Esplanadien kokeilun seurannasta uusia tuloksia − kokeilu ja keskustan kehittäminen jakaa kaupunkilaisten mielipiteet
Esplanadeilla aloitettiin viime keväänä kokeilu, jossa varattiin aiempaa enemmän tilaa kävelijöille ja pyöräilijöille, lisättiin alueelle vehreyttä sekä kohennettiin viihtyisyyttä. Kokeilu on kaksivuotinen ja siihen liittyy laaja vaikutusten seuranta. Nyt saatujen liikennelaskentatulosten mukaan jalankulkijamäärät alueella ovat kasvaneet, mutta kokeilun vaikutusta niihin on vielä vaikea arvioida. Autoliikenteen määrissä ja sujuvuudessa havaittiin paikallisia muutoksia. Otantatutkimuksella tehdyn kyselyn mukaan kaupunkilaisten mielipiteet jakautuvat sekä kokeilusta että mahdollisista pysyvistä ratkaisuista.
Esplanadien kokeilusta tehdään monipuolista seurantaa koko kaksivuotisen kokeilun ajan. Lokakuun lopussa julkaistiin tuloksia kokeilun sosiaalisista vaikutuksista sekä vaikutuksista elinvoimaan, huoltoliikenteeseen ja ilmanlaatuun. Nyt on saatu tuloksia liikennemääristä ja kaupunkilaisten mielipiteistä. Kaupunkiympäristölautakunta käsittelee seurantatuloksia kokouksessaan tiistaina 5.12.2023.
Jalankulkijoiden määrä kasvanut
Esplanadeilla ja kesäkaduilla laskettiin liikennemääriä ennen ja jälkeen kokeilun alkamisen. Seuranta kattoi autoliikenteen, pyöräliikenteen ja jalankulun. Alueen jalankulkijamäärät ovat kasvaneet kokeilun alettua kesäkuussa verrattuna kevään laskentoihin. Jalankulkijamäärät kasvoivat Pohjoisesplanadilla noin 30–60 % ja Designmuseon edustalla kesäkadulla 80–200 %.
”Vielä emme pysty sanomaan, miten itse kokeilu on vaikuttanut jalankulkijamäärien kasvuun, ja mikä osuus on sesonkivaihtelulla tai esimerkiksi matkailijoiden määrällä. Saamme lisää käsitystä kokeilun vaikutuksista jalankulkijoiden määriin kokeilun jatkuessa,” toteaa Liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö Reetta Putkonen.
Pyöräliikenteen määrissä ei havaittu merkittäviä muutoksia kokeilun alkamisen jälkeen.
Autoliikenteen määrä pysynyt samana Esplanadeilla mutta kasvanut Kaivokadulla
Autoliikenteen määrät ovat kokeilun alettua pysyneet molemmat Esplanadit huomioiden käytännössä samana. Kokeilun alkamisen jälkeen autoliikennettä on siirtynyt määrällisesti eniten Kaivokadulle, jossa autoliikenteen määrä on kasvanut noin kolmanneksen verrattuna maalis-huhtikuun lähtötilanteeseen. Kaivokadun liikennemäärän kasvu ei selity pelkästään Esplanadin kokeilulla. Tuloksissa on huomioitava, että maaliskuussa alkanut Mannerheimintien katuremontti on vaikuttanut Kaivokadun vertailuajankohdan liikennemääriin laskevasti. Kokeilun alettua elokuussa 2023 Kaivokadun liikennemäärä oli vuorokauden aikana keskimäärin 2 000 ajoneuvoa vähemmän kuin aiempina vuosina pois lukien vuodet 2020 ja 2021.
Liikennemäärät ovat kasvaneet myös Tehtaankadulla ja Liisankadulla. Näillä katuosuuksilla ei ole havaittu muutoksia autoliikenteen sujuvuudessa. Kokeilun myötä ei ole juurikaan siirtynyt autoliikennettä Kaartinkaupungin paikalliskatuverkolle. Kasarmikadun kesäkadulla liikennemäärät ovat huomattavasti laskeneet ja Pohjoisella Makasiinikadulla liikennettä oli vähemmän heinäkuussa, mutta hieman enemmän elokuussa kuin lähtötilanteessa.
Autoliikenteen sujuvuus hieman heikentynyt, mutta muutokset paikallisia
Kokeilun myötä autoliikenteen sujuvuus on tehdyn tarkastelun perusteella heikentynyt Esplanadeilla, mutta heijastevaikutukset muuhun katuverkkoon ovat olleet maltillisia ja paikallisia. Vaikutuksia oli havaittavissa lähinnä Pohjoisrannassa ja Kaivokadulla. Autoliikenteen siirtymät eivät ole aiheuttaneet liikenteen sujuvuudelle merkittävää haittaa kaduilla, joille liikennettä on siirtynyt. Matka-ajat autolla keskustan läpi kulkevilla reiteillä ovat kokeilun alkamisen jälkeen pidentyneet keskimäärin noin 10 prosenttia. Ruuhka-aikoina matka-aikojen pidentymät ovat tyypillisesti suurusluokaltaan 1–3 minuuttia, ja päiväaikana 0–1 minuuttia. Matka-aikojen pitenemiseen ovat vaikuttaneet Esplanadin kokeilun ohella myös kantakaupungin katutyömaat.
Esplanadin kokeilu jakaa mielipiteet – nuoremmat ikäpolvet ja autottomat kannattavat enemmän kuin autolliset ja vanhemmat ikäryhmät
Kokeilun seurantaa varten toteutettiin kysely, johon haastateltiin puhelimitse 1 250 helsinkiläistä, niin että otos on tilastollisesti edustava iän, sukupuolen ja autonomistuksen mukaan. Kyselyyn vastanneissa huomioitiin tasainen otanta kantakaupungista ja esikaupungista. Aineisto edustaa 18–80-vuotiaita helsinkiläisiä. Kyselyyn vastatakseen vastaajan tuli olla käynyt Esplanadin alueella kokeilun alkamisen 12.6.2023 jälkeen.
Vastaajien mielipiteet jakaantuivat Esplanadeja koskevissa pysyvissä kävely-ympäristön parannustoimenpiteissä. Niukka enemmistö (51 %) oli sitä mieltä, että kävely-ympäristöä tulisi kehittää, vaikka se tarkoittaisi autoiluun varattujen kaistojen vähentymistä. 44 prosenttia vastaajista oli tätä vastaan. Mitä nuorempi vastaaja, sitä todennäköisemmin vastaaja oli toimenpiteiden kannalla (18–29-vuotiaissa kannatus 68 % ja 30–44 vuotiaista 55 %). Myös autottomat (62 %) ja naiset (55 %) olivat hieman korostuneesti toimenpiteiden kannalla. Auton omistavissa kotitalouksissa kannatus oli 38 prosenttia pysyville ratkaisuille.
Kyselyn mukaan selvästi yleisin liikkumistapa Esplanadeilla kokeilun aikana on ollut kävely (93 %). Vajaa kolmannes on liikkunut alueella autolla ja hieman alle neljännes pyörällä. Lisäksi taksilla on liikkunut 9 prosenttia ja sähköpotkulaudalla 5 prosenttia vastaajista. Enemmistö vastaajista on saapunut keskustaan julkisella liikenteellä (61 %) käydessään viimeksi Esplanadeilla. Sekä kävellen että autolla on saapunut 14 prosenttia vastaajista. Pyörällä on saapunut vajaa kymmenes.
Kävellen Esplanadeilla kokeilun aikana liikkuneet kokivat liikkumisen erittäin sujuvaksi (arvosana 4,07 asteikolla 1–5). Myös pyörällä liikkuneista enemmistö koki liikkumisen sujuvaksi (3,57). Sen sijaan autolla liikkuneet ovat kokeneet liikkumisen hankalaksi (2,20). Selvä enemmistö (76 %) niistä, jotka ovat tyytymättömiä autolla liikkumisen sujuvuuteen, kokee sujuvuuden olevan suuri ongelma.
Vastaajilta kysyttiin myös alueen viihtyisyydestä asteikolla 1–5, arvosanan 5 olleessa kaikista viihtyisin. Kaikki kokeilun osuudet saivat keskimäärin selvästi yli 3 arvosanan ja useimmat yli 3,5. Designmuseon aukion osuus on koettu kaikkein viihtyisimmäksi. Pohjoisesplanadin osuus koettiin Eteläesplanadin osuutta viihtyisämmäksi.
Seurantaa tehdään myös talvikaudella
Esplanadien kokeilu jatkuu loppuvuoteen 2024 ja seuranta jatkuu koko kokeilun ajan. Talvikaudella tehdään seurantaa liikennemääristä, autoliikenteen sujuvuudesta, elinvoimavaikutuksista sekä havainnoidaan kokeilualueen käyttöä talvikaudella. Yhteissuunnittelutyöpajat ja kuntalaisraati jatkuvat myös ensi vuonna. Koska Lönnrotinkadun pyöräkaista valmistui vasta elokuun lopussa, saadaan sen vaikutuksista laajemmin tietoa vasta ensi vuoden puolella. Talvikauden tuloksia esitellään kaupunkiympäristölautakunnalle loppukeväästä 2024.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Henna Hovi
Liikenneinsinööri
Helsingin kaupunki
Liikenne- ja katusuunnittelu
henna.hovi@hel.fi
Pihla Kuokkanen
Yksikön päällikkö
Helsingin kaupunki
Liikenne- ja katusuunnittelu
pihla.kuokkanen@hel.fi
Kuvat
Linkit
- Kaupunkiympäristölautakunnan esityslista 5.12.2023 / kohta 10
- Vaikutukset autoliikenteen sujuvuuteen (pdf)
- Helsinkiläisten kokemukset Esplanadien ja kesäkatujen kokeilusta -kyselytutkimus (pdf)
- Esplanadien kokeilun käyttäjähavainnointi ja haastattelut kesältä 2023 (pdf)
- Esplanadien määräaikaisen kokeilun elinvoimavaikutusten seuranta (pdf)
- Esplanadien kokeilun huoltoliikenteen seuranta 2023 (pdf)
- Keskustan uudet kävelyalueet -hankesivu
Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki
09 310 2611
http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto
Kaupunkiympäristön toimiala huolehtii Helsingin kaupunkiympäristön suunnittelusta, rakentamisesta ja ylläpidosta, rakennusvalvonnasta sekä ympäristöön liittyvistä palveluista.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Kaupunkiympäristölautakunnan päätöstiedote 4.2.20254.2.2025 17:44:24 EET | Tiedote
Helsingin kaupunkiympäristölautakunta kokoontui tiistaina 4.2.2025. Kokouksen päätöstiedote (yhteenveto tehdyistä päätöksistä) on julkaistu kaupungin verkkosivuilla: Päätöstiedote » Päätöstiedote näkyy verkkosivuilla siihen asti kun kokouksen pöytäkirja julkaistaan. Pöytäkirja korvaa valmistuttuaan päätöstiedotteen.
Konkurrensutsättningen av taxistationen vid Stationsplatsen har avgjorts: framöver bedrivs taxitrafiken av två operatörer3.2.2025 10:41:54 EET | Pressmeddelande
Det kommer att ske ändringar i verksamheten på taxistationen vid Stationsplatsen. Taxitrafiken utanför västra entrén till centralstationen sköts i fortsättningen av endast Taksi Helsinki Oy och Mankkaan Taksi Oy (Fixutaxi), som vann Helsingfors stads konkurrensutsättning. Vid konkurrensutsättningen betonades olika kvalitetsfaktorer i verksamheten. Staden har som mål att de nya arrangemangen ska införas redan till sommaren.
Asema-aukion taksikilpailutus ratkennut: taksiliikennettä operoi jatkossa kaksi toimijaa3.2.2025 10:41:54 EET | Tiedote
Asema-aukion taksiaseman toimintaan on luvassa muutoksia. Jatkossa päärautatieaseman läntisen sisäänkäynnin edustan taksiliikenteestä vastaavat vain Helsingin kaupungin järjestämän kilpailutuksen voittaneet Taksi Helsinki Oy ja Mankkaan Taksi Oy (Fixutaxi). Kilpailutuksessa painotettiin toiminnan laatutekijöitä. Kaupungin tavoitteena on, että uudet järjestelyt saadaan käyttöön jo kesäksi.
Asema-aukio Square taxi tender complete: two operators to operate taxis at the square3.2.2025 10:41:54 EET | Press release
Changes are being rolled out for the taxi rank at Asema-aukio Square. Taxi traffic at the Central Railway Station’s west entrance will be operated by the two winners of the competitive tender, Taksi Helsinki Oy and Mankkaan Taksi Oy (Fixutaksi). The competitive tender significantly weighted operational quality. The City aims to have the new arrangements in place this summer.
Pikku-Finlandian siirto Medialukion lisätilaksi etenee – kyseessä Suomen mittakaavassa poikkeuksellinen hanke3.2.2025 08:00:00 EET | Tiedote
Helsinki suunnittelee Tapulikaupungissa sijaitsevan Medialukion (Moisiontie 3) laajentamista Töölönlahdella tällä hetkellä sijaitsevalla Pikku-Finlandian rakennuksella. Hanke on Suomessa poikkeuksellinen, ja kaupunki hakee siitä myös kokemusta siirrettäviksi suunniteltujen rakennusten käyttämisestä osana julkista palvelurakentamista. Laajennuksen hankesuunnitelma on lähdössä päätöksentekoon.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme