Olympiapurjehdus: Valtteri Uusitalo paras suomalainen miesten jollan MM-kisoissa

Jack Fletcher - ILCA 2024 Adelaide

ILCA 7 -luokan MM-kisat päättyivät tänään keskiviikkona Adelaidessa. Suomalaisista parhaiten sijoittui Valtteri Uusitalo, joka saavutti parhaalla MM-tuloksellaan 19. sijan. Kaarle Tapper oli 32. ja Nooa Laukkanen 59. Australiassa kilpailtu MM-regatta tarjosi monipuoliset olosuhteet, etenkin päätöspäivinä, jolloin urheilijoiden fyysinen suorituskyky ja kestävyys olivat koetuksella.

- Tähän suoritukseen on oltava tyytyväinen, vaikka kisa tuottikin omat haasteensa. Kova työnteko näyttää tuottavan tulosta, mistä olen iloinen. Tästä on hyvä jatkaa kohti EM-kilpailuita, jonne lähden jahtaamaan sijoitusta kymmenen parhaan joukossa, Valtteri Uusitalo sanoo.

Suomen olympiaedustajaksi valittu Kaarle Tapper jäi odotuksistaan MM-kilpailuissa. Tapper on pettynyt suoritukseensa ja ilmaisee tunteensa kisan jälkeen suorasanaisesti:

- Meni päin persettä, Kaarle Tapper tiivistää.

ILCA 6- ja 7 -luokkien EM-kilpailut käydään Ateenassa kahden viikon päästä. Maajoukkueesta EM-kisoihin osallistuvat Valtteri Uusitalo ja Otto Dahlberg.

Julkaisuvapaita kuvia löytyy maajoukkueen kuvapankista.

MM-kisojen kokonaistulokset ja pressikuvat löytyy tästä.

25.-31.1. ILCA 7 MM, Adelaide, Australia
29.1.-3.2. iQFoil MM, Lanzarote, Espanja (olympiakarsinta)
16.-23.2. ILCA 6 & ILCA 7 EM, Ateena, Kreikka
4.-10.3. 49er ja 49erFX MM, Lanzarote, Espanja
15.-23.3. Formula Kite EM, Murcia, Espanja
29.3.-6.4. Palman maailmancup, Palma, Mallorca
20.-27.4. Last Chance, Hyères (olympiakarsinta)

Suomen Purjehdus ja Veneily ry (SPV) on suomalaisten pursi- ja veneilyseurojen etujärjestö. Se edistää, ohjaa ja valvoo suomalaista purjehdusta ja veneilyä. Liittoon kuuluu yli 300 jäsenseuraa ja noin 40 luokkaliittoa. Harrastajia seuroissa on noin 64 000.

Liiton tehtävänä on tukea toiminnallaan veneily- ja pursiseuroja sekä luokkaliittoja. Lisäksi SPV edistää veneilyturvallisuutta ja ympäristöasioita, sekä on vahvasti mukana erilaisissa edunvalvontatehtävissä, niin kansallisesti kuin kansainvälisestikin. SPV panostaa laadukkaaseen valmennusosaamiseen ja tukee urheilijoita kansainväliseen menestykseen.