Liikunnalla on merkittäviä myönteisiä vaikutuksia syöpää sairastaessa

Maailman syöpäpäivää vietetään sunnuntaina 4.2. ympäri maailmaa. Syöpäjärjestöt haluaa tuoda esiin liikunnan merkityksen syöpähoitojen tukena ja elämänlaadun parantajana.

Liikunnalla on paljon myönteisiä vaikutuksia paitsi sairauden ennaltaehkäisyssä myös syöpää sairastaessa.

-  Liikunnan on todettu parantavan esim. syöpään sairastuneiden toimintakykyä ja elämänlaatua sekä vähentävän uupumusta, mikä on yleinen hoitojen aiheuttama haitta, kertoo ylilääkäri Heidi Penttinen Pirkanmaan Syöpäyhdistyksestä.

On tärkeää, että jokainen sairastunut löytää itselleen mieluisan ja omiin voimavaroihin sopivan tavan liikkua. Pienikin liikuntahetki on arvokas, ja voi tuoda hyvinvointia myös vaikeina hetkinä.

Liikunnalla on useita hyötyjä sairastuneelle

Sopiva määrä liikuntaa auttaa syöpään sairastunutta toipumaan hoidoista ja voimaan paremmin. Liikkuminen vähentää syöpähoitojen haittoja, hoitoihin liittyvää väsymystä sekä parantaa fyysistä kuntoa ja elämänlaatua. Uuden tutkimustiedon mukaan liikunta saattaa vaikuttaa myönteisesti jopa syöpähoitojen tehoon.

- Tutkimuksissa liikunnan on nähty parantavan elinajan ennustetta rinta-, eturauhas- ja suolistosyövässä. Todennäköisesti vaikutus muissa syövissä on sama, mutta näistä suurista tautiryhmistä on eniten tutkimuksia, Heidi Penttinen taustoittaa.

Liikunnalla on tunnetusti vaikutusta mielialaan. Liikunta lisää endorfiinien eritystä, mikä lievittää kipua ja parantaa mielialaa. Myös liikunnan harrastamiseen liittyvä yhdessäolo läheisten kanssa voi olla piristävää.

Syöpähoidoille on tyypillistä lihasvoiman heikentyminen. Tätä voidaan ehkäistä lihaskuntoharjoittelun avulla. Jo pienikin päivittäinen liikkuminen auttaa ylläpitämään lihasvoimaa.

Sairastuneen on tärkeä löytää oma tapa liikkua

Sairastaessa toimintakykyyn sopivan liikuntamuodon löytäminen voi olla vaikeaa. Helpointa on usein jatkaa entistä liikuntaharrastusta, sellaisella tavalla, joka on mahdollista myös sairastaessa.

Syöpäjärjestöjen psykososiaalisen tuen päällikkö Katja Tähkä painottaa, että on tärkeää löytää itselleen mieluisa tapa liikkua.

- Kannattaa miettiä, mitkä asiat tuottavat itselle mielihyvää ja etsiä sitä kautta mieluisa liikuntaharrastus, ehkä lähteä kokeilemaan jotakin, mistä on aina haaveillut. Toisia motivoi yhdessä tekeminen. Toiset taas kaipaavat omaa rauhaa ja tilaa omille ajatuksille puistossa, rannalla tai metsikössä.

Syöpäjärjestöt tarjoaa maksutonta etäliikuntaa niin sairastuneille kuin läheisille.  Voit tutustua tarjontaan osoitteessa  https://kaikkisyovasta.fi/palvelut/etaliikunta/

Lisäksi voit kääntyä alueellisten Syöpäyhdistysten ja valtakunnallisten potilasjärjestöjen  puoleen, ja kysyä heidän tarjoamista palveluista ja kursseista. Yhteystiedot löydät osoitteesta https://www.syopajarjestot.fi/jarjesto/jasenjarjestot/

Lisätietoa:
Heidi Penttinen, ylilääkäri, heidi.penttinen@pirsy.fi,  03 2499 200
Katja Tähkä, psykososiaalisen tuen päällikkö, katja.tahka@cancer.fi, 050 304 6946