Effie 2023 -finaaliin 25 markkinointityötä
Effie Awards Finland 2023 -ohjausryhmä on valinnut ensimmäisen kierroksen tuomaroinnin pisteiden perusteella kilpailun finalistit. Toiselle tuomarointikierrokselle pääsi yhteensä 25 markkinointityötä, joista seitsemän työtä on ehdolla useammassa kategoriassa.
Mielestäni taso on noussut viime vuodesta. Shortilla on laaja kattaus vahvaa markkinointistrategian osaamista eri toimialoilta. Mukana on useampikin maailmanluokan työ, jossa on kirkas tavoite, selkeä strategia, laadukas luova toteutus ja hyvät tulokset. Jokaisen markkinoijan kannattaa tutustua Effie-töihin ja ammentaa oppia Suomen parhailta, kommentoi tämän vuoden päätuomari ja hasan & partnersin toimitusjohtaja Riku Vassinen.
Effie Awards -kilpailussa etsitään hyvin suunniteltuja, luovia ja tuloksellisia markkinointikampanjoita. Keskeisiä kriteereitä ovat tulosten lisäksi strateginen oivallus, kampanjan haasteellisuus, ideoiden toimivuus ja mitattavuus. Viimeisellä arviointikierroksella tuomaristo antaa pisteet myös luoville elementeille.
Päätuomari Riku Vassisen lisäksi Effie Awards Finlandin tuomaristossa on 40 liikkeenjohdon, markkinoinnin ja markkinointiviestinnän kokenutta ammattilaista, jotka edustavat asiakkaita, toimistoja, korkeakouluja ja mediaa.
Tämän vuoden voittajat palkitaan 15.2.2024 järjestettävässä Effie Finland -gaalassa, Pikku- Finlandiassa. Gaalan lipunmyynti on nyt avoinna Marketing Finlandin verkkokaupassa. Finalistien joukosta parhaat palkitaan Bronze, Silver ja Gold Effie -palkinnoilla. Koko kilpailun paras kampanja saa arvostetun Grand Effie -palkinnon.
Vuoden 2023 Effie Awards Finland -shortlistalle nousseet työt ovat:
ERIKOISSARJA
Ajankohtainen markkinointiteko
Counterstrike of the Free Press
Helsingin Sanomat & Miltton, Flc
Täällä pelkään minä
Musti ja Mirri & Erma&Reinikainen, San Francisco Agency, United Imaginations, Interactive Inuits, Cocoa Media Productions Oy, Clear Channel Suomi Oy, JCDecaux Finland Oy
Brändätyt sisällöt
Iconic Niksi-Pirkka was reborn on TikTok
K-ryhmä & hasan & partners, Miltton
Brändikokemus
Counterstrike of the Free Press
Helsingin Sanomat & Miltton, Flc
McDrip – muodin takia töihin
McDonald's (Finland) & NORD DDB Helsinki, VAIN Fashion Group Oy, OMD (Finland)
Daavid vs Goljat
WTF-World´s Toughest Fix. How Adhesive Brand Became a Pop Culture Phenomenon?
Rakennuskemia Oy & hasan & partners, Warner Music Finland, Onefx
Non-Profit
Itämeri kesäkuntoon
Baltic Sea Action Group & TBWA Helsinki, Maker3D, Zetapuu
Maailman arvokkain pelipaita
Suomen Paralympiakomitea & The&Partnership Finland, Pohjoisranta-BCW, KoskiSyväri, Tremedia
UNICEFin joulukampanja rakensi lasten tulevaisuutta ennätyssummalla
Suomen Unicef & Oy SEK Ab, Director's Guild, Mediabrands, OMD (Finland)
Pienet ja alueelliset budjetit
Avaimet rauhaan
CMI – Martti Ahtisaari Peace Foundation & TBWA Helsinki, Def Agency
Sosiaalinen media
McDrip – muodin takia töihin
McDonald's (Finland) & NORD DDB Helsinki, VAIN Fashion Group Oy, OMD (Finland)
Strateginen markkinointi
Mehiläisillä on elämä tehtävänä
Mehiläinen Oy & Bob the Robot Oy, OMD (Finland)
Näin myydään autoja enemmän kuin kukaan muu
Saka Finland & Avidly Oy, Grillifilms, Nöjd, Miracle Sound Oy, HotSpot
Yhtenäinen brändi, parempi mieli
Atria Suomi Oy & TBWA Helsinki, Wavemaker
Oomi Energia
Oomi Oy & Bob the Robot Oy, Omnicom, Pinata, Vild Factory, OIKIO Digital Performance Agency
Vaikuttajamarkkinointi
Kaistalla – Drive Thru Talk Show
McDonald's (Finland) & NORD DDB Helsinki, OMD (Finland), Cocoa Media Productions
Yrityskuva
Counterstrike of the Free Press
Helsingin Sanomat & Miltton, Flc
Telia Turvaverkko
Telia Finland & TBWA Helsinki, Group M (Finland)
Tilipäivä
S-RYHMÄ & Bob the Robot Oy & OMD (Finland), Pictures Helsinki, Mjölk
KAUPPA & KULUTTAJA
Brändiratkaisu
WTF-World´s Toughest Fix. How Adhesive Brand Became a Pop Culture Phenomenon?
Rakennuskemia Oy & hasan & partners, Warner Music Finland, Onefx
Oddlygood – From plant-based to taste-based
Oddlygood Global Oy & TBWA Helsinki, Dagmar, TBWA Screen
Data-Driven
K-Plussa - Kuinka iso oppi olemaan pieni?
Kesko Oyj & Dagmar & Turhala Oy
Mediainnovaatio
HIFK – miten saimme koko Suomen näkemään punaista
Helsingin IFK & hasan & partners, Inkfish studios
Uusi tuote tai palvelu
Kirjaimellisen tehokas lanseeraus
Cloetta Suomi & TBWA Helsinki, TBWA Screen, Agent Pekka, Toinen PHD
Lago di Pudas
Apetit & Make it Simple, Grillifilms, Dagmar
MEDIA
Mediaidea
McDrip - muodin takia töihin
McDonald's (Finland) & NORD DDB Helsinki, VAIN Fashion Group Oy, OMD (Finland)
Mediainnovaatio - nousevat & nykyiset mediakanavat
Avaimet rauhaan
CMI – Martti Ahtisaari Peace Foundation & TBWA Helsinki, Def Agency
Täällä pelkään minä
Musti ja Mirri & Erma&Reinikainen, San Francisco Agency, United Imaginations, Interactive Inuits, Cocoa Media Productions Oy, Clear Channel Suomi Oy, JCDecaux Finland Oy
POSITIIVINEN MUUTOS
Sosiaalinen vastuu – Brändit
Counterstrike of the Free Press
Helsingin Sanomat & Miltton, Flc
Täällä pelkään minä
Musti ja Mirri & Erma&Reinikainen, San Francisco Agency, United Imaginations, Interactive Inuits, Cocoa Media Productions Oy, Clear Channel Suomi Oy, JCDecaux Finland Oy
Sosiaalinen vastuu - Non-Profit
Maailman arvokkain pelipaita
Suomen Paralympiakomitea & The&Partnership Finland, Pohjoisranta-BCW, KoskiSyväri, Tremedia
TUOTTEET & PALVELUT
Autoilu & Moottoriala
Elämäsi parhaita valintoja
Saka Finland & Avidly Oy, Grillifilms, Nöjd, HotSpot
Elintarvikkeet
Lago di Pudas
Apetit & Make it Simple, Grillifilms, Dagmar
Snellman Group - Kaikkien aikojen lihapullalanseeraus – tuplana
Snellman Group & Folk Finland Oy, Dagmar, Genero - The Growth Marketing Co., United Writers Oy, DNM13 Revolution Oy
Terveysala
S-apteekki – Iso kirjain kohti lakiuudistusta.
S-RYHMÄ & United Imaginations, Omnicom Media Group (Finland)
Vähittäiskauppa
Cittari hoitaa
Kesko Oyj & TBWA Helsinki, Lucy Loves Stories, Dagmar
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Riikka-Maria LemminkiToimitusjohtajaMarketing Finland
Puh:0405781974riikka-maria.lemminki@marketingfinland.fiRiku VassinenToimitusjohtajahasan & partners
Päätuomari
Effie Awards -kilpailusta
Effie on maailman laajin ja arvostetuin markkinointiviestinnän tehokkuutta mittaava kilpailu. Sen omistaa Effie Worldwide Inc. Kilpailun perusti New York American Marketing Association (NYAMA) vuonna 1968. Effie on rekisteröity tavaramerkki.
Effie-kilpailua järjestetään yli 50 maassa. Suomessa kilpailun järjestää Marketing Finland. Tänäkin vuonna kilpailun pääyhteistyökumppanina on Sanoma Media Finland.
Tietoja julkaisijasta
Marketing Finland on markkinoinnin liike, johon voivat liittyä jäseniksi markkinointia ja viestintää tekevät yritykset sekä alan palvelutarjoajat. Vuonna 2020 Marketing Finland sekä Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liitto MTL päättivät toimintojensa yhdistämisestä. Tämän jälkeen Marketing Finlandin alle on järjestäytynyt myös muita markkinoinnin asiantuntijaorganisaatioita. Marketing Finlandin jäsenet ovat mukana ostamassa ja tuottamassa suurinta osaa Suomessa tehtävää markkinointia ja viestintää.
Marketing Finland kuuluu maailman johtaviin markkinoinnin verkostoihin: WFA, 90 % maailman markkinointiostoista, EACA, 2500 markkinoinnin ja viestinnän organisaatiota ja 120 000 ammattilaista 30 Euroopan maasta ja ICCO, 3000 viestintätoimistoa globaalisti 66 maasta.
Marketing Finlandin tehtäviin kuuluvat muun muassa edunvalvonta, alan koulutukset, konsultointi, sekä verkostojen rakentaminen. Marketing Finland järjestää Suomessa markkinoinnin ja viestinnän johtavia kilpailuja kuten Cannes Lions, Effie Awards Finland, Finnish Comms Awards, Young Lions Finland ja Vuoden brändinrakentaja.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Marketing Finland ry
Finnish Comms Awards voittajat 202431.10.2024 22:43:50 EET | Tiedote
SEKin ABB Suomelle toteuttama työ Suomalainen valmennusosaaminen kansainvälisille areenoille valittiin vuoden viestintätyöksi. Vuoden vaikuttamiskampanjaksi valittiin Viestintätoimisto Manifeston ja Creative Dayn Syöpäjärjestöille toteutettu työ Älä ole koekaniini – Syöpäjärjestöille toteutettu sähkösavukkeiden käyttöä ehkäisevä kampanja. Vuoden viestintätoimistona palkittiin Ahjo Communications Oy. Vuoden viestintäkonsultiksi valittiin Kristiina Nieminen, Vuoden pitchaajaksi Aapo Kuortti, sekä Vuoden nuoreksi kyvyksi Rosanna Lyytinen. Tänä vuonna Vuoden Timantti palkinnon sai Christina Forsgård, Netprofile Finland Oy:sta. Finnish Comms Awards -kilpailun järjestää Marketing Finland yhteistyössä VaLa ry:n kanssa.
Effie-tuomaristo valittu – kaksi tuomaristoa valitsee vuoden tuloksellisimmat markkinointikampanjat.29.10.2024 11:00:00 EET | Tiedote
Vuoden 2024 Effie Finland -kilpailun tuomaristossa on yhteensä 39 asiantuntevaa tuomaria, päätuomarina toimii Elli Tuominen Kuriolta. Kilpailun tuomarointi on kaksivaiheinen ja kummallakin kierroksella on oma tuomaristonsa. Kaksivaiheisella arvioinnilla varmistetaan kilpailun korkea laatu.
Finnish Comms Awardsin finalistit valittu: parhaita töitä yhdistää viestinnän vaikuttavuuden ymmärrys26.9.2024 10:00:00 EEST | Tiedote
Tänä vuonna kilpailu sai runsaan ja edustavan osanoton sekä täysin uusia osanottajia. Kilpailun loppusuoralle valittiin 49 kilpailuhakemusta 16 eri toimistosta. Eniten shortlistalle päässeitä töitä oli seuraavilta toimistoilta: SEK (11), Ahjo Communications (7), TBWA\Helsinki (6) ja Netprofile (5). Voittajat julkistetaan Finnish Comms Awards -gaalassa, Helsingissä, torstaina 31.10.2024. Kilpailu järjestetään 13. kerran ja järjestäjänä toimii Marketing Finland yhteistyössä VaLa ry:n kanssa.
Finnish Comms Awards 2024 -kilpailun päätuomariksi Taru Nikulainen, Brunnen Communications -viestintätoimistosta6.6.2024 09:00:00 EEST | Tiedote
Suomen suurin ja arvostetuin viestintäkilpailu Finnish Comms Awards järjestetään jälleen syksyllä 2024 – nyt jo 13. kerran. Finnish Comms Awards -kilpailu jakaa tunnustusta viestintätoimiston ja asiakkaan väliselle laadukkaalle ja pitkäjänteiselle yhteistyölle. Kilpailussa nostetaan esiin viestintätoimistojen kanssa tehtävän työn erityisyyttä sekä vuorovaikutuksessa syntyvää arvoa: onnistunut viestintätyö tehdään yhdessä ja se on pitkäjänteistä, vaikuttavaa sekä usein kokonaisvaltaista.
Young Lions Finland 2024 -suunnittelukilpailun voittajat on valittu: Nämä tiimit edustavat Suomea juhannusviikolla Cannesissa11.4.2024 16:30:42 EEST | Tiedote
Maamme lupaavimmat nuoret markkinoinnin ja viestinnän osaajat on palkittu 30-vuotiaille ja sitä nuoremmille markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisille suunnatussa kilpailussa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme