Nokian sosiaali- ja terveysaseman hammashoitolan kokeilussa tähdätään hoitojaksojen lyhentämiseen ja nopeampaan hoitoon pääsyyn
Nokian sosiaali- ja terveysaseman hammashoitolassa alkaa maaliskuussa kokeilu, jossa samalla käyntikerralla voidaan tehdä useampia toimenpiteitä. Kokeiluun valmistautuminen vaikuttaa kiireettömän hammashoidon ajanvarauksiin Nokialla alkuvuodesta.
– Kansallisesti jo laajassa käytössä olevalla "Kerralla enemmän" -mallilla on tarkoitus parantaa hoidon saatavuutta, nopeuttaa hoitoon pääsyä ja lyhentää hoitojaksojen kestoa suun terveydenhoidossa, kertoo suun perushoidon vastuualuejohtaja Tanja Ketola-Kinnula Pirkanmaan hyvinvointialueelta.
– Myös asiakkaiden näkökulmasta hoitokertojen väheneminen on positiivista, ja yksittäisellä käynnillä ammattilaisten aika tulee käytettyä tehokkaasti.
Uuden mallin käyttöönoton takia ajanvarausjärjestelmän rakennetta uusitaan, jolloin kiireettömän hoidon aikoja ei pystytä alkuvuodesta antamaan. Yhteydenottoihin vastataan ja ajat annetaan, kun järjestelmä on taas käytettävissä.
Yhdella kerralla monta toimepidettä
Kerralla enemmän -mallissa asiakkaalle varataan alustava vastaanottoaika, jota voidaan tarkentaa tekstiviestillä puoli tuntia ennen varattua aikaa. Vastaanottoajan kesto riippuu siitä, millaisia toimenpiteitä asiakas tarvitsee. Samalla käynnillä asiakas voi saada esimerkiksi hammaslääkärin ja suuhygienistin hoitoa. Asiakkaan kanssa sovitaan aina, mitä kaikkea yhdellä käyntikerralla tehdään. Joskus hoito voidaan saada valmiiksi jopa yhdellä käynnillä.
Tarvittaessa asiakkaalle varataan uusi aika. Kerralla enemmän -mallissa asiakas ei voi valita tietyn ammattilaisen vastaanottoa ja työntekijät saattavat vaihdella eri käyntikerroilla. Asiakasmaksu muodostuu sen mukaan, mitä toimenpiteitä yksittäisellä käyntikerralla tehdään. Yksittäisen käynnin lasku voi olla tavanomaista suurempi, mutta toisaalta käyntien ja perittävien käyntimaksujen määrä vähenee. Asiakkaat voivat tarvittaessa maksaa laskun useammassa erässä tai pyytää lisää maksuaikaa.
Uuden mallin rinnalla myös tavanomaisilla vastaanottokäynneillä hoidetaan edelleen joitakin asiakasryhmiä ja hoitokokonaisuuksia, esimerkiksi hammasproteesien työvaiheita.
Kokeilun rahoitus on saatu Sosiaali- ja terveysministeriön Hoppu 2 -hankkeesta. Pilottihanketta on valmisteltu syksyn ajan. Kokonaisuuteen sisältyvät sekä palvelumalli että siihen liittyvän toiminnanohjausmallin hankinta, jonka toimittajaksi on valittu Hygga Oy.
Yhteyshenkilöt
Vastuualuejohtaja Tanja Ketola-KinnulaSuun perushoidon vastuualue, suun terveydenhoidon toimialue
Puh:044 473 9966tanja.ketola-kinnula@pirha.fiTietoja julkaisijasta
Pirkanmaan hyvinvointialue järjestää julkiset sosiaali- ja terveys- sekä pelastuspalvelut yli puolelle miljoonalle pirkanmaalaiselle. Lue lisää pirha.fi.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pirkanmaan hyvinvointialue
Henkilöstön suositteluhalukkuus parani Pirkanmaan hyvinvointialueen Fiilismittari-kyselyssä15.7.2024 11:21:54 EEST | Tiedote
Pirkanmaan hyvinvointialue mittaa työntekijäkokemusta ja henkilöstön suositteluhalukkuutta Fiilismittari-kyselyllä neljä kertaa vuodessa. Vuoden toisessa kyselyssä Fiilismittarin suositteluarvoksi muodostui -5, kun se aiemmassa kyselyssä oli -10. Turvallisuuden kokemus on edelleen korkealla, ja yksiköiden koetaan olevan turvallisia myös asiakkaille ja potilaille.
Taysin potilastietojärjestelmän häiriö on korjattu10.7.2024 14:14:59 EEST | Tiedote
Taysin Uranus-potilastietojärjestelmässä tänään aamupäivällä havaittu häiriö on korjattu.
Taysin potilastietojärjestelmässä on häiriö10.7.2024 13:21:34 EEST | Tiedote
Taysin Uranus-potilastietojärjestelmässä on ilmennyt vikatilanne. Häiriötä korjataan parhaillaan.
Neuvolan perhevalmennus on nyt verkossa10.7.2024 11:03:26 EEST | Tiedote
Lasta odottavat pirkanmaalaiset saavat nyt perhevalmennuksen verkossa. Vauvaperhe-elämään valmistavat videot ja muu sisältö on koostettu pirha.fi-sivustolle omaksi kokonaisuudekseen, johon odottajat voivat tutustua omaan tahtiinsa.
Tutkimus Taysissa: Mitä vakava vamma maksaa ja miten se vaikuttaa potilaan elämänlaatuun?5.7.2024 12:39:39 EEST | Tiedote
Yli puolet vakavasti loukkaantuneista potilaista kärsii erilaisista kivuista vuoden kuluttua vamman jälkeen, mutta ahdistuksen kokemukseen loukkaantuminen ei näytä pidemmän päälle vaikuttavan. Hintalappu loukkaantumiselle on tyypillisesti kymmeniä tuhansia euroja, ja pieni porukka hyvin kallishoitoisia potilaita vastaa isosta osasta kustannuksia. Muun muassa tämä kävi ilmi Taysin apulaisylilääkärin Antti Riuttasen vakavasti loukkaantuneiden potilaiden tutkimuksesta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme