Syöpäsäätiö

Roosa nauha -keräys: uusi 5,3 miljoonan ennätystulos suomalaiselle syöpätutkimukselle

Jaa

Suomalaiset osallistuivat yhtenä rintamana Roosa nauha -keräykseen viime syksynä. Yksityisten ihmisten ja yritysten lahjoituspotti löi Toni Wirtasen ja Sipe Santapukin  ällikällä.

Vuoden 2023 Roosa nauhan suunnittelijat Sipe Santapukki ja Toni Wirtanen.
Vuoden 2023 Roosa nauhan suunnittelijat Sipe Santapukki ja Toni Wirtanen. Juha Mustonen

Syöpäsäätiön Roosa nauha -keräyksellä tuetaan suomalaista syöpätutkimusta. Viime syksyn keräys nosti esille lasten syövät. Tulos ylitti kaikki ennakko-odotukset. Roosa nauha -keräyksellä saavutettiin kaikkien aikojen tulos: 5,3 miljoonaa euroa syöpätutkimukselle.

- Lähdimme yhtenä joukkona tavoittelemaan onnistunutta keräystä yhdessä Tonin, Sipen ja yrityskumppaneiden kanssa. Liikkeelle lähdetään joka vuosi nollasta ja koko porukalla katseemme oli määrätietoisesti syövän selättämisessä, uusissa tutkimuksen läpimurroissa ja onnellisissa lopuissa. Näinä vaikeina aikoina yhdessä kerätty tulos on torjuntavoitto ja tulos osoittaa sen, miten vahvasti suomalaiset ovat sitoutuneet tukemaan Roosa nauha -keräystä ja toimimaan syövän voittamiseksi. Kiitän lämpimästi jokaista keräykseen osallistunutta lahjoittajaa: Yhtenä rintamana, me teimme sen, kommentoi Syöpäsäätiön varainhankintajohtaja Sari Meller.

- Roosa nauha -keräyksen tuloksena Syöpäsäätiö voi jälleen myöntää merkittäviä apurahoja maan parhaille syöpätutkijoille tämän vuoden marraskuussa, iloitsee Meller.

Syöpäsäätiön Roosa nauha -keräyksen tuotoilla tuetaan kaikkien syöpien tutkimusta Suomessa. Keräys oli käynnissä 21.9. alkaen lokakuun 2023 loppuun. Syöpäsäätiö on Suomen merkittävin yksityinen syöpätutkimuksen rahoittaja.

Valtaosa keräyksen tuotosta kertyi rintanauhojen ja kampanjatuotteiden myynnistä. Roosa nauhoista ja rannekkeista sekä yhteistyökumppaneiden Roosa nauha -tuotteiden myynnistä kertyi noin 2,7 miljoonaa euroa syöpätutkimukselle.

Toni ja Sipe yhteisen rintaman kärjessä

Roosa nauhan ja rannekkeen suunnittelijat, Apulanta-yhtyeestä tutut  Toni Wirtanen ja Sipe Santapukki kannustivat suomalaisia joukolla mukaan keräykseen syöpätutkimuksen puolesta ja rakkaudesta elämään.

- Omasta puolestamme haluamme lausua kiitoksen sanan kaikille lahjoittaneille, sekä Syöpäsäätiölle. Oli todellinen kunniatehtävä suunnitella juhlavuoden Roosa nauha ja mykistävän hieno keräystulos on kaunis sekä konkreettinen viesti siitä, että ihmiset välittävät. Monissa kodeissa kamppailu kuitenkin jatkuu ja apua tarvitaan myös jatkossa. Kiitos, että saimme olla tässä mukana, sanoo Sipe Santapukki.

Roosa nauha -keräys 20 vuotta

Roosa nauha -keräyksellä on kerätty varoja syöpätutkimukselle jo vuodesta 2003, eli jo kahdenkymmen vuoden ajan. Tutkimuksen lisäksi Roosa nauha -varoilla tuetaan syöpään sairastuneille ja heidän läheisilleen tarjottavia maksuttomia neuvontapalveluita. Syksystä 2020 alkaen keräys laajeni ja sillä tuetaan syöpätutkimusta yleisemmin. Roosa nauha -keräys tukee rintasyöpätutkimuksen lisäksi myös muiden syöpien tutkimusta.

Lahjoittajat mahdollistavat tutkimuksen jatkumisen

Suomalaisen syöpätutkimuksen tavoitteena on saada mahdollisimman korkeatasoista hoitoa potilaiden ulottuville, mahdollisimman nopeasti. Tutkimus on maailmanluokan tasoa, mutta huippututkijoidemme työskentelyä varjostaa rahoituksen epävarmuus.

- Syöpään voi sairastua jo lapsena. Tavoitteenamme on kehittää tehokkaampia hoitokeinoja näihin harvinaisempiin syöpätyyppeihin ja vähentää syöpäkuolemia sekä hoitojen haittavaikutuksia. Uudet läpimurrot vaativat kuitenkin jatkuvaa tukea. Lahjoittajat ja Syöpäsäätiö ovat meille tutkijoille korvaamattomia tukijoita, jotka pitävät suomalaisen syöpätutkimuksen käynnissä, myös tulevaisuudessa.  Tanssii tähtien kanssa -ohjelman aikana kerätty summa yllätti jo lokakuussa, mutta VAU, ihan huikea tulos – lämmin kiitos kaikille lahjoittajille, kiittää syöpätutkija, professori Merja Heinäniemi.

Lisätietoa:

Carita Päivänen, viestintäpäällikkö, Syöpäsäätiö, carita.paivanen@cancer.fi, 050 590 5415

Sari Meller, varainhankintajohtaja, Syöpäsäätiö, sari.meller@cancer.fi, 050 4090 550

Roosa nauha -keräys on Syöpäsäätiön tunnetuin kampanja - Roosa Nauha (syopasaatio.fi)

Syöpäsäätiö (syopasaatio.fi)

Kuva liitteenä:

Vuoden 2023 Roosa nauhan suunnittelijat Sipe Santapukki ja Toni Wirtanen. Kuvaaja: Juha Mustonen

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Vuoden 2023 Roosa nauhan suunnittelijat Sipe Santapukki ja Toni Wirtanen.
Vuoden 2023 Roosa nauhan suunnittelijat Sipe Santapukki ja Toni Wirtanen.
Juha Mustonen
Lataa

Syöpäsäätiö

Syöpäsäätiö on toiminut jo yli 75 vuotta syövän voittamiseksi. 

Lahjoitusvaroin toimiva Syöpäsäätiö on merkittävin syöpätutkimuksen yksityinen rahoittaja Suomessa. Sen tavoitteena on syövän voittaminen. Säätiön saamat lahjoitukset välitetään syöpätutkijoille vuosittaisten apurahojen muodossa. Syöpäsäätiön aloittaessa toimintansa yli 70 vuotta sitten 1/3 syöpään sairastuneista selvisi, nykyään 2/3 selviää. Syöpäsäätiön tunnetuin kampanja, Roosa nauha -keräys, järjestetään syöpätutkimuksen hyväksi.

www.syopasaatio.fi

www.roosanauha.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Syöpäsäätiö

Kampen för att tackla cancern fortsätter: Insamlingen ”För kulornas skull” återvänder till isrinken10.2.2025 07:59:00 EET | Tiedote

Cancerstiftelsen, den finska hockeyligan Liiga och MTV har återigen med förenade krafter inlett insamlingen ”För kulornas skull”. Nu är det dags att ta nya tuffa tag för att tackla cancern hos män! I år blåser det nya vindar, men vi ser också välbekanta ansikten. Framför allt vill alla medverkande nu göra en god insats. Insamlingen börjar den 10 februari och fortsätter fram till slutet av mars månad.

Insamlingen Rosa bandet slog nya rekord och gagnar den finländska cancerforskningen4.2.2025 07:58:00 EET | Tiedote

Förra hösten deltog finländarna ivrigt i insamlingen Rosa bandet. Insamlingen hade lungcancer som särskilt tema. Kampanjens huvudbudskap, ”Låt hoppet leva”, tilltalade människorna starkt. Trots de ekonomiskt svåra tiderna samlade vi in otroliga mängder donationer från privatpersoner och företag. Detta kom som en överraskning för kampanjens frontfigurer, Tero Vesterinen Yhtyeineen, som även designat Rosa bandet.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye