Effie Finland oli Cannes-menestyjä McDripin juhlaa
Maailman laajin markkinoinnin tehokkuutta mittaava kilpailu Effie Awards järjestettiin Suomessa nyt 22. kerran. Kilpailu huipentui 15.2.2024 järjestetyssä gaalassa, jossa palkittiin suomalaisia markkinoinnin töitä yhdellä Grand Effiellä ja kahdella kultaisella sekä viidellä hopeisella ja pronssisella Effiellä. Effie Awards Finlandin järjesti Marketing Finland yhteistyössä Sanoma Media Finlandin kanssa.
NORD DDB Helsingin ja McDonald's Finlandin McDrip loisti Effie Finlandissa voittaen sekä Grand Effien että erikoissarjan kultaa. McDrip oli menestynein suomalainen kampanja myös viime kesänä Cannes Festivals of Creativityssä, jossa tekijät pokkasivat peräti kolme leijonaa. Kultia jaettiin tänä vuonna kaksi, joista toinen meni CMI – Martti Ahtisaari Peace Foundationin tilaamalle Avaimet rauhaan -kampanjalle, jonka toteuttivat TBWA Helsinki ja Def Agency.

"Suomen Effie-tuomaristo on varmasti yksi maailman ankarampia, joten kaikki shortille ja mitaleille päässeet voivat ylpeydellä kohottaa maljaa saavutuksen kunniaksi. Taso on kovempi kuin viime vuonna ja tästä on hyvä kohottaa tekemisen rimaa entisestään ensi vuodelle", kilpailun päätuomari, hasan & partnersin toimitusjohtaja Riku Vassinen kommentoi.
"Me sanomalaiset haluamme olla mukana rakentamassa entistä vahvempaa ja tuloksellisempaa markkinointia Suomessa, ja Effie on mitä mainioin yhteistyökumppanuus tukemaan tätä missiota. Tänä vuonna voimme olla todella ylpeitä kilpailuun osallistuneiden töiden laadusta. Onnittelemme lämpimästi kaikkia palkittuja sekä short-listalle päässeitä tiimejä”, sanoo Head of Marketing Leena Koskinen, Sanoma B2B.
”Kilpailuissa menestyvien asiakkaiden sekä toimistojen kärki on meillä perinteisesti terävä, mutta kapea. Siksi on hienoa, että kisaajien ja myös voittajien joukossa nähtiin uusia vahvoja tekijöitä, kuten Erma & Reinikainen, joka ylsi asiakkaansa Musti & Mirrin kanssa Cannesissakin pärjänneellä Täällä pelkään minä -kampanjallaan yhteen hopeaan ja pronssiin.”, iloitsee Marketing Finlandin luova johtaja Anssi Järvinen.
Voittajatyöt perusteluineen
GRAND EFFIE
McDrip - muodin takia töihin
McDonald's (Finland) & NORD DDB Helsinki, VAIN Fashion Group Oy, OMD (Finland)
Raikas, omintakeinen toteutus työnantajamielikuvan ja -houkuttelevuuden kehittämiseksi. Selkeästi kohderyhmälähtöinen toimenpidekokonaisuus. Ansaittu media on ansaittua, arvaamatonta ja yllättävääkin. Tulokset puhuvat puolestaan ja brändi selkeästi läsnä sekä tunnistettavissa.
ERIKOISSARJA
KULTA
McDrip - muodin takia töihin
McDonald's (Finland) & NORD DDB Helsinki, VAIN Fashion Group Oy, OMD (Finland)
Tässä casessa on kaikki oikein - komeasti kansainvälisellä otteella rakennettu täysin epätavallinen ratkaisu tavalliseen ongelmaan. Pienellä budjetilla repäisty sankariteko, mielettömät tulokset!
HOPEA
Tilipäivä
S-RYHMÄ & Bob the Robot Oy & OMD (Finland), Pictures Helsinki, Mjölk
Tulevaisuuden tärkeimmän kohderyhmän puhuttelu heille räätälöidyillä viesteillä monimediallisella kampanjalla. Selkeä, hyvin integroitu ja vahva case, jossa loistava insight. Yksi sana todella voi muuttaa kaiken.
PRONSSI
Itämeri kesäkuntoon
Baltic Sea Action Group & TBWA Helsinki, Maker3D, Zetapuu
Yksinkertaisuudessaan osuva oivallus ja nokkela ajankohtaan sopiva toteutus, hienosti haastettu ajattelua ja konventioita erinomaisin tuloksin. Innovatiivinen lähestymistapa varainhankintaan.
PRONSSI
WTF-World´s Toughest Fix. How Adhesive Brand Became a Pop Culture Phenomenon?
Rakennuskemia Oy & hasan & partners, Warner Music Finland, Onefx
Vahva ymmärrys toimintaympäristöstä ja sen haasteista, niihin löydetty mielenkiintoiset ratkaisut ja onnistuttu. Konventiota rikkova toteutus ja kohderyhmäymmärrys vahvaa. Hieno torjuntavoitto laskevalla markkinalla.
KUNNIAMAININTA
Mehiläisillä on elämä tehtävänä
Mehiläinen Oy & Bob the Robot Oy, OMD (Finland)
Omat työntekijät ovat parhaita brändilähettiläitä, joiden sitoutuminen työhön tekee koko brändistä vahvemman ja tuotteista sekä palveluista laadukkaampia. Loistava strategia, jota toteutettiin systemaattisesti. Hienot tulokset erittäin haastavassa kategoriassa.
KUNNIAMAININTA
Oomi Energia
Oomi Oy & Bob the Robot Oy, Omnicom, Pinata, Vild Factory, OIKIO Digital Performance Agency
Johdonmukaisuus, systemaattisuus, yksinkertaisuus. Selkeä liiketoiminnallinen tarve, jota lähdettiin markkinoinnin keinoin ratkaisemaan. Tulokset vakuuttavat.
KAUPPA & KULUTTAJA
HOPEA
HIFK – miten saimme koko Suomen näkemään punaista
Helsingin IFK & hasan & partners, Inkfish studios
Perinteistä poikkeava kohdennus, raikkaan röyhkeä insight ja siihen tarttuminen sekä osuvat mediavalinnat, ajoitus ja tunteisiin käyvä luova. Pakko tykätä, vaikka ei tykkäisikään. Vahva kaupallinen tulos.
HOPEA
WTF-World´s Toughest Fix. How Adhesive Brand Became a Pop Culture Phenomenon?
Rakennuskemia Oy & hasan & partners, Warner Music Finland, Onefx
Rohkea omaleimainen case, joka lähtökohdiltaan ammentaa tunnetuista ja todennetuista kasvuteorioista. Kokonaisvaltaista ja suunnitelmallista. Nomen est omen, rikkoo jään huomaamisessa ja kiinnostuksen herättämisessä ja kiteyttää tuotteen ominaisuudet. Valloittaa haastavan markkinan konventiot romuttamalla. Hurmaa ydinkohderyhmän ja siinä rinnalla muutkin. Huumori ja musiikki yhdistää.
PRONSSI
Lago di Pudas
Apetit & Make it Simple, Grillifilms, Dagmar
Liiketoiminnallinen merkittävä ongelma, jota lähdettiin ratkaisemaan markkinoinnin keinoin vahvasti. Uudelleenpositiointi, uudelleen muotoilu, uudelleen brändätty, uudelleen kommunikoitu. Suoraan tämän kategorian ytimeen, mieletöntä duunia!
PRONSSI
Oddlygood – From plant-based to taste-based
Oddlygood Global Oy & TBWA Helsinki, Dagmar, TBWA Screen
Insightiin, tutkittuihin kansainvälisin kasvustrategioihin perustuva kokonaisvaltainen suunnittelu ja toteutus. Selkeä tavoitteenasetanta. Vahva, omaleimainen visuaalisuus, viestien johdonmukaisuus, brändin selkeä esiintuonti. Toteutuksissa herkullisuuden voi maistaa.
MEDIA
KULTA
Avaimet rauhaan
CMI – Martti Ahtisaari Peace Foundation & TBWA Helsinki, Def Agency
Hyödynnetty mediatilaa aivan uudella huomiota herättävällä ja tuloksekkaalla tavalla. Työ, joka voisi olla sanakirjaesimerkki mediainnovaatiosta. Tulokset ovat moninkertaiset tavoitteisiin nähden. Inhimillinen, samaistuttava ja puhutteleva insight ja oivaltava toteutus. Todella vaikuttava kokonaisuus!
HOPEA
Täällä pelkään minä
Musti ja Mirri & Erma&Reinikainen, San Francisco Agency, United Imaginations, Interactive Inuits, Cocoa Media Productions Oy, Clear Channel Suomi Oy, JCDecaux Finland Oy
Työ on brändille täydellisen sopiva ja se ratkaisee brändin asiakkaiden aitoa ongelmaa ymmärtäen kohderyhmäänsä. Työ tarttuu ajankohtaiseen aiheeseen oivaltavalla ja tehokkaalla mediaratkaisulla, jossa luova ja media toimivat hyvin yhteen. Tehokas ajoitus ja tunteisiin vetoava innovatiivinen toteutus.
POSITIIVINEN MUUTOS
PRONSSI
Täällä pelkään minä
Musti ja Mirri & Erma&Reinikainen, San Francisco Agency, United Imaginations, Interactive Inuits, Cocoa Media Productions Oy, Clear Channel Suomi Oy, JCDecaux Finland Oy
Tämä työ ottaa kantaa ja kasvattaa tietoisuutta. Insight taustalla on vahva ja toteutus on nerokas sekä oivaltava. Kaupallinen toimija ottaa vahvasti asiakkaidensa ongelman omakseen ja nostaa sen valtakunnalliseen tietoisuuteen. Insight, idea, toteutus. Toimii!
TUOTTEET & PALVELUT
HOPEA
Lago di Pudas
Apetit & Make it Simple, Grillifilms, Dagmar
Aito suuri bisnesongelma ja ratkaisu siihen saatiin aikaan markkinoinnilla ja ”brändäyksellä.” Effie-case parhaimmillaan. Kokonaisuus on niin koherentti, että se saa tuloksellisen markkinoinnin näyttämään helpolta.
Yhteyshenkilöt
Riikka-Maria LemminkiToimitusjohtajaMarketing Finland
Puh:0405781974riikka-maria.lemminki@marketingfinland.fiRiku Vassinenhasan & partners
Kilpailun päätuomari
Tietoja julkaisijasta
Marketing Finland on markkinoinnin liike, johon voivat liittyä jäseniksi markkinointia ja viestintää tekevät yritykset sekä alan palvelutarjoajat. Vuonna 2020 Marketing Finland sekä Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liitto MTL päättivät toimintojensa yhdistämisestä. Tämän jälkeen Marketing Finlandin alle on järjestäytynyt myös muita markkinoinnin asiantuntijaorganisaatioita. Marketing Finlandin jäsenet ovat mukana ostamassa ja tuottamassa suurinta osaa Suomessa tehtävää markkinointia ja viestintää.
Marketing Finland kuuluu maailman johtaviin markkinoinnin verkostoihin: WFA, 90 % maailman markkinointiostoista, EACA, 2500 markkinoinnin ja viestinnän organisaatiota ja 120 000 ammattilaista 30 Euroopan maasta ja ICCO, 3000 viestintätoimistoa globaalisti 66 maasta.
Marketing Finlandin tehtäviin kuuluvat muun muassa edunvalvonta, alan koulutukset, konsultointi, sekä verkostojen rakentaminen. Marketing Finland järjestää Suomessa markkinoinnin ja viestinnän johtavia kilpailuja kuten Cannes Lions, Effie Awards Finland, Finnish Comms Awards, Young Lions Finland ja Vuoden brändinrakentaja.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Marketing Finland ry
Young Lions Finland 2025 finalistit on valittu3.4.2025 09:12:22 EEST | Tiedote
Young Lions Competitions Finland -kilpailussa etsitään 30-vuotiaita tai nuorempia markkinoinnin ja viestinnän tulevaisuuden tähtiä edustamaan Suomea kansainväliseen Young Lions Competitions -kilpailuun. Shortlista on tässä!
Suomen rakastetuin markkinointikone vei Effien kirkkaimman palkinnon13.2.2025 22:04:00 EET | Tiedote
Maailman laajin markkinoinnin tehokkuutta mittaava kilpailu Effie Awards järjestettiin Suomessa nyt 23. kerran. Kilpailu huipentui 13.2.2025 järjestetyssä gaalassa, jossa palkittiin suomalaisia markkinoinnin töitä yhdellä Grand Effiellä ja kahdella kultaisella, viidellä hopeisella sekä kuudella pronssisella Effiellä. Effie Awards Finlandin järjesti Marketing Finland yhteistyössä Sanoma Media Finlandin kanssa. Effiessä kumppaneina ovat myös JCDecaux, Channel Factory ja Grano.
Effie 2024 finaaliin 21 markkinointityötä18.12.2024 11:00:00 EET | Tiedote
Effie Awards Finland 2024 -ohjausryhmä on valinnut ensimmäisen kierroksen tuomaroinnin pisteiden perusteella kilpailun finalistit. Toiselle tuomarointikierrokselle pääsi yhteensä 21 markkinointityötä, joista seitsemän työtä on ehdolla useammassa kategoriassa.
Finnish Comms Awards voittajat 202431.10.2024 22:43:50 EET | Tiedote
SEKin ABB Suomelle toteuttama työ Suomalainen valmennusosaaminen kansainvälisille areenoille valittiin vuoden viestintätyöksi. Vuoden vaikuttamiskampanjaksi valittiin Viestintätoimisto Manifeston ja Creative Dayn Syöpäjärjestöille toteutettu työ Älä ole koekaniini – Syöpäjärjestöille toteutettu sähkösavukkeiden käyttöä ehkäisevä kampanja. Vuoden viestintätoimistona palkittiin Ahjo Communications Oy. Vuoden viestintäkonsultiksi valittiin Kristiina Nieminen, Vuoden pitchaajaksi Aapo Kuortti, sekä Vuoden nuoreksi kyvyksi Rosanna Lyytinen. Tänä vuonna Vuoden Timantti palkinnon sai Christina Forsgård, Netprofile Finland Oy:sta. Finnish Comms Awards -kilpailun järjestää Marketing Finland yhteistyössä VaLa ry:n kanssa.
Effie-tuomaristo valittu – kaksi tuomaristoa valitsee vuoden tuloksellisimmat markkinointikampanjat.29.10.2024 11:00:00 EET | Tiedote
Vuoden 2024 Effie Finland -kilpailun tuomaristossa on yhteensä 39 asiantuntevaa tuomaria, päätuomarina toimii Elli Tuominen Kuriolta. Kilpailun tuomarointi on kaksivaiheinen ja kummallakin kierroksella on oma tuomaristonsa. Kaksivaiheisella arvioinnilla varmistetaan kilpailun korkea laatu.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme