Siika-aho: Stubbin voi voittaa vain Rehn, paljastavat gallupit

Keskustan puoluesihteeri Antti Siika-ahon mukaan Helsingin Sanomien tuore gallup selkeyttää presidentinvaalien asetelman: Gallup-kärkenä porskuttavan kokoomuksen Alexander Stubbin voi haastaa vain Olli Rehn. HS kertoi maanantaina, että vain Rehn voisi antaa todellisen vastuksen Stubbille toisella kierroksella, ja että Stubb peittoaisi toisella kierroksella helpommin sekä Haaviston että Halla-Ahon. Tällä hetkellä Stubbin kannatusluku olisi 53% ja Rehnin 47%, kun taas muiden ehdokkaiden kisakunto Stubbia vastaan on selkeästi huonompi.

• HS-gallup todistaa, että Rehnillä on vahvimmat mahdollisuudet voittaa Stubb toisella kierroksella. Halla-Ahon ja Haaviston mahdollisuudet ovat vähäisemmät, jos he toiselle kierrokselle Stubbin seuraksi päätyvät.
  • Tutkimuksen johtopäätös on kiistaton: Jos presidentiksi toivoo jotakuta muuta kuin Stubbia, on välttämätöntä äänestää Rehniä ensimmäisellä kierroksella, Siika-aho muistuttaa HS-gallupin tuloksista.

Siika-ahon mielestä tärkeintä presidentin valinnassa on henkilö, harkintakyky ja vakaus. Ulko-ja turvallisuuspolitiikan kohtalonkysymyksissä ei ole varaa tehdä virheitä johtovastuussa. Presidentin pitää kyetä johtamaan ulkopolitiikkaa sekä toimimaan ylipäällikkönä tehokkaasti ensimmäisestä päivästä lukien, ja ymmärtää myös kotimaan kehityksen päälle.

• Maan johtoon tarvitaan Olli Rehn, joka on kovissa paineissa testattu ja hyväksi havaittu, jolla on ehdokkaista ylivoimaisesti paras ulkopoliittinen kokemus, ja jonka harkintakykyyn voi luottaa kaikissa tilanteissa.
  • Rehn olisi myös yhdistävin vaihtoehto. Tuoreen MT-kyselyn mukaan Olli Rehn herättää vähiten vastustusta suomalaisten keskuudessa.
  • Maan ohjat pitää nyt saada varmoihin käsiin. Tältä pohjalta kannustan jokaista pohtimaan tarkoin edessä olevaa kohtalokasta äänestyspäätöstä, Siika-aho sanoo.

Kaikkonen Orpolle Kasvupäivässä: Päätöksiä kasvutoimista aikaistettava roimasti24.10.2024 13:01:34 EEST | Tiedote

Keskustan puheenjohtaja Antti Kaikkonen kannustaa Orpon hallitusta kasvua ja työllisyyttä vauhdittaviin toimiin. Keskiviikkona Tilastokeskus kertoi työttömyyslukujen rumentuneen entisestään ja työllisyyden laskeneen vuodessa peräti 54 000 hengellä. Pääministeri Orpo kertoi syyskuussa, että kasvutoimia aletaan pohtia työryhmässä huhtikuun kehysriiheen saakka. Keskustan Kasvupäivässä torstaina eduskunnassa puhuneen Kaikkosen mukaan kasvutoimista pitää päättää vielä tämän vuoden aikana. Hyvä, että hallitus on osoittanut valmiutta uusiin kasvutoimiin. Mutta aikataulu on aivan liian hidas. Hallituksen suunnitelma on linjata uusista ratkaisuista vasta kehysriihessä ensi vuoden huhtikuussa. Tämän jälkeen valmisteluun ja mahdolliseen eduskuntakäsittelyyn menee vielä oma aikansa. Pahoin pelkään, että uusia toimia saataisiin käyttöön aikaisintaan vuoden 2026 alusta. Päällä olevaan tilanteeseen nähden tämä nopeus ei ole riittävä. Ehdotankin, että aikataulua kiristetään siten, että ensimmäisistä u

Keskustalta 10 kohdan lista syntyvyyden vahvistamiseksi18.10.2024 11:58:31 EEST | Tiedote

Keskusta julkisti perjantaina kymmenen esitystä suomalaisten syntyvyyden vahvistamiseksi. Ehdotukset käsittelevät mm. perheiden perusturvaa, perhemyönteisempää opiskelua, työelämän kehittämistä sekä perheiden kotipalvelua. Tarkoituksena on puuttua ennätyksellisen huonoon syntyvyyteen vahvistamalla perheestä haaveilevien luottamusta tulevaan ja pärjäämistä etenkin lapsiperhearjen alkuvaiheessa. Keskusta korostaa, että syntyvyys ei oikene syyttelemällä eikä syyllistämällä. Ratkaisut tehdään kodeissa ja niitä pitää kunnioittaa. Mutta moni lasta haluava ei sitä saa tai uskalla ryhtyä vanhemmaksi. Tässä on koko yhteiskunnalla parantamisen paikka. Olemme valmiita yhteistyöhön kaikkien kanssa Suomen syntyvyyden korjaamiseksi. Lapsiperheille paremman Suomen rakentaminen voisi olla tässä repivässä ajassa yhdistävä työ, jonka merkitys on maamme tulevaisuudelle ratkaiseva, sanoo Keskustan puheenjohtaja Antti Kaikkonen. Huono syntyvyys ei varmasti ole kenenkään vika, mutta päättäjillä on mahdollis