Man Yau: Passage, HAM galleria 13.1.–3.3.2024
Man Yaun näyttelyssä esitettävä installaatio on vertauskuvauksellinen sommitelma klassisesta eurooppalaisesta puutarhasta, joka tunnetaan sen symmetriasta ja tarkkaan säännellystä, keinotekoisesta “luonnosta.”
![Man Yau: Wheel of Fortune, 2024 (yksityiskohta). © Man Yau.](/data/images/public/69819811/70075362/bef482df-eea5-4612-8cf6-b027440db750-w_720.jpg)
Tarkkailen kuivattuja terälehtiä työhuoneellani. Haluaisin unelmoida jostakin muusta, mutta se mitä olen aikeissa tehdä, lähtee muistoista ja tuntemuksistani, joissa sormeni ovat nurin vääntyneet ja kämmenteni iho rikki.
Terälehdet ovat niin ohuita, että niistä voi leikata vain vähän kerrallaan. Liian suuren palan irrottaminen hajottaisi kerran elossa olleen kasvinosan juovineen, soluineen ja ilmarakkoineen. Ja kun jokainen on asetettu paikoilleen, niistä muodostuu kuvia, jotka sulautuvat osaksi tarkkaan säädeltyä puutarhaa.
Ne täytyy pakottaa pysymään koossa.
Näyttelyn keskeisenä lähtökohtana on ilmentää eksotisoinnin kohteena olemista: samanaikaista esillä ja puristuksissa olemisen tunnetta.
Puutarha symboloi tapaa luoda esteettisesti miellyttäviä kehyksiä ja näennäisen kauniita maisemia, joissa luonto ja ihmiskeho käsitellään tavaran tai somisteen kaltaisina objekteina. Installaation tilanjakajat sisältävät erilaisia lasien väliin prässättyjä kuvituksia kuivatuista kukista, kuten esimerkiksi korsetin, chopine-kengät sekä viktoriaaniselle aikakaudelle tyypillisiä aitaelementtejä. Tengujo-paperissa on toistuva chinoiserie-tyylinen kuvio, jonka päälle on piirretty kuvia pakotetuista ja vääntyneistä kehon osista.
Onnenpyörää muistuttava kineettinen veistos koostuu kahdeksasta sektorista, sisältäen erilaisia mahdollisia kohtaloita rakkaudesta epäonneen. Teos on kuitenkin motorisoitu siten, ettei se pysähdy koskaan.
---
Helsingissä asuva Man Yau (s. 1991) käsittelee taiteessaan identiteettiä ja eksotisoiduksi tulemisen kokemusta kuvanveiston keinoin. Hän lainaa veistoksiinsa tunnistettavia muotoja ja tilanteita, yhdistäen niitä politisoituneisiin materiaaleihin, kuten posliiniin tai silkkiin. Hänen työskentelyssään on keskeistä arkisiin esineisiin liitetyt arvot ja historia, joita uudelleen muovaamalla Yau tutkii arvokäsityksiä rodullisissa, sukupuolittuneissa ja yleisesti hyväksytyissä narratiiveissa.
Näyttelyä ovat tukeneet Alfred Kordelinin säätiö sekä Greta ja Alfred Runebergin Säätiö.
Kiitos: Lasimasi Oy, LIITOS, Kalasataman Seripaja ry, Karhinen Oy ja Syväsen Kukka. Lisäksi taiteilija haluaa lämpimästi kiittää tuotantoon osallistuneita Eetu Huhtalaa, Emilia Tanneria ja Jaakko Pietiläistä.
HAM gallerian näyttelyt vuonna 2024 ovat saaneet tukea Museovirastolta.
Man Yau: Passage, HAM galleria 13.1.–3.3.2024
Lisätietoja:
Kuraattori Satu Metsola, HAM, 040 635 6891, satu.metsola@hamhelsinki.fi
Näyttelystä ei järjestetä mediatilaisuutta.
Näyttelyn avajaisia vietetään perjantaina 12.1.2024 klo 17–19.
Avainsanat
Kuvat
Linkit
HAM galleria
HAM galleria on HAMin näyttelytila, joka on profiloitunut ajankohtaisen ja uuden nykytaiteen esittelyyn.
Tennispalatsi / Eteläinen Rautatiekatu 8, 00100 Helsinki
Avoinna ti 10–17.30, ke–su 11.30–19, ma suljettu
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HAM Helsingin taidemuseo
Xiao Zhiyu: Layered Hills send off Glimmering Light / 小山重叠金明灭, HAM galleriet 6.7–1.9.202426.6.2024 15:00:00 EEST | Tiedote
Xiao Zhiyu används medel från traditionellt kinesiskt bildskapande för att utforska landskapskonceptet som en yta genom objekten.
Xiao Zhiyu: Layered Hills send off Glimmering Light / 小山重叠金明灭, 6.7.–1.9.202426.6.2024 15:00:00 EEST | Tiedote
Xiao Zhiyu käyttää näyttelyssään perinteisen kiinalaisen kuvantekemisen keinoja tutkiakseen maisemaa esineiden halki ulottuvana pintana.
Xiao Zhiyu: Layered Hills send off Glimmering Light / 小山重叠金明灭, HAM gallery 6.7.–1.9.202426.6.2024 15:00:00 EEST | Press release
Xiao Zhiyu uses the devices of Chinese traditional image-making to study the concept of landscape as a surface across objects.
Laura Könönens älskade offentliga konstverk Ingen himmel som gräns komplett på Busholmen13.6.2024 10:30:00 EEST | Tiedote
Verket, bekant från Helsingforsbiennalen 2021, har fått sin permanenta plats i Helsingfors. Den version av konstnären Laura Könönens verk Ingen himmel som gräns som vi såg på Alexanderbatteriet på Skanslandet har från åtta stenar utökats till en helhet på 13 stenar med en diameter på ett tjugotal meter för Godahoppsparken på Busholmen.
Laura Könösen rakastettu julkinen taideteos Ei taivasta rajana täydentyi Jätkäsaareen13.6.2024 10:30:00 EEST | Tiedote
Vuoden 2021 Helsinki Biennaalista tuttu teos on saanut pysyvän paikkansa Helsingistä. Taiteilija Laura Könösen teos Ei taivasta rajana on täydentynyt Vallisaaren Aleksanterinpatterilla nähtyä kahdeksan kiven versiota laajemmaksi, halkaisijaltaan parikymmenmetriseksi ja 13 kiveä käsittäväksi kokonaisuudeksi Jätkäsaaren Hyväntoivonpuistoon.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme