Editkilpailussa 2023 palkitaan aikakausmedia-alan parhaat tekijät ja toteutukset – tuomaristossa 44 alansa huippua!
Moninkertaisesti palkittu toimittaja, kuvajournalismin uranuurtaja, markkinointiguru, supersuosittu kirjailija ja 40 muuta huippuammattilaista. Editkilpailun vuoden 2023 kilpailuehdotuksia arvioi upea joukko journalismin, median ja markkinoinnin huippuosaajia. Tässä ovat tuomaristot!
Aikakausmedia-alan arvostetuimmassa kilpailussa palkitaan osaajia yhteensä 16 sarjassa. Editkilpailun toimituksellisten ja markkinoinnillisten sarjojen tuomaristoihin on tänä vuonna kutsuttu 44 oman alansa huippuosaajaa.
Joka vuosi vaihtuvien tuomaristojen lisäksi palkintoja jakavat kahdessa sarjassa Aikakausmedia ry ja suurimpien aikakausmediakustantajien mediamyynnin johtajista koostuva työryhmä.
Editkilpailun 2023 tuomaristot:
Vuoden yleisömedia:
Ville Blåfield, johtaja, Miltton ja ohjelmajohtaja, Helsingin Kirjamessut
Ville Pernaa, journalismin dosentti
Lasse Rantanen, visuaalinen journalisti, kuvittaja ja graafinen suunnittelija
Sonja Saarikoski, tietokirjailija, toimittaja, Long Play
Vuoden ammatti- ja järjestömedia sekä Vuoden asiakasmedia:
Maria Ahvenainen, päätoimittaja, Tehy-lehti
Kati Haapakoski, yrittäjä, Wise Words Agency
Petri Korhonen, vastaava päätoimittaja, Demokraatti
Vilma Luoma-aho, professori ja varadekaani, Jyväskylän yliopisto
Vuoden aikakausmediatoimittaja:
Juhani Karila, kirjailija
Satu Rämö, toimittaja, kirjailija, toimituspäällikkö, Viinilehti & Mandatum Magazine
Tuija Siltamäki, vapaa toimittaja
Annamari Typpö, toimittaja ja tuottaja, Lööppi-lehti
Vuoden valokuvaaja aikakausmediassa:
Joonas Brandt, valokuvaaja
Kaisu Kaplin, valokuvaaja ja kuvataiteilija, Kaplin Creative
Konsta Leppänen, valokuvaaja
Niina Uusitalo, visuaalisuuden tutkija, valokuvaaja, tutkijatohtori, Tampereen yliopisto
Vuoden uudistus aikakausmediassa:
Orna Ben Lulu, päätoimittaja, RARE Media
Elina Lappalainen, toimittaja, HS Visio
Mila Moisio, päätoimittaja, TAUKO Magazine
Silja Tenhunen, strategia-asiantuntija, Yle
Vuoden aikakausmediajuttu:
Kati Kelola, toimittaja, journalismin opettaja, Haaga-Helia
Maria Lassila-Merisalo, tutkija, kirjoittaja ja kouluttaja
Anna Tuominen, toimittaja, Suomen Luonto
Hannu Vanhanen, valokuvaaja, tietokirjailija
Vuoden lifestylejuttu:
Sanna Autio, tuottaja, Yhteishyvä Ruoka
Katariina Kaatrasalo, yrittäjä, stylisti, Reborn Productions
Titti Uotila, Culinary Creative, AD, Doof Creative
Merja Yeung, valokuvaaja, kustantaja
Vuoden ulkoasu aikakausmediassa, Vuoden aikakauslehtikansi (esituomaristo):
Tuomas Jääskeläinen, AD, Helsingin Sanomat
Satu Salmitie, AD, Viinilehti
Tuija Tarkiainen, AD ja yrittäjä, Studio Kiss
Anna Viertiö, toimitusjohtaja, BBO Creative
Vuoden video tai audio aikakausmediassa:
Kimmo Haapala, valo- ja videokuvaaja, Alma Talent
Pia-Maria Nickström, toimitusjohtaja, Briif, perustaja, Mimmit sijoittaa -media
Ville Seuri, vastaava tuottaja, Yle Kioski
Sini Silván, va. päätoimittaja, AKT-lehti, viestintäpäällikkö, AKT
Vuoden digi:
Christina Forsgård, viestintäkonsultti, Netprofile
Harri Junttila, päätoimittaja, Tekniikka&Talous, Mikrobitti ja Tivi
Sami Kuusela, sarjayrittäjä, toimittaja
Jesper Vuori, luova johtaja, Miltton
Vuoden aikakausmediakampanja & Vuoden aikakauslehtimainos:
Jani Halme, vapaa toimittaja, luova johtaja, ToinenPHD
Anssi Järvinen, yrittäjä
Riikka-Maria Lemminki, toimitusjohtaja, Marketing Finland
Sari Mikkonen-Mannila, toimitusjohtaja, Omnipress
Vuoden aikakausmediamainostaja:
Anne Eklund, myyntijohtaja, Alma Talent
Jaana Lindvall-Harki, kaupallinen johtaja, Fokus Media Finland
Sami Onkamo, yritysasiakkuuksien tiiminvetäjä, A-lehdet
Tomi Takanen, B2B-johtaja, Otavamedia
Päivi Vaittinen, Lifestyle Business Manager, Sanoma Media Finland
Erikois-Edit:
Erikois-Edit-sarjan voittajan valitsee Aikakausmedia ry.
Lue lisää tuomareista Aikakausmedian sivustolta
Aikakausmedian vuosittaisessa Editkilpailussa palkitaan aikakausmedia-alan parhaita osaajia ja toteutuksia toimituksellisissa ja markkinoinnillisissa sarjoissa. Kilpailun tarkoituksena on nostaa esiin alan monipuolisia onnistumisia ja kannustaa kehittämään entistä laadukkaampaa aikakausmediajournalismia ja -mainontaa sekä liiketoiminnallisia ratkaisuja. Kilpailu järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 2005.
Kilpailun aikataulu:
Helmi–maaliskuu 2024 | Tuomaristot valitsevat voittajat.
Maaliskuu 2024 | Yleisöäänestys käydään Vuoden aikakauslehtikannesta.
Huhtikuu 2024 | Shortlistat julkistetaan ja gaalaliput tulevat myyntiin.
Toukokuu 2024 | Edit-palkinnot jaetaan ja voittajat julkistetaan Editgaalassa 16.5.2024.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Outi Itävuomarkkinointi- ja tutkimuspäällikö
Puh:040 540 1820outi.itavuo@aikakausmedia.fiAnniina Nissinenviestinnän suunnittelija
Puh:050 304 2855anniina.nissinen@aikakausmedia.fiKuvat
Linkit
Aikakausmedia
Aikakausmedia ry valvoo aikakausmediakustantajien ja -julkaisijoiden etuja. Se kehittää ja tarjoaa työkaluja, joilla ala pystyy vastaamaan muuttuvan mediakentän kilpailuun. Kustantaja- ja julkaisijajäseniä on 230, ja ne julkaisevat yhteensä 450 painettua ja digitaalista aikakausmediaa Suomessa. Jäsenistössä ovat edustettuina yleisö-, ammatti- ja järjestömediat sekä asiakasmediat.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Aikakausmedia ry
Editkilpailun ilmoittautuminen on alkanut – tässä ovat vuoden 2024 sarjat!2.12.2024 08:50:00 EET | Tiedote
Aikakausmedia-alan tärkein kilpailu on täällä taas! Tänä vuonna Editkilpailussa on yhteensä 16 toimituksellista ja markkinoinnillista sarjaa, joihin ilmoittautuminen on nyt käynnissä.
Aikakausmedia loi oppaan ruoasta kirjoittaville journalisteille – "Vallan vahtikoiralle kuuluu myös ruokajournalismi"16.10.2024 13:31:58 EEST | Tiedote
Käytätkö termejä roskaruoka, höttöhiilari tai sokeripommi? Kutsutko vain epäterveelliseksi miellettyjä ruokia herkuiksi? Miten valitset ruokajuttuun asiantuntijan? Aikakausmedian opas kertoo, millaisia asioita ruoasta kirjoitettaessa kannattaa pohtia.
Kansallinen Mediatutkimus: Aikakauslehdistä peräti 73 prosenttia kasvoi digissä20.9.2024 14:18:34 EEST | Tiedote
Valtaosa aikakauslehdistä sai lisää lukijoita digitaalisissa kanavissaan, ja eniten kasvaneen Eevan viikkolukijamäärä kasvoi yli sadalla tuhannella. Aikakauslehtiä lukee kuukausittain printissä ja digissä 84 prosenttia suomalaisista.
Aikakausmedia jakaa ensimmäistä kertaa tutkimusapurahaa – jaossa 30 000 euroa alaa hyödyttäviin tutkimuksiin12.9.2024 07:30:00 EEST | Tiedote
Aikakausmedia jakaa 30 000 euroa alaa hyödyttäviin tutkimushankkeisiin. Tutkimus voi esimerkiksi tuoda uutta tietoa lukijoista, liiketoiminnasta, journalismista tai mainonnasta. Apurahaa voi hakea kuka tahansa. Hakuaika päättyy 22. marraskuuta.
Tiedote: Suomen kattavin mediatietopalvelu Mediakortit.fi uudistui – tarjolla entistä enemmän kaikille avointa tietoa5.6.2024 09:42:57 EEST | Tiedote
Aikakausmedian Mediakorttipalvelu tarjoaa tietoa suomalaisista aikakauslehdistä ja niiden lukijoista kattavasti ilman kirjautumista. Uudistuksen myötä tietoa on tarjolla entistä runsaammin ja sitä on helpompi käyttää.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme