Functos Oy

Budweiser China etsii suomalaisteknologialla ratkaisua olutmäskin ravinteiden kierrätykseen

Maailman suurimman oluenvalmistajan ABInBevin tytäryhtiö Budweiser China on valinnut suomalaisen Ecolutionin teknologian pilottihankkeeseensa, joka kehittää uudistavan eli regeneratiivisen maatalouden ratkaisuja. Hankkeen tavoitteena on palauttaa olutmäskissä olevat ravinteet takaisin viljelykiertoon.

Kuvassa on 0,75x1,25 metrin vanerialustalla 40 litran vetoinen terässäiliö, joka toimii testireaktorina. Alustalla on lisäksi kolme oheislaitetta, joista yksi on sähkömoottori, yksi on kompressori ja yksi on ohjauskeskus.
Ecolution testaa pienellä bioreaktorilla elintarviketeollisuuden erilaisia sivuvirtoja. Ensivaiheessa testataan olutmäskiä. Kari Nikola/Ecolution Ecolution Oy

Suomalaisen startup-yritys Ecolutionin kiinalainen yhteisyritys Kangfen Biotech on käynnistänyt yhdessä Budweiser Chinan ja ohrantuottaja Nongkenin kanssa pilottiohjelman. Ohjelmaa varten Kiinassa rakennetaan Ecolutionin patentoituun ratkaisuun perustuva bioreaktori.

”Olemme kehittäneet mikrobiologista prosessia hyödyntävää reaktoria toistakymmentä vuotta. Tämä on Ecolutionille ja patentoidulle teknologiallemme merkittävä päänavaus maailmanlaajuiselle toimialalle”, Ecolutionin toimitusjohtaja Pasi Himanen sanoo.

Budweiser Chinan tutkimus- ja testausohjelman tavoitteena on vähentää kemiallisten lannoitteiden ja torjunta-aineiden käyttöä sekä parantaa viljelymaan ravinnetasapainoa ja hiilensidontakykyä.

”Ravinnekiertoon perustuva regeneratiivinen maatalous on keskeinen keino kestävän maatalouden saavuttamiseksi. Samalla vastataan maatalouden ilmastonmuutosta ja ekologista ennallistamista koskeviin haasteisiin”, Himanen toteaa.

Kangfenin kanssa toteutettava hanke on osa Budweiser Chinan 100+ -innovaatiolaboratorion pilottia.

”On kiinnostavaa tutkia suomalaisen teknologian mahdollisuuksia edistää kestävän kehityksen tavoitteitamme ja sitoutumistamme älykkääseen maatalouteen", Budweiser Chinan kestävän kehityksen apulaisjohtaja Yanmin Wang sanoo.

Teknologia perustuu uraauurtavaan tutkimukseen

Shanghai Shuiwei Environmental Technologyn ja suomalaisen Ecolutionin yhdessä perustaman Kangfen Biotechin tiimi koostuu Helsingin yliopiston mikrobiologian ja maaperän asiantuntijoista, Shanghain Fudanin yliopiston biotieteiden asiantuntijoista sekä Shanghai Ocean Universityn vesiviljelyalan asiantuntijoista.

Ecolutionin teknologian ydin on bioreaktorin rakenteessa, joka ilmastaa käsiteltävää massaa tehokkaasti.  Menetelmä poikkeaa perinteisistä monimutkaisista kompostointimenetelmistä, joissa massan käsittelyprosessi vie kuukausia sekä vaatii tukimateriaalia ja tilaa.

”Bioreaktorimme käsittelee biohajoavan sivuvirran kymmenessä vuorokaudessa. Mikrobiologisessa hajoamisprosessissa ei käytetä lisättyjä bakteereja, vaan aerobiset bakteerit syntyvät itse prosessissa ja hajottavat reaktorissa olevaa biomassaa vaiheistetusti. Prosessissa biomassan soluista poistetaan vesi, mikä vähentää käsiteltävän massan noin viidennekseen alkuperäisestä”, Pasi Himanen kertoo.

Teknologia on jo testattu soijateollisuudessa

Vuoden 2023 toukokuusta lähtien Kangfen Biotech on tehnyt soijatuoteyhtiö Kaiyu Food Factoryn kanssa yhteistyötä, jossa soijateollisuuden sivuvirtana syntyvää okaraa jatkojalostetaan lannoitteiksi. Xinghuassa Jiangsun maakunnassa on Ecolutionin teknologiaa hyödyntävä testi- ja tuotantoreaktori jo toiminnassa.

"Nyt valmistelemme kokonaisen tuotantoalueen perustamista Xinghuaan. Kaiyun ympärillä 100 kilometrin säteellä olevat soijateollisuuden sivuvirrat kerätään Xinghuaan keskitettyä käsittelyä varten. Vuotuinen jalostuskapasiteetti on 100 000 tonnia ja uuden maatalouslannoitteen tuotanto 20 000 tonnia", Kangfen Biotechin toimitusjohtaja Xu Li sanoo.

Suomessa olutmäskin ravinteet voidaan hyödyntää maanparannuksessa

Elintarviketeollisuuden sivuvirroissa olevat keskeiset ravinteet typpi ja fosfori jäävät usein palaamatta viljelykiertoon. Ecolution tutkii Suomessa panimoteollisuudessa syntyvän mäskin käsittelyä bioreaktorilla.

Prosessissa mallasohran ravinteet palautetaan panimosta takaisin viljelykiertoon, esimerkiksi marjaviljelmille ja kukkapuutarhoihin. Olutmäski ohjataan bioreaktoriin hapelliseen mikrobiprosessiin, jossa syntyvä hiilidioksidi voidaan hyödyntää esimerkiksi hiilidioksidilannoitteena.

”Bioreaktorissamme syntyvässä luomulannoitteessa on hyvä hiilensidontakyky, jota mineraalilannoitteissa ei ole lainkaan. Lannoitetta käytettäessä myös maaperän tuottokyky ja maamikrobien toimintakyky paranevat. Sillä on merkittävä vaikutus maaperän ravinnekiertoon ja sen omaan hiilensidontakykyyn”, Ecolutionin prosessikehityksestä vastaava Pirjo Laulumaa toteaa.

Alkuvuoden aikana Ecolution sijoittaa Suomeen bioreaktorin koe- ja tuotantokäyttöön panimoteollisuudessa. Toista reaktoria suunnitellaan sijoitettavaksi tänä vuonna Keski-Eurooppaan soijateollisuuden sivuvirran käsittelyyn.

Ecolution Oy

Lisätiedot:

Pasi Himanen, toimitusjohtaja, pasi.himanen@ecolution.fi, puh.  0400 702 777
Taneli Hassinen, hallituksen puheenjohtaja, taneli.hassinen@functos.fi, puh. 040 504 3321

Tietoa Ecolutionista

Ecolution Oy on vuonna 2005 perustettu ravinteiden kiertotalouteen erikoistunut yritys. Ecolution pyrkii nousemaan maailmanlaajuisesti okarajalostuksen ykköseksi. Yhtiö on patentoinut bioreaktorin, joka käsittelee elintarviketeollisuuden orgaanisia sivuvirtoja käytettäviksi lannoitteena sekä maanparannuksessa. Yhtiö tutkii okaran rinnalla myös muita sivuvirtoja, muun muassa panimoteollisuudessa syntyvää mäskiä.

Ecolution on vasta kehitysvaiheessa oleva yhtiö, eikä sillä ole vielä liiketoimintaa, mutta se tekee tutkimusta ja tuotekehitystä. Ecolutionin teknologiaa hyödyntävällä kiinalaisella yhteisyrityksellä Kanfen Biotechilla on Kiinassa orastavaa liiketoimintaa.

Tietoa Budweiser Chinasta

Budweiser Brewing Company APAC Limited on Aasian ja Tyynenmeren alueen suurin olutyhtiö, jolla on johtava asema Premium- ja Super Premium -olutsegmenteissä. Budweiser China valmistaa, tuo maahan, markkinoi, jakelee ja myy yli 50 olutmerkin valikoimaa, johon kuuluvat mm. Budweiser®, Stella Artois®, Corona®, Hoegaarden®, Cass® ja Harbin®. https://www.budweiserapac.com/

Kuvat

Kuvassa on 7,5 metriä korkea terässäiliö, joka on bioreaktori. Säiliö on kehikon sisällä ja sijaitsee ulkona teollisuusalueella.
Ecolution tuo keväällä Suomeen Kiinassa valmistetun bioreaktorin testi- ja tuotantokäyttöön. Reaktori on ensimmäinen lajissaan Suomessa. Bioreaktoria käytetään olutmäskin käsittelyyn mikrobien avulla. Toinen reaktori sijoitetaan Keski-Eurooppaan kesällä soijateollisuuden sivuvirtana syntyvän okaran käsittelyyn.
Lataa
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Functos on erikoisviestintätoimisto, joka tuottaa yrityksille palveluja pörssi-, talous- ja vastuullisuusviestinnän tarpeisiin.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Functos Oy

Keskon uusi tietotilinpäätös kertoo ymmärrettävästi ja avoimesti datan hyötykäytöstä K-ryhmässä27.3.2024 12:38:22 EET | Tiedote

Keskon integroitu tietotilinpäätös on julkaistu osana vuosikertomuskokonaisuutta jo kolmannen kerran ja kattavampana kuin aiemmin. Raportti kuvaa, miten dataa hyödynnetään K-ryhmän liiketoiminnassa vastuullisesti ja arvoa luoden. ”Läpinäkyvä ja ymmärrettävä viestintä datasta ja siihen perustuvasta arvonluonnista palvelee kaikkia sidosryhmiä”, Keskon vastuullisuus- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Riikka Joukio sanoo. Functos on toiminut Keskon tietotilinpäätöksen tuottamisessa kumppanina.

OP Ryhmä ja Kesko raportoivat ensimmäisinä datan hyödyntämisestä ja arvosta6.6.2023 09:27:00 EEST | Tiedote

Datan ja erityisesti tekoälyn käytön yleistyminen yritysten tuotteissa ja palveluissa nostavat esiin tärkeän kysymyksen datan arvosta ja vastuullisuudesta. Samalla sen pitäisi herättää myös kiinnostus digitaalisissa palveluissa ja verkottuneista laitteista kerättävän datan arvosta yhtiöille ja niiden sidosryhmille. ”Datan keräämiseen ja hyödyntämiseen liittyy mahdollisuuksia parantaa nykyistä toimintaa sekä luoda uutta liiketoimintaa, mutta myös riskejä ja kustannuksia. Sääntely ei vielä yllä dataan liittyvään liiketoiminnalliseen tai vastuullisuusraportointiin, mutta edelläkävijät ovat jo liikkeellä ja saavat siitä strategista etumatkaa”, sanoo integroiduista tietotilinpäätöksistä vastaava partneri Mikko Merisaari Functosista.