Kirjalansalmen sillan uusien liikennejärjestelyjen käyttöönotto siirtyy maaliskuuhun
Kirjalansalmen sillan kuormituksen vähentämiseksi on rakennettu raskaan liikenteen yksisuuntaisuuteen perustuvaa liikennejärjestelyä. Rakennustyöt alkoivat marraskuussa ja tuolloin arvioitiin, että uudet liikennejärjestelyt saadaan käyttöön helmikuun alussa. Liikennejärjestelyjen käyttöönotto siirtyy maaliskuuhun liikennevalokojeiden pitkän toimitusajan vuoksi. Tällä hetkellä ei ole näköpiirissä, että uudet rajoitukset pitäisi asettaa nopeammalla aikataululla. Sillalla on turvallista liikennöidä.
Raskaan liikenteen odotusalueiden maanrakennustyöt saatiin suurelta osin valmiiksi ennen joulua. Tällä hetkellä asennetaan liikennevalotekniikkaa ja muita liikenteenohjauslaitteita. Kaarinan puolella Saaristotielle on rakennettu yksi ylimääräinen kaista Lauttarannantien liittymän jälkeen ajoradan ja jalankulku- ja pyöräilyväylän väliin. Nykyisestä oikeanpuoleisesta kaistasta tulee raskaan liikenteen odotuskaista. Muu liikenne kulkee molempiin suuntiin odotusalueen vasemmalla puolella olevilla kahdella kaistalla. Raskaan liikenteen odotusalueen pituus on n. 200 m. Paraisten puolella raskaan liikenteen odotustila on rakennettu pellolle ennen Riihipellontien liittymää. Odotusalue on pituudeltaan lyhyempi, mutta siihen tulee 4 vierekkäistä kaistaa. Näin ollen kokonaisuudessaan odotustilaa on sillan molemmin puolin yhtä paljon.
Yksisuuntaisen raskaan liikenteen liikenteenohjaus on tarkoitus hoitaa liikennevaloilla. Valojen keskinäisen pitkän etäisyyden vuoksi liikennevaloihin tarvitaan teknisesti monipuolisempi liikennevaloratkaisu. Siksi niiden toimitusaika on tavallista pidempi. Lisäksi valojen toimivuus täytyy testata etukäteen. Uudet liikennejärjestelyt otetaan käyttöön, kun liikennevalot saadaan paikalle ja toimintakuntoon. Tämänhetkisen tiedon mukaan liikennejärjestelyt otetaan käyttöön maaliskuun aikana.
Varasiltasuunnitelma on valmistunut
Syksyllä käynnistettiin myös varasillan suunnittelu uuden Kirjalansalmen sillan itäpuolelle. Varasiltasuunnitelma on nyt valmistunut. Varasillan rakentamisesta ei ole tehty päätöstä, eikä sellaista ole tällä hetkellä näköpiirissä.
Nyt tehtävät rajoitustoimet eivät välttämättä pysty täysin pysäyttämään vaurioiden etenemistä. Siksi varasilta on suunniteltu valmiiksi, jotta tarvittaessa sen rakentaminen voidaan käynnistää nopeasti. Varasillan rakentaminen kestää noin 6 kk. Varasilta voidaan joutua rakentamaan, mikäli raskaan liikenteen yksisuuntaisuus ei riitä sillan kuormituksen vähentämiseen ja sillan kunnon heikkeneminen jatkuu. Tällöin kaikki liikenne siirtyisi varasillalle. Varasillan rakentamisen kustannusarvio on tällä hetkellä n. 4–6 M€.
Sillan kuntoa seurataan jatkuvasti
Kirjalansalmen sillan kuntoa seurataan jatkuvasti. Sillan kunto on edelleen huolestuttava, vaikka uusia rakenteellisia vaurioita ei ole havaittu. Seuraava tarkastus sillalla on tammikuun loppupuolella. Myös raskaan liikenteen määrä on vähentynyt selvästi syksystä ja raskaiden ajoneuvojen kohtaamisia on aiempaa vähemmän. Näin ollen tällä hetkellä ei ole näköpiirissä, että uudet rajoitukset pitäisi asettaa nopeammalla aikataululla. Tarvittaessa uudet rajoitukset voidaan kuitenkin ottaa käyttöön nopealla aikataululla liikenteen ohjaajien avulla.
Sillan monitorointilaitteet osoittavat, että sillalla on edelleen ajettu yksittäisiä huomattavia ylikuormia. Asetettuja rajoituksia on äärimmäisen tärkeää noudattaa sillan liikennöitävyyden turvaamiseksi.
Myös raskaan liikenteen 60 m etäisyyden noudattaminen on tärkeää, jotta kuormitus jakaantuu sillalla tasaisemmin. Viime päiviltä on esimerkiksi havainto raskaiden ajoneuvojen peräkkäin ajosta, ja monitorointilaitteet osoittivat kyseiseltä hetkeltä selvästi ylimääräisiä sillan liikkeitä.
Kirjalansalmen sillan kuntoa ja liikennerajoituksia koskevat tiedot on koottu verkkosivuille
verkkosivut suomeksi: https://www.ely-keskus.fi/varsinais-suomi-erityistilanteiden-infosivu-kirjalansalmen-silta
verkkosivut ruotsiksi: https://www.ely-keskus.fi/sv/egentliga-finland-information-om-exceptionella-situationer-ravsundsbron/
Verkkosivuilta löytyy perustietoa sillasta, tehdyistä korjaustöistä, voimassa olevat liikennerajoitukset sekä tietoa raskaiden kuljetusten massoista ja erikoiskuljetusten tilanteesta. Sivuille on koottu myös usein kysyttyjä kysymyksiä ja vastauksia.
Tiedotamme uusien liikennejärjestelyjen käyttöönotosta tarkemmin lähempänä käyttöönottoa.
Lisätietoja: Varsinais-Suomen ELY-keskus, yhteydenotot Liikenteen asiakaspalvelun kautta, p. 0295 020 600
Avainsanat
Tietoja julkaisijasta
Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Varsinais-Suomen ELY-keskus
Projektet Lähempää lautaselle jämnar vägen för närproducerad mat till offentliga kök8.11.2024 15:17:16 EET | Pressmeddelande
Egentliga Finland är hela Finlands matbod, men det mångsidiga utbudet av närproducerad mat framhävs dock inte i skolluncher och andra måltider som tillagas i offentliga kök. Inom projektet Lähempää lautaselle söker man sätt att bättre matcha utbudet från lokala producenter med efterfrågan från den offentliga sektorn. Hela den regionala livsmedelskedjan skulle gynnas av detta.
Lähempää lautaselle -hankkeessa helpotetaan lähiruuan tietä julkisiin keittiöihin8.11.2024 15:17:16 EET | Tiedote
Varsinais-Suomi on koko Suomen ruoka-aitta, mutta monipuolinen lähiruokatarjonta ei kuitenkaan korostu koululounailla ja muissa julkisten keittiöiden valmistamissa aterioissa. Lähempää lautaselle -hankkeessa etsitään keinoja saada lähituottajien tarjonta kohtaamaan julkisen sektorin kysyntää nykyistä paremmin. Siitä hyötyisi koko alueellinen ruokaketju.
Turun Akatemiatalosta rakennussuojelupäätös6.11.2024 08:00:00 EET | Tiedote
Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY-keskus) on määrännyt 29.10.2024 tekemällään päätöksellä Turun Akatemiatalon sekä rakennuksen sisäpihat ja edustalla Hämeenkadun puolella sijaitsevan puistikon suojeltaviksi rakennusperinnön suojelemisesta annetun lain (498/2010) nojalla.
Jalankulku- ja pyöräilyväylillä uusia kohteita harja-hiekoitusmenetelmän piiriin Porin kaupunkiseudulla ja Turussa5.11.2024 10:00:36 EET | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskuksen alueella on pilotoitu harja-hiekoitusmenetelmää jalankulku- ja pyöräilyväylien talvihoidossa muutamassa kohteessa Turun kaupunkiseudulla. Tänä talvena menetelmän piiriin otetaan uusia kohteita Porin kaupunkiseudulla ja Turussa. Harja-hiekoitusmenetelmällä parannetaan kävely- ja pyöräilyväylien talvihoidon laatua keskeisillä väylillä ja kannustetaan talvipyöräilyyn. ELY-keskuksen ja kaupunkien katuverkon harja-hiekoituskohteiden avulla pyritään luomaan yhtenäisiä ja sujuvia pyöräreittejä talviolosuhteissa.
Miten varmistamme sujuvan liikenteen talvikeleillä?5.11.2024 08:45:00 EET | Tiedote
Talvihoidon ensisijaisena tavoitteena on varmistaa turvallinen ja sujuva liikenne kaikilla teillä. Teiden hoito perustuu hoitoluokkiin, jotka määrittävät, kuinka nopeasti ja millä tasolla teitä hoidetaan talvella. Talvihoidolla turvataan teiden liikennöinti kaikilla teillä ja pääteillä pyritään ennakoitavaan ja häiriöttömään liikenteeseen, mutta kesäkelien kaltaista tilannetta ei tavoitella. Viime vuosina talvikelit ovat muuttuneet yhä haastavammiksi. Nopeat säämuutokset ovat yleistyneet, mikä tekee hoitotoimien ennakoinnista entistä vaikeampaa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme