Uudenmaan ELY-keskus

Föränderliga väderförhållanden utmanar vinterunderhållet

Dela

Vinterunderhållet av vägarna omfattar bland annat halkbekämpning genom saltning samt sandning, snöplogning, utjämning av vägytor, avlägsnande av snövallar och rengöring av trafikmärken. Vanligt vinterväder är inget problem, men det uppstår problem om regnet kommer som vatten och temperaturen sågar, som under den här vintern.

Alemman hoitoluokan tie Hämeessä.

"Torrt köldväder är på midvintern ett optimalt väderförhållande för vinterunderhållet av vägarna, eftersom snötäcket i det lägre vägnätet då håller under däcken. När temperaturen är på plus och regnet kommer som vatten bildas lätt is på den packade snön i det lägre vägnätet. Därför har halkbekämpningen utökats", berättar Henri Aaltonen, drift- och underhållsansvarig vid NTM-centralen.

Landsvägarna har indelats i vinterunderhållsklasser enligt trafikmängden och trafikens betydelse. Klasserna fastställer i vilket skick vägen ska vara och hur snabbt underhållsåtgärderna ska inledas. Nivån på vinterunderhållet är alltså olika på vägar i olika underhållsklasser, men vägarna i samma klass sköts på samma nivå i hela landet. Underhållsklasserna har olika kvalitetskrav som i sin tur definierar bland annat maximala snömängder och åtgärdstider. Huvudvägarna hör i allmänhet till den högsta underhållsklassen och vägar med låg trafik hör till den lägsta underhållsklassen.

Den här vintern har vädret sågat flera gånger, från isande köld till halt vattenföre och tillbaka till köld. Det har även snöat mycket inom NTM-centralen i Nylands (Nyland samt Egentliga Tavastland och Päijänne-Tavastland) område. Vägytorna har smält och frusit på nytt, och därför har nyttan av halkbekämpningen förblivit kortvarig när sandningssanden har sjunkit in i isen när vattnet som regnat ned fryser till vägytan oavsett väder. Även smältningen av vägen kan ha lett till att sanden pressats in i isen.

Även om entreprenörerna har tillgång till omfattande vädertjänster vet man inte alltid om det regnar som snö eller vatten när temperaturen ligger kring nollan. Dessutom kan vägytans och luftens temperatur skilja sig avsevärt från varandra. Halka bekämpas redan innan vädret ändrar till köld, medan det vid snöfall först plogas och först därefter sköts halkbekämpningen. Om regnet som man förväntat att kommer ner som snö i ställer kommer som vatten, är halkbekämpningen genast på efterkälken. Tyvärr kan man inte nödvändigtvis vidta underhållsåtgärder för regn som börjat på morgonnatten före morgonens arbetsresor och skoltransporter. Därför önskar man att de som rör sig på vägen ska ha tålamod och reservera gott om tid för sin resa i dåligt trafikväder.

Väganvändarna kan ge respons om vinterunderhållet via Trafikens kundservice (tfn 0295 020 600) och den tas på allvar. Respons är dock inte en arbetsbeställning, utan entreprenören bedömer med beaktande av vägens kvalitetskrav vilka åtgärder som ska vidtas på grundval av responsen och i vilken ordning. Det finns inte alltid anledning att vidta åtgärder.

Mer information

Trafikens kundservice 0295 020 600 må-fr kl. 9–16, rådgivning (lna/msa), e-post: liikenteen.asiakaspalvelu(at)ely-keskus.fi  

Kommunikationen vid NTM-centralen i Nyland, e-post: tiedotus.uusimaa(at)ely-keskus.fi

Andra språk

Följ Uudenmaan ELY-keskus

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Uudenmaan ELY-keskus

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye