Kinkkurasvan matka uunista viemäriin - tehoaako viemärinavausaine?

Joulu lähestyy kovaa vauhtia ja ensimmäiset kinkun herkuttelija lienevät jo paistaneensa ensimmäisen erän uunissan. Kinkkurasva kuuluu aina hävittää asianmukaisesti eikä kaataa sitä viemäriin. Teimme testin mitä tapahtuu kun rasvaa joutuu viemäriin ja miten se saadaan sieltä poistettua. Katso myös video aiheesta alhaalta.

Kinkkurasva tulee aina hävittää oikeaoppisesti kaatamalla lämmin rasva uunista ottamisen jälkeen esimerkiksi maitopurkkiin. Rasva kannattaa kaataa lämpimänä, jottei se jämähdä kinkun pintaan. Kinkku kannattaa paistaa paistopussissa, jolloin rasva jää pussiin sisään ja se on helppo kaataa pois.

Maitopurkki tulee viedä rasvan kaatamisen jälkeen viileään tilaan tai suoraan ulos, jolloin rasva jähmettyy. Kovettuneen rasvan voi sen kierrättää asianmukaisesti. Maitopurkin voi viedä Kinkkutemppu kampanjan keräyspisteeseen, biojätteeseen tai sen puuttuessa sekajätteeseen. Muista sulkea purkki huolellisesti esimerkiksi maalarinteipillä.

Jos kuitenkin kinkkurasva epähuomiossa kaadetaan viemäriin kannattaa perään laittaa kuumaa vettä hanasta useamman minuutin ajan. Tällä voi ennaltaehkäistä rasvan jähmettymisestä aiheutuvan tukoksen.

Jätevesiviemäriin kertyy aina jonkin verran rasvaa, jolloin viemäriä voidaan yrittää avata esimerkiksi erilaisilla viemärinavausaineilla. Avausaineet saattava tehdä tukkeutuneeseen viemäriin pienen reiän, mutta suuremman rasvamäärän pilkkomiseen niistä ei yleensä ole.

Tehokas ja turvallinen tapa rasvan poistoon jätevesiviemäristä on harjapuhdistuslaitteisto, joka pilkkoo rasvan ja muun jätteen pieniksi hiutaleiksi ja saa ne veden mukana poistettua viemäristä.

Alla olevasta videosta voit vielä katsoa koko kinkkurasvan matkan uunista viemäriin.

Nähdäksesi tämän sisällön lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.
Mitä tapahtuu kun kinkkurasvan kaataa viemäriin? Tehoaako viemärinavausaine rasvaan? Milä keinoilla kaikki rasva saadaan tehokkaasti poistettua?

Yritysesittely

Akvatek on viemäreiden kuvauksiin, huoltoihin ja sukituksiin erikoistunut yritys. Palvelemme omakotitaloja, taloyhtiöitä, kaupunkeja, kuntia ja muita kiinteistönomistajia viemäriasioissa ympäri Suomen. Tavoitteenamme on ennaltaehkäistä viemäreissä tapahtuvia vahinkoja ja varmistaa toimivat viemärit jokaisessa kiinteisössä.