Tekoäly ja ESG pääprioriteetteja ICCO:n World PR -raportissa
Viestintäjohtajat näkevät tekoälytyökalujen hallitsemisen tulevaisuuden tärkeimpänä taitona ja viestinnän investointien kohdistuvan eniten ESG:n osa-alueisiin vuonna 2024.
Viestintä- ja PR-toimistoja edustava International Communications Consultancy Organisation (ICCO) on julkaissut vuosittaisen tutkimuksen, joka selvittää viestintäalan investointien kohdistumista sekä alan tulevaisuuden kehityssuuntia, teknologioita, monimuotoisuutta, mittareita ja osaamistarpeita. Tutkimus on jaoteltu seitsemän maantieteellisen alueen mukaan. Raportti on laadittu 300:lle viestintä ja PR -johtajalle tehdyn kyselyn pohjalta, joka toteutettiin vuoden 2023 elo-syyskuussa.
Raportista on havaittavissa merkittävä ajatusmallin muutos koskien tekoälyn roolia ja vaikutusta. Viestintäjohtajat pitävät tulevaisuuden tärkeimpänä taitona tekoälytyökalujen hallintaa, jonka 45 % arvioi kolmen tärkeimmän taidon joukkoon ja näin se nousee strategisen konsultoinnin (42 %) edelle. Vastaajista 86 % sijoittaa tekoälyn kolmen tärkeimmän tulevaisuuden teknologian joukkoon, kun vuonna 2022 vastaava luku oli 40 %. Tärkein uuden teknologian sovelluskohde on "toiminnan tehostaminen", jonka osuus on tänä vuonna 55 %, kun vielä edellisenä vuonna se sijoittui neljänneksi (40 %).
Yritysten tarpeet ESG:n liittyvään viestintään nähdään suurimpana viestinnän alan investointikohteena. Tänä vuonna prosenttiosuus on 49, kun vuonna 2022 osuus oli 44 % ja vuonna 2021 32 %. Vaikuttajaviestintä ja strateginen konsultointi täydentävät kärkikolmikon jo toisena vuonna peräkkäin. Tärkein yhteiskunnallinen haaste, jonka asiakkaat asettavat etusijalle, on kestävyys ja ympäristö (osuus vuonna 2023 69 %, 2022 62 %).
Viestintätoimistojen johtajien käsitykset kasvusta ja kannattavuudesta ovat edelleen myönteisiä ja alan palvelutarjoajista 96 % odottaa kasvavansa seuraavan viiden vuoden aikana. Johtajat odottavat myös organisaatioidensa kannattavuuden kasvavan (6,2), vaikka luku onkin laskenut vuodesta 2022 (7,0). Eettiset arvot ohjaavat yhä useammin viestinnän alan toimistoissa päätöksentekoa. ICCO Ethics Chairin puheenjohtaja ja viestintätoimisto Netprofilen perustaja Christina Forsgård, on tyytyväinen kehitykseen:
"On rohkaisevaa huomata, että 78 % viestintätoimistoista on päättänyt kieltäytyä tietyistä asiakastarjouksista tai projekteista. Tämä rohkea kannanotto on selkeä osoitus eettisten näkökohtien todellisesta vaikutuksesta alan toimintaan."
Lataa koko tutkimus täältä
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Riikka-Maria LemminkiToimitusjohtajaMarketing Finland
Puh:0405781974riikka-maria.lemminki@marketingfinland.fiChristina ForsgårdCommunications Consultant, PartnerNetprofile
Christina Forsgård on Finnish Comms Awards -kilpailun pääarkkitehti
Marketing Finland
Marketing Finland on markkinoinnin -ja viestinnän alan etujärjestö, johon kuuluu 515 yritysjäsentä. Se tarjoaa jäsenilleen laajan valikoiman palveluita, kuten koulutusta, tutkimuksia, verkostoitumismahdollisuuksia ja asiantuntijaneuvontaa. Marketing Finland keskittyy edistämään alan ammattitaitoa ja eettisiä standardeja sekä puolustamaan markkinoinnin arvoa liike-elämässä. Marketing Finland on aktiivisesti mukana kansainvälisissä verkostoissa, kuten World Federation of Advertisers (WFA), European Association of Communications Agencies (EACA) ja International Communications Consultancy Orgainsations (ICCO).
ICCO
Kansainvälinen viestintätoimistojen kattojärjestö (International Communications Consultancy Organisation, ICCO) toimii viestintä- ja PR-yritysten äänenä ympäri maailmaa. ICCO:n jäseninä on 40 järjestöä, jotka edustavat 82 maata ja 3000:tta alan toimistoa eri puolilla maailmaa. Jäsenet jakavat näkemyksiä ja tietoa ja työskentelevät yhdessä parantaakseen ammatillisia ja eettisiä standardeja, puolustaakseen PR:n arvoa liike-elämässä ja valmistellakseen alaa tulevaisuuden teknologioihin, ammattitaitovaatimuksiin ja liiketoimintamalleihin. ICCO yhdistää yrityksiä, jotka etsivät kumppanuuksia eri puolilta maailmaa, ja hyödyntää konsulttitoimistojen laajaa verkostoa kansainvälisen liiketoiminnan kasvun tukemiseksi. Marketing Finland on ICCO-jäsenyritys.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Marketing Finland ry
Finnish Comms Awards voittajat 202431.10.2024 22:43:50 EET | Tiedote
SEKin ABB Suomelle toteuttama työ Suomalainen valmennusosaaminen kansainvälisille areenoille valittiin vuoden viestintätyöksi. Vuoden vaikuttamiskampanjaksi valittiin Viestintätoimisto Manifeston ja Creative Dayn Syöpäjärjestöille toteutettu työ Älä ole koekaniini – Syöpäjärjestöille toteutettu sähkösavukkeiden käyttöä ehkäisevä kampanja. Vuoden viestintätoimistona palkittiin Ahjo Communications Oy. Vuoden viestintäkonsultiksi valittiin Kristiina Nieminen, Vuoden pitchaajaksi Aapo Kuortti, sekä Vuoden nuoreksi kyvyksi Rosanna Lyytinen. Tänä vuonna Vuoden Timantti palkinnon sai Christina Forsgård, Netprofile Finland Oy:sta. Finnish Comms Awards -kilpailun järjestää Marketing Finland yhteistyössä VaLa ry:n kanssa.
Effie-tuomaristo valittu – kaksi tuomaristoa valitsee vuoden tuloksellisimmat markkinointikampanjat.29.10.2024 11:00:00 EET | Tiedote
Vuoden 2024 Effie Finland -kilpailun tuomaristossa on yhteensä 39 asiantuntevaa tuomaria, päätuomarina toimii Elli Tuominen Kuriolta. Kilpailun tuomarointi on kaksivaiheinen ja kummallakin kierroksella on oma tuomaristonsa. Kaksivaiheisella arvioinnilla varmistetaan kilpailun korkea laatu.
Finnish Comms Awardsin finalistit valittu: parhaita töitä yhdistää viestinnän vaikuttavuuden ymmärrys26.9.2024 10:00:00 EEST | Tiedote
Tänä vuonna kilpailu sai runsaan ja edustavan osanoton sekä täysin uusia osanottajia. Kilpailun loppusuoralle valittiin 49 kilpailuhakemusta 16 eri toimistosta. Eniten shortlistalle päässeitä töitä oli seuraavilta toimistoilta: SEK (11), Ahjo Communications (7), TBWA\Helsinki (6) ja Netprofile (5). Voittajat julkistetaan Finnish Comms Awards -gaalassa, Helsingissä, torstaina 31.10.2024. Kilpailu järjestetään 13. kerran ja järjestäjänä toimii Marketing Finland yhteistyössä VaLa ry:n kanssa.
Finnish Comms Awards 2024 -kilpailun päätuomariksi Taru Nikulainen, Brunnen Communications -viestintätoimistosta6.6.2024 09:00:00 EEST | Tiedote
Suomen suurin ja arvostetuin viestintäkilpailu Finnish Comms Awards järjestetään jälleen syksyllä 2024 – nyt jo 13. kerran. Finnish Comms Awards -kilpailu jakaa tunnustusta viestintätoimiston ja asiakkaan väliselle laadukkaalle ja pitkäjänteiselle yhteistyölle. Kilpailussa nostetaan esiin viestintätoimistojen kanssa tehtävän työn erityisyyttä sekä vuorovaikutuksessa syntyvää arvoa: onnistunut viestintätyö tehdään yhdessä ja se on pitkäjänteistä, vaikuttavaa sekä usein kokonaisvaltaista.
Young Lions Finland 2024 -suunnittelukilpailun voittajat on valittu: Nämä tiimit edustavat Suomea juhannusviikolla Cannesissa11.4.2024 16:30:42 EEST | Tiedote
Maamme lupaavimmat nuoret markkinoinnin ja viestinnän osaajat on palkittu 30-vuotiaille ja sitä nuoremmille markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisille suunnatussa kilpailussa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme