Raide-Jokeri loi perustaa kaupunkiraideliikennehankkeiden ympäristötyölle
Ensimmäisenä merkittävänä pääkaupunkiseudun ratikkahankkeena Raide-Jokeri loi esimerkillään vahvaa perustaa ympäristövastuullisuustavoitteiden määrittelyyn ja toteuttamiseen.

Raide-Jokerissa otettiin huomioon koko reitin laajuudella niin vesistöt, liito-oravat kuin muutkin uhanalaiset eläimet sekä niiden kulkureittien ja pesimismahdollisuuksien parantaminen. Rakentamisesta aiheutuvia ilmastovaikutuksia väennettiin mm. kiertotaloutta hyödyntämällä.
Vesistöjen suojelu ja taimenpurojen kunnostus
Pikaraitiovaunulinja 15 ylittää reitillään kaikki merelle laskevat pienvedet sekä Vantaanjoen. Purojen varret ovat tärkeä osa pääkaupunkiseudun viher- ja virkistysverkostoa. Useissa näissä puroissa lisääntyy arvokasta, uhanalaista taimenkantaa. Pienvesistöjen ylityksille laadittiin huolelliset toimenpidesuunnitelmat, joista neuvoteltiin ympäristöviranomaisten kanssa, ja olosuhteita pystyttiinkin parantamaan monin paikoin merkittävästi osana rakentamista.
Vantaanjoessa esimerkiksi asustaa uhanalaisia vuollejokisimpukoita, jotka siltatyömaa-alueen kohdalla siirrettiin turvaan joen yläjuoksulle. Simpukoiden siirtämisen jälkeen rakentamisen mahdollisia vaikutuksia simpukkapopulaatioon seurattiin tekemällä linjasukelluksia rakentamisvuosien ajan. Vuollejokisimpukoiden yksilömäärissä, tiheyksissä tai kuolleisuudessa ei tapahtunut merkittävää muutosta verrattuna rakentamista edeltävään aikaan.
Eläinten kulkureittien ja pesimismahdollisuuksien parantaminen
Liito-oravien pesimäpaikka sijaitsee Patterinmäen länsipuolisessa metsässä. Puita kaadettiin puiston pohjoisreunasta raitiotien kohdalta. Patterimäen metsään asennettiin kymmenen liito-oravapönttöä tukemaan liito-oraville soveltuvia pesäpaikkoja alueella. Vuotuisten seurantojen perusteella liito-oravat hyväksyivät pöntöt pesäpaikoikseen, ja hankkeen päättyessä kanta jopa vahvistui Patterimäen alueella. Espoossa puolestaan asennettiin liito-oraville hyppypuita edistämään liito-oravien liikkumista Kehä I:n yli.
Vantaanjoen vanha silta oli ennen hankkeen aloittamista räystäspääskyjen pesimispaikka. Ennen sillan purkamista rakennettiin viereisen Tulvaniityn sillan alapalkkeihin tekopesiä räystäspääskyille varmistamaan pesäpaikat jatkossakin. Räystäspääskyt pysyivät alueella rakentamisen aiheuttamista muutostöistä huolimatta.
Lintujen pesäpönttöjä asennettiin myös Hallainvuoren metsäalueelle. Viikissä kaadetuista puista sorvattiin linnunpönttöjä, joita jaettiin lähialueen asukkaille, ja näin saatiin kaadetuille puille uusi elämä ja merkitys.
Stadin ammattiopiston ympäristöalan opiskelijoille annettiin Vantaanjoen työsilloista purettua lautamateriaalia, josta opiskelijat toteuttivat 40 hyönteishotellia. Hotellit asennettiin pikaraitiotielinjan varteen.
Radan ali Viikintien kohdalle rakennettiin pieneläinrumpu turvaamaan pienten eläinten liikkumista metsäalueelta toiselle. Taimenen liikkumisesteitä poistettiin useammasta kaupunkipurosta, ja Viikinojaan asennettiin hajukiviä tukemaan alueella havaitun saukon liikkumista Viikintien ali.
Kertotalous ja materiaalitehokkuus
Materiaalitehokas rakentaminen pienentää haitallisia ympäristövaikutuksia, jätteen määrää, kustannuksia ja kuljetusmatkoja.
Raide-Jokerin työmailla maakerroksia ei sekoitettu kaivuvaiheessa, millä taattiin maa-ainesten helpompi hyödynnettävyys. Kaikki mahdolliset uudelleenkäytettävät pintamaat varastoitiin hyödyntämispaikan läheisyydessä. Osa pintamaista hyödynnettiin viherrakentamisessa kierrätyskasvualustana.
Murskaamalla kiviainesta hankealueella kuljetusmatkoja ja neitseellisen kivimateriaalin hankintaa saatiin vähennettyä merkittävästi. Uusiomateriaaleista hyödynnettiin erityisesti betonimursketta. Esimerkiksi Roihupellossa purettiin vanha bussivarikkorakennus, jonka purkubetonia hyödynnettiin vieressä kulkevan Raide-Jokerin radan ratakerroksiin 6 500 tonnia. Espoossa Turunväylän ylittävän Impilahdensillan tulopenkereissä käytettiin puolestaan 5 000–6 000 tonnia betonimursketta.
Jätteiden lajitteluaste oli Raide-Jokerissa noin 94 prosenttia. Suurimmat jätteet aiheuttivat asfalttijäte sekä betoni ja metalli. Työmaalla lajittelun jälkeen jätteet menivät joko kierrätykseen tai loppusijoitukseen riippuen jätejakeesta sekä loppusijoituspaikasta. Suurin osa jätteistä päätyi takaisin kiertoon.
Hankkeessa kaikki tekivät ympäristötyötä
Hankkeen työnjohtotason henkilöt perehdytettiin siihen, miten ympäristönäkökulmat tulee huomioida työmaalla. Näin ympäristön huomioiva rakentaminen oli osa jokaisen työtä ja tuotti hyvää tulosta.
Raide-Jokerin ympäristöteot on koottu yksien kansien väliin ympäristöraportiksi, ja hankkeessa havaitut hyvät käytännöt ja opit on viety ja viedään myös tuleviin raidehankkeisiin.
Yhteyshenkilöt
Niina SalojärviTiimipällikköPääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy
Niina Salojärvi työskenteli Raide-Jokeri-allianssissa ympäristöasiantuntijana tilaajan eli Kaupunkiliikenne Oy:n puolella.
Linkit
Me Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:ssä mahdollistamme pääkaupunkiseudun kestävän kasvun rakentamalla tulevaisuuden raideverkostokaupunkia ja pitämällä sen liikkeessä. Vastaamme joukkoliikenneinfran rakentamisesta sekä metrojunien ja raitiovaunujen liikennöinnistä, kunnossapidosta ja kehittämisestä laadukkaasti ja kustannustehokkaasti. Järjestämme kaupunkipyöräpalvelun ja liikennöimme Suomenlinnan lauttoja tytäryhtiömme kautta. Kannamme vastuun koko toimintamme elinkaaren päästöistä ja teemme valintoja, jotka muuttavat koko alan toimintaa, koska haluamme olla kestävien kaupunkien paras liikuttaja ja kehittäjä ̶ nyt ja tulevaisuudessa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy
Pyörien liityntäpysäköintiä kehitetään kesällä 20258.4.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Kaupunkiliikenne Oy:n pyöräpalvelut pitävät huolta siitä, että pyörän saa Helsingissä sujuvasti osaksi matkaketjua. Pyörien liityntäpysäköintiin tulee useita parannuksia tulevan kauden aikana.
Kesällä uusitaan, korjataan ja huolletaan raitiotietä3.4.2025 15:21:29 EEST | Tiedote
Helsingin raitiotieverkostossa korjataan ja uusitaan kesäkauden 2025 aikana rataa ja tehdään muita huoltotöitä.
Pyörä kesäkuntoon ammattilaisten opissa!1.4.2025 12:20:31 EEST | Tiedote
Huolla pyöräsi maksutta Pyöräkeskuksessa ammattilaisten välineillä ja ohjeilla. Voit myös hyödyntää metroasemien huoltopukkeja esimerkiksi tyhjän renkaan pumppaamiseen. Kaupunkiliinenne Oy:n pyöräpalvelut pitävät huolta siitä, että pyörän saa sujuvasti osaksi matkaketjua.
Kivenlahden metroasemalla kahdet liukuportaat ovat matkustajien käytössä1.4.2025 09:08:30 EEST | Tiedote
Kivenlahden metroaseman liukuportaista kahdet ovat jälleen matkustajien käytössä, mutta yksi liukuportaista on vielä poissa käytöstä.
Jarrutusenergia lämmittää raitiovaunuja ja säästää sähköä27.3.2025 08:30:00 EET | Tiedote
Kaupunkiliikenne Oy kerää talteen Helsingin raitiovaunujen jarrutusenergiaa ja hyödyntää kerätyn energian raitiovaunujen lämmittämisessä. Järjestelmän avulla säästetään niin sähkössä kuin kustannuksissakin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme