Prisman lelumyynnissä käynnissä harvinainen jouluilmiö: lähes puolet myydyistä pehmoleluista samaa merkkiä – “onhan tämä aika poikkeuksellista”
Squishmallows-pehmoleluista näyttäisi tulevan tämän joulun kovimpia leluhittejä, Prisman myyntidata kertoo. Tänä syksynä peräti 47 prosenttia Prismassa myytävistä pehmoleluista on nimenomaan kyseistä tuotesarjaa. Samalla on nähtävissä, että viime vuosina suosittujen leluaseiden myynti on pudonnut 35 prosenttia viime vuoteen verrattuna.

Prisman kodintekniikan, viihteen ja lelujen myyntipäällikkö Petrus Lesonen kertoo, ettei äkkiseltään muista näin isoa hittiä joulun alla yhdessä lelukategoriassa kuin Squishmallows-pehmoista on tänä jouluna tulossa.
”Onhan tämä aika poikkeuksellista. Voi melkeinpä sanoa, että jos lapsi saa pehmeän paketin jouluna, on 50 prosentin mahdollisuus, että se on Squishmallow. Uskon, että niiden suosio perustunee tuotteiden keräiltävyyteen, erilaisia hahmoja on maailmanlaajuisesti kaiken kaikkiaan yli tuhat. Suosioon vaikuttaa tietysti myös söpö ulkomuoto,” Lesonen toteaa.
Muita syksyn selkeitä suosikkeja ovat olleet Netflix-sarja Gabbyn Nukkekotiin perustuvat lelut sekä seurapeli SMART10, jota on myyty kolme kertaa viime vuotta enemmän. Lesonen on myös pistänyt merkille, että perinteiset lelut kiinnostavat kuluttajia: ”Vaikka interaktiiviset lelut sekä Legot ovat suosittuja joululahjoja, yllätykseksi perinteiset leikit kiinnostavat myös. Tästä esimerkki on Kleinin Miele puinen leikkikeittiö, joka on ollut suosittu etenkin verkkokaupassa.”
Leluaseiden suosi laski selvästi
Lelujen myynnissä on nähty myös toinen merkittävä muutos, sillä aiempina vuosina tasaisesti myyneiden leluaseiden suosio on selvässä laskussa.
”Leikkiaseiden suosio on pudonnut jopa 35 prosenttia edellisestä vuodesta. Tähän arvioimme vaikuttavan vanhempien halu olla tuomatta sotaleikkejä lastenhuoneisiin, kun sota muutoin on tullut lähemmäksi kaikkien arkea,” Lesonen analysoi.
Lisäksi pudotusta on jonkin verran myös viime vuonna suosittujen lautapelien keskuudessa. ”Pudotus ei ole yhtä suurta, mutta viime vuoden hittilautapeleistä Dragomini ja Bezzerwizzer eivät tänä vuonna puhuttele samalla tavalla kuluttajia”, Lesonen toteaa.
Kidults-ilmiö ja aikuisten lelut yhä voimissaan
Viime vuosina on puhuttu myös kidults-ilmiöstä, eli aikuisten itselleen hankkimista leluista. Lesosen mukaan tämä ilmiö on yhä nähtävissä myös Prisman lelumyynnissä.
”Arvokkaimmat Legot, kuten LEGO Lamborghini Huracán Tecnica ja LEGO Orkidea ovat sellaisia, jotka nyt selvästi kiinnostavat nimenomaan aikuisille itselleen ostettuna. Samoin Harry Potter -Legot purevat selvästi milleniaaleihin.”
Toinen esiin nouseva kategoria on lautapelit. ”Se on jopa positiivisesti yllättävää, että vaikka interaktiiviset lelut ja digitaaliset pelit ovat suosittuja, myös lauta- ja seurapelien suosio jaksaa kasvaa vuodesta toiseen. Monissa perheissä lautapelit kuuluvat nimenomaan jouluun ja niitä pelataan koko perheen kera yhdessä esimerkiksi joulupäivänä tai Tapaninpäivänä”, Lesonen toteaa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Petrus Lesonen
Myyntipäällikkö (kodintekniikka, viihde, lelut)
petrus.lesonen@sok.fi
Puh. 010 76 80454
SOK viestintä
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.
Kuvat

Linkit
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäistavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä, rautakaupassa ja oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,7 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa.
#parempipaikkaelää
Prisma
Prisma on S-ryhmän perheystävällinen hypermarket, jossa on pysyvästi edullinen hintataso ja monipuolinen tuotevalikoima. Prismassa voit hoitaa kaikki kodin hankinnat yhdellä kauppamatkalla. Laajan päivittäistavaravalikoiman lisäksi Prismassa on kattava tarjonta kodin, vapaa-ajan ja pukeutumisen tuotteita. Prisma.fi-verkkokaupassa voit ostaa tuotteita ja tutustua osaan myymälöiden käyttötavaravalikoimasta. Suomessa on tällä hetkellä 76 Prismaa. www.prisma.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
SOK:n hallintoneuvosto 2025 on valittu – puheenjohtajana jatkaa Timo Santavuo29.4.2025 14:55:04 EEST | Tiedote
SOK:n hallintoneuvosto valittiin 29.4.2025 pidetyssä osuuskunnan kokouksessa. Hallintoneuvostossa aloitti kolme uutta jäsentä.
Bonuksen kerryttäminen Applen Lompakossa olevalla S-Etukortilla laajenee S-ryhmän ravintoloihin29.4.2025 08:02:00 EEST | Tiedote
Bonuksen kerryttäminen mobiilisti onnistuu pian entistä useammassa paikassa, kun S-ryhmän kaupoissa suosioon noussut käytäntö laajenee myös ravintoloihin. Käyttöönotto tapahtuu vaiheittain tämän vuoden aikana ravintoloiden maksupäätteiden vaihtuessa uusiin.
Skumppakuulat, sima ja pingviinipallo – Näistä rakentuu suomalaisten vappu25.4.2025 08:10:00 EEST | Tiedote
Vapun kepeään juhlintaan kuuluvat vuodesta toiseen erottamattomasti niin hyvä ruoka kuin ilmapallot, serpentiini ja erilaiset asusteet. Suomalaiset valitsevat tänäkin vuonna vappupöytään perinteisiä makuja kuten munkkeja, tippaleipiä, simaa, nakkeja ja perunasalaattia. Ilmapallokaupoilla kiinnostavat puolestaan pingviini ja kuohuviinipullo.
S-ryhmä edistää kestävästi kasvatetun kalan käyttöä - omien merkkien tuore ja jalostetut lohituotteet ASC-sertifioituja24.4.2025 11:46:18 EEST | Tiedote
S-ryhmän kalahyllyllä yhä useampi tuote on nykyään vastuullisuussertifioitu. ASC-sertifikaatti kertoo, että tuotteissa käytetty kala on vastuullisesti ja ympäristön kannalta kestävästi viljeltyä.
Prisma selvitti: leudon talven vaikutus pyöräkaupassa näkyi selvästi – sähköpyörien myynnissä 39 % pomppu24.4.2025 08:25:00 EEST | Tiedote
Suomalaiset ovat tänä talvena aloittaneet pyöräilykauden viime vuotta aikaisemmin, kertoo Prisman tuore myyntidata. Koko pyöräkauppa on kasvanut viime vuoteen verrattuna jo 10 prosenttia ja suunta on yhä nouseva. Samalla S-ryhmä selvitti asiakasomistajilleen tehdyssä kyselyssä, miten pyörät pidetään tällä hetkellä kunnossa ja kertoo mitkä asiat pyörästä pitää tarkistaa ennen ajoa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme