Swecolle hopeaa EcoVadiksen vastuullisuusarvioinnissa

Sweco Finland on maayhtiönä hakenut kansainvälistä EcoVadis-vastuullisuusluokitusta omille toiminnoilleen ensimmäistä kertaa. Vastuullisuuspisteytyksissä Sweco on saanut Silver-tason luokituksen ja yltää 25 % parhaimmistoon.

”Yrityksillä on merkittävä vaikutus kestävyyteen ja vastuullisuuteen niin liiketoiminnoissamme kuin omien toimintojemme myötä. Olemme Swecolla panostaneet viime aikoina varsinkin vihreän siirtymän edistämiseen asiakashankkeissamme, monimuotoisuuteen ja inklusiivisuuteen henkilöstön parissa sekä oman hiilijalanjälkemme seurantaan. Olemme hakeneet EcoVadis-luokitusta nyt ensimmäistä kertaa. Saamamme Silver-tason tunnustuksen perusteella olemme erittäin hyvällä tiellä ja tästä on hyvä parantaa”, sanoo Swecon toimitusjohtaja Thomas Hietto.

EcoVadis on yksi maailman johtavia vastuullisuuden arviointijärjestelmiä, jossa tarkastellaan yrityksen vastuullisuusprosesseja laaja-alaisesti ympäristö- ja ilmastovastuun, ihmis- ja työoikeuksien toteutumisen, eettisten toimintaperiaatteiden ja hankintaprosessien sekä läpinäkyvyyden näkökulmista.

”Yritysten vastuullisuuden säännöllinen tarkastelu ja vastuullisuusarviointi on yhteiskunnan kestävän kehityksen kannalta erittäin tärkeää. Lisäksi monet yritykset velvoittavat omilta kumppaneiltaan ja yhteistyöyrityksiltään kolmannen osapuolen arvioimaa vastuullisuuden tasoa. Olen iloinen saamistamme hyvistä arvioista eritoten ympäristö- ja ilmastovastuullisuudessa ja sosiaaliseen vastuullisuuteen, kuten työntekijöihin, liittyvistä toimistamme. Parannettavaa meillä on erityisesti hankintaprosesseissa, joiden osalta olemme jo käynnistäneet kehitystyön. Sweco raportoi jatkossa aiempaa laajemmin myös hankintaketjunsa Scope 3 -päästöjä ja kehittää toimittaja- ja alihankintaprosessejaan”, kertoo Swecon vastuullisuusjohtaja Iida Vakkuri.

EcoVadiksen arviointimenetelmä perustuu yritysvastuuraportoinnin kansainvälisesti hyväksyttyihin periaatteisiin, kuten Global Reporting (GRI) -ohjeistoon, YK:n Global Combat -aloitteeseen ja ISO 26000 -standardiin. Arviointi on voimassa aina vuoden kerrallaan. Sweco Finland on osallistunut EcoVadis-arviointiin ensimmäistä kertaa loppuvuodesta 2023.

Sweco on rakennetun ympäristön ja teollisuuden asiantuntija, joka suunnittelee tulevaisuuden kaupunkeja ja kestävämpää yhteiskuntaa. Yhdessä asiakkaidemme ja 21 000 asiantuntijamme voimin tartumme kaupungistumisen haasteisiin ja digitalisaation mahdollisuuksiin ja luomme ratkaisuja, jotka edistävät kestävämmän yhteiskunnan kehittämistä. Sweco on Euroopan johtava suunnittelun ja konsultoinnin asiantuntijayritys, jonka liikevaihto on noin 2,2 miljardia euroa. Sweco on listattu Tukholman pörssiin (Nasdaq). www.sweco.fi

Euroopan kaupungit puutteellisesti varautuneita helleaaltoihin, haavoittuvat ihmisryhmät vaarassa kesäaikaan26.6.2024 09:00:00 EEST | Tiedote

Eurooppaa uhkaa kuumuuteen liittyvien kuolemien yleistyminen helleaaltojen lisääntymisen myötä. Sweco selvitti 24 eurooppalaisen kaupungin ilmastonkestävyyttä ja varautumista koskevia toimintaprosesseja ja linjauksia, Helsinki mukaan lukien. Selvityksessä korostuu datan puute erityisesti helteiden vaikutuksista haavoittuvassa asemassa oleviin ihmisryhmiin.

Uudella hiilijohtamisen mallilla vähennetään merkittävästi uudisrakentamisen päästöjä20.6.2024 09:02:00 EEST | Tiedote

Ensimmäistä kertaa käytössä olevalla hiilijohtamisen mallilla varmistetaan hiilipäästöjen vähentäminen rakennushankkeissa esimerkiksi materiaaleista syntyvien päästöjen tietoisella vähentämisellä. Hiilijohtamisen mallin on kehittänyt Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy yhteistyössä Swecon kanssa. Malli on ensimmäistä kertaa käytössä Koskelan varikon mittavassa uudistushankkeessa.