Työn ja talouden tutkimus LABORETyön ja talouden tutkimus LABORE

Tutkimus, kehitys, itsepetos

Tutkimus- ja tuotekehitysmenot ovat jäljessä laahaavan kansantalouden pelastusrengas. T&K-tuet ovat niitä harvoja menoja, joita hallitus on valmis lisäämään. Uskomme vahvasti, että kun lisäämme yritysten T&K-tukia, innovaatioita syntyy ja kansantalouden asiat korjautuvat. Vai korjautuvatko? Uusi M&A kertoo karun totuuden tukien hyvinvointivaikutuksista ja ennustaa lisäksi woken loppua.

Kuva: Laura Oja.

Kuuntele uusin M&A-jakso
M&A Applen podcasteissa
M&A Spotifyssä

Mika Malirannan ja Matti Apusen talouspoliittinen M&A-podcast ilmestyy joka kolmas perjantai. Ensimmäinen jakso julkaistiin 19. marraskuuta 2021. M&A jatkaa samojen tekijöiden suosittuja A/M ja SPAM -podcasteja.

M&A on 45 minuutin briketti ajankohtaisia aiheita ja ajattomia talouden kysymyksiä. Podcastissa lähtökohtaisesti eri nurkista lähtevät keskustelijat väittelevät, sopuilevat ja paljastavat yhteiskunnallisen keskustelun silmänkääntötemppuja.

Ohjelmassa vierailee eturivin ekonomisteja, joiden kanssa käsitellään taloustieteen löydöksiä ja huippuhetkiä. Podcast on tarkoitettu kaikille niille, jotka ovat kiinnostuneita taloustieteen vaikutuksista lähiympäristöönsä.

Tuotantokausi III:

1. Tuokaa syylliset sisään!
  2. Talouspolitiikan hevoskuiskaajat
  3. Nimi piiloon, kyvyt esiin!
  4. Tuottaako etätyö tulosta vai lurjustelua
  5. Kilpajuoksu kurjuuteen
  6. Huokausten silta
  7. Profeetat laulavat kilpaa
  8. Björn Wahlroos ja ankara joulusaarna
  9. Hyvinvoinnin rajat, osa 1: Miten hyvinvointi mitataan?
  10. Hyvinvoinnin rajat, osa 2: Tuliko hyvinvoinnin katto vastaan?
  11. ”Ekonomistia kaivataan  leikkaussaliin!”
  12. Tutkimus, kehitys, itsepetos

Tuotantokausi II:

1. Bisnesjohtajan uudet vaatteet
  2. ”Olisko sulla vipata paria miljardia?
  3. Miksi Odysseus piti sitoa mastoon?
  4. Maasta – poistu!
  5. Sähköiskuja kotitalouksille
  6. Kymmenen lääkettä talouden kolotuksiin
  7. Valtiollisia valheita
  8. Den glider in!
  9. Meneekö kone lopullisesti ohi?
  10. "Opettaja, opettaja, täällä viitataan!
  11. Mihin katosi nuorison radikaalius?
  12. Kylmä totuus valtionvelasta
  13. Kuusi kieroa kysymystä
  14. Uusi nousu tuli salaa
  15. Mysteeri nimeltä Säätytalo
  16. Omistajan kuntotesti
  17. Ekonomisti ja journalisti valheenpaljastuskokeessa

Tuotantokausi I:

1. Pieni palkka, iso haloo!
  2. Paras kokeilla
  3. Avoimen ajattelun pahimmat jarrut
  4. Turmeleeko valta ja mistä syystä?
  5. "Myyty hyväuskoiselle huutajalle eturivissä!”
  6. Sulaa hulluutta vai kylmä laskelma?
  7. Ilmestyskirjan numerot
  8. Kylläpä muuten vituttaa
  9. Ajattelun ansa: tuhoaako omahyväisyysharha politiikan?
  10. Palkankorotusten oikea ja väärä
  11. Usko, toivo ja IT-hankkeet

Eläkeuudistuksessa tulee keskittyä koko julkiseen talouteen eikä juuttua työeläkejärjestelmän aktuaariseen reiluuteen28.8.2024 13:15:21 EEST | Blogi

Petteri Orpon hallitus on asettanut kolmikantaisen työryhmän valmistelemaan eläkeuudistusta. Uudistuksen tavoitteeksi on asetettu eläkejärjestelmän rahoituksellisen kestävyyden turvaaminen ja noin miljardin euron säästöt julkiseen talouteen. Eläkejärjestelmän uudistaminen ei tullut yllätyksenä, suuria eläkeuudistuksia on 2000-luvun Suomessa tehty noin kerran vuosikymmenessä. Eläkeuudistukset ovat perustyökalu julkisen talouden tasapainottamisen työkalupakissa.

Ympäristöystävälliset käytännöt voivat edistää yritysten tehokkuutta ja energiatehokkuus lisää myös tuottavuutta26.8.2024 09:26:11 EEST | Tiedote

Viimeaikaisessa suomalaisessa tutkimuksessa on havaittu positiivinen yhteys hiilituottavuuden ja työn tuottavuuden välillä, käy ilmi tuoreesta Etla-tutkimuksesta. Ympäristöystävälliset käytännöt voivatkin edistää sekä kestävää kehitystä että tehokkuutta energiaintensiivisillä aloilla. Suomen työn tuottavuus oli vuonna 2022 vain 68 prosenttia Yhdysvalloista. Tuottavuuden heikko kasvu on omiaan heikentämään kustannuskilpailukykyä. Siirtyminen kohti vihreää taloutta voi tarjota potentiaalisen keinon kaventaa tätä tuottavuuseroa, toteavat tutkijat.