Suomen arkkitehtuuri- ja designmuseosäätiö sr

Uuden arkkitehtuuri- ja designmuseon toteutuminen etenee – museorakennuksen suunnittelukilpailu käynnistyy huhtikuussa

Helsingin kaupunginvaltuusto on päättänyt yhteensä 60 miljoonan euron pääomalahjoituksesta uuden arkkitehtuuri- ja designmuseon perustamisesta vastaavalle säätiölle. Museohankkeen toinen päärahoittaja on Suomen valtio, joka osallistuu hankkeeseen vastaavalla osuudella. Kaupungin ja valtion sitoumukset mahdollistavat museohankkeen etenemisen. Seuraava vaihe on Helsingin Eteläsatamaan nousevasta uudesta museorakennuksesta järjestettävä kansainvälinen suunnittelukilpailu, joka käynnistyy huhtikuussa 2024.

Helsingin Eteläsatamaan sijoittuvan uuden museorakennuksen suunnittelukilpailu käynnistyy 11. huhtikuuta 2024. Kuva: Sami Saastamoinen / Suomen arkkitehtuuri- ja designmuseosäätiö. Kuva on median vapaasti käytettävissä tiedotteen aiheeseen liittyvissä artikkeleissa.

Helsingin kaupunginvaltuusto on 14. helmikuuta hyväksynyt yhteensä 60 miljoonan euron pääomalahjoituksen Suomen arkkitehtuuri- ja designmuseosäätiölle uuden arkkitehtuuri- ja designmuseon toteuttamiseksi. Suomen valtio on vahvistanut sitoutumisensa vastaavaan rahoitukseen joulukuussa 2023. Lisäksi säätiö kerää yksityisiltä tahoilta vähintään 30 miljoonaa euroa, jolloin museohankkeelle muodostuu myös vahva yksityinen rahoituspohja. Yhteensä vähintään 150 miljoonan euron suuruisen pääoman tuotoilla mahdollistetaan kunnianhimoinen museotoiminta museon uudisrakennuksessa.

Yhdessä päätökset merkitsevät sitä, että pitkään suunniteltu uusi valtakunnallinen arkkitehtuuri- ja designmuseo etenee kohti toteutusta. Museohankkeen edistämistä jatketaan Suomen arkkitehtuuri- ja designmuseosäätiön tammikuussa 2024 julkaiseman toteutussuunnitelman pohjalta. Tavoiteaikataulun mukaan museo voisi avautua Helsingin Eteläsatamaan rakennettavassa uudessa museorakennuksessa 2030. Museotoimintaa uudisrakennuksessa ylläpitää Suomen arkkitehtuuri- ja designmuseosäätiön omistama AD-museo Oy, johon Designmuseo ja Arkkitehtuurimuseo ovat yhdistyneet.

”Uutta arkkitehtuuri- ja designmuseota on valmisteltu huolella ja pitkään. On kerrassaan mahtavaa, että nyt se toteutuu. Museo vahvistaa Helsingin kansainvälistä vetovoimaa ja tarjoaa kaupunkilaisille uuden syyn tulla keskustaan. Yhdessä uudistuvan Makasiinirannan kanssa museo muodostaa uutta houkuttelevaa kaupunkitilaa merelliselle paraatipaikallemme. Se on kannattava investointi, joka luo työpaikkoja sekä tuo asiakkaita yrityksille ja matkailijoita Helsinkiin. Museo on sijoitus tulevaisuuteen”, kommentoi Helsingin pormestari Juhana Vartiainen.

Suunnittelukilpailu käynnistyy huhtikuussa ja ratkeaa vuoden 2025 aikana

Uudesta museorakennuksesta järjestetään yleinen ja kansainvälinen, kaksivaiheinen suunnittelukilpailu. Tavoitteena on arkkitehtonisesti, kaupunkikuvallisesti ja toiminnallisesti ensiluokkainen lopputulos, joka luo puitteet kansainvälisen huipputason museotoiminnalle sekä muodostaa uutta ja elävää kaupunkitilaa yhdessä uudistuvan Makasiinirannan alueen kanssa.

Suunnittelukilpailu käynnistyy 11. huhtikuuta 2024. Kilpailuohjelma julkaistaan kilpailun käynnistyessä. Kilpailun tulokset julkistetaan elokuussa 2025.

Suunnittelukilpailun järjestävät Helsingin kaupungin ja Suomen valtion omistama Kiinteistö Oy ADM sekä Suomen arkkitehtuuri- ja designmuseosäätiö yhteistyössä Suomen Arkkitehtiliitto SAFA:n ja Helsingin kaupungin kanssa.

Eri alojen kotimaisista ja kansainvälisistä asiantuntijoista koostuva tuomaristo julkistetaan ennen kilpailun käynnistymistä. Jaettava palkintosumma on yhteensä enintään 400 000 euroa. Kilpailun kielenä on englanti. Lisätietoja osallistumisoikeudesta löytyy kilpailun verkkosivulta.

Lue lisää suunnittelukilpailusta uuden arkkitehtuuri- ja designmuseon verkkosivuilta.

Kaarina Gould

Timo Laitinen
hallituksen puheenjohtaja
Suomen arkkitehtuuri- ja designmuseosäätiö sr

Ainestot, kuvat, haastattelupyynnöt Kaarina Gouldille ja Timo Laitiselle:

Pyry Waltari
viestinnän suunnittelija
pyry.waltari@admuseo.fi

Kuvat

Sami Saastamoinen Suomen arkkitehtuuri- ja designmuseosäätiö. Kuva on median vapaasti käytettävissä tiedotteen aiheeseen liittyvissä artikkeleissa.

Linkit

Suomeen on perusteilla uusi valtakunnallinen arkkitehtuuri- ja designmuseo. Vuonna 2022 perustettu Suomen arkkitehtuuri- ja designmuseosäätiö on koonnut museon toteutussuunnitelman, johon perustuen hankkeen päärahoittajat voivat tehdä museon edistämisen mahdollistavat päätökset. Uusi museo yhdistää Arkkitehtuurimuseon ja Designmuseon kansainvälisesti ainutlaatuisine kokoelmineen. Museolle suunniteltu uudisrakennus nousee Helsingin historialliseen Eteläsatamaan Makasiinirannan kehittyvälle alueelle.

Muut kielet

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Suomen arkkitehtuuri- ja designmuseosäätiö sr

Stage 1 of the design competition for the new national museum of architecture and design, planned for Helsinki, concluded on 29 August 2024. An online gallery featuring submissions from the competition’s first stage will be published on 12 September. 3–5 entries will be selected for the second stage of the competition.

Det nya arkitektur- och designmuseets designtävling har inletts15.4.2024 12:30:00 EEST | Tiedote

Det nya arkitektur- och designmuseets designtävling har inletts. I den allmänna, internationella och tvåfasiga tävlingen efterlyser vi en genomförbar designlösning för museibyggnaden som ska vara belägen i Södra hamnen i Helsingfors. På basis av det första tävlingsskedet som slutar i augusti 2024 väljer tävlingsjuryn ut 3–5 förslag för det andra skedet. Tävlingsresultaten offentliggörs i september 2025. Enligt projektets måltidtabell kunde nybyggnaden för museet som förenar Arkitekturmuseet och Designmuseet öppna år 2030.

Uuden arkkitehtuuri- ja designmuseon suunnittelukilpailu on käynnistynyt15.4.2024 12:30:00 EEST | Tiedote

Uuden valtakunnallisen arkkitehtuuri- ja designmuseon suunnittelukilpailu on käynnistynyt. Yleisessä, kansainvälisessä ja kaksivaiheisessa kilpailussa haetaan toteuttamiskelpoista suunnitteluratkaisua Helsingin Eteläsatamaan sijoittuvalle museorakennukselle. Elokuussa 2024 päättyvän ensimmäisen kilpailuvaiheen perusteella kilpailun tuomaristo valitsee 3–5 ehdotusta toiseen vaiheeseen. Kilpailun tulokset julkistetaan syyskuussa 2025. Hankkeen tavoiteaikataulun mukaan Arkkitehtuurimuseon ja Designmuseon yhdistävän museon uudisrakennus voisi avautua vuonna 2030.