Kutsu mediatilaisuuteen: Itäradan pääsuuntaselvityksessä löydettiin useita linjausvaihtoehtoja, jotka täyttävät suurnopeusjunille asetetut vaatimukset
Pääsuuntaselvitys Itäradan linjausvaihtoehdoista Lentoradalta Porvoon kautta Kouvolaan on valmistunut. Kutsumme median edustajia kuulemaan selvityksen tuloksia keskiviikkona 31.1.2024 klo 10.00–11.00 Porvoon kaupungintalolla järjestettävään mediatilaisuuteen. Tilaisuuteen on mahdollisuus osallistua myös etänä Teamsin välityksellä.
Itärata suunnitellaan ensisijaisesti kaksiraiteiseksi, nopeaksi henkilöliikenneradaksi. Pääsuuntaselvityksessä tarkasteltiin eri linjausvaihtoehtoja ja löydettiin useita vaihtoehtoja, jotka täyttävät 300 kilometrin tuntinopeudelle asetetut vaatimukset. Linjausvaihtoehtoja tutkitaan tarkemmin piakkoin alkavassa Itäradan ympäristövaikutusten arviointimenettelyssä eli YVA:ssa.
Ennen pääsuuntaselvitystä yhtiö on jo toteuttanut muun muassa liikenneselvityksen, kiinteistökehitysselvityksen sekä investointihankkeen taloudellisen mallinnuksen. Itäradan suunnittelusta vastaavan Itärata Oy:n omistajina ovat valtio ja 24 kuntaa tai kaupunkia.
Tilaisuudessa Itärata Oy:n toimitusjohtaja Petteri Portaankorva kertoo Itäradan suunnittelun etenemisestä ja suunnittelujohtaja Minna Weurlander esittelee radan alustavia linjausvaihtoehtoja pääsuuntaselvityksen tulosten perusteella. Porvoon kaupungin edustajina paikalla ovat kaupunkikehitysjohtaja Dan Mollgren ja vt. kaupunginjohtaja Fredrick von Schoultz.
Pyydämme median edustajia ilmoittautumaan tilaisuuteen tiistaihin 30.1. mennessä.
Aika: keskiviikkona 31.1. klo 10.00–11.00
Paikka: Porvoon kaupungintalo, Raatihuoneenkatu 9, Porvoo
Teams: Linkki saatavissa ilmoittautumisen yhteydessä
Lisätietoja ja ilmoittautuminen:
Katri Parikka, viestintäpäällikkö
Itärata Oy
katri.parikka@itarata.fi
puh. 044 275 3028
Yhteyshenkilöt
Katri ParikkaviestintäpäällikköItärata Oy
Puh:044 275 3028katri.parikka@itarata.fiItärata Oy:n tehtävänä on suunnitella nopea raideyhteys Lentoradalta Porvoon kautta Kouvolaan sekä mahdollistaa nykyistä suoremmat ja nopeammat yhteydet itäiseen Suomeen. Itärata palvelee noin kahta miljoonaa asukasta seitsemän maakunnan alueella. Itärata Oy:n omistavat Suomen valtio (51 %) edustajanaan liikenne- ja viestintäministeriö sekä 24 kuntaa tai kaupunkia. Lisätietoa: www.itarata.fi
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Itärata Oy
Östbanans MKB-process framskrider till nästa skede27.11.2024 10:15:48 EET | Pressmeddelande
Programfasen för förfarandet vid miljökonsekvensbedömning av Östbanan (MKB) håller på att avslutas. I nästa skede ger NTM-centralen i Nyland, i egenskap av kontaktmyndighet, ett utlåtande om programmet. I utlåtandet ingår också åsikter från allmänheten och utlåtanden som begärts av olika myndigheter. Turnén med informationstillfällen för allmänheten som ordnades under hösten visade sig vara en viktig del av programfasen.
Itäradan YVA-prosessi etenee seuraavaan vaiheeseen27.11.2024 10:15:48 EET | Tiedote
Itäradan ympäristövaikutusten arviointimenettelyn (YVA) ohjelmavaihe on päättymässä. Seuraavassa vaiheessa yhteysviranomaisena toimiva Uudenmaan ELY-keskus antaa ohjelmasta lausunnon, jossa on huomioitu myös yleisöltä saadut mielipiteet ja eri viranomaisilta pyydetyt lausunnot. Syksyn aikana järjestetty yleisötilaisuuksien kiertue osoittautui tärkeäksi osaksi ohjelmavaihetta.
Utredning av Östbanan: Finlands spårvidd ska granskas som en del av det europeiska trafiksystemet9.10.2024 08:30:00 EEST | Pressmeddelande
Enligt utredningen av Östbanan är det motiverat att ta i bruk den europeiska spårvidden på Östbanan, om man samtidigt främjar en planmässig utvidgning av spårvidden i Finland och strävar efter att förbättra de internationella trafikförbindelserna.
Itäradan selvitys: Suomen raideleveyttä tarkasteltava osana Euroopan liikennejärjestelmää9.10.2024 08:30:00 EEST | Tiedote
Itäradan selvityksen mukaan eurooppalaisen raideleveyden käyttöönotto Itäradalla on perusteltua, jos samalla edistetään suunnitelmallista raideleveyden laajentamista Suomessa ja tavoitellaan kansainvälisten liikenneyhteyksien parantamista.
Utredning av Östbanan: Närtåg till Borgå centrum – de effektivaste förbindelserna via Kervo och Nickby24.9.2024 14:15:52 EEST | Pressmeddelande
I närtågsutredningen av Östbanan granskades fyra stationsalternativ i Borgå, mellanstationer i Kervo och Nickby samt fortsatt närtågstrafik till Lovisa. Utredningen genomfördes som en del av miljökonsekvensbedömningen och den preliminära generalplanen för Östbanan. Med tanke på helheten verkar den mest kostnadseffektiva lösningen vara att alla tåg stannar i Kungsporten och att sträckningen fortsätter till Kalevagatan i Borgå, eller att ett underjordiskt stickspår byggs från Kungsporten till Borgå centrum. Östbanan möjliggör närtågstrafik mellan Helsingfors och Borgå.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme