Selvitys: Itäradan linjausvaihtoehdot avaavat raiteet suurnopeusjunille
Itäradan pääsuuntaselvityksessä löydettiin useita linjausvaihtoehtoja, jotka täyttävät 300 kilometrin tuntinopeudelle asetetut vaatimukset. Suurnopeusjunille soveltuva kaksiraiteinen Itärata on suunnitteilla välille Lentorata–Porvoo–Kouvola.
Toteutuessaan Itärata liittäisi Porvoon raideliikenteen piiriin ja nopeuttaisi matka-aikoja itäiseen Suomeen. Itäradan vaikutusalueella asuu noin kaksi miljoonaa suomalaista.
”Suomen mittakaavassa Itärata on suurimpia väylähankkeita ja sen merkitys itäiselle Suomelle on elintärkeä. Raideliikennettä suunnitellaan sadan vuoden strategisena investointina ja suunnittelu vie helposti vuosikymmenen. Kun rata toimii ja täyttää liikkumisen tarpeet, kukaan ei kaipaa menneisyyteen”, Itärata Oy:n toimitusjohtaja Petteri Portaankorva toteaa.
Pääsuuntaselvityksessä Itärataa on tarkasteltu mahdollistavana ratana, jolloin rataverkkoa voidaan laajentaa lähijunaliikenteen ja sen vaatimien seisakkeiden ja muiden rataosuuksien liittämiseksi joustavasti Itärataan. Selvityksessä tarkasteltiin erityisesti Porvoon ympäristöä ja uuden aseman sijaintia kolmen eri vaihtoehdon kautta. Asemien suunnittelun lähtökohtana on Porvoon kaupungin ja Uudenmaan liiton vuonna 2023 julkaistussa selvityksessä esitetyt asemasijainnit.
”Porvooseen suunnitellaan henkilöliikenteen asema. Asemavaihtoehdoista kaksi sijoittuu keskustan alle tunneliin ja yksi maan päälle Kuninkaanportissa”, Itäradan suunnittelujohtaja Minna Weurlander kertoo.
Useita eri vaihtoehtoja
Työn aikana laadittiin useita eri ratalinjausvaihtoehtoja, joita tarkasteltiin osuuksilla: Lentoradasta erkaneminen (Lentorata–Paippistentie), Paippistentie–Porvoo, Porvoo–Koskenkylä, Koskenkylä–Elimäki, Elimäki–Koria.
Ratalinjauksien vaihtoehdot suunniteltiin nopeustasolle 300 km/h huomioiden muun muassa linjauksien tekninen toteutettavuus, kaavoitus, maankäyttö sekä luonnonympäristö ja maisema.
”Esimerkiksi Koskenkylän kohdalla, Lapinjärvi–Myrskylä-linjalla, on kaksi toistaiseksi tasaveroista linjausvaihtoehtoa, joiden osalta valinta tehdään ympäristövaikutusten arviointimenettelyn perusteella vuoden 2025 lopulla”, Weurlander toteaa.
Pääsuuntaselvityksen aikana tunnistettiin lisätutkimuksia vaativia kohteita, joita selvitetään tarkemmin helmikuussa alkavassa ympäristövaikutusten arviointimenettelyssä (YVA).
Vaikutukset matka-aikaan ulottuvat Savon ja Karjalan ratoihin
Itärata suunnitellaan ensisijaisesti nopeaksi henkilöliikenneradaksi. Itärata lyhentäisi nykyisellä junakalustolla matka-aikaa Helsingistä Kouvolaan viidenneksellä. Porvoon ja Helsingin välinen matka-aika lyhentyisi noin puoleen tuntiin bussin korvautuessa junalla.
Kouvolassa rata haarautuu nykyisiin Savon ja Karjalan ratoihin – tavoitteena on kolmen tunnin matkustusaika Helsingistä Kuopioon ja Joensuuhun.
Itäradan linjausvaihtoehtojen kustannusarviot pääsuuntaselvityksen mukaan ovat 1,6–3,0 miljardia euroa. Merkittävin kustannuksiin vaikuttava tekijä on tunneleiden kokonaispituus. Edullisin vaihtoehto ei sisällä maanalaista asemaa Keravalle eikä Porvooseen, kalleimmassa vaihtoehdossa Porvooseen rakennettaisiin maanalainen asema ja Keravalle asemavaraus.
Luontoarvot vaativat jatkoselvityksiä
Ympäristöolosuhteet Itäradan ratalinjauksella vaihtelevat suuresti. Rata kulkee paikoin tiiviisti rakennetussa kaupunkiympäristössä, paikoin jokien yli, metsässä tai pellolla. Suunnittelualue on osin kaavoittamatonta ja vaatii siten tarkempia selvityksiä.
”Olemme tehneet tiivistä yhteistyötä kuntien ja muiden sidosryhmien kanssa pääsuuntaselvityksen aikana ja saaneet paljon arvokasta tietoa. Samalla olemme tunnistaneet asioita, jotka vaativat jatkoselvityksiä helmikuussa käynnistyvän ympäristövaikutusten arvioinnin yhteydessä”, Weurlander toteaa.
Suunnitteluvaihe kestää 2030-luvun taitteeseen, ja radan toteutuessa liikennöinti Itäradalla voisi alkaa 2030-luvun lopulla.
Pääsuuntaselvityksen toteutti Itäradan kumppanina Ramboll Finland Oy.
Liitteet:
Itäradan pääsuuntaselvitys (pdf)
Itäradan pääsuuntaselvitys, tiivistelmä (pdf)
Itäradan suunnittelukatsaus (pdf)
Lisätiedot:
Minna Weurlander, suunnittelujohtaja, Itärata Oy, minna.weurlander@itarata.fi, p. 040 530 3496
Yhteyshenkilöt
Katri ParikkaviestintäpäällikköItärata Oy
Puh:044 275 3028katri.parikka@itarata.fiKuvat
Liitteet
Itärata Oy
Itärata Oy:n tehtävänä on suunnitella nopea raideyhteys Lentoradalta Porvoon kautta Kouvolaan sekä mahdollistaa nykyistä suoremmat ja nopeammat yhteydet itäiseen Suomeen. Itärata palvelee noin kahta miljoonaa asukasta seitsemän maakunnan alueella. Itärata Oy:n omistavat Suomen valtio (51 %) edustajanaan liikenne- ja viestintäministeriö sekä 24 kuntaa tai kaupunkia. Euroopan komissio on esittänyt Itärataa osaksi Euroopan laajuista TEN-T ydinverkkoa. Lisätietoa: www.itarata.fi
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Itärata Oy
Östbanans MKB-process framskrider till nästa skede27.11.2024 10:15:48 EET | Pressmeddelande
Programfasen för förfarandet vid miljökonsekvensbedömning av Östbanan (MKB) håller på att avslutas. I nästa skede ger NTM-centralen i Nyland, i egenskap av kontaktmyndighet, ett utlåtande om programmet. I utlåtandet ingår också åsikter från allmänheten och utlåtanden som begärts av olika myndigheter. Turnén med informationstillfällen för allmänheten som ordnades under hösten visade sig vara en viktig del av programfasen.
Itäradan YVA-prosessi etenee seuraavaan vaiheeseen27.11.2024 10:15:48 EET | Tiedote
Itäradan ympäristövaikutusten arviointimenettelyn (YVA) ohjelmavaihe on päättymässä. Seuraavassa vaiheessa yhteysviranomaisena toimiva Uudenmaan ELY-keskus antaa ohjelmasta lausunnon, jossa on huomioitu myös yleisöltä saadut mielipiteet ja eri viranomaisilta pyydetyt lausunnot. Syksyn aikana järjestetty yleisötilaisuuksien kiertue osoittautui tärkeäksi osaksi ohjelmavaihetta.
Utredning av Östbanan: Finlands spårvidd ska granskas som en del av det europeiska trafiksystemet9.10.2024 08:30:00 EEST | Pressmeddelande
Enligt utredningen av Östbanan är det motiverat att ta i bruk den europeiska spårvidden på Östbanan, om man samtidigt främjar en planmässig utvidgning av spårvidden i Finland och strävar efter att förbättra de internationella trafikförbindelserna.
Itäradan selvitys: Suomen raideleveyttä tarkasteltava osana Euroopan liikennejärjestelmää9.10.2024 08:30:00 EEST | Tiedote
Itäradan selvityksen mukaan eurooppalaisen raideleveyden käyttöönotto Itäradalla on perusteltua, jos samalla edistetään suunnitelmallista raideleveyden laajentamista Suomessa ja tavoitellaan kansainvälisten liikenneyhteyksien parantamista.
Utredning av Östbanan: Närtåg till Borgå centrum – de effektivaste förbindelserna via Kervo och Nickby24.9.2024 14:15:52 EEST | Pressmeddelande
I närtågsutredningen av Östbanan granskades fyra stationsalternativ i Borgå, mellanstationer i Kervo och Nickby samt fortsatt närtågstrafik till Lovisa. Utredningen genomfördes som en del av miljökonsekvensbedömningen och den preliminära generalplanen för Östbanan. Med tanke på helheten verkar den mest kostnadseffektiva lösningen vara att alla tåg stannar i Kungsporten och att sträckningen fortsätter till Kalevagatan i Borgå, eller att ett underjordiskt stickspår byggs från Kungsporten till Borgå centrum. Östbanan möjliggör närtågstrafik mellan Helsingfors och Borgå.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme