Kutsu mediatilaisuuteen 9.2. klo 11: Näyttely Didrichsenillä avaa Nordean Taidesäätiön kokoelman suurelle yleisölle
Didrichsenin taidemuseon kevään 2024 näyttely Taide muuttuvassa maassa – Nordean Taidesäätiön kokoelma esittelee taidesäätiön merkittävää kokoelmaa. Teosvalikoima käsittää mm. Ferdinand von Wrightin, Helene Schjerfbeckin, Akseli Gallen-Kallelan, mutta myös modernistien kuten Rut Brykin, Ahti Lavosen ja Sam Vannin taidetta. Näyttely on avoinna 10.2.–26.5.2024.
IN ENGLISH BELOW
Mediatilaisuus järjestetään Didrichsenin taidemuseossa perjantaina 9.2.2024 klo 11. Tilaisuudessa paikalla on Nordean Taidesäätiön hallituksen jäsen ja Nordean brändi-, markkinointi- ja viestintäjohtaja Ulrika Romantschuk. Ilmoittautumiset: Maria Didrichsen, p. 0405521000, maria.didrichsen@didrichsenmuseum.fi.
Taide muuttuvassa maassa – Nordean Taidesäätiön kokoelma antaa entistä suuremmalle yleisölle mahdollisuuden tutustua taidesäätiön teoksiin; niitä on esitelty rajatusti Helsingin Aleksanterinkadulla sijaitsevassa Vanhassa pankkisalissa sekä Suomalaisten taidesäätiöiden yhdistys ry:n yhteisnäyttelyissä. Nordean Taidesäätiö toimii yleishyödyllisenä säätiönä monipuolisesti suomalaisen taiteen, taidehistorian ja liikepankkihistorian hyväksi. Säätiön taidekokoelmassa yhdistyvät yli kahdenkymmenen suomalaisen liikepankin taidekokoelmat reilun sadan vuoden ajalta. Yli tuhannen teoksen kokoelma on kansallisesti merkittävä, ja siihen kuuluu huomattavia Suomen 1800-luvun ja kultakauden taideteoksia sekä laajalti 1900-luvun kotimaista taidetta. Didrichsenin taidemuseon näyttelyyn Nordean Taidesäätiön kokoelmasta on poimittu edustava valikoima taideteoksia 1800-luvun alusta 2000-luvun taitteeseen.
”Taidesäätiön kautta olemme halunneet turvata kansallisesti arvokkaan taidekokoelman säilymisen Suomessa. Meille on tärkeää, että jatkamme edeltäjäpankkiemme aloittamaa työtä taiteen tukijana ja suomalaisen kulttuuriperinnön vaalijana. Didrichsenin näyttely on merkittävä askel avata Nordean Taidesäätiön ainutlaatuista kokoelmaa entistä laajemmalle yleisölle”, kertoo Nordean Taidesäätiön hallituksen jäsen ja Nordean brändi-, markkinointi- ja viestintäjohtaja Ulrika Romantschuk.
Marie-Louise ja Gunnar Didrichsen perustivat nimeään kantavan taidesäätiön 1963, ja Didrichsenin taidemuseo avasi ovensa yleisölle 1965.
”Taidesäätiöiden yhteistyönä syntynyt näyttely on hyvä esimerkki yksityisten taidesäätiöiden mahdollisuuksista parantaa kansallisesti merkittävien kokoelmien saavutettavuutta ja ylläpitää yhteiskunnallisesti vaikuttavaa toimintaa. Taidekokoelmien vaaliminen ja niiden esitteleminen yleisölle on molemmille taidesäätiöille keskeistä kulttuurityötä”, kertoo Didrichsenin taidemuseon museonjohtaja Maria Didrichsen.
Näyttelyssä nähdään mm. tunnetut Akseli Gallen-Kallelan Purren valitus (1907) ja C. G. E. Mannerheim (1929) sekä Helene Schjerfbeckin Haarniskapukuinen poika (1894) ja Hiljaisuus (1907). Säätiön kokoelman modernia osuutta edustavat mm. Sam Vannin Ikkuna (1944), Rut Brykin Auringonruusu (Kolme kaktuskukkaa) (1950-luku) ja Juhana Blomstedtin Dialogi (1967).
Näyttely avaa pankkien suhdetta taiteenkeräilyyn ja taiteilijoihin ja kertoo yksittäisistä teoksista taidehistoriallisessa yhteydessään. Teosvalikoimassa korostuvat suomalaisen maiseman ja kansan kuvaus, 1900-luvun alun moderni murros ja abstraktin taiteen vahva edustus 1950-luvulta alkaen. Muutos näkyy myös keräilyn erilaisina painopisteinä eri vuosikymmenillä. Keräily on ollut säännöllistä, muttei systemaattista: etenkin 1960–1980-luvuilla kokoelmiin ostettiin aikalaistaidetta, mutta 1980-luvun nousukauden myötä kokoelmaa kartutettiin myös vanhemmalla suomalaisella arvotaiteella. Usein teokset on hankittu julkiseen tilaan, mikä on asettanut niille sisällöllisiä ehtoja.
Nordean Taidesäätiö on tuottanut näyttelyyn videoesittelyn Gustaf Nyströmin Suomen Yhdyspankille suunnittelemasta, vuonna 1898 Helsingin Aleksanterinkadulle valmistuneesta pankkitalosta sekä Gallen-Kallelan maalaamasta C. G. E. Mannerheimin muotokuvasta.
Näyttelytyöryhmän ovat muodostaneet Didrichsenin taidemuseo ja Nordean Taidesäätiö.
-------------------------
IN ENGLISH
Invitation to a media event on Friday, 9 February at 11 am: Exhibition at the Didrichsen Art Museum opens the Nordea Art Foundation Finland's collection to a wider audience
The Didrichsen Art Museum's spring exhibition 2024 The Collection of Nordea Art Foundation Finland will showcase the Foundation's significant collection. The selection includes works by Ferdinand von Wright, Helene Schjerfbeck, Akseli Gallen-Kallela, but also modernists such as Rut Bryk, Ahti Lavonen and Sam Vanni. The exhibition is open 10.2.–26.5.2024.
A media event will take place at the Didrichsen Art Museum on Friday, 9 February at 11 am. The event will be attended by Ulrika Romantschuk, Member of the Board of Nordea Art Foundation and Head of Brand, Communications and Marketing at Nordea. Registration: Maria Didrichsen, tel. 0405521000, maria.didrichsen@didrichsenmuseum.fi.
The Collection of Nordea Art Foundation Finland will give a wider audience the opportunity to see the Foundation's collection. The artworks have been limitedly displayed at the Old Banking Hall on Aleksanterinkatu in Helsinki and in joint exhibitions by the Association of Finnish Fine Arts Foundations. The Nordea Art Foundation is a non-profit foundation that works for the benefit of Finnish art, art history and the history of commercial banking. The Foundation's art collection brings together the art collections of more than twenty Finnish commercial banks from over a period of more than 100 years. The collection of over a thousand works is of national importance and includes important works of art from the 19th century and the Golden Age of Finnish Art, as well as a wide range of Finnish art from the 20th century. The exhibition at the Didrichsen Art Museum features a representative selection of works from the Nordea Art Foundation Finland's collection from the early 19th century to the turn of the 21st century.
"Through the Art Foundation, we have wanted to ensure the preservation of a nationally valuable art collection in Finland. It is important to us that we continue the work started by our predecessor banks in supporting art and preserving Finnish cultural heritage. The exhibition at the Didrichsen Art Museum is an important step in opening Nordea Art Foundation Finland's unique collection to a wider audience," says Ulrika Romantschuk, Member of the Board of Nordea Art Foundation Finland and Head of Brand, Communications and Marketing at Nordea.
Marie-Louise and Gunnar Didrichsen founded the art foundation bearing their name in 1963, and the Didrichsen Art Museum opened its doors to the public in 1965.
"The exhibition is a good example of how private art foundations can improve access to nationally significant collections and maintain a social impact. Preserving art collections and presenting them to the public is a key cultural work for both art foundations," says Maria Didrichsen, Museum Director of the Didrichsen Art Museum.
The exhibition includes Akseli Gallen-Kallela's well-known works The Lament of the Boat (1907) and C. G. E. Mannerheim (1929), as well as Helene Schjerfbeck's Boy dressed in Armour (1894) and Silence (1907). The modern part of the Foundation's collection includes Sam Vanni's Window (1944), Rut Bryk's Sun-Rose (Three Cactus Flowers) (1950s) and Juhana Blomstedt's Dialogue (1967).
The exhibition explores the relationship between banks, art collecting and artists, and studies individual works in their art historical context. The selection of works highlights the depiction of the Finnish landscape and people in art, the Modernist turn of the early 20th century and the strong representation of abstract art in the collection from the 1950s onwards. The changes are reflected in the different focuses of collecting in the different decades. Collecting has been regular but not systematic: between 1960s and the 1980s, in particular, contemporary art was bought into the collections, but during the economic growth in the 1980s more and more artworks from the Golden Age of Finnish Art were added to the collection. Often the works were acquired for public space, which imposed conditions on their content.
Nordea Art Foundation Finland has created two video presentations for the exhibition, one of the old bank building designed by Gustaf Nyström and built in 1898 on Aleksanterinkatu in Helsinki and the other of the portrait of C. G. E. Mannerheim by Gallen-Kallela.
The exhibition is curated by the Didrichsen Art Museum and the Nordea Art Foundation Finland.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Maria DidrichsenmuseonjohtajaDidrichsenin taidemuseo
Puh:+358405521000maria.didrichsen@didrichsenmuseum.fiKuvat
Linkit
Didrichsenin taidemuseo
Kuusilahdenkuja 1, 00340 Helsinki
office@didrichsenmuseum.fi / 010 2193 970
Mediapankki: didrichsenmediabank.com
Salasana: didrichsen2024
Verkkosivut: didrichsenmuseum.fi
Facebook: didrichsenmuseum
X: DidMuseum
Instagram: didrichsenartmuseum
Aukioloajat
10.2.–26.5.2024
Ti–su 11–18
Ma suljettu
Pääsyliput
16 / 14 / 10 €
Vapaa pääsy alle 18-vuotiaille
Museokortti
Veistospuistoon vapaa pääsy
Yleisöopastukset
suomeksi ke klo 15, la ja su klo 13 j klo 15
ruotsiksi su klo 12
englanniksi joka kuun ensimmäisenä lauantaina klo 12
Näyttelyt
9.9.2023–28.1.2024 Rafael Wardi
10.2.–26.5.2024 Taide muuttuvassa maassa – Nordean Taidesäätiön kokoelma
8.6.–25.8.2024 Embassy of EGS
7.9.2024–26.1.2025 Carl-Henning Pedersen
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Didrichsens konstmuseum sr
Didrichsens Pro Arte-konstpris till snickarmästaren och designern Antrei Hartikainen14.11.2024 07:54:00 EET | Pressmeddelande
Didrichsens konstmuseum har valt snickarmästaren, formgivaren och konstnären Antrei Hartikainen till vinnare av Pro Arte-priset. Priset för unga konstnärer instiftades 2003 och delas ut nu femte gången. Separatutställningen som ingår i priset är en del av programmet för Didrichsens konstmuseums 60-årsjubileum 2025.
Didrichsenin Pro Arte -taidepalkinto puuseppämestari ja muotoilija Antrei Hartikaiselle14.11.2024 07:54:00 EET | Tiedote
Didrichsenin taidemuseo on myöntänyt Pro Arte -tunnustuksen puuseppämestari, muotoilija ja taiteilija Antrei Hartikaiselle. Vuodesta 2003 jaettu, nuorille taiteilijoille osoitettu palkinto myönnetään nyt viidennen kerran. Palkintoon sisältyvä yksityisnäyttely on osa ensi vuonna 60 vuotta täyttävän Didrichsenin taidemuseon juhlavuoden ohjelmaa.
Didrichsens Pro Arte-konstpris 2025: nominerade är Antrei Hartikainen, Sofia Ilmonen och Man Yau26.9.2024 08:03:00 EEST | Pressmeddelande
Didrichsens konstmuseum 60 år 2025 Didrichsens Pro Arte-konstpris delas ut för femte gången. Tre konstnärer är nominerade, bland vilka vinnaren utses under hösten 2024. Didrichsens konstmuseum vill bidra till ett kulturvänligare klimat – med anledning av museets jubileumsår har Pro Arte-stipendiet utökats avsevärt, och uppgår nu till 10 000 euro. Priset innefattar även en separatutställning på Didrichsen.
Didrichsenin Pro Arte -taidepalkinto 2025: ehdolla Antrei Hartikainen, Sofia Ilmonen ja Man Yau26.9.2024 08:03:00 EEST | Tiedote
Didrichsenin taidemuseo 60 vuotta 2025 Didrichsenin Pro Arte -taidepalkinto jaetaan nyt viidennen kerran. Ehdolla on kolme taiteilijaa, joiden joukosta voittaja valitaan syksyn 2024 aikana. Didrichsenin taidemuseo haluaa tukea kulttuurimyönteisyyttä – museon juhlavuoden kunniaksi Pro Arte -stipendi on huomattavasti aiempaa suurempi, 10 000 euroa. Palkintoon sisältyy myös taiteilijan yksityisnäyttely Didrichsenillä.
Inbjudan till pressvisning 6.9 kl. 11.00: Utställningen Den sagolika Carl-Henning Pedersen öppnar på Didrichsens konstmuseum27.8.2024 08:03:00 EEST | Pressmeddelande
Utställningen Den sagolika Carl-Henning Pedersen öppnar på Didrichsens konstmuseum 7.9.2024. Pedersen (1913–2007), en av Danmarks viktigaste modernister, var senast utställd i en separatutställning i Finland 1968. Verken i utställningen är inlånade från Carl-Henning Pedersen & Else Alfelts Museum i Danmark. Konstverken, som sträcker sig från 1930-talet till 1976, det år då museet som bär konstnärens namn grundades, presenterar de viktigaste temana i Pedersens långa karriär. Utställningen pågår 7.9.2024–26.1.2025.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme