Huolestuttava tutkimustulos: Naisista yli kolmasosalle lainaneuvottelut vaikeita – ”pelottaa, että tulee huijatuksi”
Suomalaiset arvioivat talousosaamisensa korkealle, mutta kokevat samalla omista lainoista neuvottelun vaikeana. Erityisen vaikeana sitä pitävät naiset. Heistä 36 prosenttia sanoo lainaneuvottelujen olevan hankalia, kun miehistä vastaava osuus on 21 prosenttia. Taustalla vaikuttavat muun muassa epäluulo pankkeja kohtaan sekä tunne siitä, ettei pankeista tavoita enää ihmistä, selviää pohjoismaisen asuntolainoihin keskittyvän Bluestep Bankin tuoreesta tutkimuksesta.
Lähes joka kolmas suomalainen (29 %) kokee lainoista neuvottelun ja lainojen kilpailuttamisen vaikeana. Naisten osuus korostuu: heistä peräti 36 prosenttia arvioi lainaneuvottelujen olevan hankalia kun miehistä vastaava luku oli 21 prosenttia. Sen sijaan esimerkiksi tulotaso ei vaikuttanut vastaajien kokemuksiin lainaneuvotteluista.
Koetun vaikeuden taustalla näyttää olevan esimerkiksi luottamuspula pankkeja kohtaan sekä tunne siitä, ettei pankeista enää tavoita ihmistä. Bluestep Bankin IroResearchillä teettämän tutkimuksen avoimissa vastauksissa osallistujat kertoivat muun muassa, etteivät he tunne pankkien käyttämää sanastoa; että pankkiin ei saa aikoja ja että lainavaihtoehtoja on paljon eikä niiden vertailu ole helppoa.
Avoimissa vastauksissa heijastui myös epäluulo pankkeja kohtaan: ”suoraan kysymykseen ei saa suoraa vastausta”, ”todella paljon erilaisia pykäliä ja sudenkuoppia”, ”pelkään, etten osaa ajaa omia etujani”, ”pelottaa, että tulee huijatuksi” ja niin edelleen.
– Mielestäni on erittäin huolestuttavaa, jos ihmiset kokevat, että voivat tulla pankeissa huijatuksi. Se tarkoittaa sitä, että pankkien täytyy entistä selkeämmin viestiä omista palveluistaan.
– Ihmiskontaktit ovat vastausten mukaan suomalaisille tärkeitä. Tämän vuoksi meillä Bluestep Bankissa ei automatisoida asiakaspalvelua tai lainanhakemuskäsittelyä. Luotamme edelleen ihmisten väliseen kohtaamiseen, Bluestep Bankin Suomen toiminnasta vastaaja Petri Matikainen kertoo.
Oma taloustieto vahvoissa kantimissa
Tutkimus osoitti myös, että vaikka suomalaiset kokevat pankkiasioinnin vaikeaksi, he arvioivat oman talousosaamisensa olevan hyvissä kantimissa. Suomalaisista 66 prosenttia on sitä mieltä, että heidän talousosaamisensa on vahvaa. Talousosaamisella tutkimuksessa tarkoitetaan omaan talouteen ja omien raha-asioiden hoitoon ja seurantaan liittyviä seikkoja.
Vastaajista kuusi prosenttia arvioi taloustietonsa huonoksi.
– Suomalaiset eivät arvioi talousosaamistaan väärin, vaan kyse on minusta pikemmin siitä, että pankkien pitää kyetä parantamaan tapaansa puhua ihmisille lainoista ja niiden kokonaiskustannuksista. Jos asiakas kokee lainaneuvotteluissa, ettei ymmärrä, pankin kommunikaatio on pettänyt, Matikainen jatkaa.
Arviot omasta talousosaamisesta eivät vaihdelleet merkittävästi vastaajan sukupuolen, iän tai tulotason mukaan.
Tutkimuksen teettänyt Bluestep Bank on vakuudellisiin asuntolainoihin keskittynyt, taloudellista eriarvoisuutta vastaan taisteleva pankki. Se haastaa perinteiset pankit asiakaskunnan aineettomien vakuuksien eli luottamuksen osalta. Bluestep Bank keskittyy maksukykyisiin asiakkaisiin, jotka eivät pääse perinteisten pankkien asiakkaaksi esimerkiksi vakituisen työsuhteen puuttumisen takia. Bluestep Bank tekee asiakkailleen yhtäläiset stressitestit perinteisten pankkien kanssa.
Iro Researchin tekemään kyselytutkimukseen osallistui tuhat suomalaista. Otosta painotettiin iän, sukupuolen ja asuinpaikan, mukaan vastaamaan suomalaista väestöä valtakunnallisesti. Tiedonkeruuaikaa oli 14.–22. marraskuuta 2023 ja tilastollinen virhemarginaali tutkimuksessa on maksimissaan +/-3,2 prosenttiyksikköä.
Katso kaikki tutkimustulokset täältä: https://cdn.bluestep.se/globalassets/shared-blocks-finland/bluestep-bank-kyselytutkimus-marraskuu.pdf?contentId=28440
Yhteyshenkilöt
Petri MatikainenSuomen maajohtajaBluestep Bank
Puh:+358 40 7688 487petri.matikainen@bluestep.fiKuvat
Bluestep Bank AB (publ), filial i Finland on ratkaisukeskeinen asuntolainapankki sekä markkinajohtaja Pohjoismaissa omassa segmentissään. Vuonna 2005 perustettu Bluestep Bank toimii Ruotsissa ja Norjassa sekä Suomessa, jossa yritys aloitti toimintansa kesällä 2020. Bluestep Bankin tavoitteena on olla paras vaihtoehto niille ihmisille, jotka eivät syystä tai toisesta saa lainaa omasta tai muista perinteisistä pankeista. Bluestep Bankin tehtävänä on lisätä taloudellista yhdenvertaisuutta yhteiskunnassa vastuullisesti ja tarjota yhä useammalle mahdollisuus ottaa oma talous hallintaan. Lisätietoa: www.bluestep.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Viestintätoimisto Manifesto Oy
Miljoona Phishing-as-a-Service-hyökkäystä kahdessa kuukaudessa kertoo nopeasti kehittyvästä uhkasta31.3.2025 10:58:13 EEST | Tiedote
Vuoden 2025 kahden ensimmäisen kuukauden aikana tietoturvayhtiö Barracudan tunnistusjärjestelmät estivät yli miljoona kalasteluhyökkäystä merkittäviltä Phishing-as-a-Service (PhaaS) -alustoilta. Uusi raportti hyökkäyksissä käytetyistä työkaluista ja tekniikoista kertoo siitä, kuinka PhaaS- eli kalastelu palveluna -alustat kehittyvät nopeasti entistä vaarallisemmiksi ja vaikeammin havaittaviksi. Monet hyökkäykset kohdistuvat suosittujen pilvipohjaisten alustojen, kuten Microsoft 365:n, käyttäjiin. Suurin osa (89 %) havaituista hyökkäyksistä liittyi kehittyneeseen Tycoon 2FA -hyökkäykseen, jota seurasi EvilProxy (8 % hyökkäyksistä) ja uusi tulokas Sneaky 2FA, joka oli vastuussa 3 % tapauksista. Kolmella alustalla on erilaiset ja erottuvat työkalut, mutta niillä on myös yhteisiä piirteitä, kuten Telegram-viestipalvelun käyttö hyökkäysten edistämiseen. Tycoon 2FA kiertää tunnistusjärjestelmiä Barracudan uhka-analyytikot raportoivat Tycoon 2FA:sta tammikuussa 2025. Sen jälkeen alusta on jat
Virta valittiin Time Magazinen parhaiden green tech -yritysten listalle 202527.3.2025 11:12:50 EET | Tiedote
Suomalainen sähköautojen latausalustan kehittäjä Virta on valittu TIME Magazinen maailman parhaiden Green Tech -yritysten listalle vuonna 2025. Listauksessa korostetaan yritysten myönteisiä ympäristövaikutuksia, taloudellista vahvuutta ja innovaatiokykyä. Virta oli 250 yrityksen joukossa sijalla 32., ja se oli myös korkeimmalle listalla yltänyt suomalainen yritys. Viidestä listalle valitusta suomalaisyrityksestä myös Infinite Fiber ja Solar Foods nousivat sadan parhaan joukkoon.
Autoglym vahvistaa kansainvälistä kasvustrategiaansa valitsemalla uuden jakelijan Suomessa ja Baltiassa20.3.2025 09:23:52 EET | Tiedote
Iso-Britannian johtava autonhoitotuotteiden valmistaja Autoglym on valinnut AS Baltoilin tuotteidensa eksklusiiviseksi jakelijaksi Suomessa, Virossa, Latviassa ja Liettuassa. AS Baltoil, jonka tytäryhtiö Suomessa on Nextoil Oy, vastaa jatkossa Autoglym-tuotteiden jakelusta ja markkinoinnista Suomessa. Yhteistyö aloittaa merkittävän vaiheen Autoglymin kansainvälisessä kasvustrategiassa ja vahvistaa yrityksen asemaa tärkeillä Pohjois-Euroopan markkinoilla.
Ecovacs lanseeraa markkinoiden ohuimmat Deebot T50 -siivousrobotit20.3.2025 07:00:00 EET | Tiedote
Täysin uuden Deebot T50 -tuoteperheen siivousrobottien erityisen ohut muotoilu mahdollistaa siivouksen matalampienkin huonekalujen alta, minne muut robotti-imurit eivät pääse. T50 takaa näin perusteellisen siivouksen täysin vaivattomasti myös hankalista paikoista.
Ecovacs lanseeraa uuden sukupolven Goat-robottiruohonleikkurit kaikenkokoisille pihoille19.3.2025 08:30:00 EET | Tiedote
ECOVACS ROBOTICS tuo markkinoille uuden sukupolven robottiruohonleikkurimallistonsa helpottamaan jokakesäistä nurmikonleikkuuta: GOAT A -sarja tehokkaaseen suurten nurmialueiden hoitoon sekä GOAT O -sarja pienempien ja monimuotoisten puutarhojen tarkkaan viimeistelyyn. Innovatiivisen navigointiteknologian ja kehittyneiden leikkuutoimintojen ansiosta uudet mallit tekevät nurmikon hoidosta entistä älykkäämpää.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme