Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

I centrum genomförs förbättringar som försnabbar utryckningsfordonstrafiken

Dela

Gatuarbetena i centrum och försöken i anknytning till gångcentrum har fördröjt utryckningsfordonstrafiken. Stadsmiljösektorn och räddningsverket har vidtagit åtgärder för att förbättra situationen. På Skillnadens räddningsstation har trafikljusfördelar tagits i bruk för utryckningsfordon. Utöver detta genomförs arrangemang för att fordon som lastas eller parkerade fordon inte ska förhindra utryckningsfordonens framkomlighet.

Karta som visar rutt där trafikljusfördelen har genomförts
Systemet för trafikljusfördel har genomförts på rutterna Ludvigsgatan–Skillnaden–Mannerheimsvägen samt Högbergsgatan–Södra Esplanaden–Södra kajen. Helsingfors stad

I Helsingfors centrum i Kronohagen och på Skatudden följs räddningsverkets aktionsberedskapstid upp i detalj. Målet är att få en så bra uppfattning som möjligt om hur byggplatserna i centrum och utvidgandet av gångcentrum påverkar beredskapstiderna. Den detaljerade uppföljningen inleddes i juni 2023 samtidigt som försöken på Esplanaden togs i bruk. Uppföljningen fortsätter tills vidare, även efter försöken på Esplanaden. Brådskande utryckningar vid Berghälls och Skillnadens räddningsstationer granskas.

Vid uppföljningen har man observerat att aktionsberedskapstiderna från Skillnadens och Berghälls räddningsenheter till Kronohagen och Skatudden har ökat tydligt. Mediantiden för brådskande utryckningar från Skillnadens räddningsenhet var 5:13 under åren 2017–2019. År 2023 var mediantiden 5:57. Mediantiden för Berghälls räddningsenhet var 5:38 under åren 2017–2019, och år 2023 var mediantiden 6:53. 

 ”Detta är en betydande ökning och riktningen är oroväckande. Då det gäller Skillnadens räddningsstation har försöken i anknytning till utvidgandet av gångcentrum haft en klar inverkan på utryckningstiderna. För Berghälls räddningsstation utgör särskilt de stora byggplatserna i området kring Sörnäs strandväg en utmaning. Särskilt oroväckande är denna utveckling i den nuvarande situationen, då vi av Regionförvaltningsverket i Södra Finland vid vite förpliktas att satsa på förbättrade aktionsberedskapstider på olika håll i staden, bland annat genom att bygga nya räddningsstationer och öka mängden personal”, berättar räddningskommendör i Helsingfors Jani Pitkänen.

Med räddningsväsendets aktionsberedskapstid avses den tid, som inleds då den första enheten mottar larmet och avslutas då enheten anländer till olycksplatsen.

Nya trafikljusfördelar används

Förkortande av responstiderna är ett viktigt mål för Helsingfors. Man har redan tagit i bruk olika sätt att förbättra situationen och därigenom stadsbornas säkerhet.

”På Skillnadens räddningsstation har vi redan genomfört ett system som tvingar trafikljusen att bli gröna för enheter som rycker ut. Med detta strävar vi efter att förkorta responstiderna så att gatorna töms på övrig trafik före utryckningsfordonets ankomst. Utöver snabbare restider minskar detta även risken för olyckor, eftersom utryckningsfordonens behov av att köra mot rött ljus faller bort”, konstaterar Reetta Putkonen, chef för trafik- och gatuplanering.

I januari har man på Skillnadens räddningsstation installerat tryckknappar, med hjälp av vilka fördelen kan startas för den valda rutten. Personalen i den enhet som rycker ut beställer trafikljusfördelen på räddningsstationen innan de kör iväg. Fördelen startar cirka 20 sekunder efter beställningen och håller signalregleringen grön på den valda rutten under den tid på några minuter som ställs in på förhand. Systemet för trafikljusfördel har genomförts på rutterna Ludvigsgatan–Skillnaden–Mannerheimsvägen samt Högbergsgatan–Södra Esplanaden–Södra kajen. På räddningsstationen aktiveras den rutt som går i riktning mot räddningsuppdraget. Den övriga trafiken längs rutten hinner undan innan utryckningsfordonet kommer fram från stationen till gatan. Systemet kommer att bli permanent.

”För närvarande följer vi noga med systemets funktionalitet. Vi strävar efter att reglera systemet enligt de önskemål vi har fått från räddningsverket”, säger Putkonen.

Ändringar av trafikarrangemangen i centrum

För att korrigera situationen i Helsingfors centrum genomförs även ändringar av trafikarrangemangen. Under stadsmiljösektorns, räddningsverkets och polisens gemensamma terrängsyn funderade man på metoder för Ludvigsgatan som har observerats vara utmanande, eftersom lastning- och lossningsverksamheten utgör en olägenhet för utryckningsfordonen. Målet är att redan våren 2024 planera och genomföra ändringar av parkeringen, lastningen och lossningen på Ludvigsgatan.

”Ur vår synvinkel är det viktigt att man har vidtagit korrigerande åtgärder. Vi ska kunna hinna till vårt mål i centrum och även huvudsakligen på annat håll i staden på sex minuter i över hälften av våra brådskande utryckningar. Vi följer noggrant upp de överenskomna åtgärdernas effekter under och efter försöket på Esplanaden. På så sätt får vi värdefull information om effekterna av både antalet filer, stora gatubyggplatser och trafikljusfördelar för utryckningskörningarnas smidighet. Denna information kan även utnyttjas för vidareutvecklingen av andra områden i samarbete med stadsmiljösektorn”, påminner Jani Pitkänen.

Kontakter

Chef för trafik- och gatuplanering Reetta Putkonen, tfn 050 68633

Räddningskommendör Jani Pitkänen, tfn 050 4336905

Bilder

Karta som visar rutt där trafikljusfördelen har genomförts
Systemet för trafikljusfördel har genomförts på rutterna Ludvigsgatan–Skillnaden–Mannerheimsvägen samt Högbergsgatan–Södra Esplanaden–Södra kajen.
Helsingfors stad
Ladda ned bild

Helsingfors stad, Stadsmiljösektorn
PB 58200, 00099 Helsingfors stad
09 310 2611

Bekanta dig med stadsmiljösektorn

Stadsmiljösektorn sköter tjänsterna kring planeringen, byggandet, underhållet och tillsynen av Helsingfors stadsmiljö.

Andra språk

Följ Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

Prissättningsmodellen för parkering ändras – efterfrågan och utbud på parkering förs närmare varandra30.8.2024 13:57:17 EEST | Tiedote

I Helsingfors övergår man från början av december 2024 till en ny prissättningsmodell för parkering där priset fastställs utifrån efterfrågan och utbud. Målet med förnyelsen är att det ska bli lättare än för närvarande att hitta en parkeringsplats. Prissättningsmodellen gäller alla parkeringstyper, och priserna fastställs vid de årliga beräkningarna av parkeringsplatsernas nyttjandegrad. Priserna förblir desamma nästa år, med undantag av D-området på Skatudden och DC-området på Sveaborg.

Pysäköinnin hinnoittelumalli muuttuu – pysäköinnin kysyntä ja tarjonta lähemmäksi toisiaan30.8.2024 13:57:17 EEST | Tiedote

Helsingissä siirrytään joulukuun 2024 alusta alkaen uuteen pysäköinnin hinnoittelumalliin, jossa hinta määräytyy kysynnän ja tarjonnan mukaan. Uudistuksen tavoitteena on, että pysäköintipaikka löytyy nykyistä helpommin. Hinnat määräytyvät pysäköintipaikkojen käyttöasteen vuosittaisissa laskennoissa. Hinnoittelumalli koskee kaikkia pysäköintityyppejä. Hinnat pysyvät ensi vuonna samoina Katajanokan D-alueen ja Suomenlinnan DC-alueen asukaspysäköintiä lukuun ottamatta.

The pricing model of parking is changing – the aim is to match demand with supply30.8.2024 13:57:17 EEST | Press release

At the beginning of December 2024, Helsinki is transferring to a new pricing model for parking. Going forward, the price is determined by the demand and supply. The purpose is to make it easier to find a parking spot. The pricing model applies to all parking types, and the prices will be determined according to an annual calculation of the utilisation rate of parking spots. Next year, the prices will remain the same with the exception of Katajanokka’s residential zone D and Suomenlinna’s residential zone DC.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye