Iro Research tutki Z-sukupolvea − nykynuoret ovat onnellisempia, vastuullisempia ja kunnianhimoisempia
Tutkimusyhtiön laaja segmentointitutkimus antaa arvokasta tietoa 15–26-vuotiaiden arvoista, asenteista ja ajatuksista.
Tutkimusyhtiö Iro Research teki laajan segmentointitutkimuksen haastattelemalla puhelimitse 800 suomalaisnuorta, jotka kuuluvat 15–26-vuotiaiden Z-sukupolveen. Tutkimuksen mukaan nuorten arvomaailma heijastelee pitkälti perinteisiä suomalaisia arvoja. Positiivisin löydös muihin sukupolviin verrattuna oli se, että Z-sukupolvi kokee olevansa onnellisempi. Nykynuoret myös osaavat nauttia pienistäkin hetkistä. He suhtautuvat tulevaisuuteen toiveikkaasti, ja ilmastonmuutoksen torjuminen on heidän mielestään kaikkien velvollisuus. Hyvin verkostoitunut Z-sukupolvi haluaa menestyä ja on valmis tekemään töitä sen eteen.
Onnellisempi, vastuullisempi ja kunnianhimoisempi − näin osaa Z-sukupolven edustajista voisi kuvalla. Kaikki Z-sukupolven edustajat eivät kuitenkaan ole kaikkea tätä, korostaa Iro Researchin tutkimusjohtaja Sylva Vahtera.
− Segmentointitutkimus osoitti, ettei Z-sukupolvestakaan voi puhua yksikössä, sillä joukko on monimuotoinen, aivan kuten aiemmatkin sukupolvet. Se mitä luulemme tietävämme nykynuorista mututuntumalla, voi olla kaukana todellisuudesta, Vahtera sanoo.

Haastatteluiden perusteella tutkimusyhtiö Iro Research tunnisti Z-sukupolvesta yhteensä kuusi eri segmenttiä: Vastuulliset (21 %), Poliitikkoihin luottavat (21 %), Shoppailijat (15 %), Välinpitämättömät (15 %), Urasuuntautuneet (14 %) ja Verkkostoitujat (12 %). Iro Research käsitteli tutkimusdataa tilastollisin monimuuttujamenetelmin, ja tulosten analysoinnin lopuksi laati selkeät kuvaukset löydetyille segmenteille.
Laaja, 137-sivuinen tutkimusraportti on tilattavissa Iron verkkosivuilla.
Segmentoinnilla parempaa asiakasymmärrystä
Iro Researchin toimitusjohtaja Vesa Väisäsen mielestä kohderyhmien tunnistaminen segmentoinnin avulla on markkinoijalle erinomainen mahdollisuus tehdä osuvampaa markkinointia sekä tuote- ja palvelukehitystä.
− Nykyaikaisessa markkinoinnissa on välttämätöntä tunnistaa ja tuntea asiakkaansa. Segmentointitutkimukset auttavat yrityksiä ymmärtämään erilaisten asiakkaiden tarpeita, ostokäyttäytymistä ja mieltymyksiä. Ymmärrys auttaa muun muassa kohdentamaan markkinointia sekä suunnittelemaan kohderyhmille parempia tuotteita ja palveluita, Väisänen sanoo.
Iro Research on yksi Suomen johtavista tutkimustaloista, joka tarjoaa segmentointi- ja kohderyhmätutkimuksien lisäksi tutkimuspalveluita muun muassa asiakaskokemuksen ja brändin kehittämiseen, tuote- ja palvelukehitykseen sekä median ja viestinnän tarpeisiin.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Sylva Vahtera
Tutkimusjohtaja, Iro Research Oy
040 0964 439
sylva.vahtera@iro.fi
Vesa Väisänen
Toimitusjohtaja, Iro Research Oy
050 3209 142
vesa@iro.fi
Kuvat
Linkit
Tutkimustoimisto Iro
Olemme yksi Suomen johtavista tutkimustaloista. Tutkimus on intohimomme, olemme sitoutuneita työhömme, emmekä pelkää olla luovia. Kokemus ja ratkaisukeskeinen asenteemme takaa laadukkaan ja luotettavan lopputuloksen.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Iro Research Oy
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme