Nya resultat från uppföljningen av försöket med Esplanaderna – försöket och utvecklingen av centrum delar åsikterna bland stadsborna
På Esplanaderna inleddes i våras ett försök där mer utrymme än tidigare reserverades för fotgängare och cyklister, och området gjordes grönare och mer trivsamt. Försöket är tvåårigt och föremål för en omfattande uppföljning. Enligt de senaste resultaten av trafikräkningen har antalet fotgängare i området ökat, men effekterna av försöket är fortfarande svåra att bedöma. Lokala förändringar i biltrafikens mängd och smidighet noterades. Enligt en enkät som gjordes som en stickprovsundersökning är stadsbornas åsikter delade i fråga om såväl försöket som eventuella permanenta lösningar.
Esplanadförsöket följs upp mångsidigt under hela den tvååriga försökstiden. I slutet av oktober publicerades resultat om försökets sociala konsekvenser samt dess effekter på livskraften, servicetrafiken och luftkvaliteten. Nu har vi fått resultat om trafikmängderna och stadsbornas åsikter. Stadsmiljönämnden behandlar uppföljningsresultaten vid sitt möte tisdagen den 5 december 2023.
Antalet fotgängare har ökat från våren
Trafikmängderna räknades på Esplanaderna och sommargatorna innan och efter att försöket inleddes. Uppföljningen gällde biltrafik, cykeltrafik och fotgängare. Antalet fotgängare i området har ökat efter att försöket inletts i juni jämfört med vårens beräkningar. Antalet fotgängare ökade med 30–60 procent på Norra Esplanaden och med 80–200 procent på sommargatan utanför Designmuseet.
”Vi vet inte ännu hur själva försöket har bidragit till ökningen av antalet fotgängare, och till vilken del det handlar om säsongsvariationer eller exempelvis antalet turister. Vi får en bättre uppfattning om försökets effekter på antalet fotgängare när försöket fortsätter”, konstaterar Reetta Putkonen, chef för trafik- och gatuplaneringen.
I mängden cykeltrafik har det inte noterats några betydande förändringar efter att försöket inleddes.
Mängden biltrafik har förblivit densamma på Esplanaderna men ökat på Brunnsgatan
Mängden biltrafik har i praktiken förblivit densamma efter att försöket inleddes, om man ser till båda Esplanaderna. Efter att försöket inleddes har mest biltrafik förflyttats till Brunnsgatan, där mängden biltrafik har ökat med omkring en tredjedel jämfört med utgångsläget i mars och april. Den ökade biltrafiken på Brunnsgatan förklaras inte enbart av försöket på Esplanaderna. Man bör notera att renoveringen av Mannerheimvägen, som inleddes i mars, minskade mängden trafik på Brunnsgatan vid jämförelsetidpunkten. I augusti 2023, när försöket inletts, var trafikmängden under ett dygn på Brunnsgatan i genomsnitt 2 000 fordon mindre än tidigare år, med undantag för 2020 och 2021.
Trafikmängderna har ökat även på Fabriksgatan och Elisabetsgatan. På dessa gatuavsnitt har man inte noterat några förändringar i biltrafikens smidighet. Försöket har i stort sett inte förflyttat någon biltrafik till det lokala gatunätet i Gardesstaden. På Kaserngatans sommargata minskade trafikmängderna märkbart, och på Norra Magasinsgatan var trafikmängden mindre i juli, men något större i augusti jämfört med utgångsläget.
Biltrafikens smidighet har försämrats något, men förändringarna är lokala
I och med försöket har biltrafikens smidighet enligt analysen försämrats på Esplanaderna, men detta har återspeglats endast som måttliga och lokala effekter på det övriga gatunätet. Effekter syns närmast på Norra Kajen och Brunnsgatan. Förflyttningen av biltrafiken har inte i märkbar grad stört trafikens smidighet på de gator dit trafiken har flyttat sig. Tidsåtgången för en bilresa genom centrum har ökat med i genomsnitt ungefär tio procent sedan försöket inleddes. Under rusningstid blev restiderna i allmänhet 1–3 minuter längre, och dagtid 0–1 minut. Vid sidan av Esplanadförsöket har även gatuarbeten i centrum bidragit till att förlänga restiderna.
Esplanadförsöket delar åsikterna – yngre generationer är mer positiva än bilägare och äldre
För uppföljningen av försöket gjordes en enkät, där 1 250 helsingforsare intervjuades per telefon, så att urvalet är statistiskt representativt i fråga om ålder, kön och bilägande. I fråga om urvalet beaktades att centrum och förorterna skulle vara jämnt representerade. Materialet representerar helsingforsare i åldern 18–80 år. För att besvara enkäten krävdes att man besökt Esplanadområdet efter att försöket inleddes den 12 juni 2023.
Respondenternas åsikter var delade i fråga om permanenta förbättringar av miljön för fotgängare på Esplanaderna. En knapp majoritet (51 %) ansåg att miljön för fotgängare borde utvecklas, även om det innebär att filerna för biltrafik minskar. 44 procent av respondenterna motsatte sig detta. Ju yngre respondenten var, desto mer sannolikt var det att hen understödde åtgärderna (bland 18–29-åringarna var stödet 68 % och bland 30–44-åringarna 55 %). Även personer som inte har bil (62 %) och kvinnor (55 %) var något mer positiva till åtgärderna. I hushåll som äger bil var stödet för permanenta lösningar 38 procent.
Enligt enkäten var gång (92 %) det klart vanligaste sättet att ta sig fram på Esplanaderna under försöket. En knapp tredjedel hade rört sig i området med bil och en knapp fjärdedel med cykel. Dessutom hade nio procent av respondenterna åkt taxi och fem procent hade använt elsparkcykel. Majoriteten av respondenterna kom till centrum med kollektivtrafik (61 %) när de senast besökte Esplanaderna. De som kom till fots och med bil utgjorde 14 procent vardera. En knapp tiondel kom med cykel.
De som rört sig till fots på Esplanaderna under försöket upplevde att det gick mycket smidigt att ta sig fram (vitsordet 4,07 på skalan 1–5. Majoriteten av cyklisterna ansåg att det gick smidigt att komma fram (3,57). Däremot upplevde bilförare att det var besvärligt att ta sig fram (2,20). En klar majoritet (76 %) av dem som var missnöjda med biltrafikens smidighet, ansåg att smidigheten är ett stort problem.
Respondenterna tillfrågades också om områdets trivsamhet på skalan 1–5, där 5 är mest trivsamt. Alla delar av försöksområdet fick medelvitsord på klart över 3, och de flesta över 3,5. Avsnittet utanför Designmuseet upplevdes som mest trivsamt. Norra Esplanaden upplevdes som trivsammare än Södra Esplanaden.
Uppföljning sker också under vintern
Esplanadförsöket avslutas i slutet av 2024, och uppföljningen pågår under hela försöket. Under vintern görs uppföljningar av trafikmängderna, biltrafikens smidighet och effekterna på livskraften, och användningen av försöksområdet under vintern observeras. De gemensamma planeringsworkshopparna och invånarrådet fortsätter även nästa år. Eftersom cykelfilen på Lönnrotsgatan blev klar först i slutet av augusti får vi närmare information om dess effekter först nästa år. Vinterns resultat presenteras för stadsmiljönämnden under senvåren 2024.
Nyckelord
Kontakter
Henna Hovi
Trafikingenjör
Helsingfors stad
henna.hovi@hel.fi
Pihla Kuokkanen
Enhetschef
Helsingfors stad
pihla.kuokkanen@hel.fi
Bilder
Länkar
Andra språk
Följ Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Vallilassa Rautalammintie suljetaan osittain autoliikenteeltä kaivuutöiden vuoksi4.10.2024 13:26:43 EEST | Tiedote
Rautalammintie on suljettu autoliikenteeltä Karstulantien risteyksen ja terveysaseman väliseltä osuudelta 7. lokakuuta alkaen. Liikenne ohjataan kiertoreitille, ja poikkeusjärjestelyn arvioidaan kestävän jouluun asti. Kaivuutyöt liittyvät Vallilanpuiston peruskorjaukseen.
Rakennusten ja yleisten alueiden jaoston päätöstiedote 3.10.20243.10.2024 17:41:13 EEST | Tiedote
Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto kokoontui torstaina 3.10.2024. Kokouksen päätöstiedote (yhteenveto tehdyistä päätöksistä) on julkaistu kaupungin verkkosivuilla: Päätöstiedote » Päätöstiedote näkyy verkkosivuilla siihen asti kun kokouksen pöytäkirja julkaistaan. Pöytäkirja korvaa valmistuttuaan päätöstiedotteen. Rakennusten ja yleisten alueiden jaoston seuraava kokous on torstaina 31.10.2024.
Byggandet av nya Långholmsgatan inleds på Kronbergsstranden – byggandet av skolan främjas2.10.2024 14:39:23 EEST | Pressmeddelande
I oktober inleder Helsingfors stad byggandet av Långholmsgatan. Gatan byggs på den nuvarande sandplanen, där oljehamnens tankar tidigare varit belägna. Byggandet av gatan främjar byggandet av den nya skolan.
Kruunuvuorenrannassa alkaa uuden Pitkäluodonkadun rakentaminen – edistää koulun rakentamista2.10.2024 14:39:23 EEST | Tiedote
Helsingin kaupunki aloittaa Pitkäluodonkadun rakentamisen lokakuussa. Katu rakennetaan nykyiselle hiekkakentälle, jossa aikaisemmin on ollut öljysataman säiliöitä. Kadun rakentaminen edistää uuden koulun rakentamista.
Construction of the new Pitkäluodonkatu street will begin at Kruunuvuorenranta – the construction of a school progresses2.10.2024 14:39:23 EEST | Press release
The City of Helsinki will start the construction of Pitkäluodonkatu in October. The street will be built in the current sandy field, where previously there have been oil port tanks. Building the street will progress the construction of a new school.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum