Kesätyö kaupan alalla tarjoaa ponnahduslaudan nuorelle – Lidliin palkataan lähes tuhat kesätyöntekijää

Lidl hakee jälleen kesätyöntekijöitä kaupan alan tehtäviin. Kesätyöhaku käynnistyy 2. tammikuuta 2024. Työntekijöitä haetaan kesäksi pääasiassa myymälöihin ja jakelukeskuksiin. Yhteensä uusia kesätyöntekijöitä palkataan lähes tuhat ympäri Suomea. Monelle nuorelle kesätyö kaupassa on ensimmäinen työpaikka, josta saa tärkeitä oppeja työelämään.

Lidl hakee jälleen 2. tammikuuta käynnistyvässä haussaan kesätyöntekijöitä ympäri Suomen sekä ketjun myymälöihin että jakelukeskuksiin. Lisäksi kesätyöpaikkoja on avoinna yrityksen pääkonttorilla. Yhteensä uusia kesätyöntekijöitä palkataan lähes tuhat. Lidlillä kesätyöntekijät työskentelevät tiiviinä osana työyhteisöä.

– Kesätyöntekijät ovat tärkeässä roolissa. He ovat vakituisten työntekijöiden kanssa samalla viivalla esimerkiksi työaikojen ja -tehtävien sekä esimerkiksi sopimustuntien ja vapaatoiveiden osalta. Lisäksi kesätyöntekijöille maksetaan työehtosopimuksessa määritetyn palkan päälle tuleva Lidl-lisä, kuten vakituisillekin työntekijöille. Kesätyöntekijöiden kohdalla panostetaan erityisesti perehdytykseen ja valmentavaan työkulttuuriin, kertoo Lidlin rekrytointipäällikkö Saila Salminen.

Kesätyö kaupassa opettaa arvokkaita työelämätaitoja

Kesätyö Lidlillä on monelle nuorelle ensimmäinen työpaikka. Aiempaa työkokemusta ei sen vuoksi edellytetä, vaan asenne ratkaisee. Työkulttuuri on läpi kesätyön valmentava ja välittävä, ja jatkuva palautteenanto on osa työtä. Kesätyöntekijät perehdytetään huolellisesti omaa perehdytysohjelmaa noudattaen ja työ aloitetaan perustehtävistä. Osaamisen karttuessa työtehtävätkin monipuolistuvat.

– Kesätyötä kannattaa hakea, vaikka aiempaa kokemusta asiakaspalvelusta tai myymälätyöstä ei olisikaan. Siinä tapauksessa hakemuksessa on hyvä tuoda esiin esimerkiksi opintojen aikaisissa ryhmätöissä toimimista, arkielämän esimerkkejä, joissa on toiminut asiakaslähtöisesti sekä omaa roolia esimerkiksi harrastuksissa, Salminen kannustaa.

Monissa tapauksissa kesätyö Lidlillä poikii myös jatkoa kesän jälkeen: joko osa-aikaisena opintojen ohessa tai kokoaikaisessa työsuhteessa. Salmisen mukaan kesätyökokemus kaupassa tuo ylipäätään arvokkaita oppeja työelämään.

– Kaupassa työskennellessä kehittyvät tiimityöskentelytaidot ja työelämän perustaidot. Toisaalta alalla kuin alalla asiakaspalvelu- ja vuorovaikutustaidoista on hyötyä. Työ kaupassa on toisinaan hektistä ja se kehittää luovuutta, palveluasennetta ja sinnikkyyttä, muistuttaa Salminen.

Lidlin kesätyökampanjassa kuullaan ja nähdään lidliläisiä

Osana kesätyöhaun kampanjaa kuultava kappale on lidliläisten käsialaa, ja se on saanut inspiraationsa viestipalvelu Jodelin keskusteluista. Kappaleen musiikkivideolla nähdään Salon ja Turun alueella työskenteleviä lidliläisiä. Katso musiikkivideo täältä.

Lidlin rekrytointipäällikön vinkit nuorille työnhakijoille:

1. Korosta omaa motivaatiotasi

Työnantajaa kiinnostaa kuulla, miksi haluat juuri kyseiseen työpaikkaan töihin. Kun haet työpaikkaa, mieti, miksi haluat juuri sinne ja mitä itse toivot ja haluat työnantajalta.

2. Vastaa hakuilmoitukseen

Jos hakuilmoituksessa on esitetty kysymyksiä, vastaa hakukirjeessäsi niihin. Jos taas haetaan tiettyjä taitoja, käännä toiveet kysymyksiksi, ja mieti, miten voisit vastata niihin. Jos suoraan vastaavaa työkokemusta ei ole, hyödynnä arkielämän kokemuksia, koulussa tehtyjä projekteja ja harrastuksia.

3. Ole rohkea

Monesti mietitään, onko oma osaaminen riittävä tai tiedänkö tarpeeksi eikä ehkä uskalleta siksi hakeakaan. Työnantajatkaan eivät etsi kaikki toiveet täyttävää henkilöä, vaan kyse on siitä, että molemmin puolin sovitaan yhteen. Hae siis rohkeasti työpaikkaa, vaikket täyttäisikään listan jokaista toivetta.