Villa Gyllenberg

PÅMINNELSE: Inbjudan till pressvisning den 13 februari: Schjerfbeck och mode står i centrum på Villa Gyllenbergs vårutställning

Dela

På Villa Gyllenbergs vårutställning kombineras klädprakt från förr med verk av Helene Schjerfbeck och hennes samtida. Schjerfbeck & mode – konst och dräkthistoria 1880–1950 är en av de första utställningarna som presenterar historiska dräkter och målarkonst sida vid sida i Finland. Utställningen visas 14.2–9.6.2024. 

Pressvisningen arrangeras i Villa Gyllenberg tisdagen den 13 februari kl. 11.
Anmälningar per e-post till publik- och programansvariga Siiri Oinonen: siiri.oinonen@gyllenbergs.fi

Helene Schjerfbeck: Elegant dam (Dora), ca 1928, olja på duk, 37,5 x 38,5 cm, Villa Gyllenberg / Signe och Ane Gyllenbergs stiftelse. Foto: Matias Uusikylä / Signe och Ane Gyllenbergs stiftelse.
Helene Schjerfbeck: Elegant dam (Dora), ca 1928, olja på duk, 37,5 x 38,5 cm, Villa Gyllenberg / Signe och Ane Gyllenbergs stiftelse. Foto: Matias Uusikylä / Signe och Ane Gyllenbergs stiftelse.

Schjerfbeck och mode

Helene Schjerfbeck (1862–1946) älskade såväl målarkonst som mode, och i hennes porträtt är modellens klädsel en viktig del av verket. Det moderna modets födelse sammanföll med Helene Schjerfbecks karriär från 1870- till 1940-talet.

Schjerfbeck var speciellt intresserad av kläder i fransk stil, och hon fick inspiration till sina målningar även från franska modemagasin. Modebildernas kyligt eleganta kvinnor med sina långa halsar och rödmålade läppar smälte in i bilden av den moderna kvinnlighet som avspeglas i konstverken. Schjerfbecks intresse för kläder framgår också ur hennes brev till kusindottern Dora Estlander, som stod modell för verket Elegant dam (Dora) (ca 1928). Breven från 1922–1945 ägs numera av Signe och Ane Gyllenbergs stiftelse, och forskningen inför denna utställning bygger delvis på detta källmaterial.

” Vi vill lyfta fram den konst- och modeintresserade sidan hos både Helene Schjerfbeck och många andra finländska konstnärer. Modet, som ofta har betraktats som ytligt och övergående, har i allmänhet setts som en motsats till konsten, som upplevs som högstämd och tidlös. Modernt mode och modern konst är emellertid sammanflätade på många sätt. Schjerfbecks verk och korrespondens illustrerar detta på ett utmärkt sätt”, berättar Villa Gyllenbergs intendent Lotta Nylund.

Historisk klädprakt

Klädseln har spelat en speciellt central roll särskilt inom porträttkonsten, och på denna utställning presenteras verk i anslutning till mode och kostymhistoria av över tjugo finländska konstnärer vid sidan av Schjerfbecks verk. Exempelvis Albert Edelfelt (1854–1905) och Gunnar Berndtson (1854–1895) inspirerades av modevärlden, och i deras verk är dräkter och textilier centrala för att skapa atmosfär och intryck.

På utställningen presenteras förutom bildkonst även ett trettiotal dräkter från den aktuella perioden, från fritidsdräkter till glamorösa aftonklänningar. Utställningen belyser också kostymtillverkningens och ateljémodets historia.

"Vi vill att besökarna ska se dräkter från förr och lära sig mer om modets kulturhistoria. Kläderna kommunicerar bärarens identitet och sociala status, och dräkthistoria hjälper oss att tolka konstverk och de människor som avbildas", konstaterar Nylund.

På utställningen får vi också se en tolkning av dräkten i Schjerfbecks målning Mörk dam (1929). Sömmerskan-kläddesignern Irma Romero, som har specialiserat sig på vintagemode, har använt tidsenliga material och tekniker för att skapa en dräkt som andas japonism och Coco Chanel-stil.

”Dräkten levandegör på ett unikt sätt Schjerfbecks verk som målades för 100 år sedan, och ger allmänheten en tolkning av det plagg som inspirerade konstnären", säger Nylund.

Urbant liv och fritidsaktiviteter

Många konstnärer inspirerades av mode och använde det för att skildra det moderna livet. Urbaniseringen och vitaliströrelsen, som betonade hälsa och vitalitet, formade levnadsmönstret. Det förändrade modet gjorde det möjligt för kvinnor att leva ett friare och mer aktivt liv. Korsetternas och turnyrernas försvinnande förändrade möjligheterna till sport- och utomhusaktiviteter totalt. Inställningen till makeup blev mer tillåtande på 1920-talet, och hårmodet förnyades genom polkafrisyren. Modebutikernas och varuhusens kataloger, skyltfönster, modemagasin och reklam gav upphov till en ny visuell kultur som även återspeglades i konsten.

”För Schjerfbeck framstod den moderna människan som ytlig och distanserad men konstnärligt fascinerande. De ansikten som avbildas i porträtten som ser ut som masker och påminner om modebilder, men de för också tankarna till verk av moderna mästare som Pablo Picasso och Piet Mondrian”, berättar Marja Lahelma, en av utställningens kuratorer.

Utställningen fokuserar på dammode, eftersom förändringarna i herrmodet mellan 1880-talet och 1950-talet var relativt små, och bildmaterialet relaterat till herrmode är begränsat. De porträtt av män som ingår i utställningen visualiserar emellertid på ett intressant sätt den moderna, urbana maskuliniteten. I flera verk, bl.a. i Väinö Kunnas (1896–1929) porträtt av Olavi Paavolainen (1928) finns drag av prålig dandyism. Jalmari Ruokokoski (1886–1936) och Tyko Sallinen (1879–1955), som har uppfattats som bohemer, valde å andra sidan att avbilda sig själva som välvårdade herremän. Genom porträtt och självporträtt lyfte konstnärerna fram den moderna världens estetik och seder.

Utställningen visar 35 dräkter, 20 verk av Schjerfbeck samt över 40 verk av andra finländska konstnärer. På utställningen visas verk av följande konstnärer: Hugo Backmansson, Gunnar Berndtson, Väinö Blomstedt, Yngve Bäck, Birger Carlstedt, Marcus Collin, Albert Edelfelt, Ragnar Ekelund, Akseli Gallen-Kallela, Olga Gummerus-Ehrström, Axel Haartman, Greta Hällfors-Sipilä, Eero Järnefelt, Erkki Koponen, Väinö Kunnas, Vilho Lampi, Yrjö Ollila, Jalmari Ruokokoski, Tyko Sallinen, Santeri Salokivi, Helene Schjerfbeck, Hugo Simberg, Venny Soldan-Brofeldt, Ilmari Vuori, Dora Wahlroos, Matti Warén, Torsten Wasastjerna och Maria Wiik.

Utställningens kuratorer är konsthistoriker Marja Lahelma, modehistoriker Katri Pyysalo och Villa Gyllenbergs intendent Lotta Nylund.

Utställningen åtföljs av en rikt illustrerad bok på finska och svenska som behandlar utställningens tema (Kustannusosakyhtiö Parvs). Utöver kuratorernas och Irma Romeros artiklar ingår även artiklar av Ritva Koskennurmi-Sivonen, modeforskare och docent i slöjdvetenskap, samt av Schjerfbeckspecialisten Sue Cedercreutz-Suhonen. Utställningen utgör en del av Signe och Ane Gyllenbergs stiftelses 75-årsjubileum.

Kontaktuppgifter och intervjuförfrågningar:

Lotta Nylund, intendent, lotta.nylund@gyllenbergs.fi, 040 576 1753

Siiri Oinonen, publik- och programansvarig, siiri.oinonen@gyllenbergs.fi, 040 825 4763 (bilder)

Utställningens kurator Marja Lahelma, marja.lahelma@helsinki.fi

Utställningens kurator Katri Pyysalo, katri.pyysalo@tampere.fi

Utökade öppethållningstider under utställningstiden

Ons, tor 12–17
Lör, sön, 11–17 

Guidebokningar
villa@gyllenbergs.fi

 

Adress

Granöstigen 11
00340 Helsingfors

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Helene Schjerfbeck: Elegant dam (Dora), ca 1928, olja på duk, 37,5 x 38,5 cm, Villa Gyllenberg / Signe och Ane Gyllenbergs stiftelse. Foto: Matias Uusikylä / Signe och Ane Gyllenbergs stiftelse.
Helene Schjerfbeck: Elegant dam (Dora), ca 1928, olja på duk, 37,5 x 38,5 cm, Villa Gyllenberg / Signe och Ane Gyllenbergs stiftelse. Foto: Matias Uusikylä / Signe och Ane Gyllenbergs stiftelse.
Ladda ned bild
Helene Schjerfbeck: Flickprofil, 1928, blyerts, kol och gouache på papper, 36 x 29 cm, Reitz samlingar. Foto: Matias Uusikylä / Reitz samlingar.
Helene Schjerfbeck: Flickprofil, 1928, blyerts, kol och gouache på papper, 36 x 29 cm, Reitz samlingar. Foto: Matias Uusikylä / Reitz samlingar.
Ladda ned bild
Olga Gummerus-Ehrström: Skiss till Haus Molchows glasmålningar (mittersta delen), ca 1906, olja på papper, 112 x 60 cm, Gösta Serlachius konststiftelse, Mänttä. Foto: Sampo Linkoneva / Gösta Serlachius konststiftelse.
Olga Gummerus-Ehrström: Skiss till Haus Molchows glasmålningar (mittersta delen), ca 1906, olja på papper, 112 x 60 cm, Gösta Serlachius konststiftelse, Mänttä. Foto: Sampo Linkoneva / Gösta Serlachius konststiftelse.
Ladda ned bild
Helene Schjerfbeck: Flicka från Eydtkuhnen II, 1927, olja på duk, 70 x 54,5 cm, Yrjö och Nanny Kaunistos samling, Finlands Nationalgalleri / Konstmuseet Ateneum. Foto: Jenni Nurminen / Finlands Nationalgalleri.
Helene Schjerfbeck: Flicka från Eydtkuhnen II, 1927, olja på duk, 70 x 54,5 cm, Yrjö och Nanny Kaunistos samling, Finlands Nationalgalleri / Konstmuseet Ateneum. Foto: Jenni Nurminen / Finlands Nationalgalleri.
Ladda ned bild
Gunnar Berndtson: Vid toaletten, 1889, olja på trä, 27,5 x 20,5 cm, Hovings samling, Finlands nationalgalleri / Konstmuseet Ateneum. Foto: Hannu Aaltonen / Finlands Nationalgalleri.
Gunnar Berndtson: Vid toaletten, 1889, olja på trä, 27,5 x 20,5 cm, Hovings samling, Finlands nationalgalleri / Konstmuseet Ateneum. Foto: Hannu Aaltonen / Finlands Nationalgalleri.
Ladda ned bild
Väinö Kunnas: Olavi Paavolainen, 1928, olja på duk, 125 x 85,5 cm, WSOY litteraturstiftelse. Foto: Katri Lehtola / WSOY litteraturstiftelse.
Väinö Kunnas: Olavi Paavolainen, 1928, olja på duk, 125 x 85,5 cm, WSOY litteraturstiftelse. Foto: Katri Lehtola / WSOY litteraturstiftelse.
Ladda ned bild
Promenaddräkt, 1890-tal, Tammerfors historiska museer.  Denna amerikanska fritidsdress från 1890-talet har en timglasformad silhuett, fårbogsärmar och med korsett insnörd midja. Dräktens kjol som är gjord av tjockt siden är kortare än vanligt har förstärkt fåll. Dräkten har eventuellt också använts för cykling.  Foto: Reetta Lepistö / Tammerfors historiska museer.
Promenaddräkt, 1890-tal, Tammerfors historiska museer. Denna amerikanska fritidsdress från 1890-talet har en timglasformad silhuett, fårbogsärmar och med korsett insnörd midja. Dräktens kjol som är gjord av tjockt siden är kortare än vanligt har förstärkt fåll. Dräkten har eventuellt också använts för cykling. Foto: Reetta Lepistö / Tammerfors historiska museer.
Ladda ned bild
Aftonklänning, 1911–1914, Tammerfors historiska museer. Pärldekorerad aftonklänning med raka linjer från 1911–1914. Sidenklänningens liv är försett med vackert glaspärlebroderi. Kjolens volanger ger ett lätt intryck och bältet framhäver den något förhöjda midjan.  Foto: Reetta Lepistö
Aftonklänning, 1911–1914, Tammerfors historiska museer. Pärldekorerad aftonklänning med raka linjer från 1911–1914. Sidenklänningens liv är försett med vackert glaspärlebroderi. Kjolens volanger ger ett lätt intryck och bältet framhäver den något förhöjda midjan. Foto: Reetta Lepistö
Ladda ned bild
Greta Hällfors-Sipilä: Pannlugg (Elli Sipilä), 1920, olja på duk, 45,5 x 31,5 c, Finlands Nationalgalleri / Konstmuseet Ateneum. Foto: Hannu Pakarinen / Finlands Nationalgalleri.
Greta Hällfors-Sipilä: Pannlugg (Elli Sipilä), 1920, olja på duk, 45,5 x 31,5 c, Finlands Nationalgalleri / Konstmuseet Ateneum. Foto: Hannu Pakarinen / Finlands Nationalgalleri.
Ladda ned bild
Akseli Gallen-Kallela: Efter operamaskeraden, 1888, olja på pannå, 27 x 21,5 cm, privatsamling. Foto: Matias Uusikylä.
Akseli Gallen-Kallela: Efter operamaskeraden, 1888, olja på pannå, 27 x 21,5 cm, privatsamling. Foto: Matias Uusikylä.
Ladda ned bild

Länkar

Villa Gyllenberg

Konst-  och hemmuseet Villa Gyllenberg upprätthålls av Signe och Ane Gyllenbergs stiftelse och befinner sig på Granö i västra Helsingfors. Aktuell info om öppethållning, biljetter samt utställningar och evenemang hittar du på museets hemsida. 

Andra språk

Följ Villa Gyllenberg

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Villa Gyllenberg

Nya verk av Jarmo Mäkilä på Villa Gyllenberg hösten 202427.8.2024 08:52:00 EEST | Tiedote

Villa Gyllenbergs höstutställning lyfter fram den ansedde samtidskonstnären Jarmo Mäkiläs senaste produktion. Mäkiläs realistiska målningar är själslandskap som befinner sig i ett mellanrum, på gränsen mellan det inre och det yttre. En del av de verk som visas har skapats för denna utställning och presenteras i dialog med verk från Gyllenbergs samling. Jagets utveckling samt minnenas och det undermedvetnas betydelse är centrala teman i dessa kontroversiella och känsloladdade verk. Utställningen Jarmo Mäkilä – Jag är många visas under tiden 23.10.2024–2.3.2025, kurator är författaren och konstnären Timo Valjakka. Päivi Kettunen är utställningsarkitekt.

Jarmo Mäkilän uutta tuotantoa esille Villa Gyllenbergiin syksyllä 202427.8.2024 08:52:00 EEST | Tiedote

Taidemuseo Villa Gyllenbergin syysnäyttely nostaa esiin arvostetun nykytaiteilijan Jarmo Mäkilän uutta tuotantoa. Mäkilän realistiset maalaukset ovat mielenmaisemia, jotka sijoittuvat välitiloihin, sisäisen ja ulkoisen rajamaille. Osa esille tulevista teoksista on valmistunut tätä näyttelyä varten ja esitetään vuoropuhelussa Gyllenbergin kokoelmateosten kanssa. Ristiriitaisia ja voimakkaita tunteita herättävien teosten keskeisinä teemoina on minuuden kehitys sekä muistojen ja alitajunnan merkitys. Näyttely Jarmo Mäkilä – Minä olen monta on esillä 23.10.2024.–2.3.2025. Näyttelyn kuraattori on taidekriitikko ja taiteilija Timo Valjakka. Näyttelyarkkitehti on Päivi Kettunen.

Villa Gyllenberg to exhibit new works by Jarmo Mäkilä in autumn 202427.8.2024 08:52:00 EEST | Press release

The Villa Gyllenberg Art Museum’s autumn exhibition presents new works by distinguished contemporary artist Jarmo Mäkilä. Mäkilä’s realistic paintings are mental landscapes occupying liminal spaces, on the borders between the inner and the outer. Some of the works have been prepared especially for this exhibition and are being presented in dialogue with art in the Gyllenberg Collection. The central themes of the works, which evoke conflicting and strong emotions, are the development of the self and the importance of memories and the subconscious. The exhibition Jarmo Mäkilä – I am a Multitude will run from 23 October 2024 to 2 March 2025. The curator of the exhibition is art critic and artist Timo Valjakka. The exhibition architect is Päivi Kettunen.

Rekordpublik på Villa Gyllenbergs utställning Schjerfbeck & mode – nya Schjerfbeckförvärv på sommarutställningen som öppnar den 26 juni10.6.2024 09:35:00 EEST | Tiedote

Villa Gyllenbergs utställning Schjerfbeck & mode – konst och dräkthistoria 1880–1950 som stängdes den 9 juni 2024 besöktes av över 41 000 personer. Det imponerande besökarantalet slog klart museets tidigare års- och utställningsrekord. Museet kommer härnäst att öppna utställningen I tiden. Samling Ane Gyllenberg, där också de tre nya verk som förvärvades av Signe och Ane Gyllenbergs stiftelse i maj 2024 kommer att visas.

Ennätysyleisö Villa Gyllenbergin Schjerfbeck & muoti -näyttelyssä – uusia Schjerfbeck -hankintoja esille 26.6. aukeavaan kesänäyttelyyn10.6.2024 09:35:00 EEST | Tiedote

Villa Gyllenbergin taidemuseon 9.6.2024 päättyneen Schjerfbeck & muoti – taidetta ja pukuhistoriaa 1880–1950 -näyttelyn näki yli 41 000 kävijää. Hurja yleisömäärä löi kirkkaasti museon aiemmat vuosittaiset ja näyttelykohtaiset ennätykset. Museossa avautuu seuraavaksi Ajan hengessä. Kokoelma Ane Gyllenberg -näyttely, johon tulee esille myös Signe ja Ane Gyllenbergin säätiön toukokuussa 2024 hankkimat kolme uutta teosta.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye