokauden aikana keskimäärin 2 000 ajoneuvoa vähemmän kuin aiempina vuosina pois lukien vuodet 2020 ja 2021.
Liikennemäärät ovat kasvaneet myös Tehtaankadulla ja Liisankadulla. Näillä katuosuuksilla ei ole havaittu muutoksia autoliikenteen sujuvuudessa. Kokeilun myötä ei ole juurikaan siirtynyt autoliikennettä Kaartinkaupungin paikalliskatuverkolle. Kasarmikadun kesäkadulla liikennemäärät ovat huomattavasti laskeneet ja Pohjoisella Makasiinikadulla liikennettä oli vähemmän heinäkuussa, mutta hieman enemmän elokuussa kuin lähtötilanteessa.
Autoliikenteen sujuvuus hieman heikentynyt, mutta muutokset paikallisia
Kokeilun myötä autoliikenteen sujuvuus on tehdyn tarkastelun perusteella heikentynyt Esplanadeilla, mutta heijastevaikutukset muuhun katuverkkoon ovat olleet maltillisia ja paikallisia. Vaikutuksia oli havaittavissa lähinnä Pohjoisrannassa ja Kaivokadulla. Autoliikenteen siirtymät eivät ole aiheuttaneet liikenteen sujuvuudelle merkittävää haittaa kaduilla, joille liikennettä on siirtynyt. Matka-ajat autolla keskustan läpi kulkevilla reiteillä ovat kokeilun alkamisen jälkeen pidentyneet keskimäärin noin 10 prosenttia. Ruuhka-aikoina matka-aikojen pidentymät ovat tyypillisesti suurusluokaltaan 1–3 minuuttia, ja päiväaikana 0–1 minuuttia. Matka-aikojen pitenemiseen ovat vaikuttaneet Esplanadin kokeilun ohella myös kantakaupungin katutyömaat.
Esplanadin kokeilu jakaa mielipiteet – nuoremmat ikäpolvet ja autottomat kannattavat enemmän kuin autolliset ja vanhemmat ikäryhmät
Kokeilun seurantaa varten toteutettiin kysely, johon haastateltiin puhelimitse 1 250 helsinkiläistä, niin että otos on tilastollisesti edustava iän, sukupuolen ja autonomistuksen mukaan. Kyselyyn vastanneissa huomioitiin tasainen otanta kantakaupungista ja esikaupungista. Aineisto edustaa 18–80-vuotiaita helsinkiläisiä. Kyselyyn vastatakseen vastaajan tuli olla käynyt Esplanadin alueella kokeilun alkamisen 12.6.2023 jälkeen.
Vastaajien mielipiteet jakaantuivat Esplanadeja koskevissa pysyvissä kävely-ympäristön parannustoimenpiteissä. Niukka enemmistö (51 %) oli sitä mieltä, että kävely-ympäristöä tulisi kehittää, vaikka se tarkoittaisi autoiluun varattujen kaistojen vähentymistä. 44 prosenttia vastaajista oli tätä vastaan. Mitä nuorempi vastaaja, sitä todennäköisemmin vastaaja oli toimenpiteiden kannalla (18–29-vuotiaissa kannatus 68 % ja 30–44 vuotiaista 55 %). Myös autottomat (62 %) ja naiset (55 %) olivat hieman korostuneesti toimenpiteiden kannalla. Auton omistavissa kotitalouksissa kannatus oli 38 prosenttia pysyville ratkaisuille.
Kyselyn mukaan selvästi yleisin liikkumistapa Esplanadeilla kokeilun aikana on ollut kävely (93 %). Vajaa kolmannes on liikkunut alueella autolla ja hieman alle neljännes pyörällä. Lisäksi taksilla on liikkunut 9 prosenttia ja sähköpotkulaudalla 5 prosenttia vastaajista. Enemmistö vastaajista on saapunut keskustaan julkisella liikenteellä (61 %) käydessään viimeksi Esplanadeilla. Sekä kävellen että autolla on saapunut 14 prosenttia vastaajista. Pyörällä on saapunut vajaa kymmenes.
Kävellen Esplanadeilla kokeilun aikana liikkuneet kokivat liikkumisen erittäin sujuvaksi (arvosana 4,07 asteikolla 1–5). Myös pyörällä liikkuneista enemmistö koki liikkumisen sujuvaksi (3,57). Sen sijaan autolla liikkuneet ovat kokeneet liikkumisen hankalaksi (2,20). Selvä enemmistö (76 %) niistä, jotka ovat tyytymättömiä autolla liikkumisen sujuvuuteen, kokee sujuvuuden olevan suuri ongelma.
Vastaajilta kysyttiin myös alueen viihtyisyydestä asteikolla 1–5, arvosanan 5 olleessa kaikista viihtyisin. Kaikki kokeilun osuudet saivat keskimäärin selvästi yli 3 arvosanan ja useimmat yli 3,5. Designmuseon aukion osuus on koettu kaikkein viihtyisimmäksi. Pohjoisesplanadin osuus koettiin Eteläesplanadin osuutta viihtyisämmäksi.
Seurantaa tehdään myös talvikaudella
Esplanadien kokeilu jatkuu loppuvuoteen 2024 ja seuranta jatkuu koko kokeilun ajan. Talvikaudella tehdään seurantaa liikennemääristä, autoliikenteen sujuvuudesta, elinvoimavaikutuksista sekä havainnoidaan kokeilualueen käyttöä talvikaudella. Yhteissuunnittelutyöpajat ja kuntalaisraati jatkuvat myös ensi vuonna. Koska Lönnrotinkadun pyöräkaista valmistui vasta elokuun lopussa, saadaan sen vaikutuksista laajemmin tietoa vasta ensi vuoden puolella. Talvikauden tuloksia esitellään kaupunkiympäristölautakunnalle loppukeväästä 2024.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Henna Hovi
Liikenneinsinööri
Helsingin kaupunki
Liikenne- ja katusuunnittelu
henna.hovi@hel.fi
Pihla Kuokkanen
Yksikön päällikkö
Helsingin kaupunki
Liikenne- ja katusuunnittelu
pihla.kuokkanen@hel.fi
Kuvat
Linkit
- Kaupunkiympäristölautakunnan esityslista 5.12.2023 / kohta 10
- Vaikutukset autoliikenteen sujuvuuteen (pdf)
- Helsinkiläisten kokemukset Esplanadien ja kesäkatujen kokeilusta -kyselytutkimus (pdf)
- Esplanadien kokeilun käyttäjähavainnointi ja haastattelut kesältä 2023 (pdf)
- Esplanadien määräaikaisen kokeilun elinvoimavaikutusten seuranta (pdf)
- Esplanadien kokeilun huoltoliikenteen seuranta 2023 (pdf)
- Keskustan uudet kävelyalueet -hankesivu
Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki
09 310 2611
http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto
Kaupunkiympäristön toimiala huolehtii Helsingin kaupunkiympäristön suunnittelusta, rakentamisesta ja ylläpidosta, rakennusvalvonnasta sekä ympäristöön liittyvistä palveluista.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Naturen är närvarande i det vinnande bidraget i arkitekttävlingen för Malms nya sjukhus8.11.2024 16:29:00 EET | Pressmeddelande
Helsingfors planerar ett nytt sjukhus i Malm i anslutning till det befintliga sjukhuset. En arkitekttävling anordnades för planering av den nya byggnaden, och den vanns av Arkkitehtiryhmä Reino Koivula Oy och Harris ja Kjisik Arkkitehdit Oy med bidraget Puutarhat. Huvudsyftet med arkitekttävlingen var att utforma ett välfungerande offentligt rum och en helande miljö.
Malmin uuden sairaalan arkkitehtuurikilpailun voittajasuunnitelmassa luonto on läsnä8.11.2024 16:29:00 EET | Tiedote
Helsinki suunnittelee Malmille uutta sairaalaa nykyisen sairaalan yhteyteen. Uuden rakennuksen suunnittelusta järjestetyn arkkitehtuurikilpailun voittajaksi valittiin Arkkitehtiryhmä Reino Koivula Oy ja Harris Kjisik Arkkitehdit Oy ehdotuksellaan Puutarhat. Arkkitehtuurikilpailun päätavoitteena oli suunnitella hyvää julkista tilaa ja parantavaa ympäristöä.
Puotilanrannan kaavaehdotus etenee päätöksentekoon - nykyisen venesataman ranta muuttuu luonnonmukaisemmaksi8.11.2024 12:20:00 EET | Tiedote
Puotilan venesataman alueelle suunnitellaan vehreää kaupunkimaista aluetta 2 500 asukkaalle. Puotilanrannan asuinalueen jatkosuunnittelussa on kiinnitetty erityistä huomiota Vartiokylänlahden luontoon. Kaupunkiympäristölautakunta käsittelee kaavaehdotusta kokouksessaan 12. marraskuuta.
Kruunusillat-raitiotien ajolankojen veto on aloitettu – raitiotien läheisyydessä työskentelemiseen haettava lupa8.11.2024 11:13:55 EET | Tiedote
Kruunusillat-allianssi on aloittanut asentamaan raitiotien ajolankoja tällä viikolla Laajasalossa. Ajolangat asennetaan Haakoninlahteen, Koirasaarentielle ja Laajasalontielle vuoden 2025 maaliskuun loppuun mennessä.
Helsinki valmistelee 17 rakennuksen myyntiä – myyntiin tulossa lähikuukausina useita kohteita8.11.2024 08:33:56 EET | Tiedote
Myytäväksi suunnitellaan esimerkiksi Soutustadionia ja Töölön virastotaloa. Helsingin kaupungin tavoitteena on luopua suunnitellusti rakennuksista, joita se ei tarvitse omissa palveluissaan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme