Huijareiden kulta-aika on nyt käsillä
Elämme vuoden vilkkainta myyntikautta ja huijareiden kulta-aikaa. Pahaa-aavistamattomat asiakkaat tekevät ostoksiaan niin kivijalka- kuin verkkokaupoissakin. Siellä, missä raha liikkuu, lymyävät myös verkkorikolliset. Erityisesti kiire ostosten maksamisen yhteydessä sisältää suuren riskin ostajalle, mutta loistavan tilaisuuden varkaalle. Viranomaisten ja pankkien kehote suhtautua henkilö- ja käyttäjätunnuksiinsa sekä korttitietoihinsa kuin arvokkaimpaan omaisuuteensa, on aiheellinen: Tunnusten päätyessä vääriin käsiin on omaisuuden lisäksi vaarassa identiteetti ja yksityisyys. Tiedostamalla uhat ja ennakoimalla riskit ovat parhaita keinoja välttyä joutumasta rikoksen uhriksi myös verkossa.
Vielä muutama vuosi sitten yleisimpiä maksuvälinehuijauksia oli fyysisen pankkikortin anastaminen tai tunnusluvun urkkiminen olan yli kassalla tai pankkiautomaatilla. Lähimaksun yleistyttyä ja pankkiautomaattien sekä käteisen käytön vähennyttyä on pankkiasiointi muun sähköisen asioinnin ohella siirtynyt verkkoon huijarit mukaan lukien.
Verkkorikollisuus onkin valitettavan yleistä. *) Digi- ja väestötietoviraston 15.6.2023 julkaiseman Digiturvabarometrin mukaan joka viides suomalainen on joutunut internetissä petoksen tai muun rikoksen kohteeksi. Saman tutkimuksen mukaan suomalaisista 70 prosenttia haluaa oppia lisää siitä, miten toimia, jos joutuu digihuijauksen tai muun verkkorikoksen kohteeksi.
*) Lähde: https://dvv.fi/-/digiturvabarometri-yli-puolet-digimaailman-rikoksista-jaa-ilmoittamatta-viranomaisille
Nopeutta ja helppoutta, muttei milloinkaan turvallisuuden kustannuksella
Verkossa asiointi on tehnyt arjen pyörittämisestä sujuvaa. Asioinnin helppous ja nopeus ovatkin verkkosivuston kiitellyimpiä ominaisuuksia. Asioinnin nopeus on toki tavoite, mutta sen ei saisi milloinkaan tapahtua turvallisuuden kustannuksella. Nopean asioinnin toivossa saatetaan nimittäin oikaista käyttäjän suojaksi varta vasten rakennettuja tärkeitä vaiheita. Esimerkkinä tästä on kirjautuminen verkkopankkiin tai viranomaissivustolle hakukoneen kautta, mitä ei pidä koskaan tehdä, sillä se saattaa johtaa erehdyttävän aidon näköiselle valesivustolle.
Huijauksia syötetään useista eri kanavista: sähköpostitse, sosiaalisen median kautta, tekstiviestillä tai puhelimitse. Vielä muutama vuosi sitten huijausviestit olivat kömpelöitä sisältäen kirjoitusvirheitä. Nykyisin viestit ovat erehdyttävän aidon näköisiä ja kieleltään virheettömiä, mikä vaikeuttaa rikoksen tunnistamista.
Huijauksen tyypillisimpiä tuntomerkkejä ovat
- odottamaton viesti pankilta, viranomaiselta tai muulta auktoriteetilta
- uhkailu, kiristäminen ja pelottelu omaisuuden tai maineen menettämisellä
- tarjous, joka kuulostaa liian hyvältä
- satunnainen arvontavoitto, johon ei ole osallistunut
- tunteisiin vetoaminen, avunpyyntö tai lähiomaiseksi tekeytyminen
Huomioi ainakin nämä seikat verkossa asioidessasi:
- Älä kirjaudu pankkiisi tai viranomaisten sivuille hakukoneen kautta. Kirjoita sen sijaan koko osoite virheettömästi selaimen osoitekenttään.
- Älä anna pankkitunnuksiasi, tilitietojasi tai salasanojasi sähköpostitse tai puhelimella.
- Älä myöskään jaa syntymäaikaasi, osoitettasi tai puhelinnumeroasi verkossa.
- Älä talleta luottokorttisi tietoja eri kanaviin.
- Älä mene sivustolle sähköpostitse tai tekstiviestitse saamasi linkin kautta.
- Jos et tunne verkkokauppaa entuudestaan, ole valppaana.
- Huolehdi älylaitteidesi säännöllisestä päivittämisestä.
- Käytä vain pankin virallista mobiilisovellusta.
- Suojaa laitteesi haittaohjelmilta.
- Suojaa kotisi langaton verkko salasanalla.
- Ota käyttöön monivaiheinen tunnistautuminen sähköpostissasi ja sosiaalisen median tileilläsi.
- Käytä eri salasanoja eri kirjautumisiin.
- Hyvä salasana on arvaamaton: se on pitkä ja sisältää numeroita, erikoismerkkejä, isoja sekä pieniä kirjaimia.
- Pidä tunnukset omana tietonasi.
On hyvä lisäksi tiedostaa, ettei pankki tai viranomainen milloinkaan soita kysyäkseen tunnuksia, salasanoja tai korttitietoja.
Jos tulet huijatuksi raha-asioissa, ole välittömästi yhteydessä pankkiisi, sillä pankkisi voi parhaimmillaan jäädyttää tilisiirron rikolliselle. Tee sitten rikosilmoitus poliisille. Jos olet jo antanut käyttäjätunnuksesi huijarille, vaihda sivuston tai sovelluksen salasana.
– OmaSp neuvoo mielellään digitaalisten pankkipalveluiden turvallisessa käytössä, lupaa tuotepäällikkö Jere Paajanen OmaSp:stä. –Verkko-ostoksia tehdessä maltti on valttia. Harkitse rauhassa, ja jos vähänkään arveluttaa, kannattaa ennen maksun tekoa varmistua rauhassa sivuston oikeellisuudesta, Paajanen päättää.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Minna SillanpääViestintäjohtaja
Puh:050 66592minna.sillanpaa@omasp.fiPaula KumpulaViestinnän asiantuntija
Puh:050 434 3478paula.kumpula@omasp.fiKuvat
Tietoja julkaisijasta
OmaSp on Pohjoismaiden nopeimmin kasvava ja Suomen kannattavin pankki. OmaSp palvelee ympäri Suomen 45 konttorissa ja digitaalisten palvelukanavien kautta yli 200 000 henkilö- ja yritysasiakasta noin 500 asiantuntijan voimin. OmaSp keskittyy pääasiassa vähittäispankkitoimintaan ja tarjoaa asiakkailleen monipuolisia pankkipalveluja sekä oman taseensa kautta, että välittäen yhteistyökumppaneidensa tuotteita. Välitetyt tuotteet käsittävät luotto-, sijoitus- ja lainaturvatuotteita. OmaSp harjoittaa myös kiinnitysluottopankkitoimintaa.
OmaSp:n keskeisenä tavoitteena on palvella asiakkaita henkilökohtaisesti ja olla lähellä ja läsnä sekä digitaalisissa että perinteisissä kanavissa. OmaSp pyrkii ensiluokkaiseen asiakaskokemukseen henkilökohtaisen palvelun ja helpon saavutettavuuden kautta. Myös toiminnan ja palvelujen kehittäminen tapahtuu asiakaslähtöisesti. Henkilöstö on sitoutunutta, ja sen urakehitystä pyritään tukemaan monipuolisten tehtävien ja jatkuvan kehittymisen avulla. Merkittävä osa henkilöstöstä omistaa myös OmaSp:n osakkeita. omasp.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Oma Säästöpankki Oyj
OmaSp öppnar ett bankkontor med heltäckande service i Vasa centrum25.10.2024 08:11:54 EEST | Tiedote
OmaSp öppnar ett kontor med heltäckande service, centralt beläget invid Vasa torg på adressen Vasaesplanaden 18 på måndagen 4.11.2024. Privat- och företagskunder i regionen betjänas på svenska och finska. I enlighet med OmaSp:s unika servicemodell är dörrarna öppna hela dagen måndag till fredag utan tidsbokning och ännu längre med tidsbokning. Den officiella invigningen av kontoret sker senare.
OmaSp avaa täyden palvelun konttorin Vaasan ydinkeskustaan25.10.2024 07:59:42 EEST | Tiedote
OmaSp avaa täyden palvelun pankkikonttorin Vaasan historialliseen sydämeen, kauppatorin kupeeseen Vaasanpuistikko 18:aan maanantaina 4.11.2024. Seudun henkilö- ja yritysasiakkaita palvellaan molemmilla kotimaisilla kielillä. OmaSp:n ainutlaatuisen palvelumallin mukaisesti ovet ovat auki koko päivän maanantaista perjantaihin ilman ajanvarausta ja ajanvarauksella laajemminkin. Konttorin virallisia avajaisia vietetään myöhemmin.
Oma Säästöpankki Oyj julkistaa tammi-syyskuun 2024 osavuosikatsauksen maanantaina 28.10.202424.10.2024 08:00:16 EEST | Tiedote
Oma Säästöpankki Oyj (OmaSp) julkaisee tammi-syyskuun 2024 osavuosikatsauksen maanantaina 28.10.2024 arviolta klo 8.30.
OmaSp avasi täyden palvelun konttorin Kuopion ydinkeskustaan10.10.2024 07:21:18 EEST | Tiedote
OmaSp on avannut täyden palvelun pankkikonttorin aivan Kuopion kaupungin ytimeen osoitteeseen Puijonkatu 25 E. Seudun henkilö- ja yritysasiakkaita palvelee konttorinjohtajan lisäksi kuusi asiantuntijaa. Uusi konttori noudattaa OmaSp:n poikkeuksellista palvelumallia, sillä ovet ovat auki joka arkipäivä ilman ajanvarausta. Jokaisella asiakkaalla on lisäksi oma tuttu asiantuntija, jolle voi soittaa suoraan, tavata pankissa paikan päällä tai digikanavissa. Konttorin virallisia avajaisia vietetään myöhemmin tänä vuonna.
Oma Säästöpankki Oyj:n toimitusjohtajaksi Karri Alameri30.9.2024 09:16:21 EEST | Tiedote
Oma Säästöpankki Oyj:n (OmaSp) hallitus on nimittänyt ekonomi, CEFA Karri Alameren yhtiön uudeksi toimitusjohtajaksi. Alameri aloittaa tehtävässään viimeistään 1.4.2025. Väliaikainen toimitusjohtaja Sarianna Liiri jatkaa tehtävässään Alameren aloitukseen saakka.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme