Tekoäly kiteytti asiakkaiden toiveet – näin syntyi Rinnekotien asiakaslupaus
”Sinä olet arvokas. Kuuntelemme, tuemme ja rakennamme yhdessä sinun näköistäsi elämää. Sinun polkusi, meidän yhteinen matkamme.” Näin kuuluu Rinnekotien asiakaslupaus, joka on tiettävästi maailman ensimmäisiä tai jopa ensimmäinen tekoälyn avulla luotu asiakaslupaus. Se tehtiin yhteistyössä asiakkaiden, henkilöstön ja tutkimustalo Sailerin kanssa.
Asiakaslupauksen lähtökohtana oli ja on, että se ottaa laajasti huomioon kaikki asiakasryhmämme, siihen on helppo samaistua ja se on lunastettavissa. Rinnekodeilla on vahva arvopohja, jonka myös toivottiin heijastuvan lupauksessa.
Liiketoimintajohtaja Leila Rutanen toteaa asiakaslupauksen vastaavan ennakkotoiveisiin ja -odotuksiin. Hänen mielestään lupaus on Rinnekotien näköinen.
”Asiakaslupaus ilmaisee selkeästi sen, mitä tarjoamme olemassa oleville ja tuleville asiakkaillemme. Uskon, että yhteinen lupaus yhdistää meitä entisestään riippumatta asiakasryhmästä, työtehtävästä tai palvelusta. Olen iloinen, että voimme nyt kertoa asiakaslupauksen kaikille”, Rutanen toteaa.
Onnistunut yhteistyö
Asiakaslupausta rakennettiin viime keväästä lähtien. Asiakkailta ja työntekijöiltä saadut ajatukset ja näkemykset hyvästä elämästä ja palvelusta sekä Sailerin tuoma tekoälyosaaminen muodostivat onnistuneet yhtälön projektissa, joka oli kaikin puolin opettavainen.
”Rinnekodit lähti rohkeasti kokeilemaan uutta tapaa tehdä asiakaslupausta. On selvää, että tekoäly tulee olemaan yhä isompi osa tutkimustyötä jatkossakin. Tärkeäksi seikaksi muodostuu se, kuka osaa luovasti hyödyntää tekoälyä haasteiden ratkomisessa. Tässä kehityksessä tarvitaan juuri tämänkaltaisia projekteja, mikä meillä Rinnekotien kanssa oli”, toteaa Sailerin toimitusjohtaja Hannu Uotila.
Tekoälyä hyödynnettiin projektin useassa eri vaiheessa. Projektin aikana sovellukset kehittyivät ja lopulta tekoälyä pystyttiin hyödyntämään jopa enemmän, kuin alun perin kuviteltiin. Materiaali tekoälylle saatiin muun muassa asiakkaiden ja työntekijöiden haastatteluista sekä asiakaslupauksia käsittelevistä työpajoista.
”Kun dataa oli paljon ja asiakasryhmiä monia, tekoäly auttoi löytämään punaisen langan ja oivaltamaan, mikä yhdistää Rinnekotien eri asiakasryhmiä”, kuvailee projektissa palvelumuotoilijana toiminut Sailerin Alexandra Spens-Reenpää.
”Ajattelin, että meillä olisi ollut enemmän haasteita löytää sellainen asiakaslupaus, joka sopii kaikille asiakasryhmille. Toisaalta se, että oltiin nopeasti oikeilla jäljillä, kertoo siitä, että Rinnekodeilla on vahva yhteinen arvopohja”, Spens-Reenpää jatkaa.
Asiakaslupaus näkyy arjessa
Asiakaslupaus on otettu työntekijöiden keskuudessa hyvin vastaan. Ensimmäiset reaktiot olivat, että se tuntuu tutulta ja siihen voi sitoutua. Asiakaslupaus sanoittaa sen, mitä teemme – olemme asiakkaan tukena arjessa.
Asiakaslupaus näkyy arjessa paitsi tekoina, myös visuaalisesti. Yksiköidemme käyttöön on valmistettu Asiakaslupaus-paketti, jossa on työkaluja lupauksen käsittelyyn niin asiakkaiden kuin työntekijöiden kanssa.
”Haluamme kertoa asiakaslupauksesta ja sen toteutumisesta avoimesti. Asiakkaat ovat toimintamme keskiössä ja tämä asiakaslupaus on rakennettu heitä varten. Odotan mielenkiinnolla kuulevani lisää, millainen vastaanotto lupauksella on yksiköissämme ollut”, Leila Rutanen sanoo.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Johanna Haaga-ShresthaViestinnän asiantuntijaRinnekodit
Puh:050 471 8172johanna.haaga-shrestha@hdl.fiTietoja julkaisijasta
Rinnekodit on kaupungistuvan Suomen erityispalvelujen tuottaja. Rinnekodit tarjoavat vaikuttavia sote-palveluja ikääntyneille, kehitysvammaisille, eri tavoin vammautuneille, riippuvuushäiriöisille ja asunnottomille henkilöille, lapsille ja nuorille sekä muille erityistä tukea tarvitseville ihmisille. Rinnekodit on myös merkityksellinen työpaikka noin 2 600:lle sote-alan ammattilaiselle, jotka tekevät työtä ammattitaidolla ja sydän mukana. Rinnekodit on osa Diakonissalaitoksen yhteiskunnallista säätiökonsernia. Rinnekodit – Elämän poluilla. Lue lisää: www.rinnekodit.fi
Vuonna 2014 perustettu suomalainen Sailer on Pohjolan luovin tutkimustalo. Se luo syvää ymmärrystä ihmisistä ja markkinoista uusilla ja innovatiivisilla menetelmillä Suomessa ja kansainvälisesti. Sailer auttaa asiakkaitaan oivaltamaan tuloksellisesti, miten olla parempi tulevaisuudessa. Lue lisää: www.sailer.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Rinnekodit
Silkkaa sotea -kampanja murtaa sote-alan myyttejä31.10.2024 10:35:29 EET | Tiedote
Tänään torstaina 31. lokakuuta käynnistyvän Silkkaa sotea –kampanjan tavoitteena on murtaa sote-alaan liitettyjä myyttejä. Kampanjalle on selvä tarve ja tilaus, kuten Rinnekotien teettämä tuore media-analyysi osoittaa.
Selvitys: Sote-alan uutisointi kaipaa lisää moniäänisyyttä29.10.2024 10:00:00 EET | Tiedote
Sote-alan medianäkyvyydestä vain yhdeksän prosenttia oli myönteistä vuosina 2021–2023, kertoo Rinnekotien Retrieverillä teettämä selvitys. ”Alan maine on julkisuuden perusteella selvästi kielteisempi, kuin miten arki näyttäytyy esimerkiksi asiakkaiden ja työntekijöiden silmissä. Tämä vaikuttaa alan veto- ja pitovoimaan ja koskettaa samalla kaikkien suomalaisten hyvinvointia”, toteaa Rinnekotien johtaja Mari Rautiainen.
Muistutuskutsu: Kuka pilaa sote-alan maineen? Sote-ala mediassa -analyysin julkistus28.10.2024 07:00:00 EET | Kutsu
Mikä on median rooli sote-alan maineessa? Tuoreen media-analyysin mukaan vain yhdeksän prosenttia sosiaali- ja hoiva-alan medianäkyvyydestä on ollut positiivista vuosien 2021–2023 aikana. Miten tämä vaikuttaa sote-alan vetovoimaan? Miten alalla työskentelevät kokevat jatkuvan negatiivisen puheen ja miten se vaikuttaa jaksamiseen? Tervetuloa mediatilaisuuteen kuulemaan analyysin tuloksia ja asiantuntijoiden näkemyksiä aiheesta!
Muistutuskutsu: Kuka pilaa sote-alan maineen? Sote-ala mediassa -analyysin julkistus22.10.2024 08:05:44 EEST | Kutsu
Mikä on median rooli sote-alan maineessa? Tuoreen media-analyysin mukaan vain yhdeksän prosenttia sosiaali- ja hoiva-alan medianäkyvyydestä on ollut positiivista vuosien 2021–2023 aikana. Miten tämä vaikuttaa sote-alan vetovoimaan? Miten alalla työskentelevät kokevat jatkuvan negatiivisen puheen ja miten se vaikuttaa jaksamiseen? Tervetuloa mediatilaisuuteen kuulemaan analyysin tuloksia ja asiantuntijoiden näkemyksiä aiheesta!
Kutsu medialle: Kuka pilaa sote-alan maineen? Sote-ala mediassa -analyysin julkistus3.10.2024 15:47:14 EEST | Kutsu
Mikä on median rooli sote-alan maineessa? Tuoreen media-analyysin mukaan vain yhdeksän prosenttia sosiaali- ja hoiva-alan medianäkyvyydestä on ollut positiivista vuosien 2021–2023 aikana. Miten tämä vaikuttaa sote-alan vetovoimaan? Miten alalla työskentelevät kokevat jatkuvan negatiivisen puheen ja miten se vaikuttaa jaksamiseen? Tervetuloa mediatilaisuuteen kuulemaan analyysin tuloksia ja asiantuntijoiden näkemyksiä aiheesta!
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme