Paperityöväen Työttömyyskassa sulautumassa A-kassaan

Paperityöväen Työttömyyskassa on sulautumassa Avoimeen työttömyyskassaan ensi vuoden alussa. Päätökset sulautumisesta tehdään tämän kevään aikana. Paperityöväen Työttömyyskassan ylimääräinen edustajiston kokous päättää sulautumisesta 16.5.2024 ja A-kassan kokous 30.5.2024.

A-kassan flyer
Paperityöväen Työttömyyskassa on sulautumassa A-kassaan A-kassa/Kusti Manninen

Sulautumisen on määrä tapahtua 1.1.2025 alkaen. A-kassa on tällä hetkellä yli 243 515 jäsenellään Suomen kolmanneksi suurin työttömyyskassa. Sulautumisen myötä A-kassaan siirtyy 12 714 jäsentä. Jäsenmäärät ovat vuoden 2023 viimeisen päivän tilannetieto.

Mahdollinen sulautuminen ei edellytä Paperityöväen Työttömyyskassan jäseniltä mitään toimenpiteitä, eikä jäsenten työttömyysturvaan tai etuuksien maksatukseen tule sen takia muutoksia. Sulautumisen toteutuessa jäsenyys siirtyy automaattisesti ilman katkoksia A-kassan jäsenyydeksi ensi vuoden alusta lähtien. Sulautuminen ei vaikuta A-kassan nykyisiin jäseniin.

A-kassa on yleinen ja kaikille palkansaajille avoin monialainen työttömyyskassa, joka hoitaa jäsentensä ansiosidonnaisten työttömyysetuuksien maksamisen. A-kassan kanssa tekee yhteistyötä yksitoista ammattiliittoa: Teollisuusliitto, Rakennusliitto, Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT, Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU, Suomen Merimies-Unioni SMU, Teatteri- ja mediatyöntekijöiden liitto Teme, Journalistiliitto, Näyttelijäliitto, Muusikkojen liitto, Ay-toimihenkilöt sekä Suomen Elintarviketyöläisten liitto SEL.

Irene NiskanenKassanjohtaja, Avoin työttömyyskassa A-kassa

Puh:040 860 1637

Päivi ÄijäläKassanjohtaja, Paperityöväen Työttömyyskassa

Puh:040 632 1069

A-kassan flyer
Paperityöväen Työttömyyskassa on sulautumassa A-kassaan

Avoin työttömyyskassa A-kassa on kaikille palkansaajille avoin työttömyyskassa. A-kassa on yksi Suomen suurimmista työttömyyskassoista.

Työttömyyskassan tehtävänä on turvata jäsentensä ansioturva työttömyyden tai lomautuksen yllättäessä. Kassa maksaa myös muita etuuksia, kuten liikkuvuusavustusta ja muutosturvarahaa.

Teemme yhteistyötä useiden ammattiliittojen kanssa. Olemme monialainen työttömyysturvan asiantuntija.

Keskustoimistomme sijaitsee Helsingin Hakaniemessä.

Kesäkuussa lomautettujen määrä putosi huomattavasti3.7.2024 08:12:02 EEST | Tiedote

Kesäkuun puolivälissä ansiopäivärahaa saaneiden määrä laski Avoimessa työttömyyskassassa A-kassassa yli 20 prosenttia toukokuun puoliväliin verrattuna, ja tämä ero pysyi kuukauden loppuun asti. Kesäkuussa 22 561 jäsentä, eli 9,3 prosenttia jäsenistä, sai ansiopäivärahaa. Lomautusajan päivärahaa saavien osuus oli toukokuuhun asti yli 40 prosenttia, mutta kesäkuun loppuun mennessä osuus putosi 32,5 prosenttiin.

Ansiopäivärahaa saaneiden määrä laski odotetusti17.6.2024 07:38:02 EEST | Tiedote

Kesäkuun puoliväliin menneessä ansiopäivärahaa saaneiden määrä oli yli 20 prosenttia vähemmän kuin toukokuussa vastaavana ajankohtana. Tästä määrästä 30 prosenttia sai lomautusajan päivärahaa. Toukokuussa kuun puolivälissä lomautettujen osuus oli 19 prosenttia, mutta kohosi kuitenkin 40 prosenttiin kuun loppuun mennessä. Ansiopäivärahan hakijamäärät ovat laskeneet tyypillisesti Avoimessa työttömyyskassassa kesäkuukausina.