Kirjalansalmen sillan uusien liikennejärjestelyjen käyttöönotto siirtyy maaliskuuhun
Kirjalansalmen sillan kuormituksen vähentämiseksi on rakennettu raskaan liikenteen yksisuuntaisuuteen perustuvaa liikennejärjestelyä. Rakennustyöt alkoivat marraskuussa ja tuolloin arvioitiin, että uudet liikennejärjestelyt saadaan käyttöön helmikuun alussa. Liikennejärjestelyjen käyttöönotto siirtyy maaliskuuhun liikennevalokojeiden pitkän toimitusajan vuoksi. Tällä hetkellä ei ole näköpiirissä, että uudet rajoitukset pitäisi asettaa nopeammalla aikataululla. Sillalla on turvallista liikennöidä.
Raskaan liikenteen odotusalueiden maanrakennustyöt saatiin suurelta osin valmiiksi ennen joulua. Tällä hetkellä asennetaan liikennevalotekniikkaa ja muita liikenteenohjauslaitteita. Kaarinan puolella Saaristotielle on rakennettu yksi ylimääräinen kaista Lauttarannantien liittymän jälkeen ajoradan ja jalankulku- ja pyöräilyväylän väliin. Nykyisestä oikeanpuoleisesta kaistasta tulee raskaan liikenteen odotuskaista. Muu liikenne kulkee molempiin suuntiin odotusalueen vasemmalla puolella olevilla kahdella kaistalla. Raskaan liikenteen odotusalueen pituus on n. 200 m. Paraisten puolella raskaan liikenteen odotustila on rakennettu pellolle ennen Riihipellontien liittymää. Odotusalue on pituudeltaan lyhyempi, mutta siihen tulee 4 vierekkäistä kaistaa. Näin ollen kokonaisuudessaan odotustilaa on sillan molemmin puolin yhtä paljon.
Yksisuuntaisen raskaan liikenteen liikenteenohjaus on tarkoitus hoitaa liikennevaloilla. Valojen keskinäisen pitkän etäisyyden vuoksi liikennevaloihin tarvitaan teknisesti monipuolisempi liikennevaloratkaisu. Siksi niiden toimitusaika on tavallista pidempi. Lisäksi valojen toimivuus täytyy testata etukäteen. Uudet liikennejärjestelyt otetaan käyttöön, kun liikennevalot saadaan paikalle ja toimintakuntoon. Tämänhetkisen tiedon mukaan liikennejärjestelyt otetaan käyttöön maaliskuun aikana.
Varasiltasuunnitelma on valmistunut
Syksyllä käynnistettiin myös varasillan suunnittelu uuden Kirjalansalmen sillan itäpuolelle. Varasiltasuunnitelma on nyt valmistunut. Varasillan rakentamisesta ei ole tehty päätöstä, eikä sellaista ole tällä hetkellä näköpiirissä.
Nyt tehtävät rajoitustoimet eivät välttämättä pysty täysin pysäyttämään vaurioiden etenemistä. Siksi varasilta on suunniteltu valmiiksi, jotta tarvittaessa sen rakentaminen voidaan käynnistää nopeasti. Varasillan rakentaminen kestää noin 6 kk. Varasilta voidaan joutua rakentamaan, mikäli raskaan liikenteen yksisuuntaisuus ei riitä sillan kuormituksen vähentämiseen ja sillan kunnon heikkeneminen jatkuu. Tällöin kaikki liikenne siirtyisi varasillalle. Varasillan rakentamisen kustannusarvio on tällä hetkellä n. 4–6 M€.
Sillan kuntoa seurataan jatkuvasti
Kirjalansalmen sillan kuntoa seurataan jatkuvasti. Sillan kunto on edelleen huolestuttava, vaikka uusia rakenteellisia vaurioita ei ole havaittu. Seuraava tarkastus sillalla on tammikuun loppupuolella. Myös raskaan liikenteen määrä on vähentynyt selvästi syksystä ja raskaiden ajoneuvojen kohtaamisia on aiempaa vähemmän. Näin ollen tällä hetkellä ei ole näköpiirissä, että uudet rajoitukset pitäisi asettaa nopeammalla aikataululla. Tarvittaessa uudet rajoitukset voidaan kuitenkin ottaa käyttöön nopealla aikataululla liikenteen ohjaajien avulla.
Sillan monitorointilaitteet osoittavat, että sillalla on edelleen ajettu yksittäisiä huomattavia ylikuormia. Asetettuja rajoituksia on äärimmäisen tärkeää noudattaa sillan liikennöitävyyden turvaamiseksi.
Myös raskaan liikenteen 60 m etäisyyden noudattaminen on tärkeää, jotta kuormitus jakaantuu sillalla tasaisemmin. Viime päiviltä on esimerkiksi havainto raskaiden ajoneuvojen peräkkäin ajosta, ja monitorointilaitteet osoittivat kyseiseltä hetkeltä selvästi ylimääräisiä sillan liikkeitä.
Kirjalansalmen sillan kuntoa ja liikennerajoituksia koskevat tiedot on koottu verkkosivuille
verkkosivut suomeksi: https://www.ely-keskus.fi/varsinais-suomi-erityistilanteiden-infosivu-kirjalansalmen-silta
verkkosivut ruotsiksi: https://www.ely-keskus.fi/sv/egentliga-finland-information-om-exceptionella-situationer-ravsundsbron/
Verkkosivuilta löytyy perustietoa sillasta, tehdyistä korjaustöistä, voimassa olevat liikennerajoitukset sekä tietoa raskaiden kuljetusten massoista ja erikoiskuljetusten tilanteesta. Sivuille on koottu myös usein kysyttyjä kysymyksiä ja vastauksia.
Tiedotamme uusien liikennejärjestelyjen käyttöönotosta tarkemmin lähempänä käyttöönottoa.
Lisätietoja: Varsinais-Suomen ELY-keskus, yhteydenotot Liikenteen asiakaspalvelun kautta, p. 0295 020 600
Avainsanat
Tietoja julkaisijasta
Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Varsinais-Suomen ELY-keskus
Varsinais-Suomeen ja Satakuntaan luvassa tavanomaista helpompi kelirikkokevät13.3.2025 09:10:48 EET | Tiedote
Varsinais-Suomeen ja Satakuntaan ennustetaan edellisvuotta helpompaa kelirikkokevättä. Kevään sää ja paikalliset olosuhteet viime kädessä kuitenkin vaikuttavat siihen, millainen kelirikkokevät tulee olemaan. Näillä näkymin painorajoituksia ei ole tarpeen asettaa.
Varsinais-Suomen ja Satakunnan maanteiden korjaus- ja päällystystyöt 202510.3.2025 09:00:00 EET | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskuksella on tänä vuonna käytössään noin 44 miljoonaa euroa päällystetyn tiestön korjaukseen, päällystykseen ja tiemerkintöihin. Tällä tavoitellaan noin 400 kilometrin päällystysohjelmaa.
Naantalin voimalaitoksella havaitun asennusvirheen aiheuttamien jätevesivuotojen vaikutukset mereen ovat jääneet vähäisiksi7.3.2025 14:58:25 EET | Tiedote
Selvitysten perusteella vahingon vaikutukset mereen ovat jääneet vähäisiksi eivätkä ole aiheuttaneet riskiä Naantalin merialueen ekologiseen tilaan. Varsinais-Suomen ELY-keskus sai 10.2.2025 Turun Seudun Energiatuotanto Oy:ltä häiriöilmoituksen, jonka mukaan Naantalin voimalaitokselta on päässyt vuosina 2016–2017 tapahtuneen asennusvirheen takia talous- ja teollisuusjätevesiä hulevesiviemärin kautta mereen. ELY-keskus teki asiasta selvityspyynnön 11.2.2025, johon Turun Seudun Energiantuotanto Oy on vastannut.
Poikluoman risteyssillat peruskorjataan Kaarinassa – liikenne kavennetuille ajokaistoille5.3.2025 10:30:00 EET | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskus aloittaa Kaarinassa maantiellä 110 (Uudenmaantie) sijaitsevien Poikluoman risteyssiltojen peruskorjaustyöt viikolla 12. Töiden aikana ajoneuvoliikenne pysyy silloilla. Kaistajärjestelyt muuttuvat kuitenkin työvaiheiden mukaan. Ajoneuvoliikenteellä on käytössä pääosin kaksi kavennettua ajokaistaa, joista toinen toimii liittymiskaistana Kurkelantien rampeilta Uudenmaantielle liittyville ajoneuvoille. Korjaustyöt valmistuvat marraskuun 2025 loppuun mennessä.
Smarta byar utvecklas med landsbygdsfinansiering! I Loimaa satsar man på beredskap och samarbete4.3.2025 09:03:20 EET | Pressmeddelande
Projekten Smarta byar förbättrar tjänsterna, gemenskapen och livskraften i byarna. Tre sådana projekt pågår i Egentliga Finland, och två planeras som bäst. Redan över 30 föreningar deltar i Smarta byar-projektet i Loimaa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme