Yhä useampi kauppakeskus Suomessa on hyvämaineinen
EMBARGO: 8.2.2024 klo 00.01
Ennätysmäärä kauppakeskuksista on noussut hyvämaineisten joukkoon. Parasmaineisen paikkaa pitää neljättä vuotta putkeen raisiolainen Kauppakeskus Mylly. Suurimman mainenousun teki Mall of Tripla.

T-Median vuosittainen kauppakeskusten Luottamus&Maine-tutkimus toteutettiin nyt neljättä kertaa. Tutkimuksessa tarkasteltiin kansalaisten näkemyksiä sekä käytöstä Suomen kymmentä suurinta kauppakeskusta kohtaan. Kauppakeskus Mylly on pitänyt kärkisijaa hallussaan jokaisena tarkasteluvuotena.
“Kärkipaikka jo neljättä kertaa peräjälkeen on Kauppakeskus Myllylle suuri ylpeydenaihe. Meille Myllyssä tulos on paitsi kiitos tehdystä työstä, myös joka kerta uuden tehtävälistan startti sen osalta, mihin osa-alueisiin maineen rakentamisen näkökulmasta huomiota tulee seuraavaksi kiinnittää. Maineen pitkäjänteinen kehittäminen vaatii mielestäni paitsi pitkän aikavälin suunnitelmaa, myös sitä, että toimintaan saadaan mukaan kauppakeskuksen eri sidosryhmät laajasti. Mylly on 1500 eri alan ammattilaisen työskentelyalusta ja jokaisen suorituksella on maineen näkökulmasta väliä”, Kauppakeskus Myllyn toimitusjohtaja Mari Hantula sanoo.
Yhä useampi kauppakeskus on onnistunut vahvistamaan mainettaan kansan parissa
Mylly on saanut rinnalleen kilpakumppaneita, kun yhä useampi kauppakeskus on onnistunut vahvistamaan mainettaan kansan parissa. Tänä vuonna hyvälle tasolle yltää jo seitsemän kauppakeskusta.

“Kyky uudistua yhdistää kärkisijoja pitäviä Myllyä, Jumbo-Flamingoa ja Triplaa. Toimialalla on viimeiset vuodet eletty hyvin poikkeuksellisessa ympäristössä, mikä on vaatinut keskuksilta uudenlaista asennetta ja suhtautumista. On selkeästi nähtävissä, että kauppakeskukset, jotka jo koronan aikana aktiivisesti kehittivät toimintaansa, nauttivat nyt vahvistuvasta kansan suosiosta”, T-Median tiedolla johtamisen asiantuntija Elisa Runsas sanoo.
Myllyn maineen vahvuus näkyy siinä, että kaikki tutkituista maineen kahdeksasta eri osa-alueesta saavuttaa hyvän tason. Jumbo-Flamingo ja Tripla ovat molemmat lähellä vastaavaa tilannetta. Molemmilla ainoastaan mielikuva vuorovaikutuksesta jää vielä kohtuulliselle tasolle.
“Kauppakeskuksille äärimmäisen olennaista on taito kuunnella ihmisten tarpeita ja näkemyksiä ja kehittää toimintaansa sen pohjalta. Jos tässä epäonnistutaan tai ollaan myöhässä, ehtivät ihmiset ohjautua kuluttamaan palveluita muualta - tai hankkimaan tarpeensa esimerkiksi verkkokaupoista. Myös viihtyisyys ja turvallisuus ovat vahvasti ihmisten käytöstä ohjaavia tekijöitä”, Runsas summaa.
Kauppakeskus Mall of Tripla suurin nousija
Mall of Tripla Helsingin Pasilassa onnistui parantamaan mainettaan eniten. Aiemmin kohtalaisella tasolla ollut Tripla nousi nyt 0,15 yksikköä saavuttaen historiansa korkeimman mainepistemäärän, samalla nousten kolmanneksi maineikkaimmaksi kauppakeskukseksi. Triplan vahvuuksina nähdään erityisesti tuote- ja palveluvalikoima sekä uudistumiskyky.
”Tripla on jo ensimmäisten neljän olemassaolovuotensa aikana onnistunut saavuttamaan vahvan jalansijan kuluttajien keskuudessa. Onnistumisen edellytyksenä on ollut kuluttajien ja sisäisten sidosryhmien mukaan kehittyvä kaupunkikeskus, heti alusta alkaen. On upeaa kuulla, että Triplan maine on kehittynyt asiakkaiden keskuudessa näin hienosti”, iloitsee Mall of Triplan toimitusjohtaja Päivi Salonen.
“Vaikka uusi keskus on suunniteltu huolella, on turvallisen ja miellyttävän asiakaskokemuksen pohjana asiakkaiden ja sidosryhmien kuunteleminen ja tarpeisiin reagoiminen. Laajan tuote- ja palveluvalikoimamme lisäksi kehitämme ja uudistamme kaupunkikeskuksemme elämyksellisyyttä jatkuvasti. Tavoitteenamme on tuoda asiakkaille uusia kokemuksia monipuolisesti viikon jokaiselle päivälle”, Salonen päättää.
Näin tutkimme kauppakeskukset
Kauppakeskusten Luottamus&Maine 2023 -kokonaisuuden tavoitteena oli selvittää Suomessa toimivien kauppakeskusten mainetta kansalaisten keskuudessa. Tutkimuksessa tarkasteltiin kansalaisten mielikuvia kauppakeskuksista kahdeksan osa-alueen kautta: avoimuus ja läpinäkyvyys, taloudellinen vakaus, kyvykäs johtaminen, uudistuminen, vuorovaikutus, tuotteet & palvelut, työpaikka sekä vastuullisuus.
Tutkimuskohteiksi valittiin liikepinta-alan ja myynnin määrällä mitattuna 10 suurinta kotimaista kauppakeskusta eli yhteensä 12 kauppakeskusta (Lähde: Suomen Kauppakeskusyhdistys ry, Kauppakeskukset 2023).
Tutkimuksen tiedonkeruu toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella 25.10.-10.11.2023 ja tutkimukseen osallistui kaiken kaikkiaan 1980 suomalaista. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 15-65-vuotiaat suomalaiset valtakunnallisesti (poislukien Ahvenanmaa).
Kuva: Kauppakeskus Mylly
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Elisa RunsasTiedolla johtamisen asiantuntijaT-Media Oy
Puh:+358 50 468 8849elisa.runsas@t-media.fiKuvat

Tietoja julkaisijasta
T-Media on Suomen johtava maineen tutkimiseen sekä strategiseen neuvonantoon keskittynyt yritys. Käytämme liikkeenjohtamisen teoriaan ja tilastotieteeseen perustuvia työkaluja, jotka todentavat maineen liiketoimintavaikutukset. Olemme tehneet yli 2000 Luottamus&Maine-tutkimusta yli 40 maassa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta T-Media Oy
Turvallisena ja viihtyisänä koettu Kuopio nosti vetovoimaansa eniten – Tampereen suosio jatkuu2.4.2025 00:01:00 EEST | Tiedote
Turvallisena ja viihtyisänä koettu Kuopio on kasvattanut eniten vetovoimaansa Suomen kymmenen suurimman kaupungin joukossa. Tampere on edelleen Suomen vetovoimaisin, pääkaupunkiseutu on asukkailleen mainettaan parempi.
S-Pankki on finanssialan maineikkain – hyvä maine suojelee Nordnetin kriisissä5.3.2025 00:01:00 EET | Tiedote
T-Median toteuttama finanssialan yritysten Luottamus&Maine-tutkimus paljastaa, että finanssialan hyvämaineisin yhtiö on S-Pankki. Nordnetin palvelukriisi ei näy vielä tuloksissa. Yritysten maine vaikuttaa vahvasti suomalaisten käytökseen, kuten luottamukseen, alan yrityksiä kohtaan.
Förtroendestudie i dagligvaruhandeln: ICA tappar anseende medan Willys och Lidl klättrar21.2.2025 00:01:00 EET | Tiedote
En ny studie från Reputation and Trust Analytics visar ett tydligt skifte inom svensk dagligvaruhandel. ICA, länge branschens mest ansedda aktör, tappar i anseende och faller till fjärde plats. Samtidigt stärker lågpriskedjor som Willys och Lidl sina positioner. Willys toppar listan, följt av Hemköp och Lidl.
De mest och minst ansedda nordiska företagen undersökta – Temu och Shein i botten18.2.2025 00:01:00 EET | Tiedote
Pressmeddelande, 18.2.2025, fri för publicering kl. 00.01 GMT +2 Temu och Shein är bland de minst ansedda företagen i alla nordiska länder, visar Reputation&Trust-studien som genomförts i Sverige, Norge, Finland och Danmark. IKEA är en evig favorit bland nordiska konsumenter.
Pohjoismaiden maineikkaimmat ja heikkomaineisimmat yritykset tutkittu – Temu ja Shein pohjalla18.2.2025 00:01:00 EET | Tiedote
Temu ja Shein ovat kaikkien Pohjoismaiden huonomaineisimpia yrityksiä, paljastaa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa toteutettu Luottamus&Maine-tutkimus. IKEA on Pohjoismaiden kuluttajien kestosuosikki – parasmaineiset suomalaisyritykset jäävät selvästi jälkeen pohjoismaisista verrokeistaan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme