Vaalikausien yli ulottuvien hankkeiden tuloksellinen valmistelu vaatii selkeät ja pysyvät tavoitteet
Laajat hallinnon uudistukset edellyttävät usein pitkäjänteistä valmistelua. Hallitusten vaihtumisesta voi aiheutua valmisteluun epäjatkuvuutta, jota selkeillä tavoitteilla ja hyvällä hankehallinnalla voidaan ehkäistä.
Vaali- ja hallituskaudet ylittävillä hankkeilla, ohjelmilla ja uudistuksilla tulisi olla selkeät, johdonmukaiset ja pysyvät tavoitteet. Valtiontalouden tarkastusvirasto arvioi tavoitteita sekä valmistelun onnistumisen muita edellytyksiä neljässä esimerkkihankkeessa:
- sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus,
- sosiaaliturvauudistus,
- Puolustusvoimien strategiset suorituskykyhankkeet (HX ja Laivue 2020) sekä
- digitalisaatiokehitys ja tekoälyn hyödyntäminen kansallisesti.
Sekä sosiaali- ja terveydenhuoltouudistuksen että sosiaaliturvauudistuksen perustavoitteet säilyivät samoina hallituskausien vaihtuessa. Valmistelussa pyrittiin myös hyödyntämään edellisillä hallituskausilla muodostettua tietoa. Sosiaali- ja terveydenhuoltouudistuksen valmistelussa syntyi epäjatkuvuutta siitä, että hallitusten keinot perustavoitteiden saavuttamiseksi vaihtelivat. Sosiaaliturvauudistusta valmistelleen parlamentaarisen komitean työtä vaikeutti hallitusohjelmassa uudistukselle asetetun tavoitteen laajuus.
Puolustusvoimien strategisilla suorituskykyhankkeilla on ollut pitkäjänteiset ja johdonmukaiset, puolustusselontekoihin perustuvat tavoitteet. Myös puolustusministeriöön perustettu ohjelmatoimisto tuki hankeorganisaation työskentelyä.
Digitalisaation edistäminen on teemana sisältynyt hallitusohjelmiin vaalikaudesta toiseen. Kehittämisen taustalla ei kuitenkaan ole ollut yhtenäistä strategiaa eikä kehittämistä ole koordinoitu poikkihallinnollisesti. Tunnistettuihin puutteisiin pyritään jatkossa vastaamaan erityisesti ministeriöiden välisen digitoimiston ja Suomen kansallisen digikompassin avulla.
Ennen merkittävien hankkeiden tai ohjelmien valmistelun aloittamista tulisi huolehtia valmistelutyön hyvästä organisoinnista, riittävistä resursseista sekä tehokkaasta päätöksenteosta.
Tutustu julkaisuun: Vaalikaudet ylittävien hankkeiden ja uudistusten valmistelu
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Tuula NäätänenJohtava tuloksellisuustarkastaja
Puh:040 736 2714etunimi.sukunimi@vtv.fiValtiontalouden tarkastusvirasto (VTV) varmistaa, että valtion varoja käytetään eduskunnan osoittamiin kohteisiin tuloksellisesti lakeja ja sääntöjä noudattaen. Lisäksi VTV tukee toiminnallaan läpinäkyvää päätöksentekoa ja demokratiaa.
VTV tarkastaa valtion taloudenhoidon laillisuutta ja tarkoituksenmukaisuutta sekä valvoo finanssipolitiikkaa, puolue- ja vaalirahoitusta ja avoimuusrekisterin käyttöä. VTV on ylin riippumaton tarkastusviranomainen. Se toimii eduskunnan yhteydessä, ja sen asema ja tehtävät on säädetty perustuslaissa.
Statens revisionsverk säkerställer att statens tillgångar används i enlighet med riksdagens beslut, effektivt och med efterlevnad av lagar och regler. Med sin verksamhet stödjer revisionsverket dessutom ett transparent be-slutsfattande och demokrati.
Revisionsverket granskar lagligheten och ändamålsenligheten i skötseln av statsfinanserna, övervakar finanspo-litiken och användningen av öppenhetsregistret samt utövar tillsyn över parti- och valfinansieringen. Revis-ionsverket är den högsta oberoende revisionsmyndigheten. Revisionsverket fungerar i anslutning till riksdagen och dess ställning och uppgifter föreskrivs i grundlagen.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta VTV Valtiontalouden tarkastusvirasto
I uppföljningen av den offentliga skulden är det skäl att beakta också utvecklingen av tillgångarna och nettoskulden21.11.2024 06:45:00 EET | Pressmeddelande
Statens revisionsverk har granskat finansministeriets prognosmetoder för den offentliga skulden. I metoderna observerades inga betydande problem. Vid bedömningen av offentliga skuldens utveckling är det skäl att beakta förutom den egentliga offentliga skulden också nettoskuldens utveckling. Då beaktas en del av statens och de övriga offentliga finansernas tillgångar i skulden.
Julkisen velan seurannassa kannattaa huomioida myös varallisuuden ja nettovelan kehitys21.11.2024 06:45:00 EET | Tiedote
Valtiontalouden tarkastusvirasto tarkasti valtiovarainministeriön julkisen velan ennusteiden menetelmiä, joissa ei havaittu merkittäviä ongelmia. Julkisen velan kehitystä arvioitaessa olisi tarpeen huomioida varsinaisen julkisen velan lisäksi myös nettovelan kehitys. Tällöin velassa on huomioitu osa valtion ja muun julkisen talouden varallisuudesta.
Alternativ till de digitala tjänsterna behövs även i fortsättningen13.11.2024 07:00:00 EET | Pressmeddelande
Trots att en allt större del av tjänsterna kan digitaliseras, är det skäl för myndigheterna att se till att det finns tillgång också till alternativa servicekanaler och att de utvecklas. Det finns också behov av ett identifieringsverktyg som är oberoende av bankkoder
Digiasioinnille tarvitaan vaihtoehtoja myös jatkossa13.11.2024 07:00:00 EET | Tiedote
Vaikka yhä suurempi osa asioinnista voidaan digitalisoida, viranomaisten on syytä huolehtia myös vaihtoehtoisten asiointikanavien saatavuudesta ja kehittämisestä. Myös pankkitunnuksista riippumattomalle tunnistautumisvälineelle on tarvetta.
Revisionsverket har granskat redovisningarna av valfinansieringen vid det senaste presidentvalet2.10.2024 12:00:00 EEST | Pressmeddelande
Alla redovisningsskyldiga vid presidentvalet 2024 lämnade redovisningen av valfinansieringen inom tidsfristen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme